12 اردیبهشت 1402
878 بازدید

بهترین کتاب های خودشناسی + راهنمای خرید

    در این مطلب می‌خوانید:

در زمانه ما بسیاری از افراد با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که اصولا چندان شناختی از آنها ندارند. بسیاری از ما باورمان این است که در راه درستی قدم نمی گذاریم. مسیری اشتباه را انتخاب کرده ایم و بسیار دورتر از اهدافمان هستیم. در مسائل شغلی و کارهای احساسی  احساس شکست می‌کنیم. بروز احساسات و عواطفمان ، تبدیل یک معضل شده است. احساس می‌کنیم که دیگران درک درستی از خواست و عواطفان ندارند. گاهی دچار نوعی ملال و سرخوردگی می‌شویم و ممکن است به دام افسردگی بیفتیم. بوکلند با مجموعه‌ایی از بهترین کتاب‌ های خودشناسی تلاش دارد دریچه‌ایی به سوی حل معضلات باز کند.

این حس که ما پتانسیل ‌ها و توانایی‌هایی داریم که کشف نشده است، آزارمان می‌دهد. عدم پیشرفت خود را گاهی به گردن همین عدم درک استعداد و توانایی می‌اندازیم.

این عواطف و احساسات مانند دامی ما را در خود گرفتار می‌کند. باعث می‌شود تنها یک طرف ماجرا را ببینیم و همه مشکلات را به گردن عدم توانایی خود بیندازیم. اما باید معضلات جهانی مانند صنعتی شدن بیش از پیش جهان، تغییر باورها و تضعیف نگاه‌های سنتی، رشد مصرف‌گرایی و بسیاری عواملی از این نوع باعث می‌شود که این عواطف به سراغ ما بیاید. مجموعه بهترین کتاب های خودشناسی تلاشی است برای فرار از این دام.

چه باید کرد؟

اگر شرایط اقتصادی و اجتماعی جهان تغییر کرده است، لازم است ما هم خود را با آن هماهنگ کنیم و این هماهنگی نیازمند شناخت دقیق از خود و توانایی‌هایمان است. هرکدام از ما مهارت‌ها و توانایی‌هایی داریم که ممکن است از آنها بی اطلاع باشیم. پس لازم است که ابتدا آنها را بشناسیم تا به خودآگاهی برسیم. این درک و شناخت به ما اعتماد به نفس می‌دهد.

با توجه به آنچه تاکنون رفت، تغییر سبک زندگی یکی از ملزومات زندگی در دنیای جدید است و این ضرورت باعث شده تا خودشناسی به ضرورتی مهم در جوامع تبدیل شود.

در ادامه تعدادی از بهترین کتاب ‌های خودشناسی را که به گفته اهالی فن از تاثیرگذارترین ها در حوزه خود هستند، معرفی می‌کنیم.

کتاب خودشناسی به روش یونگ

این کتاب مزین به نام یکی از بزرگترین روان‌شناسان همه دوران‌ها است. گوستاو یونگ. کارل گوستاو یونگ یکی از بزرگترین روان‌شناسان قرن بیستم و شاگرد بنیانگذار علم روان شناسی یعنی فروید است. شاگردی که راهش را از استاد بزرگ خود به طور کلی جدا کرد. او با تحلیل‌هایی بر پایه خودآگاه، ناخودآگاه و ناخودآگاه جمعی روان شناسی را دچار تحولی شگرف کرده و انقلابی در این علم بپا کرد. کتابی که بر پایه دیدگاه‌های او نوشته شده و در ادامه آن را معرفی می کنیم یک از بهترین کتاب های خودشناسی است.

نگاه و تمرکز او بر کهن الگوها او چنان نافذ و انقلابی بود که ردپای دیدگاهش  را در علوم مختلف بجا گذاشته است. یونگ به کهن الگوهایی باور داشت که می توان آنها را در ادبیات و اساطیر سراغ گرفت. این کهن الگوها حاصل تجربه بشری در طول سالها و قرن‌ها و هزاره‌هاست که به صورت اسطوره و ادبیات در آمده و نسل به نسل به ما منتقل شده است. هر شخصی با دانستن کهن الگوهای خود می تواند به ویژگی‌های شخصیتی خود دست پیدا کند. این نگاه کتاب مذکور را در زمره بهترین کتابهای خودشناسی قرار داده است.

با خواندن این کتاب شما می‌توانید راحت‌تر خود را درک کنید و به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرید. این کتاب کاملا ساده و روان نوشته شده و نیازی به دانش روان شناسی برای درک مطالب آن ندارید. با استفاده از تکنیک‌های ساده ذکر شده در این کتاب به راحتی می‌توانید خود و دیگران را بشناسید و به رشد شخصیتی خود کمک کنید.

از نکات جالب اینکه ترجمه این کتاب را نویسنده مطرح ایرانی و خالق بسیاری از رمان‌های پرفروش این سالها یعنی اسماعیل فصیح انجام داده است. ترجمه‌ایی که به شیوایی و زیبایی نثر کتاب ارزش بیشتری داده است. با همین ترجمه  کتاب به یکی از بهترین کتاب‌ های خودشناسی تبدیل می‌کند.

نویسنده کتاب نیز مایکل دنیلز استاد دانشگاه لیورپول است که تالیفات زیادی را در این زمینه انجام داده است.

 خودشناسی

آلن دوباتن از نویسنده‌های محبوب این روزهاست و اسمش حسابی سر زبان‌هاست. او نویسنده یکی از بهترین کتاب های خودشناسی است. دوباتن با نگاهی متفاوت به مسائل مردمی می‌پردازد. این نویسنده و فیلسوف سویسی- بریتانیایی که در لندن زندگی می کند حالا در آستانه ۵۴سالگی قرار دارد.  کتاب او سویه‌های فلسفی داشته و تلاش دارد تا از جنبه‌های مختلف به ویژگی‌های درونی خود نگاهی بیفکنیم. این کار شناخت ما را از خود بیشتر کرده و باعث می‌شود تا زندگی آگاهانه‌تری را در پیش بگیریم. خودشناسی نوشته آلن دوباتن به حق یکی از بهترین کتاب های خودشناسی است.

کتاب خودشناسی از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول مقدمه‌ایی بر خودشناسی و اهمیت آن در زندگی ما و بخش دوم در پنج فصل نوشته شده است که تلاش می کند تا راههای رسیدن به خودشناسی را به ما نشان دهد.  برای تعمق در خویشتن، شناخت عاطفی خویش، روراستی با خود، قضاوت خود و شک‌گرایی عاطفی  سرفصل برخی از مطالب کتاب است.

ترجمه این کتاب توسط محمد هادی حاجی‌ بیگلو صورت گرفته و انتشارات کتابسرای نیک آن را منتشر کرده است.

تغییر مسیر زندگی

گاهی فشار زندگی به حدی است که آدم از خود و زندگی‌اش خسته و بیزار می‌شود. این کتاب برای کسانی توصیه می‌شود که دیگر از زندگی خود خسته شده و خواهان تغییری فوری و آنی هستند. چیزی که ممکن است در یک روز اتفاق بیفتد. ممکن است ادعای بزرگی بنظر برسد ولی به واقع همچون امکانی وجود دارد. بزرگانی بوده‌اند که در یک روز تصمیم به تغییر گرفته‌اند و زندگی خود را متحول کرده‌اند. کتاب تغییر مسیر زندگی از بهترین کتاب های خودشناسی برای تغییرات و تصمیمات سریع و متحول کننده است.

این کتاب تلاش دارد تا به ما این نکته را گوشزد کند در واقع تفاوتی بین ما و آن بزرگان وجود ندارد. آنچه مانع ماست، عدم امکان غلبه بر ترس و دیگر صفات منفی است که اجازه نمی‌دهند ما به آنچه در رویا داریم، برسیم. ترس، اراده و خواست و قدرت و اعتماد بنفس را تضعیف کرده و مانع رسیدن به اهداف‌مان می شود.

این کتاب به ما این امکان و راهکار را می‌دهد که بر ترس ها و موانع درونی‌مان غلبه کرده و توانایی‌های ذاتی خود را پیدا کرده و راه‌ها دستیابی به رویاها و آرزوهایمان را به ما نشان می‌دهد. با مطالعه این کتاب که یکی از بهترین کتاب های خودشناسی است، خود را برای تحولی بزرگ و مثبت آماده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های شعر برای هدیه دادن

نیمه تاریک وجود

 این کتاب زندگی بسیاری را متحول کرده است و یکی از بهترین کتابهای خودشناسی است.. کتابی پرفروش و پرطرفدار که قاعدتا فروش بسیاری نیز داشته است.  تمام ما ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری داریم که آنها را انکار می‌کنیم. دلمان نمی‌خواهد با این ویژگی‌ها شناخته شویم و از آنها می‌ترسیم.  این ویژگی‌ها مانند سایه هستند.

 ویژگی‌هایی مانند تنبلی، حسادت، جاه‌طلبی، دروغ گویی و امثال اینها.  نویسنده کتاب این ویژگی های انسانی را سایه‌های شخصیتی معرفی کرده و نام نیمه تاریک وجود را بر آن نهاده است. نیمه تاریک وجود در این کتاب که یکی از بهترین کتاب های خودشناسی است به روشنی تعریف شده است.

یکپارچگی درونی راز یک زندگی بهتر است. این کار به تمریناتی نیاز دارد. این کتاب در ده فصل مفهوم نیمه تاریک وجود را روشن کرده و  تلاش می‌کند تا ما را در راه کنار آمدن با این آنها راهنمایی کند. در ادامه می‌آموزیم که چگونه ممکن است شرایطی را برای تغییر در خود بوجود آوریم.

این کتاب که یکی از بهترین کتاب های خودشناسی است، توسط دبی فورد نوشته شده است. نویسنده‌ایی که آثار او تلفیقی از روان شناسی مدرن و راهکارهای معنویی است. این نویسنده و معلم آمریکایی در آستانه ۷۰ سالگی است و کتاب‌های بسیاری در حوزه تالیف کرده است.

هنر و علم خودشناسی

این کتاب روان و ساده توسط پیتر هولینز به رشته تحریر درآمده یکی از بهترین کتاب های خودشناسی است. این نویسنده این ویژگی را دارد که مطالب و مفاهیم پیچیده را به زبان ساده وروان بازگو می‌کند.

این کتاب نیز مانند بسیاری از کتاب های از این دست تلاش دارد تا ما شخصیت خودمان را کشف کنیم. ضعف ها و قوت‌هایمان را بشناسیم و زندگی متناسب با توانمندی‌هایمان برای خود بسازیم. اعتبار و ارزش این کتاب در این حوزه به آن است که مفاهیم مهم و پیچیده را به سادگی بیان کرده است.

در این کتاب گفته شده که شخصیت یک انسان چگونه شکل می‌گیرد و چه عواملی باعث شکل‌گیری و اثرگذاری بر روی شخصیت انسان هستند. سوال این است که هر فرد تا چه اندازه برروی ویژگی‌ها و خصوصیات خود تاثیر دارد؟ آیا می‌تواند با این میزان تاثیرگذاری تغییری در زندگی خود بدهد؟ هنر و علم خودشناسی که یکی از بهترین کتاب های خودشناسی است، جوابی روشن به این سوال داده است. 

این کتاب می‌گوید اگر خود را به خوبی بشناسیم می توانید تغییرات لازم را نیز در خود اعمال کرده و زندگی سالم و شادی را برای خود فراهم کنیم. آٰسام هورداد این کتاب را ترجمه کرده و نشر نوین این اثر را منتشر کرده است. اثری که در ۹ فصل نوشته شده و در انتهای هر فصل نیز خلاصه‌ایی از نوشته شده است. برای دسترسی به کتاب هنر و علم خودشناسی که یکی از بهترین کتاب های خودشناسی است می توانید از بوکلند استفاده کنید.

اثر مرکب

کتاب اثر مرکب به موفقیت و موفقیت کاری و افزایش درآمد فردی می‌پردازد. اثری که از بهترین کتاب های خودشناسی است. دارن هاردی با نوشتن این کتاب یکی از موفقت‌ترین و مهمترین کتابها در حوزه خودشناسی و موفقیت فردی را نگاشته است. این کتاب نیز مانند اکثر آثاری که معرفی کرده‌ایم، با زبانی ساده و همه‌فهم تلاش دارد ما را در راه رسیدن به موفقیت فردی و زندگی ایده آل راهنمایی کند. اگر بخواهیم در یک جمله جان کلام کتاب را خلاصه کنیم این است که انتخاب‌های پیش‌پا افتاده و به ظاهر کوچک بر روی ما و زندگی ما تاثیرات بزرگ و بسیار مهمی می‌گذارند.

اینجا نیز مانند دیگر مباحث خودشناسی لازم است به خود و عاداتمان دقیق‌تر شویم. برای دست‌یابی به ثروت، موفقیت، روابط سالم شاد با خانواده  و اطرافیان و همکاران و تعامل سازنده با آنها باید عادات خود را به طور دقیق بشناسیم. عادات روزانه خود را بشناسیم و برای تغییر دادن آنها به صورت مداوم و بی‌وقفه تلاش کنیم.

دارن هاردی که کارآفرینی آمریکایی و یکی از برجسته‌ترین سخنرانان و مشاوران در این کشور است، درآمدی نجومی داشته و متولد ۱۹۷۱است و کتاب او به عنوان یکی از بهترین کتاب های خودشناسی شناخته می‌شد.

خودت را به فنا نده

تجربه یک زندگی رضایت بخش و جذاب رویایی همیشگی است. کتاب خودت را به فنا نده اثری جذاب برای تجربه‌ این نوع از زندگی است. کتابی که یکی از بهترین کتاب های خودشناسی است. عموم انسان‌ها از زندگی خود رضایت ندارند. در تنهایی خود احساس نارضایتی می کنند. گاهی خود را سرزنش کرده و یا با دیگران مقایسه می کنیم و بیرحمانه خود را نقد می کنیم.

در گفتگوهایی که با خود داریم مدام ضعف ها و شکست‌های خود را یادآوری می‌کنیم. آنگونه که در حق خویش بی‌رحم هستیم هرگز هر حق دیگری نیستیم. جان بیشاپ نویسنده کتاب خودت را فنا نده قصد دارد ما را این گفتگوهای درونی ویران کننده نجات دهد. می خواهد که ما این اخلاق را به کناری گذاشته و پا در جاده موفقیت بگذاریم. همین راهکارهای این اثر را به یکی از بهترین کتاب های خودشناسی تبدیل کرده است.

این نگاه شماتت‌گر و سرزنش کننده توش و توان ما را تحلیل می‌برد و انرژی ما را می‌گیرد. کافی است بتوانیم بر این نگاه به زندگی غلبه کنیم آنگاه بسیاری از امور در زندگی ما تغییر می‌کند. لازمه دستیابی به موفقیت، داشتن یک زندگی باثبات  و آرام است و داشتن یک زندگی باثبات تنها در سایه ی غلبه بر این افکار منفی و سرزنش‌آمیز امکان‌پذیر است.

این کتاب می گوید ما خودمان بزرگترین سد  برای رسیدن به موفقیت خود هستیم و نه شرایط و عوامل و حوادث بیرونی. گری جان بیشاپ نویسنده و سخنران موفق امریکایی آثار زیادی در این زمینه منتشر کرده و از معروفترین افراد در این زمینه است. کتاب او به حق از بهترین کتاب های خودشناسی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان

خودت باش دختر

ریچل هریس با نوشتن این کتاب خود در جمع پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۸ قرار داد. این اثر که الهام گرفته از زندگی خود نویسنده است، راوی داستان‌های خنده‌دار، تلخ یا عجیب و غریبی است نویسنده تجربه کرده است. این کتاب به ما نشان می دهد که زنان در زندگی شغلی و محیط کاری خود با چه چالش‌ها و معضلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای موفقیت چه مسیر پردردسری دارند. کتاب خودت باش دختر می تواند اعتماد بنفس و خودباوری زنان را افزایش داده تا آنان بتوانند توانایی‌ها و استعداد‌های بالقوه‌ی خود را شکوفا کنند و در مسیر پیشرفت و موفقیت قرار گیرند.

برخی از باورهای فرهنگی و اجتماعی در همه‌جای جهان موانعی سخت در برابر پیشرفت زنان در شعل و کارشان می‌شود. این داستانی درباره این باورها و عوامل فرهنگی و اجتماعی است. این کتاب از مهارت‌ها و روش‌هایی را می گوید توان مقابله با این موانع را به زنان می‌دهد.

خرید کتاب‌های خودشناسی از بوکلند

مجموعه بوکلند با در اختیار گذاشتن منتخبی از بهترین کتاب‌ های خودشناسی برای مخاطبان خود امکان جستجویی سریع و کامل را فراهم کرده تا مخاطبان با آگاهی کامل از نیازهای، آنچه را که مورد نیازشان تهیه کنند. بوکلند امیدوار است با در اختیار گذاردن بهترین کتاب ‌های خودشناسی قدمی هر چند کوچک در راستای بهبود زندگی مخاطبان خود برداشته باشد.

در آخر

مجموعه کتابهای ارائه شده که بهترین کتاب های خودشناسی موجود هستند، راه هایی را پیش روی ما می‌گذارند که با شناخت بهتر از روحیات و عواطف  و توانایی‌های خود، ضعف ها و  ایرادها و ناتوانی خود، به شناختی دقیق‌تر از خود برسیم و با این شناخت تصمیمات بهتری برای زندگی‌مان بگیریم. بهترین کتاب های خودشناسی تلاش دارد ما را برای یک زندگی شاده همراهی کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب