7 اسفند 1401
1674 بازدید

بهترین کتاب های ایرانی که باید خواند

    در این مطلب می‌خوانید:
شاهکارهای ادبی این قدرت جادویی را دارند که شما را به دنیای دیگری می‌برند. کافی است در گوشه‌ای آرام و راحت بنشینید کتاب را به دست بگیرید و خود را دنیای کلمات و تخیلات رها سازید. بهترین کتاب های ایرانی به شما اجازه می‌دهند فرهنگ، شادی، غم یا حتی بدبختی شخصیت‌ها را با تمام وجود حس کنید. ایران ادبیاتی بسیار غنی دارد، از اشعار حافظ، فردوسی، مولانا و خیام گرفته تا رمان‌های ادبیات مدرن صادق هدایت و محمود دولت‌آبادی. ما فهرستی از 1۵ کتاب برتر ایرانی را در بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند  تهیه‌کرده‌ایم که تاریخ و فرهنگ واقعی ایرانی در دل این کتاب‌ها نهفته شده است. با ما همراه باشید.

بوف کور

هدایت از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران و از روشنفکران برجسته ایرانی است که آثارش از مشهورترین آثار ادبیات داستانی معاصر و بهترین کتاب های ایرانی هستند. بوف کور شاهکار هدایت، مهم‌ترین اثر ادبیات مدرن ایران به شمار می‌رود که نخستین بار در سال 1315 در بمبئی چاپ شد. داستان ناامیدی مرد جوانی را پس از دست دادن یک معشوق مرموز به تصویر می‌کشد. داستانی دلخراش از فقدان و انحطاط معنوی و مملو از نمادهای قوی و تصاویر سورئالیستی. بوف کور از بهترین کتاب های ایرانی است که به بسیاری از زبان‌های خارجی ترجمه‌شده است.

کلیدر

کلیدر نوشته محمود دولت‌آبادی در ده جلد، حجیم‌ترین رمان فارسی و همواره از بهترین کتاب های ایرانی به شمار می‌رود. نام این رمان از روستایی در بخش سرولایت شهرستان نیشابور در پایکوه حیدری گرفته‌شده که حوادث برخی از قسمت‌های این رمان در آن رخ می‌دهد. این کتاب سرنوشت تراژیک رعیت‌های ایرانی و قبایل چادرنشین را به تصویر می‌کشد. زندگی عشایری شرح داده‌شده در رمان کلیدر و نیز نگاه سنتی به شخصیت‌های رمان آن را به‌صورت رمانی کلاسیک درآورده است. کلیدر که دولت‌آبادی بیش از ۱۵ سال از عمرش (۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷) را صرف نگارش آن کرده است از بهترین کتاب های ایرانی است.

سووشون

سووشون نوشته سیمین دانشور، از بهترین کتاب های ایرانی، نخستین رمان شناخته‌شده فارسی است که به قلم یک نویسنده خانم نگاشته شده‌ است؛ داستان سووشون در شهر شیراز و در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد و فضای اجتماعی سال‌های 1320 تا سال 1325 را ترسیم می‌کند؛ نویسنده در این رمان زندگی فئودالی در زمان اشغال ایران از سوی انگلیسی‌ها را به نگارش درآورده‌ است؛ یکی از ویژگی‌های سووشون ساختار ساده و بیان روان آن است و در متن آن از واژه‌های عامیانه شیرازی استفاده‌شده، کتاب نخستین بار در سال 1348 منتشر شد و از بهترین کتاب های ایرانی است.

چشم‌هایش

چشم‌هایش نام رمانی از بزرگ علوی است که برای نخستین بار در سال ۱۳۳۱ منتشر شد و از بهترین کتاب های ایرانی است. بزرگ علوی در این رمان روش استعلام و استشهاد را به‌کاربرده، بدین گونه که قطعات پراکنده یک ماجرا را کنار هم گذاشته و از آن طرحی کلی آفریده است که بر حدس و گمان تکیه دارد. این شیوه بیشتر در ادبیات پلیسی معمول است. برخی معتقدند این رمان و شخصیت استاد ماکان، با الهام از زندگانی کمال‌الملک نگاشته شده است و گروهی دیگر آن را شرح‌حالی از زندگی تقی ارانی می‌دانند. چشم‌هایش از محبوب‌ترین و بهترین کتاب های ایرانی به شمار می‌رود و تاکنون به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه‌شده است.

شوهر آهو خانم

شوهر آهو خانم نخستین اثر  علی‌محمد افغانی از بهترین کتاب های ایرانی است که حادثه‌ای مهم در ادبیات داستانی ایران محسوب می‌شود. علی‌محمد افغانی این رمان را در سال‌های زندان (۱۳۳۳ تا ۱۳۳۸) نوشت و پس از آزادی در سال ۱۳۴۰ آن را چاپ کرد. داستان در سال ۱۳۱۳ در کرمانشاه رخ می‌دهد و درون‌مایه اصلی داستان با واقعیت اسف‌بار زندگی زنان در لایه‌های پائینی جامعه در آن سال‌ها ارتباطی نزدیک دارد و در نکوهش آئین چند همسری است. در این رمان مناسبات خانوادگی و ضوابط احساسی و عاطفی مرتبط با آن بازنمایی شده است و از بهترین کتاب های ایرانی است.

تنگسیر

صادق چوبک از بنیان‌گذاران داستان‌نویسی مدرن ایران و نوشته‌های او از بهترین کتاب های ایرانی محسوب می‌شود. تنگسیر نخستین رمان صادق چوبک است که در سال ۱۳۴۲ منتشرشده است.  ماجرای رمان، در تنگستان، دواس و بوشهر می‌گذرد؛ این رمان، بر اساس واقعیت نگاشته شده و اسامی افراد نیز، واقعی هستند؛ قهرمان داستان، زارمحمد، دلاور و جوانمرد تنگسیری است که مردی ساده و پاک و خانواده‌دوست است. تنگسیر از ارجمندترین و تکنیکی‌ترین داستان‌ها و یکی از بهترین کتاب های ایرانی است.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب‌های خودآگاهی برای نوجوانان

عزاداران بیل

عزاداران بَیَل مجموعه هشت داستان پیوسته درباره فلاکت‌های مدام مردمان روستایی به نام بیل است. این کتاب را غلامحسین ساعدی نگاشته است و در سال ۱۳۴۳ چاپ‌شده است. غلامحسین ساعدی معروف به گوهر مراد از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر ایرانی و کتاب‌های او از بهترین کتاب های ایرانی هستند. در ظاهر هرچند اتفاق‌های داستان‌ها ربطی به هم ندارد ولی شخصیت‌های داستان‌ها در این هشت قصه تکرار می‌شوند. از روی داستان چهارم این مجموعه فیلمنامه گاو نوشته و فیلم گاو ساخته شد. عزاداران بیل از داستان‌های روستایی غلامحسین ساعدی بدون شک از بهترین کتاب های ایرانی است.

همسایه‌ها

رمان همسایه‌ها نوشته احمد محمود در سال ۱۳۴۷ از شاهکارهای بزرگ ادبی و از بهترین کتاب های ایرانی است. داستان نگاهی به زندگی پایین‌ترین طبقات مردم ایران در شهر اهواز دارد و از دیدگاه جوانی به نام خالد است. زمان داستان در دوره ملی شدن صنعت نفت به رهبری دکتر مصدق است و به‌نوعی می‌توان گفت فعالیت‌های حزب توده و تأثیرات آن در طبقه پایین و عمدتاً کم‌سواد کشور را برای بسیج شدن در حرکت ملی کردن صنعت نفت نشان می‌دهد. احمد محمود نویسنده معروف کارگری است و کتاب‌هایش از بهترین کتاب های ایرانی محسوب می‌شوند.

ماهی سیاه کوچولو

کتاب ماهی سیاه کوچولو، نوشته‌ صمد بهرنگی کتاب برگزیده کودک در سال 1347 یکی دیگر از بهترین کتاب های ایرانی است. داستان ماهی کوچکی است که به عشق دیدن دریا و شناختن دنیای پیرامونش، از خانواده و دوستانش جدا می‌شود و به سفر می‌رود. شجاعت و شهامت ماهی سیاه کوچولو در سفرش، نقطه‌ی محوری داستان است. این داستان نمادین که از بهترین کتاب های ایرانی محسوب می‌شود، الهام‌بخش بسیاری از نویسندگان و شاعران شده و تاکنون به زبان‌های بسیاری ترجمه‌شده است.

شازده احتجاب

هنگامی‌که این رمان برای اولین بار در سال 1348 در ایران به نام شاهزاده احتجاب منتشر شد، گلشیری بلافاصله به‌عنوان یکی از اولین نویسندگانی شناخته شد که از تکنیک‌های ادبی مدرن استفاده می‌کنند. او در این رمان از شیوه‌ی سیال ذهن بهره می‌گیرد و این کتاب از بهترین کتاب های ایرانی در این سبک است. شازده احتجاب روایت فروپاشی نظام شاهی و خانی در سنت فرهنگی ایران است. شخصیت اول رمان که شازده احتجاب نامیده می‌شود در اوهام و گذشته به روایت قسمتی از استبداد و بیداد خود و خانواده‌اش می‌پردازد. شازده احتجاب مورد تحسین آلن رب گریه بوده و به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی هم ترجمه‌شده و از بهترین کتاب های ایرانی است.

جای خالی سلوچ

جای خالی سلوچ از بهترین کتاب های ایرانی، رمانی رئالیستی از محمود دولت‌آبادی است که بلافاصله پس از آزادی از زندان ساواک طی ۷۰ روزنوشت و در سال 1358 انتشار یافت. دولت‌آبادی داستان آن را به هنگامی‌که دوره سه‌ساله حبس را می‌گذراند در ذهنش پرورانده بود. داستان جای خالی سلوچ روایت دردمندانه زندگی یک زن روستایی در یکی از نقاط دورافتاده ایران است که سعی می‌کند پس از ناپدید شدن ناگهانی شوهرش کانون خانواده را همچنان حفظ کند. این کتاب جزء مهم‌ترین آثار ادبیات معاصر ایران و از بهترین کتاب های ایرانی است.

بیشتر بخوانید: 5 کتاب درباره‌ آزادی که باید بخوانید!

سمفونی مردگان

سمفونی مردگان مطرح‌ترین رمان عباس معروفی یکی از بهترین کتاب های ایرانی است که در سال ۱۳۶۸ انتشار یافت. داستان آن درباره روشنفکر رمانتیکی است که در مقابله با دنیای تجارت و سود از پا درمی‌آید. شخصیت اصلی داستان شاعر جوانی است که گرفتار خشم پدر سنتی خود می‌شود. معروفی در این کتاب دردسرهای یک روشنفکر را بین سال‌های 1310 تا سال 1330 از دید چند شخصیت داستان روایت می‌کند. این کتاب و سایر کتاب های عباس معروفی مانند سال بلوا و پیکر فرهاد از ماندگارترین و بهترین کتاب های ایرانی محسوب می‌شوند.

یوزپلنگانی که با من دویده‌اند

یوزپلنگانی که با من دویده‌اند کتابی حاوی ده داستان کوتاه از بیژن نجدی است که نخستین بار در سال ۱۳۷۳ به چاپ رسید و از بهترین کتاب های ایرانی است. این کتاب تنها کتاب منتشرشده از شادروان بیژن نجدی است که در زمان حیاتش به چاپ رسید و نام کتاب از وصیت شاعرانه او گرفته‌شده است. نجدی از پیشگامان داستان‌نویسی پست‌مدرن در ایران و آثار او از جمله بهترین کتاب های ایرانی به شمار می‌آید. این مجموعه داستان در سال ۱۳۷۴ جایزه قلم زرین جایزه گردون را دریافت کرده است.

نیمه غایب

کتاب نیمه غایب نوشته حسین سناپور در سال ۱۳۷۸ برنده اولین دوره جایزه مهرگان ادب به‌عنوان بهترین رمان سال شد و از بهترین کتاب های ایرانی است. دستمایه‌ رمان نیمه غایب زندگی پنج تن از نسل جوان و جوانی پشت سر گذاشته‌ی امروز، در دانشگاه و میان کشاکش‌های سال‌های دهه‌ی شصت است. به خاطر قرار گرفتن در این موقعیت تاریخی است که عشق برای آنان نه فقط مواجه با تنگناهای بیرونی، که رودررو شدن با درون و گذشته‌ی خود نیز هست. این کتاب در یک شکل هنری ماندگار عمق، سرگشتگی نسل امروز بیان می‌شود و از همین آن را در دسته بهترین کتاب های ایرانی قرار می‌دهد.

همنوایی شبانه‌ی ارکستر چوب‌ها

همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها، رمانی از رضا قاسمی از بهترین کتاب های ایرانی است که نخستین بار در آمریکا منتشر شد، بعدها در ایران نیز اجازه انتشار یافت و برنده بهترین رمان اول سال ۱۳۸۰ جایزه هوشنگ گلشیری و بهترین رمان سال ۱۳۸۰ منتقدین مطبوعات شد. داستان از دیدگاه اول‌شخص بیان می‌شود و حکایت یک روشنفکر ایرانی است که به فرانسه پناهنده شده و در اتاق زیرشیروانی ساختمانی در پاریس زندگی می‌کند که ساکنانش چند فرانسوی و ایرانی تبعیدی هستند. نویسنده واقعیت و خیال را در این داستان به هم‌آمیخته و ساختاری مالیخولیایی ایجاد کرده است و از نظر مخاطبان و منتقدین از بهترین کتاب های ایرانی است.

چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم

چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم نام رمانی ایرانی به قلم زویا پیرزاد است که نخستین بار در سال ۱۳۸۰ منتشر شد و یکی از  بهترین کتاب های ایرانی است. داستان در دهه ۱۳۴۰  در آبادان رخ می‌دهد و راجع به خانواده‌ای ارمنی است که مادر سی و چند ساله خانواده سعی دارد همسر و مادری نمونه برای سه فرزندش باشد تا اینکه همسایه‌های جدید از راه می‌رسند و اتفاقاتی رخ می‌دهد.  این کتاب تاکنون جوایز معتبر ادبی مانند جایزه ادبی یلدا، جایزه بهترین رمان سال بنیاد گلشیری و جایزه کتاب سال را دریافت کرده و به زبان‌های متعدی ترجمه‌شده و از بهترین کتاب های ایرانی محسوب می‌شود.

 برای خرید بهترین رمان های روز دنیا می توانید به صفحه خرید رمان مراجعه نمایید. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب