15 تیر 1401
519 بازدید

6 کتاب آموزشی که باید برای کودکانتان بخوانید

    در این مطلب می‌خوانید:

چه در نقش پدر و مادر جوانی باشیم که در سه تا هفت سال ابتداییِ تربیت فرزند یا فرزندانشان هستند و چه به عنوان نزدیکان این والدین، مخاطبان علاقه‌مند یا حتی مربیان آموزشی کودکان باشیم، نمی‌توانیم از اهمیت سال‌های اولیه‌ی زندگی دختران و پسران غافل شویم؛ اولین مواجهه با مفاهیم ابتدایی و به ظاهر ساده‌ای همچون تغذیه، خواب، بهداشت، هویت و ارتباط با دنیای اطراف برای کودکان چالش بزرگی محسوب می‌شود اما خرید کتاب کودک و به ویژه کتاب آموزشی کودک برای این گروه سنی کمک باورنکردنی و شگفت‌انگیزی به والدین و بزرگسالان کرده‌ است تا به کمک کودکان بیایند. در اینجا به معرفی ۶ کتاب آموزشی کودک مناسب برای کودکان ۳ تا ۹ سال از سه نشر کانون پرورش فکری، چشمه و خانه‌ی تحول می‌پردازیم.

نگذار کبوتر تا دیروقت بیدار بماند!

کتاب آموزشی کودک نگذار کبوتر تا دیروقت بیدار بماند! یکی از بهترین انتخاب‌ها برای حل مشکل خواب کودکتان است. نویسنده‌ی کتاب‌های سریالی فیلی و فیگی، ادوینا و دردسر کلوچه‌ای، با شخصیت «کبوتر» مسئله‌ی خوابیدن را در یک کتاب‌خوانیِ صمیمی، کوتاه و مفرح برای والد و کودک مطرح می‌کند. 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب های پارچه ای برای کودکان

تصویرسازی ساده و به دور از شلختگی و آشفتگی، رنگ‌آمیزی شاد، جملات تک‌خطی جذاب و همچنین گفتن مشکلات روزمره‌ی کودکان دربارۀ خواب از ویژگی‌های اصلی کتاب است. 
تصویرگری و نگارش کتاب آموزشی نگذار کبوتر تا دیروقت بیدار بماند! توسط مو ویلِمس آمریکایی انجام شده و ترجمۀ کتاب هم از پرناز نیری است. این کتاب از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گروه سنی الف منتشر شده است.

کبوتر باید حمام کند!

پیشنهاد دوم، کتاب آموزشی کودک کبوتر باید حمام کند! هم از در ادامه‌ی ماجراهای «کبوتر» است؛ داستان کبوتری که خیلی کثیف است و خیلی وقت است که حمام نرفته و از نظرش نباید وقتش را با چنین کار بی‌اهمیتی هدر دهد!
این کتاب در کنار مجموعه کتاب‌های کبوتر مفاهیم آموزشی اولیۀ کودکان را با طرح داستانی تعاملی و طنز میان کودک و شخصیت کتاب بیان می‌کند. نویسنده با گذاشتن کودک در موقعیت‌هایی که «کبوتر» در آن‌ها قرار گفته، سوال‌هایی را مطرح می‌کند و پاسخ به این سوالات مفهوم بهداشت و پاکیزگی و علت آن را برای کودک روشن می‌کند.
تصویرگری و نگارش متن کتاب آموزشی کودک کبوتر باید حمام کند! از مو ویلِمس مشهور و ترجمۀ کتاب نیز توسط پرناز نیری صورت گرفته است. این کتاب آموزشی نیز همانند نگذار کبوتر تا دیروقت بیدار بماند! توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گروه سنی الف منتشر شده است.

چرا به جوجه اردک کلوچه دادند؟

اگر فکر می‌کنید که مجموعه کتاب‌های کبوتر از مو ویلِمس به تنها برای آموزش نیازهای اولیه‌ی همچون خواب و تغدیه نوشته شده‌اند، سخت در اشتباه‌اید! چرا به جوجه اردک کلوچه دادند؟ کتابی است برای آموزش ارتیاط فرزندان با سایر کودکان و گروه هم‌سالان، کتابی در مورد به اشتراک گذاشتن، دوستی، آداب درخواست کردن و ایجاد ظرفیت نه شنیدن در کودک.
در این جلد که شاهد حضور شخصیت جدید جوجه اردک در این مجموعه هستیم، قصه‌ی روزی را می‌بینیم که جوجه اردک یک کلوچه گردویی-فندقی جایزه گرفته است. وقتی کبوتر قصه، جوجه اردک را کلوچه به دست می‌بیند، ابتدا تعجب می‌کند، دمق می‌شود و بعد فریاد می‌کشد، بال‌بال می‌زند، اشک می‌ریزد و حسابی بالا و پایین می‌پرد تا شاید جواب سوالش را بگیرد و بفهمد، چرا به جوجه اردک کلوچه دادند؟ اما هر بار جوجه اردک جواب این سوال را می‌دهد، راضی نمی‌شود و سعی می‌کند جوجه اردک را قانع کند که یک جای کار مشکل دارد...
ترجمه‌ی این کتاب آموزشی کودک از ماجراهای کبوتر مو ویلمِس هم توسط خانم پرناز نیری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شده و کتاب برای گروه سنی الف منتشر شده است.

چگونه شیر باشیم؟

گروه کودک و نوجوان نشر چشمه از سال ۱۳۹۷ و با نام کتاب چ شروع به کار کرده‌اند و تا کنون کتاب‌هایی با استانداردهای جهانی ادبیات کودک، نویسندگان و مترجمانی نام‌آشنا منتشر کرده‌اند. ماجراهای تن‌تن، ناروال و ژلی، کمیسر کوگل بلیتس و مجموعه قصه‌های دوستی تنها بخشی از کتاب‌های منتشرشدۀ کتاب چگونه شیر باشیم؟ در طول این سال‌هاست.
داستان چگونه شیر باشیم؟ درباره‌ی شیری مهربان به نام لئوناردو است که اصلاً شبیه شیرهای دیگر نیست. او تنهایی در آفتاب قدم می‌زند، خیال پردازی می‌کند و گاهی هم شعر می‌گوید. تا اینکه یک روز اردکی او را می‌بیند که در حال شعر گفتن است و تعجب می‌کند که شیری می‌تواند مهربان باشد و شعر بگوید. بعد از این ملاقات اردک و شیر هر روز با هم شعر می‌گفتند و در کنار هم وقت می‌گذراندند. مدت زیادی از دوستی آن‌ها نگذشت که دسته‌ای از شیرها این دو را می‌بینند و تعجب کرده‌اند که چرا لئوناردو اردک را نخورده است. آن‌ها خیلی عصبانی می‌شوند و به لئوناردو می‌گویند فقط یک راه وجود دارد برای اینکه شیر باشی، تو باید درنده باشی. اما لئوناردو نمی‌خواهد تغییر کند...
این داستان شگفت‌انگیز با تصویرسازی‌های مینیمال و فوق‌العاده‌ی اِد ویر و ترجمه‌ی روان و خواندنی رضی هیرمندی برای آموزش مفهوم هویت و پذیرش آن به کودکان در میان اطرافیان و مقاومت در برابر انتقادهای بی‌دلیل برای گروه سنی الف نوشته شده است. کتاب قورباغۀ بداخلاق از نشر پرتقال نیز دیگر کتاب منتشر شده از این نویسنده است.

کتاب پسر نامرئی

پنجمین پیشنهاد ما برای والدینی است که کودکشان خجالتی یا کم‌رو است و در ارتباط با سایر کودکان و حتی بزرگسالان دچار مشکل می‌شود. این کتاب آموزشی برای تربیت و تقویت ذهن کودکانی با اعتماد به نفس پایین و درمان خجالتی بودنشان است.
کتاب پسر نامرئی درباره‌ی ماجراها و برخوردهای برایان با همکلاسی‌هایش در مدرسه است. برایان راحت نمی‌تواند با دوست‌هایش ارتباط بگیرد و خجالتی است. شاید برای همین نویسنده اسمش را گذاشته پسر نامرئی. او در کلاس خیلی درگیر ناتان و سوفی می‌شود. ناتان با قانون کنترل صدای خانم معلم مشکل دارد و وقتی می‌خواهد چیزی را بگوید با همان صدای بلندِ بیرون از کلاس صحبت می‌کند و سوفی هم وقتی چیزی مطابق میلش نیست، غر می‌زند و از همه چیز و همه کس شاکی می‌شود. ناتان و سوفی بر خلاف برایان توجه همه را به خودشان جلب می‌کنند. برایان هیچ‌کجا انتخاب نمی‌شود و همیشه تنهاست. انگار او واقعا نامرئی است. هیچ‌وقت هیچ‌کس نمی‌بیندش. برای همین است که ناراحت و دلخور می‌شود. تا اینکه سر و کله‌ی یک شاگرد جدید به اسم جیسون پیدا می‌شود...

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب‌های خودآگاهی برای نوجوانان

این کتاب آموزشی علاوه بر گروه سنی الف برای گروه سنی ب نیز مناسب است و کودکان ۳ تا ۹ سال جذب داستان کتاب می‌شوند. نشر خانۀ تحول کتاب پسر نامرئی از ترودی لودویگ به همراه تصویرگری پاتریک بارتن را با ترجمه‌ی خانم شیدا فرهنگ منتشر کرده است.

کتاب مهمان‌های ناخوانده

آخرین کتابی که در لیست پیشنهادات ما قرار دارد، اولین کتاب منتشر شده توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. داستان به سال ۱۳۴۵ برمی‌گردد؛ زمانی که خانم فریده فرجام داستان قدیمی‌ای را که از دایه‌اش شنیده بود را موضوع اولین کتاب کانون می‌کند و جودی فرمانفرمائیان هم کار تصویرگری کتاب را به عهده می‌گیرد.
کتاب مهمان‌های ناخوانده یا خانۀ مادربزرگه درباره‌ی پیرزنی است که خانه‌ی کوچکی دارد و در یک شب بارانی حیوانات زیادی را با مهمان‌نوازی در خانه‌ی نقلی خود پناه می‌دهد.
مهمان‌های ناخوانده که تا به امروز بیش از بیست نوبت و در حدود چهارصد هزار نسخه از آن چاپ شده، جزو پرطرفدارترین کتاب‌های تألیفی کانون پرورش فکری و ادبیات کودک در ایران است که در قالب داستانی شیرین، آموزش مفاهیمی همچون صلح و دوستی و پذیرش تفاوت‌ها، مهمان‌نوازی، مدیریت بحران و آشتی با محیط‌زیست را در خود گنجانده است.

امیدواریم به واسطۀ این ۶ کتاب و جادوی داستان و تصویرگری نویسندگان ایران و نقاط مختلف دنیا، بتوانید ارتباط مثبت و سازنده‌ای با فرزندتان ایجاد کنید و در راه آموزش مفاهیم، نیازها و اصول زندگی، از جهان مینیمال، رنگارنگ، قصه‌گو و سرشار از ویژگی‌های انسانی قصه‌ها، شخصیت‌ها و ماجراهایشان لذت ببرید.

برای خرید آنلاین کتاب می توانید به سایت بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب