27 خرداد 1401
670 بازدید

کتاب برای هدیه به بانوان (کتاب مناسب بانوان)

    در این مطلب می‌خوانید:

تهیۀ کتاب به‌عنوان هدیه، یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید؛ اما اگر در جست‌وجوی کتاب مناسب هدیه به دختر و زنانی هستید که از خواندن کتاب‌هایی در مورد حقوق زنان لذت می‌برند یا در آغاز راه شناخت خود هستند، کتاب‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. در ضمن شما می توانید به صورت غیر حضوری و به راحتی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از سایت بوک لند نمایید.

سرگذشت ندیمه

مارگارت اتوود در کتاب سرگذشت ندیمه یک جامعۀ پادآرمانی را به تصویر می‌کشد که توسط حکومتی دیکتاتوری و تئوکراتیک اداره می‌شود. یعنی بر پایۀ دستورات دینی‌ای که حتی گمان می‌رود تحریف شده باشند و متخلفان مذهبی به اشکال مختلف کشتهشده و همچنین حقوق شهروندان این جامعه به بدترین شکل پایمال می‌شود. به دلیل فجایع زیست‌محیطی که در این کشور اتفاق افتاده، بیشتر مردم عقیم شده‌اند و زنان بارور به عنوان ندیمه در اختیار خانواده‌های برتر کشور قرار دارند. زنان این جامعه طبقات اجتماعی مختلفی دارند: مثلاً همسران فرمانده‌ها، دختران آنها، کسانی‌که بر ندیمه‌ها نظارت دارند و سرانجام ندیمه‌ها که وظیفه فرزندآوری بر عهدۀ آن‌هاست؛ درواقع بهتر است بگوییم مثل دستگاه تولیدمثل عمل می‌کنند و هیچ‌گونه حقوق شهروندی و انسانی برای آنها قائل نشده‌اند. داستان سرگذشت ندیمه از زبان یکی از این زنان به نام افرد روایت می‌شود و تمرکز اصلی آن بر روی وضعیت زنان جامعه است. 

بیشتر بخوانید: ۶ عنوان از بهترین آثار کتاب دخترانه نوجوان

در فضای تاریک این کتاب که اتفاق‌های هراس‌انگیز آن دائما خواننده را شگفت‌زده می‌کند، مانند درون هر جامعۀ استبداد‌زده‌ای، افرادی پیدا می‌شوند که تن به تسلیم نداده و علیه شرایط موجود طغیان می‌کنند. این کتاب خواندنی که به قلم توانای مارگارت اتوود در سال‌های جنگ سرد در آلمان غربی نگاشته شده، مخاطب را بسیار تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و او را به این فکر وا می‌دارد که اگر روزی این آیندۀ فرضی گریبان جامعه و خودش را بگیرد چه خواهد شد؟

زنان کوچک

رمان زنان کوچک به‌وسیلۀ روایت زندگی چهار خواهر که هرکدام شخصیت‌های منحصربه‌فرد خود را دارند، به‌قدری ملموس توانسته احساسات و نگرانی‌های دختران جوان را در قالب داستان‌های مختلف بیان کند که گویی نویسندۀ آن، بهترین کتاب روانشناسی زنان روزگار خود را در قالب داستان به رشته تحریر درآورده است.
لوییزا می الکات این رمان بلند را با الهام از زندگی واقعی خود به همراه  سه خواهرش نوشته است و در این روایت سعی داشته روند خودیابی و خودآگاهی زنان در قرن نوزدهم آمریکا را به تصویر بکشد.
لوییزا قصد دارد زندگی زنان را در مقابل مردان و اجتماع قرار دهد و حقوق زنان را به آنها متذکر شود. او به زنان می‌گوید به عشق توجه داشته باشند و نه به ثروت. به رویاهایشان احترام بگذارند و دیگران را نیز مجاب کنند که رویای آنها را محترم شمارند. پیش از آن‌که مردی با موقعیت خوب برای ازدواج پیدا کنند، خودشان زندگی خود را بهبود بخشند. لوییزا همچنین در این کتاب خط بطلانی بر روی کلیشه‌های جنسیتی می‌کشد و زنان را محدود به فعالیت‌های خانه نمی‌کند. او کار را یک فریضۀ اجتماعی می‌داند و دختران را تشویق می‌کند تا به علایق خود بپردازند و در این راه به جامعه و تنگ‌دستان نیز خدمت کنند.

خودت باش دختر

این کتاب برای نوجوانان دختر و مختص کسانی نوشته شده است که در ابتدای مسیر خودشناسی قرار دارند. ابتدا باید مطمئن شوید این نوجوان به لحاظ روحی و روانی در شرایط مساعدی قرار دارد و تنها به چراغ راهنما و تلنگری برای درس گرفتن از اشتباهات گذشته و ادامۀ مسیر نیاز دارد.
ریچل هالیس نویسندۀ این کتاب معتقد است زندگی ما و شرایطی که در آن قرار داریم به خودمان بستگی دارد. نه به این منظور که ما مقصر  همۀ شکست‌های زندگی هستیم، اما اینکه چه مدت می‌خواهیم در مقام شکست‌خورده باقی بمانیم تصمیمی است که خود باید اتخاذ کنیم. در این کتاب می‌خوانیم که هر روز حرکت کردن رو به جلو، حتی به اندازۀ یک سانتی‌متر، مسیر رسیدن به آرزوها را برای ما میسر می‌کند. هالیس هم‌چنین در کتاب خودت باش دختر پندهای فراوانی برای طی کردن این مسیر دشوار و کم نیاوردن برایمان به ارمغان گذاشته است. او به شما یاد می‌دهد چگونه در برابر «نه شنیدن» طاقت بیاورید و چگونه باید روی رویای خود تمرکز کنید و همچنین بررسی می‌کند که چه فرقی بین کسانی که به رویاهایشان رسیده‌اند با دیگران وجود دارد.

شدن

تا‌به‌حال فکر کرده‌اید بانوی اول کاخ سفید بودن چه حسی دارد؟ پس از اینکه تصمیم گرفتید باید چه بپوشید و چگونه رفتار کنید، مسئولیت‌های سنگینی را به یاد بیاورید که کل جهان متوجه چگونگی انجام آن کارها توسط شماست. هر تصمیم شما می‌تواند آینده کشورتان و حتی جهان را تحت‌تاثیر قرار دهد. علاوه‌بر این‌ها شما همچنان یک مادر و یک همسر هستید که بر سختی اوضاع می‌افزاید.
 ازجمله کتاب‌های مناسب زنان کتاب شدن، روایتی از زندگی شخصی میشل اوباما است که البته به همسر رئیس‌‍‌جمهور بودن محدود نمی‌شود. او از اتفاقاتی می‌گوید که از زمان کودکی و نوجوانی او در محلۀ سیاه‌پوست‌ها به‌وقوع می‌پیوست و از باری که از همان دوران به‌عنوان مسئولیت اجتماعی بر دوش خود حس می‌کرد... همین احساس‌مسئولیت او را وادار کرد تا در بهترین دانشگاه‌ها تحصیل کند، با تمام مشکلات بجنگد و موانع را پشت سر بگذارد و سرانجام پا به عرصۀ وکالت بگذارد.
 فعالیت‌های بشردوستانۀ میشل اوباما هیچ‌گاه پیش و پس از آشنایی او با باراک اوباما متوقف نشد. خواندن تجربیات میشل به عنوان همسر اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا بسیار جالب و تامل‌برانگیز است. کتاب شدن فقط یک ماه پس از انتشار با چنان استقبالی مواجه شد که توانست عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا را از آنِ خود کند.

زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند

کارل یونگ فیلسوف و روان‌پزشک معروفی بود که مطالعات زیادی بر روی کهن‌الگوها انجام داد، اما قبل از کلاریسا پینکولا استس هیچ‌کس به‌طور مستقل دربارۀ کهن‌الگوی زنان وحشی مطلبی منتشر نکرده بود. کلاریسا تحلیل‌گر و روان‌کاوی است که درکتابش با عنوان زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند، با مدد گرفتن از حکایات کهنِ قبایل سرتاسر جهان و درآمیختن آن با روانشناسی تحلیلی یونگ، خطاب به زنانی که روزی با گرگ‌ها دویده‌اند یادآوری می‌کند که چگونه باید دوباره با غریزۀ وحشی خود یکی شوند تا بتوانند با طبیعت دوست و بر آن چیده شوند.
 به باور او اجتماع امروز توانسته از زنان پرشور دیروز، زنانی مرده به‌وجود آورد؛ و فرهنگ باعث شده این ماده‌گرگ‌ها در پستوی خانه پنهان شوند. در هر بخش از این کتاب پس از مطالعۀ حکایتی تامل‌برانگیز، تحلیل آن توسط نویسنده را خواهید خواند. این کتاب مناسب برای هدیه به بانوان و دخترانی است که هیچ‌گاه نتوانسته‌اند ندای درونی خود را برای بازیابی قدرت و بازگشتن به طبیعت وحشی‌شان ساکت کنند و همیشه نیرویی نامرئی آنها را به سمت رسیدن به شهود و خودآگاهی و منِ برترشان سوق داده است.

من ملاله هستم

ملاله یوسف زَی جوان‌ترین برندۀ جایزه صلح نوبل است که آن را در سال ۲۰۱۴ به پاس زحماتش در زمینۀ حق تحصیل کودکان دریافت کرد. این جوان پاکستانی که اکنون ۲۴ سال دارد، زمانی که نوجوانی بیش نبود شرح‌حال زندگی اندوه‌بار زنان و کودکان منطقۀ خود را در وبلاگ شخصی‌اش منتشر می‌کرد، تا اینکه در یکی از روزهای اکتبر سال ۲۰۱۲ درحالی‌که در اتوبوس مدرسه نشسته بود مورد اصابت گلوله‌ گروه طالبان قرار گرفت و ترور شد. 

بیشتر بخوانید: ۷ کتاب برای داشتن روابط زناشویی و ازدواج بهتر

من ملاله هستم داستان مردمی است که در ناعادلانه‌ترین شرایط زندگی، از مسلم‌ترین حقوق انسانی برخوردار نیستند. ملاله اعتقاد دارد این داستان خودش نیست بلکه داستان ۶۱ میلیون کودکی است که از درس و تحصیل محروم مانده‌اند. خواندن سرگذشت مردم کشورهای همسایه و به‌ویژه زنان، به‌دلیل وجود مشترکات جغرافیایی و داشتن دشمنان مشترک، می‌تواند برای ما بسیار الهام‌بخش و آموزنده باشد.

برای خرید رمان های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت بوک لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب