17 اسفند 1401
782 بازدید

5 کتاب روانشناسی برای زنان

    در این مطلب می‌خوانید:

شخص همیشه با این تعصب درمی‌افتد که چنین چیزهایی در ما یا خانواده‌ی ما اتفاق نمی‌افتد و او با همان مفروضات وجود خود دست و پنجه نرم می‌کند که حقایق راستین شخصیت او را پنهان می‌کند و بنابراین خود را در معرض انواع فسادهای روانی قرار می‌دهد.
روان‌شناسی دانش پژوهش و مطالعه‌ی حالت‌ها و فرایندهای ذهنی و رفتار در انسان (و دیگر جانوران) است که آغاز آن به قرن هفده و هجده بازمی‌گردد.
روانشناسی زنان نیز بر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تمرکز دارد که به شکلی گسترده با زنان در ارتباط است و بر آنها تاثیر می‌گذارد.
اعتقاد نظریه‌پردازان بر این است که شناخت روانشناسی زنان باید بر شنیدن صداها و تجربیات آنها استوار باشد.

در این مقاله از بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند پنج کتاب از «بهترین کتاب‌های روانشناسی زنان» معرفی شده است.

مانیفست یک فمینیست

دوران کودکی‌ نویسنده در نیجریه و مقوله‌ی نژاد در آثارش عنصری اساسی و مهم است.
او با نخستین رمانش جایزه‌ی اورنج ۲۰۰۷ را از آن خود کرد و توانست استعدادش را ثابت کند. چیماماندا انگوزی را بانویی نترس می‌شناسند.
محور اصلی گفتگوهای این نویسنده به چالش کشیدن تبعیض، تبعیض نژادی و تبعیض جنسیتی است. او می‌گوید روزی یکی از دوستانم از من پرسید که چطور دخترم را یک فمینیست بار بیاورم و من هرچه فکر کردم نتوانستم پاسخ او را بدهم.
نویسنده می‌گوید با اینکه من سخنرانی‌های بسیاری درباره‌ی فمینیست کرده بودم و مدت‌ها پرستار کودک بودم و حتی خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌هایم را خودم بزرگ کرده بودم اما نتوانستم پاسخ مناسب را به او بدهم، برای همین دست به کار شدم...


نویسنده می‌گوید من برای دوستم نامه‌ای نوشتم و کتاب مانیفست یک فمنیست نسخه‌ای از همان نامه است.

ژرفای زن بودن

کتاب ژرفای زن بودن درباره‌ی احساس زنانی است که با وجود موفقیت‌های اجتماعی باز هم احساس ناکامی می‌کنند و آن حس رضایت از خود و موقعیت‌شان را به دست نمی‌آورند.
کتاب راه و روش زنانی را بررسی کرده که برای به دست آوردن موفقیت و کسب مهارت و موقعیت اجتماعی رفتار و منش مردانه را تقلید کرده‌اند و بخش زنانه‌ی وجود خود را فراموش کردند.
این موضوع و تقلید نادرست از الگوی مردانه علاوه بر صحیح نبودن، به جسم و روان زن نیز آسیب می‌زند و همواره سدی از فرسودگی و نارضایتی پیش روی او می‌گذارد.

مورین مورداک، روانشناس مشهوری است که در حوزه‌ی روان‌درمانی فعالیت می‌کند و پیرو روش‌های یونگ است. او معتقد است که زن وقتی که نقش‌های اجتماعی می‌پذیرد در مرحله‌ی جدایی از نقش سنتی خود یعنی مادری، خانه‌داری و وابستگی به مرد از بخش زنانه‌ی خود فاصله می‌گیرد و بعد از همانندسازی با الگوی مردانه نیاز دارد که به بخش زنانه‌ی خود بازگردد و بعد از یکپارچه کردن بخش‌های زنانه ومردانه از دوگانگی عبور می‌کند و تمامیت وجود خود را درک می‌کند. ژرفای زن بودن از بهترین «کتاب‌های روانشناسی بالینی» است.

زنان زیرک

این کتاب درباره‌ی روابط میان زنان و مردان است و پاسخ به این پرسش که چرا مردها عاشق زن‌های زیرک می‌شوند.
شری آرگو، نویسنده‌ی کتاب، به جای ارائه‌ی تصویری ایدئال و غیرواقعی از روابط زن و مرد، تلاش می‌کند واقعیت را بازگو کند و خواسته‌ها و فکر مردان و رفتار درست یا غلط زنان را به مخاطب آموزش دهد. کتاب پر از نکات آموزشی است که در آزمون‌های مختلف زندگی می‌توان از آن استفاده کرد. مثل آموزش نه گفتن که یک مهارت بنیادین است و اجازه‌ی هر نوع سواستفاده از جسم و روح یک زن را از میان برمی‌دارد.
مهم‌ترین نکته‌ی کتاب این است که از مخاطب می‌خواهد مراقب ابعاد وجودی زنانه‌ی خود باشند و به مرد زندگی‌شان هم فرصت دهند تا ویژگی‌های وجود مردانه‌اش را حفظ کند. کتاب زنان زیرک به زنان آموزش می‌دهد که چطور با چالش‌های زندگی مدرن روبه‌رو شوند و زنانگی خود را هم پاس بدارند.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های ایرانی که باید خواند

زنان شیفته

یک کتاب خودآموز برای زنان است که بتوانند رابطه با همسرشان را مدیریت کنند.
در این کتاب به زنان مشاوره می‌دهند که چطور محبت بی‌تناسب و بی‌اندازه منجر به هراس بیشتر می‌شود.
نویسنده به مخاطب آموزش می‌دهد که وقتی محبت بی‌‌تناسب می‌کنی و پاسخی دریافت نمی‌کنی این بر هراس تو دامن می‌زند، چرا که این محبت بی‌برنامه به خاطر هراس از تنها ماندن است، هراس از دوست نداشته شدن و هراس از جدایی است، در حالی که او با قدم در این مسیر درست عکس راهی را که باید طی می‌کند.
این کتاب به زنان گام‌به‌گام آموزش می‌دهد که برای داشتن یک زندگی با‌ارزش و متناسب با روحیات خود نباید درد کشیدن را لازمه‌ی عشق خود بدانند بلکه باید با بینش صحیح یک رابطه‌ی سالم را به دست بیاورند.
کتاب زنان شیفته یکی از "بهترین کتاب‌های روانشناسی زنان" است که به چند زبان در دنیا ترجمه شده و نویسنده هم در زمینه‌ی خانواده و ازدواج و کودک‌درمانی متخصص است. رابین نوروود، نویسنده‌ی کتاب، یک درمانگر ازدواج و خانواده است که پانزده سال هم در زمینه‌ی درمان اعتیاد تجربه دارد.

زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند

زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند «کتاب زنان جذاب» است. نویسنده در این کتاب با اشاره به اسطوره‌ها و باورهای عامیانه تلاش می‌کند بخشی از کهن الگوی زن آزاد را پیش چشم خواننده آشکار کند. کتاب افسانه‌ها و اسطوره‌ها درباره‌ی کهن الگوی زن وحشی است.
کتاب زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند به زبان‌های بسیاری ترجمه شده و یکی از «بهترین کتاب‌های‌ روانشناسی شخصیت» است.

نویسنده اعتقاد دارد که زنی آزاد، شباهت‌های بسیاری به یک گرگ دارد و صفاتی چون او دارد، او نیرومند و شجاع است اما چنانکه از طبیعت خود دور مانده ضعیف و بی‌رمق شده و خوب است که بتواند به دور از کلیشه‌ها و سنت‌ها برای خود زندگی کند.
نویسنده می‌گوید زنانی که تحت سلطه هستند خوب خوانده می‌شوند، در حالی که زنان آزاد نامتعارف و هنجارشکن نام می‌گیرند.
او با پی گرفتن روانشناسی یونگی به بررسی کهن الگوها می‌پردازد و در آنها به دنبال موضوعات تازه است.
یکی از دغدغه‌های نویسنده این است که روانشناسی دانشی مردانه است و آنچنان که باید تجربیات و روحیات زنان در آن پیش رو گذاشته نشده. کلاریسا پینکولا به‌عنوان پژوهشگر، شاعر، داستان‌سرا و ازبرکننده‌ی قصه‌های عامیانه و اسطوره‌ای اسپانیایی معروف است. او فعالیت‌اش را بیست و پنج سال است که ادامه می‌دهد و در زمینه‌ی تعلیم و پژوهش این حوزه مقبول است.

نتیجه گیری

بیشتر گروه‌های آزادی زنان کوشیدند تمامی روابط جامعه را دگرگون کنند و تحت تاثیر قرار بدهند.
جنبش مدرن زنان بی‌عدالتی‌های خانه و محل کار را به هم مرتبط کرد و زندگی روزانه در جامعه و خانواده را به مثابه میدان مبارزه و آگاهی تلقی کرد.
جنبش زنان بیشتر در اندیشه‌ی تغییر زندگی روزانه بود و این به انواع خدمات اجتماعی منجر شد: نشریه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها، مراکز زنان، کافه‌ها، باشگاه‌ها و ...
فمینیسم برای مطرح کردن مسائل لاجرم به حوزه‌های روانشناسی وارد شد و آن را به عنوان یک دل‌مشغولی در پیش گرفت. این پیوندها همه روش‌های نو و بسیاری را برای تفکر درباره‌ی خویشتن در ارتباط با جامعه مطرح کردند و راه حل‌هایی را ارائه دادند که هیچ‌کدام آسان نبود و نیست اما زمینه را برای انتقاد از فقدان آگاهی درونی روشن کرد و به نوعی آگاهی جمعی منجر شد.

برای مشاهده و خرید سایر آثار در حوزه کتاب روانشناسی می‌توانید به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب