6 مرداد 1402
2991 بازدید

تحلیل و نقد کتاب مغازه خودکشی | بوک لند

    در این مطلب می‌خوانید:

کتاب مغازه خودکشی (The Suicide Shop) اثری با طنز تاریک و داستانی خاص و نام‌گذاری‌های منحصربه‌فرد است. نویسنده این کتاب ژان تولی (Jean Teule) است. علاوه بر نویسندگی، ژان تولی در حوزه‌های تصویرگری، فیلم‌سازی و مجری گری تلویزیون نیز مشغول بوده و چندین اثر ارزشمند نوشته‌اش در زمینه‌ی ادبیات جوایز مختلفی را به دست آورده است. در سال ۲۰۰۶، ژان تولی این کتاب را به زبان فرانسوی منتشر کرده است. نخستین ترجمه‌ی انگلیسی این اثر در سال ۲۰۰۸ با ترجمه‌ی بی عیب و نقص سو دایسون (Sue Dyson) در انگلیس به چاپ رسید. همچنین در سال ۲۰۱۲، بر اساس همین کتاب، انیمیشنی با همین نام ساخته شد. این انیمیشن در ساختار و اتفاقات بسیاری شباهت‌هایی به انیمیشن خانواده آدامز دارد. در این مقاله به نقد کتاب مغازه خودکشی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

داستان مغازه خودکشی


در نقد کتاب مغازه خودکشی ابتدا باید به داستان و ماجرای کتاب بپردازیم. مغازه خودکشی درباره خانواده تواچ و کسب و کار فراموش‌نشدنی آن‌هاست. در این خانواده، مغازه‌ای پرچالش وجود دارد که شعار زیر را دارد: آیا در زندگی شکست خورده‌اید؟ حداقل در مرگتان موفق باشید.

در این مغازه، وسایلی به فروش می‌رسد که به افرادی که می‌خواهند مرگ آسانی داشته باشند، کمک می‌کنند. خدماتی که این خانواده به مشتریان خود ارائه می‌دهند، بسیار ترسناک است. شاید در اواخر کتاب تمام چیزهایی که در این‌جا اتفاق می‌افتد، غم‌زده و ناراحت‌کننده به نظر برسد. زمان و مکان داستان مشخص نیست؛ اما چیزی که به خوبی نمایان است این است که ناامیدی و غم بسیار فراگیر شده است و مردم دیگر دلیلی برای زنده ماندن ندارند. آمار خودکشی در این شهر بسیار بالاست و در میان این همه بحران، مغازه خودکشی هم با افتخار به خود قوی می‌کشد تا به افراد در خودکشی‌هایشان کمک کند.

داستان بالاخره به یک نقطه عطف می‌رسد. خانواده صاحب یک فرزند پسر می‌شوند و به او آلن نام می‌دهند. آلن با وجود مشابهت اسمش با شخصیت‌های منفی کتاب مغازه خودکشی، از آن‌ها کاملاً متفاوت است. او به جای تاریکی و افسردگی، نشاط و خوشحالی را امتحان می‌کند. آلن به نحوی مختلف بر از روی همگان علاقه‌مند است و دوست دارد به دیگران کمک کند.

آنچه برای آلن مهم است، رعایت نکردن قوانین مغازه است. او از قوانین پیرامونش بی‌تفاوت است و فقط از لحاظ خوشبختی شخصی خود عمل می‌کند. این رفتار ناشی از تمایل آلن به زندگی پرحوصله و آزاد است اما برای خانواده‌اش به چشم ناامیدی و خشم تبدیل می‌شود. رفتارهای آلن تغییرات عمده‌ای در خانواده و شهرشان به همراه خواهد داشت. خانواده ابتدا تلاش می‌کند تا آلن را به شکل درست راهنمایی کند و او را به رعایت قوانین تشویق کند. اما در طول داستان، تأثیر قوانین و ارزش‌های آلن روز به روز در جامعه‌ای که زندگی می‌کند، قابل مشاهده است. آلن با خوشبختی و کمک به دیگران، نمونه‌ای از اثربخشی رفتار مثبت است. او با تغییر نگرش خانواده و شهرش، می‌تواند تأثیری بزرگ روی آن‌ها بگذارد و زندگی‌ها را بهبود ببخشد.

داستان خلق یک تصویر زنده و جذاب از تحول و انتقال بین تمایلات منفی و مثبت است. آلن با خوشبختی و احترام به دیگران، آن‌ها را به شکلی نیکو متقاعد می‌کند که گمانه‌زنی و تاریکی هیچ به‌خیری به دنبال ندارند و تنها با زندگی مثبت و فراگیر، می‌توانیم واقعی خوشبخت شویم. با تغییر نگرش و رفتار آلن، خانواده و شهرش باعث انتخاب مسیر بهتر و خوشبختی می‌شوند. در بخش بعدی مقاله نقد کتاب مغازه خودکشی را می‌خوانید.

جهت مشاهده انواع داستان‌ها و خرید بهترین رمان‌ها، به دسته‌بندی خرید رمان مراجعه کنید.

نقد کتاب مغازه خودکشی


داستان با معرفی فروشگاه خودکشی توسط یک خانواده و مدیریت آن آغاز می‌شود. این فروشگاه به عنوان یک مرکز خرید و ارائه انواع وسایل و راهکارهای خودکشی برای افرادی که به دلیل افسردگی و ناامیدی به دنبال خودکشی هستند، فعالیت می‌کند.

اکثر افرادی که در داستان حضور دارند، افرادی افسرده و ناامید هستند و در نظر دارند زندگی خود را به پایان برسانند یا دارند به خودکشی فکر می‌کنند. همچنین بعضی از افراد در فروشگاه کار می‌کنند و خدمات مرتبط با این موضوع را ارائه می‌دهند. اما پسر کوچک خانواده مدیر فروشگاه، با نگرشی متفاوت و شاد به جامعه نگاه می‌کند.

در طول داستان، بحث و بررسی افسردگی و خودکشی در جامعه صورت می‌گیرد. اما نویسنده با استفاده از سبک داستانی جذاب، موضوع را به صورتی جذاب و جالب توصیف می‌کند که خواننده را به خواندن صفحات بعدی داستان ترغیب می‌کند.

در نقد کتاب مغازه خودکشی باید به این نکته اشاره کنیم که داستان به تحلیل علل و دلایلی که می‌تواند منجر به خودکشی در افراد بگردد، می‌پردازد. علت‌هایی که می‌توانند باعث فکر کردن افراد به خودکشی شوند، ممکن است شامل مسائل اقتصادی، روانی یا سایر مسائل در زندگی شخصی و اجتماعی آن‌ها باشد. همچنین نویسنده سعی کرده است در طول داستان، به روش‌ها و راهکارهایی که می‌تواند فرد را در مواجهه با این چالش‌ها و مشکلات از اقدام به خودکشی بازدارد، بپردازد.


اگر بخواهیم از نظر انتقال مفاهیم و اطلاعات به نقد کتاب مغازه خودکشی بپردازیم، باید بگوییم نویسنده با توجه به پیچیدگی و سختی موضوع، توانسته است اطلاعات را در قالب متنی ساده و راحت به خوانندگان با هر سطح سواد و دانشی منتقل کند و باعث جذب خواننده در مطالعه کتاب شود.

یکی دیگر از نقاط قوت این کتاب بررسی شرایط به گونه‌ای است که توسط دیگر نویسندگان و کتاب‌ها به این روش پرداخته نشده یا کمتر پرداخته شده است.


در نقد کتاب مغازه خودکشی باید به این نکته نیز اشاره کنیم که شاید مشکل اصلی این کتاب ممکن است ناباورانه بودن و همچنین پایان غمگین آن باشد. پایان داستان به شکل ناگهانی و به طرز ناباورانه‌ای رخ می‌دهد که ممکن است باعث ناراحتی خواننده شود.

با این حال، باور دارم که خواندن این کتاب همچنان ارزشمند است و همچنان جذابیت خود را حفظ می‌کند. اگرچه پایان غمگینی دارد، اما این نکته باید مدنظر قرار گیرد که خواندن داستان‌هایی با پایان غمگین نیز می‌تواند سودمند باشد و مطالعه آن‌ها توصیه می‌شود.

درباره نویسنده مغازه خودکشی


ژان تولی، کاریکاتوریست، فیلم‌نامه‌نویس و رمان‌نویس فرانسوی است که در تاریخ 26 فوریه 1953 متولد شد. علاوه بر هنر تصویری و سینماگری، او توانست در زمینه نوشتن کتاب‌های موفقی نیز به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد و به این ترتیب موفق به دریافت جایزه‌های ادبی زیادی شده است.

اولین آثار ژان تولی در فارسی با ترجمه احسان کرم ویسی و به نام «مغازه خودکشی» به دست مخاطبان فارسی زبان قرار گرفت. این رمان توسط تولی در سال 2006 نوشته شد و سال 2012 تبدیل به یک انیمیشن شد.

بررسی ژانر و نقد کتاب مغازه خودکشی


رمان "مغازه خودکشی" واقعاً کتاب عجیبی است، زیرا ممکن است در بعضی جاها بعد از خواندن آن از خنده روده‌بر بشوید. و بعضی جاهای دیگر، به حدی بترسید که حس کنید وحشت و سیاهی آن تمام وجودتان را فراگرفته و بخواهید کتاب را به گوشه‌ای پرتاب کنید. "مغازه خودکشی" نمونه‌ی بارزی از ژانر کمدی تلخ یا کمدی سیاه است.

در این رمان هم‌زمان که لبخند می‌زنید، می‌دانید که آن مسئله‌ی به‌ظاهر طنزآمیز، در باطن پر از غم و سیاهی و وحشت است. به عبارت دیگر، احساس می‌کنید که در قالب شوخی و کمدی، پشت پرده چیزهای تلخی نهفته شده است. یا برعکس، می‌دانید که آن موضوع چقدر ناراحت‌کننده و چه حقیقت تلخی است. اما نویسنده، با استفاده از خنده و کمدی، این تلخی را کم‌تر احساس می‌کنید و به این فکر می‌کنید که این موضوع ترسناک نبوده است. همان‌طور که در نقد کتاب مغازه خودکشی گفتیم، نویسنده جرئت دارد با دستمایه‌ی شوخی و طنز، به جنبه‌های تاریک زندگی انسان‌ها توجه کند. با مسائل جدی مانند خودکشی، مرگ، تنهایی و بحران‌های زیست‌محیطی، او شوخی می‌کند و این رویکرد تا حدی جدید بوده و نشان از دیدگاه متفاوت نویسنده درباره این مسائل دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع رمان در ادبیات {۷ سبک در رمان}

کلام پایانی


هنگامی که به پایان کتاب می‌رسید، می‌توانید به این فکر کنید که چرا نویسنده چنین سرنوشتی برای آلن درنظر گرفته است. پاسخ به این سوال می‌تواند راه خوبی برای شناخت خودتان باشد. به نظر شما چرا آلن مرگ را انتخاب کرد؟ و پرسشی مهم‌تر: آیا واقعا امید و شوق به زندگی از دید تولی وجود دارند یا توهمی نیستند؟ آیا امید داشتن در انتهای داستان، به اندازه‌ای که خودکشی‌کردن در ابتدای آن، خنده‌دار و مضحک شده است؟ واقعا مرگ و زندگی چه معنایی دارند؟ آیا امید دادن آلن به زندگی تصنعی است یا زیباست؟ آیا مرگ او تصنعی است یا باورپذیر و عین حقیقت؟ کتاب مغازه خودکشی به پایان رسیده است، اما داستان آن در ذهن ما تمام نمی‌شود.

امیدواریم نقد کتاب مغازه خودکشی برای شما مفید بوده باشد. برای خرید آنلاین کتاب می‌توانید به سایت بوک‌لند مراجعه کنید و این کتاب جذاب را تهیه کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
yasna haghpanah
1402/7/7
واقعا کتاب عالی هستش 💋💋 اما در آخر کتاب که مرگ آلن هستش برای خواننده ها گمراه کننده است که بستگی به خواننده داره که به چه دیدی به این موضوع نگاه می کنه و ممکن که بد👎🏻 یا خوب 👍🏻 باشه
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب