4 اسفند 1401
368 بازدید

راهنمای انتخاب کتاب برای هدیه دادن

    در این مطلب می‌خوانید:

برخی کتاب‌ها آن‌قدر تأثیرگذارند که به زندگی معنای جدیدی می‌بخشند. انتخاب کتاب مناسب برای هدیه دادن یک هنر است. چون در انتخاب کتاب برای هدیه دادن لازم است شناخت درستی از شخصیت، خلق‌وخو، سلیقه و علایق کسی که می‌خواهید به او هدیه بدهید، داشته باشید.

کتاب برای هدیه دادن برای ابراز عشق و بیان احساساتی که شاید خودتان قادر به ابراز آن‌ها نباشید یا نتوانید کلمات مناسب را برای بیانشان بیابید نیز از بهترین هدایا است. برای ابراز عشق و نشان دادن احساسات و محبت؛ همدلی، قدردانی، گرامیداشت مناسبت‌ها یا برای آوردن لبخند به روی لب کسی، کتاب یادگاری ارزشمند و ماندگاری است. در مطلب امروز از بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند نکات مهمی که در انتخاب کتاب برای هدیه دادن بهتر است به آن‌ها توجه کنید را گردآوری کرده‌ایم. تا با توجه به این نکات بتوانید بهترین کتاب برای هدیه دادن را انتخاب کنید.

آیا کتاب برای هدیه دادن مناسب است؟

پاسخ کوتاه به این پرسش این است که: بستگی دارد. ابتدا باید چند نکته را در نظر بگیرید. آیا کسی که می‌خواهید برایش کتاب هدیه بخرید، وقتی در یک کتاب‌فروشی است لذت می‌برد یا می‌خواهد زودتر کتاب‌فروشی را ترک کند؟ بعضی‌ها عاشق گشت زدن بین قفسه‌های کتاب هستند و زمان را به کل در کتاب‌فروشی فراموش می‌کنند، برخی برعکس،‌ همین نکته به‌خوبی نشان می‌دهد که آیا کتاب برای هدیه دادن به فرد، گزینه مناسبی است یا خیر.

دسته اول همیشه از هدیه گرفتن کتاب به‌قدری ذوق‌زده می‌شوند که انگار دنیا را به آن‌ها داده‌اید؛ اما در دسته دوم باز کردن هدیه و مشاهده کتاب نتیجه‌ای جز ناامیدی به بار نمی‌آورد. پس اولین قدم این است که ببینید با چه کسی طرف هستید و با توجه به این موضوع، کتاب را در لیست هدیه خود قرار دهید. به‌طورکلی کتاب‌ها می‌توانند هدایای خوبی باشند به شرطی که این نکات را در نظر بگیرید:

با چه نوع خواننده‌ای سروکار دارید؟

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، همه خوانندگان یکسان نیستند. اگر در مقیاس 1 تا 10، بخواهید به میزان کتاب‌خوانی فردی که می‌خواهید به او کتاب برای هدیه بدهید امتیازدهی کنید، چه عددی را در نظر می‌گیرید؟‌ کسانی که زیاد اهل مطالعه کتاب نیستند در سال شاید کمتر از ده کتاب بخوانند اما کتاب‌خوان‌ها، مطالعه را به بسیاری از فعالیت‌های دیگر ترجیح می‌دهند. عاشقان کتاب، ممکن است از خانه بیرون نروند تا بتوانند کتابی که دوست دارند را زودتر مطالعه کنند. هر چه عدد بالاتری از یک تا ده به فردی بدهید، نشان می‌دهد که کتاب برای هدیه دادن به او چقدر گزینه مناسبی است.

آیا سلایق مشابهی دارید؟

برای دانستن این موضوع باید با فرد ارتباط برقرار کنید و ببینید آیا ایده شما از کتاب خوب با آن‌ها یکی است؟ اگر علایق مشترک زیادی دارید، فرض کنید هر دو شما به تاریخ علاقه‌مندید، عاشق سفر هستید و از موسیقی پینک فلوید سیر نمی‌شوید، آن‌وقت می‌توانید کتاب برای هدیه دادن به او را جوری انتخاب کنید که به این موضوعات مربوط بشود و به‌احتمال بسیار زیادی این هدیه باعث ایجاد شور و اشتیاق در او خواهد شد.

اما زیاده‌روی نکنید، میزان علاقه آن‌ها را با خود بسنجید. اگر از گوش دادن به موسیقی پینک فلوید با شما لذت می‌برند، به این معنی نیست که الزاماً علاقه‌مند به خواندن زندگی‌نامه سید بارت هستند. کتاب‌های عمومی‌تری را انتخاب کنید، مثلاً مجموعه اشعار پینک فلوید را به‌عنوان کتاب برای هدیه دادن به این شخص انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های شعر برای هدیه دادن

در زندگی آن‌ها چه می‌گذرد؟

آیا قرار است به‌زودی ازدواج کنند؟‌ آیا تازگی یک شکست عاشقانه را پشت سر گذاشته‌اند؟ ‌آیا دچار بحران وجودی شده‌اند و نیاز به طنابی دارند که آن‌ها را از وضعیت بدی که در آن قرار دارند، بیرون بکشد؟‌ کتاب برای هدیه به این افراد می‌تواند راهکاری برای دغدغه‌های زندگی آن‌ها ارائه بدهد و وضعیتشان را بهبود ببخشد.

با این رویکرد و توجه به اتفاقات مهمی که در زندگی آن‌ها در حال رخ دادن است، شما چیزی بیش از کتاب برای هدیه به آن‌ها خواهید داد. حسن نیت خود را نشان داده، دوستی خود را اثبات و رابطه خود با آن‌ها را مستحکم‌تر خواهید کرد. در واقع هدیه شما مانند بیانیه‌ای است که بگویید: «هی رفیق، زندگی یک سفر جاده‌ای طولانی است و من در تمام مسیر در کنار تو خواهم بود و با این کتاب سعی دارم راه را بر تو هموار کنم.»

به چه فیلم و سریالی علاقه دارند؟

آیا می‌دانستید اکثر فیلم‌های معروف بر اساس کتاب‌ها ساخته‌شده‌اند؟ این نکته درباره برخی از سریال‌ها نیز صادق است. مثلاً فیلم معروف «بخت پریشان» از روی کتابی نوشته جان گرین و سریال پرطرفدار «داستان ندیمه» از روی کتابی به نام سرگذشت ندیمه نوشته مارگارت اتوود اقتباس‌شده‌اند. ازآنجاکه بسیار از فیلم‌ها و سریال‌ها اقتباسی از آثار ادبی هستند، بهترین کتاب برای هدیه دادن به افراد دانستن سلیقه آن‌ها در این زمینه است.

بنابراین دفعه بعد که دوست یا یکی از اعضای خانواده‌تان درباره فیلم یا برنامه تلویزیونی موردعلاقه‌اش صحبت می‌کند، به حرف‌هایش توجه داشته باشید تا با توجه به برنامه‌های موردعلاقه‌اش، کتاب برای هدیه دادن به او را برای عیدی یا هدیه تولد راحت‌تر انتخاب کنید.

توقع چه نوع هدیه‌ای را دارند؟

بخشی از جذابیت انتخاب کتاب برای هدیه دادن به افراد این است که خریدن کتاب کار نسبتاً آسانی است چون به‌راحتی پیدا می‌شود؛ اما از روی تنبلی کتاب را برای هدیه دادن انتخاب نکنید. اگر کسی برای هدیه دادن به شما بسیار تلاش کرده تا هدیه بسیار خاصی به شما بدهد، شما هم بیشتر سعی کنید تا هدیه معقول و درستی را برای او انتخاب کنید.

برای چنین فردی بهتر است شتاب‌زده به یک کتاب‌فروشی نروید و پرفروش‌ترین و در دسترس‌ترین کتاب برای هدیه را انتخاب کنید. بلکه ابتدا از خود بپرسید او از هدیه شما چه توقعی دارد؟ کمی تأمل‌کنید. شاید لازم باشد خیلی زودتر از موعد هدیه دادن، برای تهیه کتابی کمیاب که می‌دانید به آن علاقه‌مند است، اقدام کنید و به یک کتاب‌فروشی سفارش دهید تا کتابی متفاوت و خاص را برای هدیه دادن به او خریداری کنید.

اگر هم به‌طور غریزی و شهودی حس کردید بهتر است به‌جای کتاب برای هدیه دادن به او گزینه دیگری را در نظر بگیرید، به احساسات خود اطمینان داشته باشید و هدیه دیگری را جایگزین کتاب کنید.

چه زمانی کتاب برای هدیه دادن ایده خوبی است؟

درست است که کتاب برای هدیه دادن ایده بسیار جذابی است اما وقت و زمانی دارد. اگر انتخاب شما به‌طور پیش‌فرض برای همه دادن کتاب برای هدیه است باید یک بازبینی انجام دهید و حتماً به این نکات پیش از خرید کتاب برای هدیه دادن توجه کنید:

علایق مشترک داشته باشید

اگر هر دوی شما به یک موضوع به یک اندازه اشتیاق داشته باشید، بهترین کتاب برای هدیه را می‌توانید برگزینید. فرض کنید شما اهل فیلم هستید و او نیز عاشق فیلم دیدن است. در این صورت اگر کتاب خوبی را می‌شناسید که توسط کارگردانی معروف نوشته‌شده است و فکر می‌کنید او نیز علاقه‌مند به خواندن آن است، آن کتاب برای هدیه دادن ایده‌آل خواهد بود.

بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین کتاب های معرفی شده در برنامه کتاب باز

اگر قبلاً به شما کتاب هدیه داده باشند

انتخاب کتاب برای هدیه دادن به کسی خیلی بیشتر از یک مبادله ساده کالاست. وقتی صحبت از روابط و دوستی‌ها می‌شود، پیش‌زمینه آن رابطه حائز اهمیت است. تاریخچه رابطه‌ای که با دوستانتان دارید بر نحوه درک آن‌ها از هدیه شما تأثیر خواهد گذاشت. اگر کسی در گذشته کتاب خوبی به شما هدیه داده است، این نشان می‌دهد که می‌توانید این سنت را ادامه دهید و برای یافتن کتابی که از آن لذت می‌برند تلاش کنید.

وقتی نسخه‌ای کمیاب از کتابی که دوستش دارند پیدا کنید

آیا کتابی هست که عاشقانه دوستش داشته باشد؟ اگر مخاطب شما برایتان شخص بسیار خاصی است، ارزش وقت گذاشتن را دارد و سعی کنید نسخه کمیاب (نسخه اول، نسخه‌های امضاشده) از کتاب محبوبش را پیدا کنید تا به او بدهید و با انتخاب این کتاب برای هدیه دادن او را عمیقاً خوشحال کنید.

وقتی کتابی برایشان مفید باشد

آیا دوست شما در بلاتکلیفی گیرکرده و به انگیزه نیاز دارد؟ این بلاتکلیفی ممکن است شغلی باشد یا مربوط به روابط انسانی یا حتی دغدغه‌های وجودی. درهرصورت کتاب برای هدیه دادن به او می‌تواند در بهتر شدن حال او تأثیرگذار باشد و می‌توانید کتابی را به او هدیه دهید که در گذشته به شما آرامش یا الهام بخشیده است.

انتخاب کتاب برای هدیه دادن به افراد خوره کتاب

کتاب برای هدیه دادن به افراد کتاب‌خوان، بهترین انتخاب است. کسانی که بسیار اهل مطالعه هستند، بیش از هر کس دیگری قدر هدیه شما را خواهند دانست؛ اما آن‌ها همچنین خبره‌ترین افراد در این زمینه هستند. آن‌ها دقیقاً می‌دانند که چه کتاب‌هایی را می‌پسندند و چه کتاب‌هایی را دوست ندارند. در انتخاب کتاب برای هدیه دادن به افراد خوره کتاب باید سعی کنید هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین کتاب را برایشان انتخاب کنید.

بهتر است حتماً وقتی به دیدنشان می‌روید با دقت کتابخانه آن‌ها را بررسی کنید یا اگر شد، یک عکس محتاطانه از قفسه کتاب‌های آن‌ها بگیرید، سپس به کتاب‌فروشی بروید و بر اساس آنچه دوست دارند بخوانند، توصیه بخواهید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که از بخش کتاب‌های پرفروش‌ کتاب برای هدیه دادن به آن‌ها را انتخاب نکنید. چون اگر عناوین پرفروشی را پسندیده باشند به‌احتمال بسیار زیاد از قبل آن‌ها را خریده و دارند.

انتخاب کتاب برای هدیه دادن به خواننده‌های تفننی

در انتخاب کتاب برای هدیه به خواننده‌های تفننی، بهتر است کتاب‌های بسیار خواندنی که ساده و روان باشند را برگزینید تا علاقه‌مند شوند کتاب‌های بیشتری بخوانند و عادت به مطالعه را شروع کنند و شاید روزی عاشق خواندن شوند. مثلاً مجموعه داستان‌های کوتاه برای این افراد عالی است. مجموعه داستان‌های کوتاهی با موضوعات متفاوت و متنوع وجود دارد که می‌توانید، از میان آن‌ها یک عنوان را انتخاب کنید تا خواننده‌های غیر جدی را با نویسنده‌ها و سبک‌های ادبی جدیدی آشنا کنید.

از مزایای خرید داستان‌های کوتاه به‌عنوان کتاب برای هدیه این است که این دسته از خوانندگان، هر بار می‌توانند یک داستان از کتاب را مطالعه کنند و از به پایان رساندن خوانش خود لذت ببرند و هیجان داشته باشند که با تمام کردن یک داستان، داستان جدیدی آغاز خواهد شد. حتی اگر بین زمان‌های مطالعه‌شان چند ماه وقفه بیفتد، مشکلی پیش نخواهد آمد و می‌توانند خواندن داستانی دیگر از همان کتاب را از سر بگیرند.

انتخاب کتاب برای هدیه دادن به کسانی که اهل کتاب نیستند

کسانی هستند که اصلاً مطالعه نمی‌کنند، کتاب معمولاً این افراد را یاد مدرسه میندازد و از آن گریزان هستند. اگر بخواهیم کتاب برای هدیه دادن به آن‌ها انتخاب کنیم با چالش بزرگی مواجه می‌شویم. بهتر است اگر قصد دارید با وجود اشراف به این موضوع، کتاب برای هدیه دادن به آن‌ها انتخاب کنید به سراغ کتاب‌هایی بروید که مجموعه شعر و عکس باشند تا آن را تورق کنند و گذری بخوانند.

یا ببینید به چه مقوله‌ای علاقه دارند (پرنده‌نگری، کارهای دست‌ساز، تاریخ جنگ جهانی دوم، فرهنگ پاپ و...) و کتابی کاربردی خریداری کنید که با آن موضوع مرتبط است. پیشنهاد بهتر برای خرید هدیه برای کسانی که با مطالعه بیگانه هستند این است که در کتاب‌فروشی به سراغ محصولات فرهنگی دیگر مانند پوسترهای سینمایی و نقاشی، سی‌دی‌های موسیقی، لوازم تزیینی، ماگ، تی‌شرت یا نوشت‌افزار بروید و هدیه خود را از بین آن‌ها انتخاب کنید تا برایشان لذت‌بخش و خوشحال‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های ایرانی که باید خواند

از چه کسی برای انتخاب کتاب برای هدیه کمک بگیریم؟

با وجود تمامی نکات مطرح‌شده برای اینکه چگونه کتاب برای هدیه دادن انتخاب کنیم باز هم نکاتی هست که امکان دارد، بی‌پاسخ مانده باشد. همیشه کتاب‌فروش‌های خبره‌ای هستند که بهترین پیشنهادها را در آستین دارند. هیچ‌وقت از سؤال کردن طفره نروید. ممکن است تصمیم بگیرید مجموعه کامل کتاب‌های بازی تاج‌وتخت را برای دوستتان بخرید اما این کار اشتباه فاحشی باشد چون مخاطب شما ممکن است نتواند هزاران صفحه را بخواند و از این هدیه سردرگم بشود.

اما هنگامی‌که به سراغ بهترین کتاب‌فروشی‌ها بروید و توضیح دهید که قصدتان از تهیه هدیه چیست و برای چه کسی می‌خواهید هدیه بخرید. مطمئن باشید کتاب‌فروش‌های باتجربه شما را به‌درستی راهنمایی خواهند کرد. هیچ‌کس بهتر از کتاب‌فروش همیشگی شما نمی‌تواند در این زمینه مفید باشد. احتمال بسیار زیادی وجود دارد که بتواند با یک پیشنهاد غیرمترقبه شما را شگفت‌زده کند و بتوانید بهترین کتاب برای هدیه را به کمک او انتخاب کنید.

برای مشاهده بهترین رمان های روز دنیا می‌توانید به دسته‌بندی خرید رمان مراجعه کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب