21 خرداد 1401
1968 بازدید

معرفی 6 رمان ماجراجویی نویسنده های معروف جهان

    در این مطلب می‌خوانید:

رمان‌ های ماجراجویی مخاطبان بسیاری در رده‌های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دارند.
خواندن رمان های ماجراجویی برای اشخاص مختلف با هر سن و هرگونه ذائقه‌ی کتاب‌خوانی بسیار جذاب است و مغایرتی با ایدئولوژی‌ و مسیرهای فکری متفاوت جامعه‌ی کتاب‌خوان ندارند. برخی از کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای خواندن این قبیل رمان‌ها را به‌عنوان تفریح و استراحت فکری انتخاب می‌کنند. همچنین برای اشخاصی که به هر شکلی مسیر نویسندگی را می‌پیمایند، خواندن رمان ماجراجویی ایرانی و خارجی و آشنایی با ساختار و سبک نوشتار آن‌ها بسیار توصیه شده و حائز اهمیت است. شما می توانید به صورت غیر حضوری و به راحتی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از سایت بوک لند نمایید. در ادامه با معرفی ۶ رمان ماجراجویی معروف همراه ما باشید:

دور دنیا در 80 روز

«چقدر طول می‌کشد تا یک انسان دور دنیا را بگردد؟» این قضیه موضوع بحثی بود که بین دوستان و هم‌محله‌ای‌های آقای فاگ درگرفته بود. فیلیس فاگ مردی نجیب‌زاده، منظم، وسواسی و خوش‌پوش بود. لقب ماجراجو به‌هیچ‌وجه برازنده‌ی او نیست. زندگی منظم، ساکت و پر از آرامش وی هم تاییدی بر این مدعاست. البته تا وقتی که در جمع دوستانش شرط نبسته بود که می‌تواند در طول 80 روز دور دنیا را بپیماید. او با این حرف به‌اندازه‌ی کافی موجب حیرت همگان شده بود؛ تا اینکه در اقدامی عجیب به همراه خدمتکار خود عازم این سفر پرحادثه شد، آن هم در روزگاری که خبری از هواپیما و قطار نبود. ژول ورن این رمان را در سال ۱۸۷۳ نوشت. این داستان پرکشش و حادثه‌ای پس از گذشت سال‌ها هنوز به‌عنوان یک رمان ماجراجویی برای نوجوانان و بزرگسالان از جذابیت بسیاری برخوردار بوده و خواندنش از آن جهت اهمیت دارد که اطلاعات ارزشمندی راجع‌به وضعیت حمل‌و‌نقل و نحوه‌ی سفر کردن در قرن نوزدهم به دست می‌دهد.

ادیسه

با گذشت حدود ۳هزارسال از نگارش ادیسه، همچنان از جذابیت این رمان کاسته نشده چراکه عشق به خانه، خانواده و وطن هنوز از قوی‌ترین احساسات و کشش‌های انسان است. ده سال سفر کردن و جنگیدن اودیسئوس (قهرمان یونانی) رمان در راه بازگشت به خانه، ادیسه را به یک اسطوره تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: 7 رمان کوتاه کلاسیک برای آشتی کردن با کتاب

هومر - شاعر و داستان‌سرای یونانی- این اثر را در ادامه‌ی کتاب ایلیاد نوشته است. او این آثار را در قالب شعر و در حدود ۸۰۰سال قبل از میلاد مسیح خلق کرده است. این رمان‌ها هم به دلیل سبک نوشتار و روایت ظریف و خلاقانۀ هومر و هم اطلاعاتی که با خواندن آن‌ها در مورد تاریخ و افسانه‌های یونان به دست می‌آوریم، از مهم‌ترین آثار ادبیات جهان به شمار می‌روند. در واقع شناخت یونانیان و اسطوره‌های آن‌ها بدون وجود این آثار میسر نبود.

سفرهای گالیور

سفرهای گالیور رمان ماجراجویی و تخیلی است که جاناتان سوئیفت آن را به زبان طنز به رشته‌ی تحریر درآورده است. این رمان با انتشار در سال ۱۷۲۶ به‌سرعت چنان محبوب شد که در هر محفلی از جلسات کابینه گرفته تا مهدکودک‌ها مشغول به خواندن آن بودند. محبوبیت این اثر طی سالیان گذشته منجر به ساخت فیلم‌ها و انیمیشن‌های فراوانی با اقتباس از آن شده است.

این رمان ماجراجویی خارجی در چهار بخش و به صورت سفرنامه نوشته شده است. ناخدا گالیور در طول سفر ماجراجویانه‌ی خود طی حادثه‌ای ابتدا به سرزمین مردمان کوتاه‌قامت "لیلی‌پوت" وارد می‌شود. سفر دوم او به "براب دینگ نگ" است؛ جایی‌که این‌بار با مردم غول‌پیکر روبه‌رو می‌شود. سومین سفر به سرزمین "لاپوتا"ست. جزیره‌ای که در آسمان واقع شده و مردم آن وقت خود را بر علوم مختلف متمرکز کرده‌اند. و اما در چهارمین و آخرین سرزمینی که گالیور قدم به آن می‌نهد، اسب‌هایی خردمند به نام یاهو بر انسان‌هایی وحشی حکم‌فرمایی می‌کنند.

کنت منت کریستو

الکساندر دوما نویسنده‌ی چیره‌دست فرانسوی با نگارش رمان کنت مونت کریستو و به رخ کشیدن مفاهیم انسانی، آن را به اثری جاودانه تبدیل کرد. در ابتدا شاید آن را فقط یک رمان ماجراجویی و عاشقانه بیابید، اما هرچه پیش‌تر می‌رویم با مفاهیم عمیق‌تری از جمله انتقام و بخشش، ترس و جسارت، قدرت و ضعف، میل به نامیرایی و مرگ روبه‌رو می‌شویم. شاید تا پیش از آنکه دانته (شخصیت اصلی داستان) با اتهامی دروغین به زندان افکنده شود، به انتقام نیندیشیده بود، اما ۱۳سال حبس باعث شد جوشش خشم و انتقام او را وادار به فرار و انتقام گرفتن از عاملان این دسیسه کند. او با شهرت جدید خود به نام کنت مونت کریستو وارد شهر شده و شروع به خونریزی می کند، اما اخلاق به او اجازه نمی‌دهد شخصاً سلاح دست بگیرد و  دست خود را به خون آلوده سازد. او بارها صحنه‌های جنگ و کشتار را در مقابل چشم بینندگانی رقم می‌زند که از مرگ می‌هراسند اما مشتاقانه به آن می‌نگرند. دوما بارها ما را بر سر دوراهی بخشش و انتقام قرار می‌دهد و باعث می‌شود از خود سوال کنیم که آیا مورد ظلم واقع شدن به ما مجوز مجازات فرد ظالم را می‌دهد؟!

هابیت

هابیت کتابی نوشته‌ی جی آر آر تالکین، نویسندۀ انگلیسی است. این رمان ماجراجویی و ترسناک خیال‌پردازانه اولین‌بار در سال ۱۹۳۷ به چاپ رسید و همچنان میان مردم محبوب است، تا جایی که در لیست برترین رمان‌های ادبیات نوجوانان قرار گرفت و تاکنون سه فیلم بر اساس آن ساخته شده است. داستان هابیت در دنیایی خیالی جریان دارد که در آن هابیت‌ها مردمی کوچک و صلح‌طلب‌اند، چشم و گوششان تیز است، چالاک‌اند و همواره لباس‌های روشن می‌پوشند؛ خوردن و نوشیدن و مهمانی گرفتن را دوست دارند و در سرزمینی میانه رودخانه و کوه به نام شایر زندگی می‌کنند. بیلبو بگینز یک هابیتی است که زندگی راحت و بی‌چالشی را سپری می‌کند، اما با اصرار عده‌ای برای پیدا کردن گنج بزرگی راهی سفر می‌شود تا حلقه‌ی جادویی قدرت را پیدا کرده و به شایر بیاورد، و این شروع ماجراهای فوق‌العاده‌ی جنگ بر سر این حلقه است که تالکین در حماسه‌ی سه‌جلدی ارباب حلقه‌ها آن را کامل کرده است.

بیست‌هزار فرسنگ زیر دریا

شاید پیش از هر چیز عنوان کتاب بیست‌هزار فرسنگ زیر دریا توجه شما را به خود جلب کند. چراکه هیچ دریایی با این میزان عمق وجود ندارد، اما این عدد به مسافت طی شده توسط زیردریایی داستان بیست‌هزار فرسنگ زیر دریا در دریاها اشاره دارد.
ژول ورن این رمان علمی-تخیلی و هیجان‌انگیز را در سال ۱۸۷۰ و در حالی نوشت که علم هنوز پیشرفته چندانی نکرده بود و وجود یک زیردریایی هم برای خوانندگان رمان و هم شخصیت‌های آن بسیار عجیب بود؛ تا‌حدی‌که در ابتدای داستان، کسانی که نشانه‌هایی از زیردریایی را دیده بودند آن را هیولا می‌پنداشتند و درصدد کشف آن بر‌آمدند. در مسیر کشف این هیولا، ۳نفر در این زیردریایی که ناتیلوس نام داشت محبوس شده و اتفاقات شگفت‌انگیز جدیدی برای کاپیتان نمو (صاحب زیردریایی) و دیگر همراهانش رقم زدند.

ژول ورن با به‌کارگیری قوه‌ی پرقدرت تخیل خود و پیش‌بینی‌های ارزنده‌اش، به‌مثابه راهنما و ایده‌پردازی برای دانشمندان و مخترعان هم‌عصر خود و سده‌های بعد بود. کشتی هسته‌ای ناتیلوس در سال 1954 به افتخار ژول ورن به نام زیردریایی افسانه‌ای او نام‌گذاری شد.

بیشتر بخوانید: ۸ تا از بهترین کتاب های طنز ایرانی برای نوجوانان

خرید رمان‌ و به خصوص رمان ماجراجویی اغلب بهترین گزینه برای شروع پرورش عادت کتاب‌ خواندن در نوجوانان به شمار می‌روند. خواندن هر صفحه از این کتاب‌ها بسیار هیجان‌انگیز است و معمولاً برای پی بردن به پایان ماجرا، خواندن یک کتاب ماجراجویی به‌ سرعت به پایان می‌رسد. از طرفی به دلیل تمرکز کمی که برای خواندن این‌گونه رمان‌ها نیاز است، مطالعه‌ی آن‌ها برای نوجوانانی که حوصله‌ی یکجانشینی را ندارند آسان‌تر است.

بااینکه از رمان‌های معروف ماجراجویی فیلم‌ها و انیمیشن‌های زیادی ساخته شده است، خواندن جزئیات کتاب و تصور کردن صحنه‌هایی که در آن‌ها به‌وقوع می‌پیوندد، ذهن هر شخص را به کارگردانی منحصر‌به‌فرد تبدیل می‌کند که با استفاده از تخیل، تصاویر خاص خودش را خلق کرده و علاوه بر لذتی که نصیب خواننده می‌کند، باعث تقویت هوش تصویری و هیجانی و همچنین تقویت تخیل و حافظه می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب