1 مرداد 1401
469 بازدید

۶ عنوان از بهترین آثار کتاب دخترانه نوجوان

    در این مطلب می‌خوانید:

خواسته یا ناخواسته نمی‌­توانیم چشم از کتاب‌­ها و داستان‌­هایی برداریم که قهرمان آن دختر یا زنی است که بر مشکلات و دغدغه­‌هایش پیروز می‌­شود؛ ادبیات همیشه نسبت به شخصیت­‌های زن در داستان‌­های مدرن یا افسانه‌­های قدیمی‌­اش موضع جذابی داشته است. زنان و دختران با اینکه جزو اکثریت قهرمانان تاریخی و ادبی نیستند اما نقش مهمی در شکل­گیری مهم‌­ترین داستان­‌های جهان داشته‌­اند. اینجا اما به معرفی 6 کتاب دخترانه آشنا و پرطرفدار با شخصیت اصلی و محوری زن می­‌پردازیم. برای خرید کتاب های زیر از سایت خرید آنلاین کتاب بوک لند دیدن فرمایید.

دختر انار

کتاب دختر انار داستان دانه‌ای است که به خاک برمی‌گردد اما از خود، هزار دانه بر درخت می‌گذارد. داستان مادربزرگانی که تکیه داده بر عصا در راهِ رفتن هستند و داستان آن کودکانی است که روییده از زمین در حال برآمدن هستند. در پاییز، مادربزرگ همسفر پرستوها می‌شود و دخترک، مادر و درخت اناری که در باغچه‌ی خانه کاشته بود را تنها می‌گذارد. دخترک می‌ماند و عصای مادربزرگ. او، بدون عصای‌اش کجا می‌تواند رفته باشد؟ دخترک همه‌جا را سرک می‌کشد، اما مادربزرگ هیچ‌جا نیست. کنار گلدان‌ها نیست که آب‌شان دهد، روی بام، پیش کبوتران نیست که دانه‌شان دهد. دختر انار داستان آن مادربزرگانی است که تکیه داده بر عصا در راه رفتن هستند و این رفتن را در همه جای خانه جای گذاشته‌اند و داستان آن کودکانی است که روییده از زمین در حال برآمدن هستند، و عصا نشانه‌ای برای این پیوند میان آن‌ها که می‌روند و آن‌ها که می‌آیند.
این کتاب داستان فارسی برای نوجوانان به قلم محمدهادی محمدی و تصویرگری ندا راستین­‌مهر توسط انتشارات موسسۀ پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای گروه سنی 7 تا 12 سال منتشر شده است.

دختر ستاره­‌ای

«استارگرل» یا همان « دختر ستاره­ ای » ۱۶ سال دارد و با رفتار خود دبیرستان «مایکا» در آریزونای آمریکا را دستخوش دگرگونی می‌کند. او متفاوت است، در لباس پوشیدن و رفتار. به همه کمک می‌کند. عاشق یاری رساندن به افراد تنها و درمانده جامعه است. ارتباطش با «لئو» پسر همکلاسی‌اش که مانند او نیست، ارتباطی عاشقانه است. او مورد توجه خیلی‌هاست اما چون متفاوت است و دگراندیش، عده‌ای دوستش ندارند و از او می‌خواهند مانند همه باشد. از لباس پوشیدنش تا رفتارش؛ اما استارگرل این خواسته را تاب نمی‌آورد. او تلاش می‌کند خودش باشد و خودش. او حق دارد خودش باشد. او دختری خاص و منحصربه‌فرد است. پس چه لزومی به تغییر خود؟ اما جامعه کوچک مدرسه او چنین رفتاری را نمی‌پذیرد و او به ناچار مدرسه را ترک می‌کند در حالی که جای پایش در بسیاری از رفتارهای دیگران دیده می‌شود. دختر ستاره ای ماجرای یک عشق واقعی، پذیرفتن دیگران و صلح است.
این کتاب که برندۀ جوایز مخنلفی شده است، نوشتۀ جری اسپینلی است و با ترجمۀ فریده اشرفی توسط نشر بان برای نوجوانان 12 تا 15 سال به چاپ رسیده است.

رویای دویدن

جسیکا نه‌تنها «رویای دویدن» دارد که خودش یک دوندۀ درست و حسابی است. او عاشق دویدن، جست‌وخیز کردن و وزیدن باد توی موهایش است. کتاب دخترانه رویای دویدن، رمانی متفاوت و تأثیرگذار است که بار دیگر به ما یادآوری می‌کند، از ظاهر آدم‌ها یا از چیزی که متوجه‌اش نمی‌شویم درباره‌ی آن‌ها قضاوت نکنیم؛ بلکه سعی کنیم آن‌ها را بشناسیم. این کتاب، با بیان احساسات و افکار فردی آسیب‌دیده، به‌خوبی مخاطب را با خود همراه می‌کند و بار دیگر نور امید را در دل مخاطب می‌تاباند. این اثر نوشتۀ وندلین ون­درانن ۳ جایزۀ معتبر ادبی را از آن خود کرده است.
نشر پرتقال با همکاری آناهیتا حضرتی، این کتاب را در سال 1398 و برای گروه سنی د (12 تا 15 سال) منتشر کرده است.

جنگی که نجاتم داد

کتاب جنگی که نجاتم داد داستان دختر نوجوانی است که به سبب نقص مادرزادی نمی‌تواند حرکت کند. داستان در سال ۱۹۳۹ سال آغاز جنگ جهانی دوم  رخ می‌دهد، دوره‌ای که معلولیت جسمی معادل معلولیت ذهنی شمرده می‌شد.

بیشتر بخوانید: ۶ کتاب درباره‌ کمرویی و خجالت که باید بخوانید

آدا به همراه برادر و مادرش در لندن زندگی می‌کند. یکی از پاهای آدا مشکل دارد و نمی‌تواند راه برود. مادر که خرج زندگی بر دوشش است با آدا بسیار نامهربان است. او آدا را در خانه زندانی کرده است و به او اجازه نمی‌دهد بیرون برود. دنیای آدا به خانه کوچک‌شان و فضایی که می‌تواند از پنجره‌ی اتاقش ببیند محدود است و از بسیاری چیزها مانند درخت یا چمن هیچ تصور و شناختی ندارد. تنها دلخوشی او برادر کوچکش است اما وقتی برادرش آن قدر بزرگ می‌شود که به مدرسه برود آدا می‌فهمد که باید کاری برای خودش بکند و پنهان از چشم مادر یاد می‌گیرد که چگونه راه برود. جنگ جهانی دوم شروع می‌شود و کودکان به مناطق روستایی فرستاده می‌شوند تا از بمباران در امان باشند. او با برادرش فرار می‌کند و به همراه کودکان دیگر سوار قطار می‌شود و...
کتاب دخترانه کیمبرلی بروبیکر بردلی در فهرست ۲۰۱۷ کتاب‌های برگزیده برای کودکان با نیازهای ویژه دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان معرفی شده است. نشر پرتقال این کتاب را با ترجمۀ مرضیه ورشوساز برای نوجوانان 13 سال به بالا روانۀ بازار کتاب کرده است.

باغ مخفی

خورشید روی سبزه‌ها و درخت‌های درهم تنیده‌ی «باغ مخفی» می‌­تابید. این نامی بود که مری روی باغ گذاشته بود. این اسم را دوست داشت و وقتی بین دیوارهای قدیمی و زیبای آن تنها می­‌گذشت و کسی نمی‌­دانست او کجاست، بیشتر لذت می­برد. تقریبا مثل دور بودن از دنیا بود و رفتن به یک جای افسانه‌­ای. مری تصمیم گرفته بود راز وجود باغ مخفی را برای خود نگه دارد. او در هندوستان به دنیا آمده و پدر و مادرش را در اثر ابتلا به وبا از دست داده بود. چون سرپرستی نداشت او را به شوهر عمه‌­اش آقای کریون در انگلستان سپرده بودند. عمۀ مری در هنگام زایمان پسرش کالین از دنیا رفته بود و کالین بیمار و رنجور را با دردهایش تنها گذاشته بود. کالین بداخلاق، لجباز، عصبی، بیمار و بستری در رختخواب بود و خودش و همه انتظار مرگش را داشتند اما...
امید به زندگی، لذت بردن از طبیعت و معجزه ی حضور در کنار پرندگان و گل ها در بهبودی و استمرار سلامت انسان در داستان واقع­گرای باغ مخفی با درونمایۀ روانشناسی و عاطفی و نیز با زبانی ادبی و توصیف­‌های شگفت‌­انگیز برای مخاطب بیان شده است. مخاطب نوجوان، علاوه بر لذت بردن از یک اثر کلاسیک، در طول خواندن داستان خود را در میان باغ، گیاهان شاداب و گل­هایی احساس می­‌کند که نوید بهار و زندگی، پایداری و پیروزی بر ترس، بیماری و ناتوانی را می‌­دهند. این کتاب دخترانه نوشتۀ فرانسس هجسن برنِت که توسط نشر پیدایش و قدیانی منتشر شده به کودکانی با مشکلات جسمی و حرکتی پیشنهاد می‌­گردد.

آن فرانک

کتاب آن فرانک، خاطرات یک دختر جوان، دفتری‌ است از خاطرات روزانۀ‌‌ِ یکی از قربانیان هولوکاست که در دو سال زندگی مخفیانه‌اش در یک اتاقک زیرشیروانی به زبان هلندی نوشته و سپس توسط تنها بازمانده‌ی خانواده یعنی پدرِ آن فرانک جمع‌آوری و منتشر شد.
کتاب دخترانه آن فرانک، در ردیف خاطرات تاریخی قرار دارد و تاکنون برگزیده‌ی چندین فهرست از بهترین کتاب‌های قرن بیستم و جایزۀ پولیتزر قرار گرفته و به بیش از 60 زبان ترجمه شده است. تا امروز فیلم‌ها و سریال‌های گوناگون و روایات مختلفی بر اساس این کتاب معروف تهیه شده است.
این کتاب نام‌­آشنا توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه، نشر بدرقۀ جاویدان، تمدن علمی و نیز نشر جغد منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ رمان معروف خارجی که حتما باید بخوانید

کلام آخر 

امیدواریم پیشنهادهای ما در حوزۀ خرید کتاب­‌ انگیزشی، خرید رمان، داستان فارسی و خرید کتاب روان­شناسی برای نوجوانان، خصوصاً دختران نوجوان، مورد توجه شما واقع شود تا منجر به انتخاب بهترین کتاب برای مطالعه گردد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب