11 تیر 1401
1258 بازدید

معرفی بهترین رمان‌های علمی تخیلی در جهان

    در این مطلب می‌خوانید:

اکثر رمان‌های علمی-تخیلی معروف جهان زمانی خلق شدند که خبری از تکنولوژی‌های امروزی نبود. تخیل نویسندگان رمان‌های علمی-تخیلی تا جایی پیش رفت که تصویر ذهنی آنها از ناشناخته‌ها مبنای بسیاری از نظریه‌های علمی شد. برای خرید رمان های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت بوک‌لند مراجعه نمایید.

در ادامه چند نمونه رمان‌ علمی تخیلی خارجی را معرفی می‌کنیم که با گذشت سال‌ها از نگارش آن‌ها، هنوز درخشان‌ترین رمان‌های این ژانر محسوب می‌شوند و هیجان‌انگیزترین ماجراها را در دل خود دارند: 

بازی‌ های گرسنگی

بازی‌های گرسنگی مجموعه رمان پادآرمان‌شهری است که پس از نابودی تمدن و در کلان‌شهری به نام کاپیتول اتفاق می‌افتد. در سرزمینی به نام پانم در این ناحیه، هر ساله به‌عنوان مجازات ساکنان این سرزمین برنامۀ نبرد اجرا می‌شود. به ‌این‌ شکل که پس از قرعه‌کشی بین جوانان، یک دختر و یک پسر انتخاب شده و رقابت بین آن دو را آنقدر ادامه می‌یابد تا سرانجام فقط یک نفر از آن زنده بیرون بیاید. راوی این داستان دختر ۱۶ساله‌ای به نام کَتنیس است که وقتی دید قرعه به نام خواهر ۱۲ساله‌اش افتاده، داوطلب شد به جای او در این نبرد شرکت کند.

سوزان کالینز نویسندۀ رمان سعی کرده به مسائلی مانند فقر، گرسنگی، ظلم و جنگ اشاره کند. جالب است بدانید ایدۀ نوشتن این رمان درحالی‌که کالینز مشغول تماشای رقابت چند جوان در یک برنامه تلویزیونی بود شکل گرفت و با دیدن صحنه‌هایی از جنگ عراق در شبکه تلویزیونی دیگری کامل شد. این مجموعه رمان علمی- تخیلیِ پرطرفدار که شامل سه رمان به نام‌های بازی‌های گرسنگی، اشتغال و زاغ مقلد است، در آگوستِ ۲۰۱۲ موفق شد رکورد فروش کتاب‌های هری پاتر را بشکند.

مریخی

«به فنا رفتم»! این اولین جمله‌ای است که از زبان مارک واتنی در کتاب مریخی می‌خوانید. مارک فضانوردی است که توسط همراهانش به خیال اینکه مرده در مریخ رها شده و حالا واقعا به فنا رفته است. او باید تا ۴ سال آینده و آمدن گروه دیگری از فضانوردان زنده بماند و چالش‌های این طبیعت ناشناخته را به جان بخرد.

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین کتاب های روانشناسی را بشناسید

اندی ویبر خالق این اثر جذاب و دلهره‎آور، قبلا برنامه‌نویس کامپیوتر بود اما شوق نویسندگی وی را ترغیب کرد تا داستان مریخی  را در سه بخش در وبسایت شخصی اش بنویسد و منتشر کند. او باور نمی‌کرد داستانش جدی گرفته شود تا وقتی که با سیل مخاطبانی مواجه شد که از داستانش استقبال کردند و باعث شدند ویبر با انتشار رمانش در سال 2011 به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا کند. از دلایل محبوبیت این رمان علمی تخیلی جدید، خط داستانی مشخص  و همچنین پرداخت‌های واقعی به مسائل علمی است که باعث شده داستان او در عین تخیلی بودن باورپذیر نیز باشد.

سفر به اعماق زمین

رمان سفر به اعماق زمین زمانی خلق شد که نظریۀ توخالی بودن زمین بر سر زبان‌ها بود. ژول ورن پدر داستان‌های علمی-تخیلی در این رمان هم مانند آثار دیگرش باعث پدید آمدن سوال‌های علمی در ذهن مخاطبان جوانش می‌شود و در سفرهای تخیلی‌اش به ناشناخته‌ها به سوالات آنها پاسخ می‌دهد. این رمان علمی تخیلی برای نوجوانان بسیار هیجان‌انگیز و آموزنده است. داستان از این قرار است که پروفسور لیدن یادداشت رمزگونه‌ای می‌یابد که بین صفحات کتاب عجیبی با بیش از ۷۰۰ سال قدمت قرار داشت. یافته جدید او باعث می‌شود تا پروفسور برادرزاده خود را مجاب کند که در سفرش به سمت مرکز زمین او را همراهی کند. آنها سعی می‌کنند از طریق دهانه کوه آتشفشان خاموشی به مرکز زمین بروند و به چشم خودشان ببینند مرکز زمین دقیقاً به چه شکل است.

تلماسه

در این رمان و در بطن داستانی سراسر تخیل و پر از تعلیق، از ظهور نیکی در مقابل بدی به عنوان فضیلتی اخلاقی سخن به میان آورده شده است. اغلب انتظار داریم که کتاب‌های علمی و تخیلی ما را به آینده ببرند، اما بااینکه جریانات این کتاب در سال ۱۰۱۹۰ اتفاق می‌افتد، فضای کلی کتاب تداعی‌کنندۀ صحرای عربستان است؛ آن‌هم بیش از وجود هرگونه تمدنی در آن. سرزمینی که تا چشم کار می‌کند تپه‌های ماسه است و دیگر هیچ.

 فرانک هربرت نویسنده رمان‌ علمی تخیلی و کتاب تلماسه وقتی در سال ۱۹۵۷ مشغول تحقیق بر روی پروژه‌ای برای کنترل حرکت تپه‌های شنی شهری در نزدیکی فلورانس بود، به فکر نوشتن کتابی علمی-تخیلی افتاد که در آن سیاره‌ای پوشیده از شن وجود داشته باشد. این سرزمین همچنین فضای ایده‌آلی برای افزودن مضمون مذهبی به رمان فراهم آورد. تلفیق این عناصر و مضامین دیگری مانند سیاست، تکنولوژی، بوم شناسی و... سرانجام به نوشتن تلماسه در سه بخش انجامید: تلماسه، ماددیب و پیامبر. در قسمت اول با ورود پاول آتریدیسِ ۱۶ساله به سیاره بیابانی آراکیس، با قهرمانان داستان و اتفاقاتی که منجر به تصرف سیاره می‌شود روبه‌رو می‌شویم. ماجراهای قسمت دوم حول محور زندگی پاول می‌چرخد و در قسمت سوم اقدامات پاول برای انتقام‌جویی را خواهید خواند. کتاب تلماسه اولین کتاب از مجموعه داستان‌های تلماسه بود که در سال ۱۹۶۵ منتشر شد. این مجموعه تاکنون پرفروش‌ترین رمان علمی-تخیلی در جهان بوده و با اقتباس از آن فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی ساخته شده است که جدیدترینِ آن‌ها به نام (Dune) در سال ۲۰۲۱، توانست سروصدای زیادی به پا کند.

دکتر جکیل و آقای هاید

دکتر جکیل در تلاش است تا چالش‌های درونی‌اش را بیشتر مورد مطالعه قرار دهد. در چالش میان خیر و شر در وجود او، نیروی شر توانسته کشش زیادی ایجاد کند و او را به سمت افکار شیطانی سوق داده است. اما دکتر جکیل سعی دارد آن را سرکوب کند. تلاش‌های او و آزمایش‌های علمی‌اش، به شکل‌گیری شخصیت شروری می‌انجامد که آقای هاید نام دارد و از انجام هر کار ناپسندی در دنیا وجود دارد فروگذار نمی‌کند.

 رمان دکتر جکیل و آقای هاید را رابرت لوئیس استیونسون پس از دیدن کابوسی هولناک نوشت. این رمان که درون‌مایه علمی - تخیلی دارد، درواقع به آسیب‌شناسی اختلال دوگانگی شخصیت پرداخته است که می‌تواند در نهایت به اختلال اسکیزوفرنی نیز بی‌انجامد. سبک نوشتاری غنی، پرداخت ویژه شخصیت‌ها و زمینه علمی این رمان، آن را به یکی از موفق‌ترین و مطرح‌ترین رمان‌های علمی-تخیلی در سبک گوتیک تبدیل کرده است.

آخرین انسان

در واپسین سال‌های قرن بیست‌ویکم و در نتیجۀ عملکرد انسان‌ها بر روی کره زمین، بشر به دست خودش نابود شده است. تنها بازمانده که اسنومن نام دارد، همراه موجوداتی به نام کریکر زندگی می‌کند که به وسیله مهندسی ژنتیک خلق شده‌اند. این موجوداتِ گیاه‌خوار در برابر بسیاری از صدمات مقاوم هستند و به منابع محدودی برای زنده ماندن نیاز دارند. درواقع کریکرها با مشکلات زیستیِ انسان‌ها روبه‌رو نیستند و از این لحاظ بر انسان برتری دارند.

بیشتر بخوانید: پرفروش‌ترین کتاب‌های سال 1401 تا اینجا کدامند؟

 مارگارت اتوود نویسندۀ کتاب آخرین انسان، آینده‌ای هیجان‌انگیز را برای نسل انسان متصور می شود که شاید دور از ذهن به نظر برسد، اما دور از عقل نیست. او بیش از آنکه کتاب خود را علمی-تخیلی بداند، به‌خاطر پیش‌بینی آینده‌ای محتمل و باورپذیر برای انسان مدرن و تردیدی که برای ذهن پرسشگر خواننده ایجاد می‌کند، داستان گمانه‌زن می‌نامد. در خلال نثر ساده و تخیل فوق‌العاده نویسندۀ این داستان، قلاب تفکر خواننده به عمیق‌ترین مضامین انسانی مانند عشق و دوستی متصل می‌شود و او معقولات و محسوسات را در کنار هم از این رمان شاخص دریافت می‌کند.

جنگ دنیاها

برای این‌که میزان قدرت قوه تخیل اچ.جی.ولز - نویسنده رمان جنگ دنیا‌ها - را دریابید، جالب است بدانید که او داستان هجوم بیگانگان مریخی به انگلستان به‌وسیله سفینه‌هایشان را، سالها پیش از اولین پرواز انسان یعنی در سال ۱۸۹۸ در این رمان به رشته تحریر در آورده است.

 به گفتۀ ولز، ایده نوشتن این داستان علمی-تخیلی را از حرف برادرش الهام گرفته که روزی به او گفته بود: «تصور کن ساکنین سیاره دیگری ناگهان در این چمنزار پیاده شوند و به سوی ما هجوم بیاورند!» نظریه‌پردازی ولز در مورد احتمال وجود حیات بر روی سیاره مریخ، رویارویی فرازمینی‌ها با انسان‌ و نحوه تقابل آنها در روی زمین و پرواز فضایی میان‌سیاره‌ای، رمان او را به یکی از برجسته‌ترین آثار در ژانر علمی-تخیلی و افسانه علمی تبدیل کرده است.

شما می توانید به صورت غیر حضوری از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از فروشگاه اینترنتی بوک لند نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب