24 تیر 1401
41181 بازدید

چگونه کتاب های زرد را تشخیص بدهیم؟

    در این مطلب می‌خوانید:

کتاب‌های زرد که از آنها به‌عنوان کتاب‌های عامه‌پسند نیز یاد می‌شود، به‌خصوص در خرید کتاب روانشناسی و رمان به‌وفور یافت می‌شوند. این کتاب‌ها با اقبال اکثریت مواجه هستند و به همین دلیل توسط بعضی از ناشران در تیراژ بالایی چاپ شده و این چرخۀ پرفروش بودن دائماً توسط مخاطب و ناشر تقویت می‌شود. تشخیص کتاب‌های زرد برای خوانندگانی که به‌تازگی وارد دنیای کتاب‌ها شده‌اند اهمیت بیشتری دارد، زیرا باعث می‌شود با دقت‌نظر بیشتری به مطالعه این قبیل کتاب‌ها بپردازند و با قضاوت بهتر، ریسک فاصله گرفتن از این دنیای شگفت‌انگیز را به حداقل برسانند. اگر می‌خواهید بدانید منظور از کتاب‌های زرد چیست با ادامه مطلب همراه باشید.

کتاب زرد یعنی چه؟

کتاب‌های زرد روان‌شناسی که در زبان انگلیسی به آنها (Pop Psychology)  گفته می‌شود، برای مشکلات پیچیده راه‌کارهای کپسولی و سریع ارائه داده و سعی می‌کنند شما را خیلی زود به هدف برسانند. این کتاب‌ها انسان را صاحب اختیار تام می‌دانند و در تواناییِ فرد برای تغییر خویشتن و شرایط اغراق می‌کنند. کتاب‌های زرد با مقصر دانستن مخاطب، صرفِ داشتن اراده و مثبت‌اندیشی را برای رسیدن به هدف کافی قلمداد کرده و به او القا می‌کنند اگر شکست‌خورده، ناراحت یا افسرده است انتخاب خودش بوده، درصورتی‌که اختلالات روانی و شرایط نامناسب روحی انتخاب ما نیستند بلکه بیماری‌هایی محسوب می‌شوند که نیاز به درمان دارند؛ هیچ‌کس انتخاب نمی‌کند افسرده یا مضطرب باشد و داشتن اراده به‌تنهایی اوضاع را دگرگون نمی‌سازد.

مثبت‌نگری سمی از ویژگی‌های این قبیل کتاب‌هاست و احساسات معمول انسانی مانند خشم، غم و ناراحتی نکوهش می‌شوند، درحالی‌که طبیعتِ انسان به تجربه و ابراز تمامی این احساسات نیاز دارد. متاسفانه مخاطبانی که در تلۀ سخنان این کتاب‌ها گرفتار می‌شوند و نسخۀ کتاب‌های زرد انگیزشی آنها را بیش از پیش سرخورده کرده است، به این نتیجه می‌رسند که از دست علم روانشناسی کمکی برنمی‌آید و نسبت به آن بدبین می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ۷ کتاب مهم درباره‌ی بهبود کیفیت و سبک زندگی

رمان‌های زرد نیز با اینکه مخاطبان فراوانی دارند معمولاً فاقد ارزش ادبی هستند. حال این پرسش مطرح می‌شود که در میان این حجم از کتاب‌های پرفروش چگونه کتاب‌های زرد را تشخیص دهیم؟ ویژگی‌های زیر را به خاطر بسپارید:

عنوان و تیتر فریبنده

توجه کنید روی جلد کتاب از چه واژه‌هایی برای ترغیب خواننده استفاده شده است؟ نوید دست‌یابی به موفقیت، ثروت، شادی و... در کوتاه‌ترین زمان ممکن داده شده است؟ وجود این وعده‌های های فریبنده و راه‌حل‌های کوتاه مدت برای رسیدن به هدف، اولین نشانه‌ها هستند.

شناخت نویسنده کتاب

کتاب‌های زرد انگیزشی اغلب توسط افراد فاقد تخصص آکادمیک و علمی در حیطۀ روان‌شناسی نوشته می‌شوند. این افرادِ غیرکارشناس، نظرات شخصی و داده‌های ناقص و غلط خود را در قالب نظر کارشناسانه، و تجربیات شخصی‌شان را به‌عنوان حقیقت محض به نگارش در می‌آورند.

د واقع این افراد به جای ارائۀ علم و راهکارهای منطقی، رویا می‌فروشند. افرادی که می‌خواهند با کمترین تلاش و خیلی زود به نتیجه برسند یا به‌قدری تحت فشار مشکلات قرار دارند که تصمیم دارند فرایند طولانی درمان و رسیدن به حال خوب را دور بزنند، جذب کتاب‌های این نویسندگانِ غیرمتخصص می‌شوند.

اطناب یا طولانی‌نویسی

هم رمان‌های عامه پسند و هم کتاب‌های روانشناسی زرد، موضوعی طولانی را دنبال می‌کنند که نویسنده قادر بود در صفحات کمتری به آن بپردازد. خواننده احساس می‌کند داستان کش آمده یا یک قاعدۀ انگیزشی خاص در قالب جملات متفاوت دائم تکرار می‌شود. مثلاً یک کتاب  ۴۰۰ صفحه‌ای را مطالعه می‌کنید که قابلیت دارد تنها در100 صفحه گنجانده شود و به‌نظر می‌رسد نویسنده با طولانی‌نویسی سعی کرده به ایدۀ خود پروبال اضافی بدهد. همین موضوع یکی از دلایل بی‌علاقگی مخاطبان به کتاب‌های انگیزشی و روان‌شناسی به‌شمار می‌رود و می‌تواند آن‌ها را از خواندن کتاب‌های بیشتر باز دارد.

تکراری بودن موضوع

کتاب های روان‌شناسی عامه‌پسند معمولاً موضوع، سوال و راه‌حلی تکراری دارند که قبلا نویسندگان دیگری در این زمینه کتاب‌هایی منتشر کرده‌اند و بیشتر به‌نظر می‌رسد با یک گردآوری روبه‌رو هستیم تا یک مطلب دست‌اول علمی یا انگیزشی. محتوای این کتاب‌ها از دیدگاهی نوشته شده‌اند که براساس تکرار زیاد به یک باور تبدیل گشته‌اند.

موضوع اکثر رمان‌های زرد نیز عاشقانه است و داستان تکراریِ عشق‌ نافرجام، ترحم خواننده را برمی‌انگیزد. فارغ از اینکه مضمون داستان چه محتوایی دارد و چقدر برای مخاطب قابل‌باور و پذیرش است، نویسنده سعی دارد با استفاده از عناصر احساسی مختلف و از طریق تحریک احساسات خواننده، در داستان تعلیق ایجاد کند و او را تا انتهای داستان بکشاند.

شخصیت این گونه داستان‌ها معمولاً مطلق هستند و به دو گروهِ خوب و بد، گناه‌کار و بی‌تقصیر تقسیم می‌شوند. نویسنده با در نظر گرفتن یک خط فکریِ از پیش تعیین شده، به مخاطب القا می‌کند حق با کدام شخصیت ماجرا است و فرصت قضاوت و انتقاد را از او می‌گیرد. همچنین پایان‌بندی رمان‌های زرد قابل پیش‌بینی است. شخصیت گناه‌کار به سزای عملش می‌رسد و شخصیت مثبت داستان با هر میزان از فقر، بدشانسی و بدبختی، طی حادثه‌ای اعجاب‌انگیز به موفقیت و خوشبختی دست پیدا کرده و عاقبت‌به‌خیر می‌شود.

آمار و ارقام بدون پایه و اساس

در بسیاری از کتاب‌های روانشناسی زرد و به‌خصوص کتاب‌های زرد ثروت و موفقیت، از آماری استفاده می‌شود که فاقد هرگونه مبنای تحقیقاتی هستند. مثلاً عنوان می‌شود: کسانی که از خواب ناکافی رنج می‌برند، در رسیدن به موفقیت ناکام هستند. بهتر است بپرسیم نویسنده با استناد به  کدام تحقیق و پژوهش این داده را ثبت کرده است؟ خواب کافی را چند ساعت در نظر گرفته و موفقیت را رسیدن به چه هدفی تعیین کرده است؟

داده‌هایی که بر پایه حس و گمان و  تجربیات شخصی یک فرد بیان می‌شوند، پایه علمی و نظری نداشته و کتاب‌های نویسندگانی که از این آمارهای به‌اصطلاح کیلویی برای اثبات ایده و نظریۀ خود استفاده می‌کنند، فاقد معیارهای لازم برای قرار گرفتن در دستۀ روان‌شناسی هستند.

 برخی از منتقدانِ کتاب‌های زرد معتقدند مجزا کردن کتاب‌ها از یکدیگر و برچسب زدن به تعدادی از آنها کار درستی نیست، زیرا هر کتابی بالاخره حرفی برای گفتن دارد و صرفِ اینکه برای بعضی از خوانندگان مفید واقع نشده، آنها را در گروهِ کتاب‌های غیر‌قابل‌خواندن قرار نمی‌دهد.

 اما باید توجه کرد که ارائۀ اطلاعات غلط و بی‌اساس به جای مطالب علمی و اصولی نادرست و مذموم است. اگر مطالعۀ این قبیل کتاب‌ها آگاهانه و با تفکر انتقادی صورت نگیرد و مخاطب بخواهد بنای زندگی‌اش را بر پایۀ این اطلاعات غلط و ناقص بگذارد، به احتمال زیاد متضرر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 6 کتاب آموزشی که باید برای کودکانتان بخوانید

این کتاب‌‌ها به دلیل اینکه پرفروش هستند و متن ساده و عنوان هیجان‌انگیزی دارند، خوانندگان فراوانی را به خود جذب می‌کنند. خواندن و خرید کتاب انگیزشی زرد به صورت آگاهانه ممکن است برای برخی افراد سودمند باشد، مخصوصا کتاب‌های زرد انگیزشی قطعا حاوی جملات مثبت و انگیزاننده هستند که بر روحیۀ افراد تاثیرگذار است، اما بعضی دیگر از افراد کتاب‌خوان ترجیح می‌دهند با شناسایی کتاب‌های زرد، به جای مطالعۀ آنها وقت خود را بر مطالعۀ کتاب‌های سودمند دیگری متمرکز کنند. مانند شوپنهاور که معتقد بود: «نباید صرفا به این دلیل که درحال‌‌حاضر فلان کتاب توجه اکثریت را به خود جلب کرده، به مطالعۀ آن پرداخت».

برای خرید کتاب‌های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
وحید
1403/1/17
کتاب‌های رندا برن، چهار اثر از اسکاول شین ،کتاب‌های جوئل اوستین، آثار اوشو، کتاب‌های برایان تریسی، اثر مرکب، بیشعوری و اکثر کتاب‌های مثبت‌اندیشی بازار کتاب ایران زرد و بی‌ارزش هستند
پرهام
1402/12/1
به نظر من اثر مرکب و عادت های اتمی زرد نیستند چون عادت سازی و اگاهی بر عادت واقعا کار افراد موفق هست اما چهار اثر فلورانس و مثلا کتاب معجزه ی شکر گذاری زرد هستند نمیگم مهم نیس شکر گذار بودن ولی کی تایین میکنن ادم چجوری شکر گذاری کنه من خودم راه خودمم دارم و زندگی شاد و خوبی هم دارم با این که یه سنگ نمیگیرم دستم و هر شب خدارو شکر کنم روش خودم رو براش شکر گذاری دارم روتین روزانه ی خودمو دارم
امید
1402/7/1
چهار اثر فلورانس و کتاب جذب قطعا زرد هستن
سیده مریم
1402/6/20
اتفاقا اینا کتابهایی هستند مردمو اگاه میکنن به خدا بیشتر نزدیک میکنه درک بهتری اززندگی داره و سبک زندگیشو تغییر میده و در مسیر مثبت و مثبت اندیشی و تمام کانالهای منفی رو مینده که شما ها دوست ندارین مردم اینارو بفهمن
هلیا
1402/5/20
ممنون از توضیحاتتون جامع و کامل بود
مائده
1402/5/3
میشه چند مورد کتاب زرد رو مثال بزنید مثلا آیا چهار اثر فلورانس یا اثر مرکب کتاب زرد محسوب میشود؟
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب