23 اسفند 1401
2765 بازدید

بهترین کتاب های شعر برای هدیه دادن

    در این مطلب می‌خوانید:

هدیه دادن به معنای فراموش ‌نشدن و فراموش نکردن است، هدیه‌ای به مناسبت سال نو، تولد، روز زن، روز دوستی و مناسبت‌های مختلف دیگر که میان ما رایج است. همان‌طور که می‌دانیم شعر بخشی از هویت و فرهنگ ماست. هدیه دادن یک کتاب شعر به‌یادماندنی، می‌تواند اوقات تنهایی عزیزانمان را پر کند و خواندن و دوباره خواندن آن برای آن‌ها لذت‌بخش باشد.

کتاب شعر می‌تواند از خاص‌ترین و پرمعنا‌ترین هدایایی باشد که به کسی می‌دهید، از آنجا که شاعران بزرگی در تاریخ ادبیات ایران و جهان وجود دارند، انتخاب بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن ممکن است کار سخت و دشواری به نظر برسد.

اگر به سلیقه کسی که می‌خواهید به او هدیه بدهید آشنا باشید، می‌توانید راحت‌تر کتاب مناسب را انتخاب کنید. مثلاً اگر کسی علاقه‌مند به شعر کهن ایرانی است بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن می‌تواند دیوان مولانا یا رباعیات خیام باشد.

اگر به شعر نو فارسی علاقه‌مند است بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به او می‌تواند مجموعه اشعار هر شاعر نامدار معاصری مانند شاملو، فروغ، اخوان ثالث، نیما، سهراب سپهری... باشد؛ اما وقتی‌که دقیقاً نمی‌دانید به کدام شاعر علاقه‌مند است یا کدام کتاب‌های شعر را دارد، گزیده اشعار چندین شاعر گزینه بهتری برای هدیه دادن است.

برای آنکه بتوانید در یافتن  بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن در حداقل زمان ممکن، موفق باشید، به معرفی بعضی از بهترین کتاب‌های شعر برای هدیه دادن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

حافظ به روایت عباس کیارستمی

وقتی صحبت از بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن می‌شود، احتمالاً دیوان حافظ اولین کتابی است که به یاد ما می‌افتد؛ اما تقریباً همه ایرانی‌ها یک یا چند نسخه دیوان حافظ در خانه دارند. هر چند همیشه این کتاب نفیس می‌تواند بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به اقوام و آشنایان باشد اما ما می‌خواهیم نسخه متفاوتی از آن را برای هدیه دادن پیشنهاد دهیم. کتاب حافظ به روایت عباس کیارستمی گزیده‌ای است از زیباترین مصرع‌های غزلیات حافظ به انتخاب عباس کیارستمی که به‌صورت تماتیک در ۱۸ فصل، بخش‌بندی شده‌اند.

هفتاد سال عاشقانه

اگر در جستجوی بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به علاقه‌مندان اشعار عاشقانه هستید، کتاب هفتاد سال عاشقانه اثر محمد مختاری را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این کتاب گزینه شعر دویست و چهار شاعر ایرانی از سال 1300 تا ۱۳۷۰ است و خواننده را با سیمایی کمابیش جامع از شعر عاشقانه معاصر ایران آشنا می‌کند. ازآنجاکه مختاری در این کتاب گزیده‌ای از آثار شاعران معروف و ارزشمند معاصر را به‌دقت گزینش، بررسی و گردآوری کرده می‌توان گفت بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن است.

شعر مدرن

کتاب شعر مدرن از بودلر تا استیونس نوشته مراد فرهادپور بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به روشنفکران است. کتاب شعر مدرن فرهادپور با اشعاری از بودلر، مالارمه، رمبو، پل والری، راینر ماریا ریلکه، گئورگ تراکل، پل سلان، نلی ساکس، فرناندو پسوا، خوان رامون خیمه‌نس، خورخه لوئیس بورخس، آنتونیو ماچادو، ویستان هیو اودن و والاس استیونس به همراه مقالاتی درباره شعر مدرن و شاعران آن کتابی بسیار ارزشمند و خواندنی و بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به علاقه‌مندان شعر جهان است.

گزیده شعرهای جورج سفریس

کتاب گزیده شعرهای جورج سفریس با ترجمه درخشان عبدالله کوثری یک پیشنهاد جدی برای علاقه‌مندان به شعر و بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به علاقه‌مندان ادبیات ملل است. این دفتر ۳۷ شعر از سفریس از مهم‌ترین شاعران معاصر یونانی را در برمی‌گیرد. هرچند سفریس شاعر پرگویی نبود؛ اما شعرش شعر تأمل و تفکر است، شعری سرشار از استعاره و تصویر که پی بردن به بسیاری از اشارات آن نیازمند آشنایی با اساطیر یونان و تاریخ این کشور است، این کتاب بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به علاقه‌مندان به ادبیات و فلسفه یونان است.

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین رمان های ایرانی که نباید از دست بدهید

چهار عاشقانه

کتاب چهار عاشقانه ترجمه احمد پوری، بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به دوستان و عزیزانتان است. چهار عاشقانه دربرگیرنده‌ چهار کتاب شعر «هوا را از من بگیر خنده‌ات را نه» سروده‌ِ پابلو نرودا، «تو را دوست دارم چون نان و نمک» سروده‌ ناظم حکمت، «در بندر آبی چشمانت» سروده‌ نزار قبانی و «خاطره‌ای در درونم است» سروده‌ آنا آخماتوا است که با ترجمه‌ی احمد پوری، مترجم و نویسنده‌ی معاصر منتشر شده است. مجموعه اشعاری از چهار نویسنده معروف و محبوب با ترجمه‌ای عالی بدون شک بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن است.

گل‌های رنج

مجموعه شعر گل‌های رنج از شاعر بزرگ فرانسوی شارل بودلر بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به علاقه‌مندان ادبیات فرانسه است. شارل بودلر، پدر شعر مدرن است که بسیاری از او به‌عنوان بزرگ‌ترین شاعر فرانسه یاد می‌کنند. این کتاب که مهم‌ترین اثر شاعر محسوب می‌شود در هنگام انتشارش در قرن نوزدهم سروصدای زیادی به پا کرد و حتی باعث شد تعدادی از شعرها سانسور شود. در این اثر، بودلر به دنبال کشف زیبایی از درون زشتی است و مبانی زیبایی‌شناسی جدیدی را پایه‌ریزی می‌کند. این کتاب بر روی شاعران برجسته‌ای مانند پل ورلن، آرتور رمبو و استفان مالارمه تأثیرگذار بود. کتاب عالی و خواندنی گل‌های رنج بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به خوانندگان خوش‌فکر و عمیق است.

هایکو

کتاب هایکو شعر ژاپنی از آغاز تا امروز ترجمه احمد شاملو و ع. پاشایی، بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به علاقه‌مندان به شعرهای کوتاه است. هایکو کوتاه‌ترین شعر جهان محسوب می‌شود و تاریخچه ظهورش به ژاپن و قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد و معمولاً تصویری از طبیعت را در ذهن خواننده خلق می‌کند و با شکلی خلاقانه ذهن را به تصویرسازی دعوت می‌کند. خواندنش بسیار آرامش‌بخش است و حالت مدیتیشن گونه‌ای دارد. در این کتاب برترین هایکوها توسط شاملو و پاشایی گردآوری، ترجمه و چاپ شده است و بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به شمار می‌رود.

در این شعر برف می‌بارد

در این شعر برف می‌بارد، گزیده اشعار شیرکو بی کس ترجمه مختار شکری‌پور بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به علاقه‌مندان به شعر و ادبیات کردستان است. شیرکو بی ‌کس شاعر معاصر نام‌آور کردی،  ۳۸ دیوان شعر دارد. در این کتاب جدید الچاپ، مترجم به ترجمه شعرهایی از دوره‌ها و مجموعه شعرهای مختلف او با مضامین و فرم‌های شعری متفاوت پرداخته و  نمودی کلی از شعر شیرکو را ارائه می‌دهد. اشعار شیرکو بی کس از بار تخیلی شگفت‌انگیزی برخوردارند و با  الهام از طبیعت و تعابیر شاعرانه بی‌بدیل به دل مخاطبان می‌نشینند. این اثر بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به دوستداران  تاریخ و فرهنگ و فولکلور چند هزارساله‌ ملت کردستان است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با برترین نویسندگان تاریخ ادبیات امریکا

چیزی تو کشو نیست

کتاب چیزی تو کشو نیست، گزیده‌ای از شعر و عکس جهان است که محمدرضا فرزاد آن را ترجمه و گردآوری کرده است و توسط انتشارات حرفه هنرمند به چاپ رسیده است. این کتاب که گزیده هشتاد شعر طنز، عاشقانه و غم‌انگیز از گنجینه شعر مدرن جهان در هم‌نشینی با عکس‌هایی از عکاسان ایران و جهان است، بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن است. ترکیب واژگان و تصاویر، لحظات دلنشین و زود آشنای اندوه و شادی را در مخاطب بازآفرینی می‌کنند و تورق و مطالعه این کتاب را بسیار لذت‌بخش می‌سازند. این اثر بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به کسانی است که عاشق شعر و عکاسی هستند.

صد سال شعر آلمانی‌ زبان

کتاب صد سال شعر آلمانی‌ زبان کتابی دوزبانه است که بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به علاقه‌مندان زبان آلمانی محسوب می‌شود. علی عبداللهی در این کتاب 146 شعر از 34 شاعر معاصر آلمانی را انتخاب و ترجمه کرده است و شرح‌حال کوتاهی از هر یک از شاعران و نمونه اشعار آن‌ها را در کتاب گردآوری نموده است. از جمله شعرای بزرگی مانند ریلکه، هرمان هسه، برتولت برشت، اریش فرید، اینگه‌بورگ باختمن و ... کتاب «پرندگان دریایی دوصدایی می‌خوانند» بهترین کتاب شعر برای هدیه دادن به دوستداران زبان زیبای آلمانی است که می‌خواهند بیشتر با شعر و ادبیات معاصر آلمان آشنا شوند.

برای خرید بهترین کتاب های شعر می توانید از صفحات شعر جهان و شعر معاصر جهان در سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند بازدید نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
ناشناس
1402/1/2
ممنون،،از معرفی کتاب های شعر‌ارزشمند،،بسیار‌عالی،،
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب