17 مرداد 1402
2199 بازدید

معرفی ۲۰ اثر از بهترین نمایشنامه های جهان | بوک لند

    در این مطلب می‌خوانید:

خواندن یک نمایشنامه باعث می شود تا درون شخصیت‌ها و داستان نفوذ کرد و احساسات و تجربیات آن‌ها را به صورت مستقیم تجربه کنید. وقتی نمایشنامه خوانده می شود، شما می توانید همراه با شخصیت ها در موقعیت‌ها و رویدادهای اصلی نمایشنامه قرار بگیرید و احساسشان کنید. نمایشنامه‌ها به صورت متفاوتی به مخاطبان خود اطلاعات می‌دهند. آن‌ها در واقع به شکل اسکریپت نوشته شده‌اند و حاوی توصیف صحنه‌ها، حرکات، صدا ، کلمات و عبارات سینمایی و وسایل نمایش است. این نوع  نشانه‌گذاری شکل و محتوا و قرار دادن دیالوگ‌ها و زمان بندی سریع داستان برای سینما و تلویزیون مناسب است. در این مقاله بهترین نمایشنامه‌ های جهان را معرفی خواهیم کرد و محور اصلی موضوعات آن‌ها را بررسی می‌کنیم. 

هملت


یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان، هملت است که به عنوان اثری تاثیرگذار در ادبیات شناخته می‌شود. نمایشنامه هملت برای اولین بار در سال ۱۶۰۰ به نمایش در آمد و داستان شاهزاده‌ای را روایت می‌کند که برای انتقام مرگ پدرش درگیر مشکلات فلسفی، اخلاقی و اندیشه‌های زیادی می‌شود. هملت به خانه باز می‌گردد تا برای داد خواندن پدرش عزاداری کند و در اینجا در مورد ازدواج مادرش با عموی خود کلادیوس که اکنون پادشاه است، اطلاع می یابد.

هملت متوجه می‌شود که برادرشاه خود که کنایه از خودش به عنوان شاهزاده استفاده کرده، واقعا او را کشته است. هملت به عنوان یک مرد شکسته و نابود شده تلاش می‌کند تا انتقام پدرش را بگیرد.

مکبث

نمایشنامه مکبث اثر «ویلیام شکسپیر» است که بین سال‌های ۱۵۹۹ و ۱۶۰۳ نوشته شده است. یکی از کوتاه‌ترین و بهترین نمایشنامه‌‌های جهان است و نیز از پرطرفدارترین نمایشنامه‌‌های تراژدی ویلیام شکسپیر است. داستان نمایشنامه درباره قدرت‌طلبی و طمع اشراف‌زاده‌ای جریان دارد که مورد اعتماد واقع شده و به پادشاه اسکاتلند تبدیل می‌شود. این نمایشنامه بیش از سه قرن باقی مانده است و هنوز هم در بین طرفداران نمایشنامه‌خوانی بسیار محبوب است. موضوع و حس این نمایشنامه به قدری زیباست که با گذشت زمان هنوز هم جذابیت خود را حفظ کرده است.

در انتظار گودو


یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان، اثر یکی از نویسندگان بزرگ ایرلندی به نام ساموئل بکت است. بکت این نمایشنامه را در سال ۱۹۵۲ سروده است. در انتظار گودو؛ داستان دو مرد بی‌خانمان را در جستجوی معنای زندگی روایت می‌کند. آن‌ها در نزدیکی یک درخت در یک زمین، منتظر شخصی به نام گودو می‌مانند. مکالمات جذاب و همچنین تناقضی که بین آن‌ها در حالی که در انتظارند رخ می‌دهد، نشان از یک سفر عمیق به درون ذهن این دو نفر می‌دهد که هم زیبا و الهام بخش است.

این نمایشنامه به بررسی ترس و فاجعه‌ای که جامعه در دوران جنگ جهانی و پس از آن تجربه می‌کند، می‌پردازد.

یکی از جمله‌های مشهور این نمایشنامه این است: "اشک جهان مقدار ثابتی دارد. وقتی یک نفر در جایی از جهان شروع به گریه کند، اشک فرد دیگری متوقف می‌شود. همین اتفاق برای خنده نیز رخ می‌دهد: هیچ کس نظرخواهی ندارد، همه ما در مورد نامعلومی قرار داریم."

مرگ فروشنده


نمایشنامه مرگ یک فروشنده یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان نوشته شده توسط آرتور میلر در سال ۱۹۴۹ است. این نمایشنامه برنده جوایز پولیتزر و تونی بهترین نمایشنامه سال ۱۹۴۹ شده است. داستان نمایشنامه درباره یک پدر و دو پسرش است و درباره‌ی رابطه پیچیده‌ای که بین آن‌ها وجود دارد. داستان نشان می‌دهد که یک مرد چگونه از دست دادن هویت خود و ناتوانی در پذیرش تغییرات، به خصوص در خود و جامعه، رنج می‌برد. نمایشنامه نشان می‌دهد که چگونه خاطرات، رویاها، تقابل‌ها و مشاجرات، که همه در ۲۴ ساعت آخر زندگی شخصیت اصلی، ویلی لومن، رخ داده است، برای او مهم شده و زندگی او را تشکیل می‌دهند.

ویلی یک پدر بی‌شکسته نیست و نمی‌توان به او یک شوهر وفادار دانست و همچنین فروشنده‌ای برتر و موفق نیست؛ به خصوص اگر بخواهد همه اعتقاد کنند. او مرکز خود است و به فرصت‌های از دست رفته، ثروت و شهرت می‌پردازد؛ اما تصورات شخصی او با واقعیت تطابقی ندارند.

این نمایشنامه تأثیر بسزایی بر مخاطب خود دارد؛ زیرا به آنان امکان می‌دهد تا به خودشان در آینه‌ای نگاه کنند و با شخصیت واقعی خود روبرو شوند. احساساتی مانند کم اعتمادی به خود، احساس شکست و پشیمانی در این نمایشنامه وجود دارند که مخاطب ممکن است با آن‌ها ارتباط برقرار کند؛ زیرا همه انسان‌ها در یک نقطه‌ای از زندگی خود این احساسات را تجربه کرده‌اند.

اتوبوسی به نام هوس


نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس از تنسی ویلیامز، در سال ۱۹۴۷ روانه‌ی صحنه شد و در همان سال برنده جایزه پولیتزر شد. این نمایشنامه که یکی از تحسین برانگیزترین و بهترین نمایشنامه‌ های جهان در زمان خود و همچنین عصر حاضر است، بر اساس داستانی درباره‌ی زندگی دو خواهر و نحوه روبرو شدن آن‌ها با مشکلات ساخته شده است. یکی از آن‌ها تلاش می‌کند تا با شوهری ستمگر و بی‌رحم که در زندگی‌اش بر او غلبه دارد، صلح کند. اما خواهر دیگر پس از اینکه متوجه می‌شود شوهرش ازدواج‌های غیرقانونی دارد، از لحاظ روحی و اخلاقی فروپاشی می‌کند و عازم سفری به اتوبوس هوس‌های خود می‌شود.

رومئو و ژولیت


از دیگر بهترین نمایشنامه‌ های جهان رومئو و ژولیت است و در سال ۱۵۹۵ توسط ویلیام شکسپیر، شاعر، نمایشنامه‌ نویس و بازیگر تئاتر انگلیسی، نوشته شده است. این نمایشنامه دربارهٔ دو جوان عاشق است که در یک جهان خشن و پر از خصومت، ازدواج می‌کنند. سؤالی که در این نمایشنامه مطرح می‌شود این است که آیا عشق می‌تواند در میان دشمنی‌ها و خشم‌ها به زندگی بقا کند یا خیر؟

این نمایشنامه داستان عاشقان جوانی را روایت می‌کند که در پایان با مرگ آن‌ها، دو خانواده دشمن را با هم متحد می‌کند. این نمایشنامه به سبک دراماتیک شکسپیر نوشته شده است. شخصیت‌های اصلی این نمایشنامه در ادبیات به عنوان نماد عاشقان آرمانی به یاد می‌مانند.

بیشتر بخوانید: ادبیات کلاسیک چیست و چرا آثار کلاسیک بخوانیم؟

سفری طولانی از روز به شب


اعتیاد، الکل و از بین رفتن کانون گرم خانواده همگی مسائلی هستند که در نمایش سفری طولانی از روز به شب به شمار می‌آیند. این نمایش، که به عنوان یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان و آثار یوجین اونیل محسوب می‌شود، در واقع به نوعی بیوگرافی او نیز تلقی می‌شود. علاوه بر تمامی این موارد، تمامی شخصیت‌های حاضر در نمایش دست به مشکلاتی خاص خود می‌زنند. از اعتیاد تا الکلی بودن، همه این مسائل و تم‌ها به وضوح یک موضوع را نشان می‌دهند: تدریجی فروپاشی بنیاد خانواده و از بین رفتن ارزش‌های انسانی. این نمایشنامه برنده جایزه نوبل نیز شده است و خود یوجین اونیل نیز از برندگان جایزه نوبل ادبیات قرار دارد.

پیگمالیون

در نمایشنامه پیگمالیون، شاو بر طبق افسانه‌ی یونانی، پرداخته است که پیگمالیون عاشق یکی از مجسمه‌های خود می‌شود که بلافاصله زنده و هوشمند می‌شود. در داستان نمایشنامه، حول محور زندگی هنری هیگینز، استاد آواشناسی است. او قصد دارد دختری گل‌فروش خیابانی به عنوان یک دوشس تبدیل کند و او را به مهمانی باغ سفیر ببرد. استاد هیگینز شرط می‌بندد که با صیقل دادن رفتار و تغییر شیوه گفتار او، می‌تواند او را به یک خانم جوان مبدل کند. در طول آموزش این دختر گلفروش، استاد هیگینز عاشق او می‌شود.

شاو در این نمایشنامه به موضوعات مهمی مانند اختلافات طبقه‌ای و ریا در جامعه اشاره می‌کند. او نشان می‌دهد که در دنیایی که مردم بر اساس ظاهر و رفتارشان قضاوت می‌شوند، ارزش و شخصیتشان تعیین می‌شود، نه بر اساس آنچه که واقعا هستند. یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان که نقدی بر سنت و روابط اجتماعی و نشان می‌دهد که چگونه این عوامل به شخصیت افراد و قضاوت‌های ما درباره آن‌ها تأثیر می‌گذارن، نمایشنامه پیگمالیون است.

باغ آلبالو

باغ آلبالو آخرین نمایشنامه آنتوان چخوف است و یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان در ژانر کمدی به حساب می‌آید. این نمایشنامه برای اولین بار در سال ۱۹۰۴ در مسکو به روی صحنه رفت. باغ آلبالو، داستانی جذاب از زندگی یک خانواده اشرافی روسی است که به ورشکستگی می‌رسند. آخرین دارایی باقی مانده این خانواده، باغ گیلاسی است که به آن از نسل‌های قبلی شان ارث رسیده است و در واقع نمادی از اصالت و ریشه‌های آبا و اجدادشان محسوب می‌شود. این باغ گیلاس نیز در بانک گرو قرار دارد و به زودی به حراج گذاشته خواهد شد. اعضای این خانواده برای پیدا کردن راه حلی برای جلوگیری از فروش این باغ گیلاس، به هم می‌پیوندند، اما حتی در این تلاش‌ها، همچنان از لذت بردن و تفریح کردن دست برنمی‌دارند.

خانه عروسک‌ها


هیچ لیستی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان بدون وجود آثار نمایشنامه نویس معروف نروژی، هنریک ایبسن، کامل نمی‌شود. خانه عروسک‌ها اولین بار در سال ۱۸۷۹ در تئاتر رویال دانمارک به نمایش درآمد و دارای نگرش انتقادی به هنجارهای ازدواج و زندگی مشترک در آن زمان است.

در حالیکه بسیاری ادعا می‌کردند که موضوع این نمایشنامه مربوط به حقوق زنان است، هنریک آن را داستانی توصیف کرد که بیان می‌کند چگونه هر فرد نیاز دارد که بفهمد از زندگی چه می‌خواهد.

یکی از بهترین جملات نمایشنامه خانه عروسک‌ها، این جمله می‌باشد: شما هرگز مرا دوست نداشته اید، شما فقط فکر کرده اید که دوست داشتن من خوشایند است.

اهمیت جدی بودن


یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان است. این کمدی پیش‌پا افتاده، برای افراد جدی نیست و در سال ۱۸۹۵ در لندن نخستین بار اجرا شد. داستان این نمایشنامه، زندگی دو جوان در لندن را به تصویر می‌کشد که هر یک از آن‌ها دو هویت دارند و برای پیدا کردن تعادل در زندگی، به فریب‌های بزرگی روی می‌دهند.

این نمایشنامه، به بررسی شخصیت انسان‌هایی می‌پردازد که برای فرار از تعهداتشان، هویت جعلی می‌پذیرند. یکی از بهترین جملات این نمایشنامه، این است: حقیقت ناب است و هرگز ساده نیست.

مِده‌آ

مده‌آ، از بهترین نمایشنامه‌‌های جهان است یک اثر باشکوه و تراژیک، که از شخصیت اسطوره‌ای یونان باستان الههٔ سوءیقین، نوشته گردیده است. این شاهکار ادبی، که بیش از ۴۳ سال پیش از میلاد مسیح توسط اوریپید نوشته شده، عشق، خیانت و انتقام را به شیوه‌ای جالب و قوی به تصویر می‌کشد. داستان دربارهٔ زنی است که در عشق همسرش سوگند می‌خورد، اما خیانت همسرش باعث می‌شود او را رها کرده و با یک شاهزادهٔ دیگر ازدواج کند. خیانت، عشق مضطرب مده‌آ را به خشم و نفرت تبدیل کرده و وی را به خوابیدن با نقش‌آفرینان جنایتکار و خون‌خوار تحریک می‌کند.

دکتر فاستوس


داستان میل بی‌انتهای انسان به قدرت درباره دکتر فاستوس است. وی یک پزشک و عالم خبره است که به دلیل جاه‌طلبی بی‌پایان خود، هرچه توانایی‌ها و دانش‌های خود را افزایش می‌دهد، تاکنون راضی‌کننده نبوده است. در نتیجه، او تصمیم می‌گیرد به یادگیری جادو بپردازد و در عوض، روح خود را به شیطان بفروشد.

این داستان که براساس افسانه‌ای که توسط گوته، شاعر مشهور آلمانی نوشته شده است، به صورت روایتی توسط کریستوفر مارلو تعریف می‌شود. نوشتن این داستان که در نهایت به یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان تبدیل می‌شود، به دلیل سبک نگارش و موضوع بی‌نظیری است که این افسانه به آن می‌پرداخت.

چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟

در نمایشنامه چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟ نوشته‌ شده توسط ادوارد آلبی که از بهترین نمایشنامه‌ های جهان است، زوجی به نام‌های مارتا و جورج در حالت مَستی به صحبت و بحث می‌پردازند. این زوج، مشکلات و چالش‌های عمیقی در رابطه و ازدواج خود دارند. هر دو به طور مداوم رازها، کینه‌ها و حتی محبت‌ها را از خود پنهان نمی‌کنند و در طول مکالمات و جدال‌هایشان، این مسایل به طور آشکار بروز می‌کند.

 نمایشنامه مرغ دریایی

مرغ دریایی یکی ازبهترین نمایشنامه‌ های جهان و بسیار ارزشمند آنتون چخوف است و در دسته‌ی کمدی قرار می‌گیرد. این نمایشنامه به شکلی طنزآمیز و شوخ‌طبعانه از زندگی ناموفق و ناامید هر شخصیت به شیوه‌های خودشان بهره‌برداری می‌کند. سبک نوشتاری این نمایشنامه رئالیسم است و در آن موضوع هنر، تعریف آن و ارتباط آن با عشق و شهوت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خرده جنایت‌های زناشویی

یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان در ژانر خانوادگی نمایشنامه خرده جنایت‌های زناشویی است. زوجی بعد از سال‌ها زندگی مشترک، آرزو نمی‌کنند که رشته‌های رابطه شان سست‌تر شده را مرمت کنند و اتصالات مجددی برقرار کنند. اوضاع نادرستی در زندگی‌شان پیش آمده است و این باعث کینه، حسادت و خستگی شده است. آن‌ها دارای رابطه عاطفی ضعیفی هستند و قصد دارند این رابطه را بهبود بخشند. البته، زمانی که یک حادثه‌ی ناگوار برایشان رخ می‌دهد، این زوج قادر به تجدید معنای عشق و زندگی می‌شوند.

کشمشی در آفتاب


نمایشنامه کشمشی در آفتاب، با الهام از شعری به نام هارلم از لنگستون هیوز، در سال ۱۹۵۹ نخستین بار روی صحنه رفت. این نمایشنامه به سوالی درباره یک رویا به تعویق افتاده، پاسخ می‌دهد و مطرح می‌کند که آیا این رویا همانند کشمش زیر آفتاب خشک خواهد شد یا نه و یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان است.

در این نمایشنامه، زندگی، امیدها، آرزوها و مبارزات یک خانواده سیاهپوست که در جنوب شیکاگو زندگی می‌کنند، بیان می‌شود. نمایشنامه، تجارب آزار و اذیت نژادپرستانه پس از مهاجرت این خانواده به محله سفیدپوستان را به تصویر می‌کشد. این نمایشنامه، بیانگر واقعیتی از زندگی سیاهپوستان در آمریکا است که تا قبل از آن در طول تاریخ تئاتر آمریکا به نمایش در نیامده بود.

مرد و اسلحه

"مرد و اسلحه" یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان و کمدی مفرح و بی نظیر است. این نمایشنامه توسط جورج برنارد شاو، نمایشنامه نویس ایرلندی محبوب، نوشته شده است. اولین بار در سال ۱۸۹۸ منتشر شده و تبدیل به یکی از پرطرفدارترین آثار برنارد شاو شده است. "مرد و اسلحه" با شخصیت‌های جذاب و متمایز, بی‌فایده بودن جنگ را نشان می‌دهد و به آن می‌پردازد که انسان به طور غریزی به دوتایی‌هایی چون عشق و جنگ علاقه‌مند است. برنارد شاو در این نمایشنامه ارزش‌های متعارف را زیر سوال می‌برد و از مفاهیمی مانند جنگ و عشق برای خنده‌دار کردن مخاطب استفاده می‌کند.

گربه روی شیروانی داغ

نمایشنامه گربه روی شیروانی داغ (Cat on a Hot Tin Roof) اثر «تنسی ویلیامز» است که در سال ۱۹۵۵ نگارش شده است. این نمایشنامه بخاطر شاعرانه بودن و توصیف عمیق شخصیت‌ها، جایزه ادبی پولیتزر را برای ویلیامز به ارمغان آورد. داستان این نمایشنامه درباره یک جوان الکلی است که بعد از مرگ دوست صمیمی‌اش به خانواده خود ملحق شده است. اما خانواده‌ای که با دورویی و طمع درگیر است و این باعث می‌شود که او احساس گناه کند. نمایشنامه «گربه روی شیروانی داغ» یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان است که به وسیله تنسی ویلیامز به ارمغان آمده است.

هدا گابلر


یکی از بهترین نمایشنامه‌ های جهان و فراموش نشدنی که در سال ۱۸۹۰ منتشر شده است، هنریک ایبسن به بررسی مشکلات اخلاقی فردی و اجتماعی و ماهیت پیچیده حقیقت در جهان می‌پردازد.

هدا گابلر شخصیتِ زنی متاهل، خودخواه و ناراضی از ازدواج خودش را به تصویر می‌کشد که قادر به رهایی از زندگی زناشویی نامساعدی نیست که برای خودش دست و پا کرده و نتایج منفی و غم انگیزی برای کل خانواده اش در پی دارد. این نمایشنامه، نشان دهنده عزم غیرقابل انکار هنریک ایبسن است که مخاطبان خود را وادار می‌کند تا مسائل فمینیستی را در قرن نوزدهم، در نظر بگیرند.

خانه تمیز


سارا رول، نمایشنامه‌نویس آمریکایی با نگارش نمایشنامه خانه تمیز به شهرت رسید. خانه تمیز از بهترین نمایشنامه‌ های جهان در سال ۲۰۰۵ برای دریافت جایزه پولیتزر نامزد شد و هنوز هم بسیار محبوب و تاثیرگذار است. 

خانه تمیز نمایشنامه‌ای است که در آن رابطه بین واقعی‌ترین شکل عشق و اهمیت آن در زندگی بحث می‌شود. این کمدی رمانتیک، زندگی و مرگ و قدرت عواطف زنان را مورد بررسی قرار می‌دهد و به خواننده نشان می‌دهد که خنده می‌تواند هر چیزی را درمان کند.

یکی از جملات مشهور این نمایشنامه این است: "عشق تمیز نیست، کثیفه." این جمله، مثل یک شوخی خوب، به این معنا است که عشق پولنده و بعضاً کثیف و تراشیده است.

سخن پایانی


معرفی تاثیرگذارترین و بهترین نمایشنامه‌ های جهان را در این مقاله معرفی کردیم. علاوه بر این، کارآیی یک نمایشنامه ممکن است با توجه به نظرتان تغییر کند. گفتن کدام نمایشنامه بهتر است، به سلیقه و ذائقه هر فرد بستگی دارد. اما برای تعیین بهترین نمایشنامه جهان، نیاز به بررسی موارد مختلف از جمله محتوا، پیام، استعداد نویسنده و تاریخ چاپ آن است.

جهت مشاهده و خرید انواع داستان، به دسته‌بندی خرید رمان مراجعه کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب