8 شهریور 1401
946 بازدید

معرفی بهترین کتاب های پارچه ای برای کودکان

    در این مطلب می‌خوانید:

حواس کودکان از زمان رشد جنین در رحم مادر، آرام آرام شکل می‌گیرند، آنها قبل ازینکه پا به دنیای ما بگذارند تمام آن حواس را تجربه کرده‌اند.

اولین حسی که کودک شما تجربه می‌کند در ماه دوم زندگی‌اش در رحم مادر است، او نوازش‌ها و لمس مادر را می‌فهمد و انگشتهایش حرکات را احساس می‌کنند، این کشف و کنجکاوی با ورود آنها به دنیای ما قوی‌تر هم می‌شود، میل کودکان به چنگ انداختن هر چیزی، لمس آن و تجربه‌ی بافت، رنگ و اجزای آن با دستهایشان از زیباترین لحظات دوران رشد آنها است.

حالا تصور کنید شما داستانی را به او هدیه می‌دهید که می‌تواند لمسش کند!...یک کتاب پارچه ای!

کتاب پارچه ای برای نوزاد تنها یک کتاب نیست، یک کشفِ ناب است، تجربه‌ی لمس داستان و آموزش به معنای واقعی.

کودک شما رنگ‌ها و بافت‌ها را همراه با داستان یا آموزش درک می‌کند و با یک کتاب پارچه ای موزیکال یک شعر را همزمان که با انگشتانش لمس می‌کند، می‌شنود.

با خرید کتاب پارچه ای و یا ساخت آن ما به کودکانمان فرصت لذت بردن از داستان و آموزش را، از طریق لمسِ بی‌واسطه‌ی آن می‌دهیم.

با هم تعدادی از بهترین کتاب‌های پارچه‌ای را مرور می‌کنیم. برای خرید کتاب کودک می‌توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

کتاب پارچه ای حمام شالاپ شلوپ

شالاپ! شلوپ!....آب‌بازی!

این عنوان کتابی به گردآوردی ریحانه عابدین‌نیا است؛ کتابی که با آن می‌توان آب‌تنی کرد! کتابی با کاغذهای ضدآب و ساخته شده با الیاف پلاستیکی که در برابر آب مقاوم است و به راحتی می‌تواند در محیط حمام مورد استفاده قرار گیرد.

تجربه‌ی حمام کردن برای کودکان، به خصوص نوزادان به دلیل عدم شناخت آنها ممکن است در ابتدا با هراس از مواجه با آب باشد، داشتن کتابی که مانند یک اسباب‌بازیِ منعطف در دستان او به راحتی و بدون هیچ آسیبی جمع می‌شود و همزمان با تصاویر رنگا‌رنگش او را سرگرم می‌کند، می‌تواند همراه خوبی برای نوزاد باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ کتاب خنده داری که از خواندن آن روده‌بر می‌شوید

در این کتاب شش صفحه‌ای، نوزاد شما تصویر کودکی را می‌بیند که او هم در حال آب‌بازی با اردکِ عروسکیِ خود و یا قایقِ خوش‌رنگش است و این تجربه‌ی مشترک، محیط حمام را برای آنها نه فقط یک مکان آشنا که تبدیل به یک زمین بازی جدید می‌کند.

 با خرید این کتاب پارچه ای برای نوزادان خود تجربه‌ی حمام کردن و مواجهه با آب را تبدیل به یکی از لذت‌بخش‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین تجربه‌های آنان می‌کنید.

کتاب پارچه ای اعداد

یکی از مهم‌ترین مفاهیم در حیطه‌ی آموزش کودکان، آموزش مفهوم عدد است، نیاز به درک این مفهوم و یادگیری آن از ضرورت‌های دوره‌ی پیش‌ دبستانی و دبستانی کودکان است؛ زیرا یادگیری مفهوم اعداد و شمارش، تنها برای دوران تحصیل و یادگیری ریاضیات کارآمد نیست، بلکه در زندگی روزمره‌ی هر فردی نقش مهمی ایفا می‌کند.

با تهیه‌ی کتاب‌های پارچه‌ایِ شمارش اعداد ما می‌توانیم از کودکی، فرزندان خود را با مفهوم عدد، شمارش و درک توالیِ اعداد آشنا کنیم، این کتاب‌ها مناسب دوره‌های سنی پیش دبستانی هستند و روش‌های آموزشی و شکل‌های متنوعی دارند، برای کودکان در این دوره‌، استفاده از کتاب‌های پارچه‌ای توصیه می‌شود که جنس مناسبی برای استفاده در این دوره‌ی سنی را دارند؛ این کتاب‌ها با تصاویر متنوعی مانند شکل حیوانات، اشکال ساده‌ی هندسی و یا از طریق شعرخوانی با رنگ‌های گیرا و شاد، کودکان را نسبت به یادگیری ترغیب می‌کنند و علاوه بر مفهوم عدد، آنها را با مفاهیم دیگری همچون رنگ، اشکال و نام حیوانات و اشیا آشنا می‌کنند.

والدین می‌توانند با تهیه‌ی کتاب پارچه ای با فرزندان خود آموزش شمارش اعداد را پیش از دوران دبستان شروع کنند و یا با ساخت یک کتاب پارچه ای همراه با تصاویر و اشکال مورد علاقه‌ی کودک خود لذت این یادگیری را دو چندان کنند.

کتاب‌های پارچه‌ای لیمان

کتاب‌های پارچه‌ای لیمان، مجموعه‌ی ۶ جلدی از کتاب‌های آموزشی پارچه‌ای هستند که مناسب دوره‌ی سنی ۶ماه به بالا هستند.

مجموعه کتاب‌های پارچه‌ای لیمان، با تحریک حواس کودک از طریق رنگ‌های شاد، اشکال متنوع به همراه موضوعات گوناگون و لمسِ بافت کتاب، مهارت‌هایی مانند درک بافت اشیا و توانایی در نگه داشتن آنها و هماهنگی بین چشم‌ها و دست‌ها را در کودکان تقویت می‌کنند و با تصاویر متنوعی از حیوانات مزرعه و جنگل، اشکال هندسی، وسایل نقلیه، میوه‌ها و اشیا، آموزش و یادگیری و کسب مهارت‌های هوشی و زبان‌آموزی را تبدیل به یک سرگرمی جذاب می‌کنند.

همچنین این مجموعه کتاب‌ها، قابل شستشو بوده و فاقد سرب و رنگ‌های حساسیت‌زا هستند که استفاده از آنها را برای کودکان کاملاً بی‌خطر می‌کند.

کتاب پارچه ای آموزش الفبای انگلیسی

برخلاف تصور بسیاری از ما، مناسب‌ترین دوره‌ی سنی برای یادگیری زبان دوم، دوران پیش‌دبستانی به خصوص از ۲ تا ۵ سالگی کودک است؛ بسیاری تصور می‌کنند چنین مسئولیتی برای یک کودک در این دوره‌ی سنی، مسئولیت بزرگی است، اما در واقع کودکان در این سنین به دلیل شوق ذاتی برای یادگیری، توانایی بالایی برای کسب مهارت‌های گوناگون دارند. یادگیری مهارت‌هایی مانند زبان دوم، به پرورش خلاقیت، مهارت‌ تفکر انتقادی و انعطاف‌پذیری ذهن کودک شما کمک می‌کند.

یکی از بهترین ابزار برای آموزش الفبای انگلیسی، کتاب‌های پارچه‌ای هستند، این کتاب‌ها با مدل‌های متنوعی مثل کتاب پارچه ای موزیکال و یا کتاب داستان پارچه‌ای، یادگیری زبان دوم را تبدیل به یک بازی و سرگرمی جذاب می‌کنند.

به‌طور مثال، کودک شما با فشردن کتاب پارچه ای موزیکال باعث پخش صداهایی مانند سوت، تلفظ درست حروف و یا ترانه‌های ساده‌ی انگلیسی می‌شود و یا در کتاب‌های چسبی-پارچه‌ای با جابه‌جا کردن حروف، کلمه‌ی جدیدی را در صفحه‌ی کتاب خود می‌سازد، گویی خود دست به ساخت کتاب پارچه‌ای جدیدی زده است.

از جمله نمونه‌های کتاب پارچه ای آموزش الفبای انگلیسی می‌توان به کتاب‌هایی مانند، کتاب پارچه ای آموزش الفبای انگلیسیِ سوت‌دار سامی‌ تویز، کتاب پارچه‌ای آموزش الفبای انگلیسیِ "من" از نشر کیهانه و کتاب پارچه ای baby clothes book، اشاره کرد.

کتاب پارچه ای لمیز طرح حیوانات

کتاب پارچه‌ای لمیز طرح حیوانات، یک کتاب پارچه‌ای با رنگ‌های شادی است که برای آموزشِ همراه با بازی و سرگرمی گزینه‌ی مناسبی برای کودکان از دوران نوزادی محسوب می‌شود.

صفحات این کتاب هر کدام دارای جنس متفاوتی هستند و همین امر موجب تقویت حس لامسه‌ی کودک شما می‌شود، وجود رنگ‌های شاد به کار رفته در این کتاب پارچه‌ای باعث جلب توجه کودکِ شما شده و کمک می‌کند علاوه بر نام حیوانات، انواع رنگ‌ها را نیز به راحتی به آنها آموزش دهید.

ویژگی موزیکال بودن کتاب پارچه‌ای برای نوزادان از این جهت مفید است که با فشردن کتاب‌ لمیز طرح حیوانات در هر صفحه صدای مختلفی شنیده می‌شود و این ویژگی موجب افزایش قوه‌ی تخیل و افزایش قدرت کودک در تشخیص صداها می‌شود.

بی‌خطر بودن کتاب به خاطر بافت پارچه‌ای آن و تنوع تصاویر، رنگ‌ها و صداهای به کار رفته در کتاب پارچه‌ای لمیز طرح حیوانات، شروع مناسبی برای آشنایی کودکان با کتاب و کتابخوانی است.

کتاب پارچه‌ای اتل متل

آشنایی با داستان‌های کهن و قصه‌های عامیانه، یکی از آموزش‌های مورد علاقه‌ی والدین برای کودکان خود از سنین پایین است، اما جلب توجهِ کودکان در سنین پایین به شنیدن و توجه به یک داستان و یا شعر کار آسانی نیست، کتاب پارچه‌ای اتل متل، گزینه‌ی مناسبی برای آموزش و آشنایی کودک با یک متل قدیمیِ ایرانی است.

این کتاب با تصویرگری نازنین آیگانی، با داشتن شش جفت پا، یک شعر قدیمی را تبدیل به یک بازی مدرن می‌کند، کودک همراه با این شعر، با کتاب خود بازی می‌کند و این سرگرمیِ همراه با آموزش، سرعت و قدرت یادگیری را در او افزایش می‌دهد.

کتاب محصول انتشارات فرشتگان و مناسب دوره‌ی سنی ۰ تا ۴ است. رنگ‌های به کار رفته در این کتاب بدون حساسیت و بافت پارچه‌ایِ آن قابل شستشو است.

کتاب پارچه ای Farm

همه‌ی ما با داستان قدیمی و معروف مهمان‌های ناخوانده یا خونه‌ی مادربزرگه آشنا هستیم، داستان پیرزن تنها و مهربانی که در کلبه‌ای روستایی زندگی می‌کند و در یک شب بارانی و سردِ زمستانی، درِ خانه‌ی خود را به روی حیواناتی که در زیر باران مانده‌اند باز می‌کند و سرپناهی گرم و نرم به آنها هدیه می‌دهد.

کتاب مهمان‌های ناخوانده از موسسه پژوهشی کودکان دنیا یک کتاب داستان پارچه‌ای با شکل و شمایل خانه است، بنابراین کودک می‌تواند کتاب را به صورت ایستاده نیز استفاده کند که موجب افزایش جنبه‌ی اجرایِ نمایشیِ داستان می‌شود.

شخصیت مادربزرگ به صورت جدا طراحی شده و قابلیت جدا شدن از صفحه‌ای و چسباندن به صفحه‌های بعدی و قبلی را دارد که باعث افزایش قدرت تخیل و خلاقیت کودک می‌شود، وجود مهمان‌هایی مثل جوجه، سگ، گربه، گاو و... کودک را نام انواع حیوانات و صدای آنها آشنا می‌کند و علاوه بر آن والدین با خرید کتاب پارچه‌ای مهمان‌های ناخوانده، کودکان خود را به دوستی و مهربانی و صلح‌جویی تشویق می‌کنند.

کسب مهارت و یادگیری برای کودکان می‌تواند از یک امر سخت و پیچیده تبدیل به لذت‌بخش‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین بخش زندگی آنها تبدیل شود. کودکان در سالهای ابتدایی به لطف کنجکاوی و شوق بی‌حدشان برای کشف دنیای اطراف خود، استعداد فوق‌العاده‌‌ای برای یادگیری دارند و چه بهتر که این آموزش را از طریق کتاب تجربه کنند.

با خرید کتاب‌ پارچه‌ای با فرزندان خود لذت یادگیری و بازی و سرگرمی را می‌توانیم تجربه کنیم و با تقویت حواسی مانند لامسه، بینایی و شنوایی اجازه‌ی تجربه‌‌های جدیدی را به آنها بدهیم.

بیشتر بخوانید: 7 رمان کوتاه کلاسیک برای آشتی کردن با کتاب

کتاب‌‌های پارچه‌‌ایِ داستانی، موزیکال و یا آموزشی، با داشتن ویژگی‌هایی مانند بی‌خطر بودن، حساسیت‌زا نبودن و داشتن شکل‌ها، رنگ‌ها و موضوعات متنوع شوق داستان‌خوانی و یادگیری را در کودکان افزایش می‌دهند و باعث تقویت مهارت‌هایی مانند قدرت حرکت انگشتان، هماهنگی بین چشم‌ها و دست‌ها، تشیخص صداها، افزایش قدرت بینایی، تقویت قدرت تخیل و خلاقیت و بسیار مهارت دیگر می‌شوند، این کتاب‌ها نه‌ تنها مهارت‌های جدیدی را به آنها آموزش می‌دهند بلکه آنها را برای کسب مهارت‌های جدیدتر و مفیدتر در آینده نیز آماده می‌کنند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب