13 اسفند 1401
3529 بازدید

100 رمان برتر جهان که قبل از مرگ باید خواند

    در این مطلب می‌خوانید:

حتماً این تیتر جایی به چشمتان خورده یا از زبان کسی شنیده‌اید: 100 رمان برتر جهان که قبل از مرگ باید خواند! لزوماً دستورالعمل یا نسخه و لیستی یکسان برای همه‌ی آدم‌ها آن هم در دنیای امروز با تمام تفاوت‌های سلیقه‌ای و مطالعاتی کارساز نیست. اما لزوم این لیست که برای مجلات و ناشران معتبر دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است و وقت و زمان خود را برای پیدا کردن این 100 کتاب و تنظیم این لیست اختصاص می‌دهند، چیست؟ 

در این لیست‌ها نکته‌ی مشترکی که وجود دارد، این است که مخاطب با 100 عنوان از کتاب‌های شاخص و نویسندگان مهم تاریخ ادبیات که منتقدان و متخصصان این امر با دقت و صرف زمان آن‌ها را انتخاب کرده‌اند آشنا می‌شوند و برای مخاطبی که تمایل دارد آثار برتر جهان را مطالعه کند، بهترین راهنماست. در این لیست پراکندگی زمانی و جغرافیایی رعایت شده و مخاطب می‌تواند دسترسی راحت‌تری به کتاب‌های برجسته‌ی دنیا داشته باشند.

در این مطلب از بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند تلاش شده از تمام 100 کتابی که منتخب جهان هستند، چند عنوان که در تمام لیست‌ها مشترک بوده انتخاب شود و معرفی کوتاهی از آن‌ها ارائه شود.

دن‌کیشوت

رمانی که در دو بخش (قسمت 1، 1605، و قسمت دوم، 1615) توسط نویسنده‌ی اسپانیایی، میگل د سروانتس، یکی از پرخواننده‌ترین آثار کلاسیک ادبیات غرب، منتشر شد. در ابتدای کتاب یک شوالیه‌ی سالخورده که در حال خواندن کتاب عاشقانه‌ایست، به عالم تصور می‌رود و در خیال خود همراه با یکی از سربازانش، سانچو پانزا، سوار بر اسب پیر خود روسینانته می‌شود و به دنبال ماجراجویی می‌رود. رمان دن کیشوت با ترجمه‌های گسترده (اولین ترجمه‌ی انگلیسی 1612)، موفقیت بزرگ و مستمری داشت و نمونه‌ی اولیه‌ی رمان مدرن محسوب می‌شود.

گتسبی بزرگ

گتسبی بزرگ، سومین رمان اف. اسکات فیتزجرالد، که در سال 1925 توسط پسران چارلز اسکریبنر منتشر شد. این رمان که در عصر جاز نیویورک می‌گذرد، داستان غم‌انگیز جی گتسبی، یک میلیونر خودساخته و دیزی بوکانان، زن جوان ثروتمندی که در جوانی دوستش داشت را روایت می‌کند. این کتاب که پس از انتشار ناموفق بود، اکنون به عنوان یک داستان کلاسیک آمریکایی در نظر گرفته می‌شود و اغلب به آن رمان بزرگ آمریکایی می‌گویند.

کشتن مرغ مینا

هارپر لی در کتاب «کشتن مرغ مینا» از شخصیت‌های به‌یاد ماندنی برای کشف حقوق مدنی و نژادپرستی در جنوب ایالات متحده در دهه 1930 استفاده می‌کند. داستان این کتاب در شهر خیالی می‌کمب در آلاباما در دوران رکود بزرگ اقتصادی اتفاق می‌افتد. قهرمان داستان ژان لوئیز فینچ است، دختری باهوش اما غیر‌متعارف که در طول رمان بین شش تا نه سال سن دارد. او با برادرش، جرمی آتیکوس، توسط پدرشان، آتیکوس فینچ بزرگ شده است. او یک وکیل برجسته است که فرزندانش را به هم‌دلی و عدالت تشویق می‌کند. پدر وکیلی است که ناامیدانه تلاش می‌کند بی‌گناهی یک مرد سیاه‌پوست را که به ناحق به تجاوز متهم شده است، به فرزندانش بیاموزد.

اولیس

 رمان اولیس به نویسندگی جیمز جویس ایرلندی، اولین بار در سال 1922 منتشر شد. کتاب به‌طور کلی به‌عنوان یک شاهکار در نظر گرفته می‌شود و موضوع مجلدات تفسیر و تحلیل‌های متعددی بوده است. این رمان به‌شکلی نسخه‌ی مدرن ادیسه‌ی هومر است.

تمام اقدامات اولیس در دوبلین و به‌لافاصله در اطراف آن در یک روز اتفاق می افتد (16 ژوئن 1904). سه شخصیت اصلی - استیون ددالوس (قهرمان کتاب قبلی جویس چهره‌ی مرد هنرمند در جوانی)؛ لئوپولد بلوم، یک کارشناس تبلیغاتی یهودی؛ و همسرش، مولی، به ترتیب همتایان مدرن تله ماخوس، اولیس (اودیسه) و پنه لوپه هستند، و وقایع رمان تقریباً موازی با رویدادهای اصلی سفر ادیسه به خانه پس از جنگ تروا هستند.

آبشالوم، آبشالوم

نویسنده‌ی آمریکایی ویلیام فاکنر، این کتاب را در سال 1936 منتشر کرد. روایت اصلی که در قرن نوزدهم در می‌سی‌سی‌پی اتفاق می‌افتد، درباره‌ی توماس ساتپن، مرد سفیدپوست فقیری از کوه‌های ویرجینیای غربی است که علیه خانواده و پدر الکلی‌اش شورش می‌کند. به هائیتی مهاجرت می‌کند و ناظر یک مزرعه می‌شود، ازدواج می‌کند اما متوجه می‌شود که همسرش (و در نتیجه پسرشان که او راقبول ندارد) از نژادهای مختلط است و سپس به جای دیگری نقل مکان می‌کند. تصور ساتپن از برتری نژادی، نزدیک‌ترین روابط او را تضعیف می‌کند و شکست او را ثابت می‌کند. در پایان رمان مزارع او ویران شده است و تنها وارث زنده‌ی او یک نوه‌ است از نظر ذهنی مشکلاتی دارد واز نژاد مخلوط است. عنوان فاکنر به آبشالوم از کتاب مقدس (عهد عتیق)، که نام پسر سرکش داوود است، اشاره دارد.

تریسترام شندی

تریسترام شندی، با نام کامل زندگی و عقاید آقای تریسترام شندی، رمان پست‌مدرن اثر لارنس استرن است، که در نه جلد از سال 1759 تا 1767 منتشر شده است. فرم نوشتاری استرن که با محدودیت‌های معاصرینش فاصله‌ای زیاد دارد، بسیار تأثیرگذار بوده و تحسین‌کنندگان مختلفی مانند مارکس، شوپنهاور، جویس و وولف را برانگیخته است. این کتاب به بسیاری از زبان های دیگر ترجمه شده و برای تئاتر، رادیو و فیلم اقتباس شده است.

کتابی که اکنون موجود است نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی رمان فوق‌العاده استرن است که متن را بر اساس اولین نسخه‌های نه جلد اصلی (با تغییرات بعدی استرن) حفظ می‌کند. این کتاب برای زمان خود حتی برای زمانه‌ی ما هم بسیار نو و آوانگارد است. به روایت شندی، داستان از لحظه‌ی تصور او آغاز می‌شود و به انحرافات بی‌پایان، وقفه‌ها، داستان‌های درون داستان و دیگر ابزارهای روایی منحرف می‌شود.

تمرکز او از بخت و اقبال خود قهرمان به ماهیت خانواده، محیط و وراثت او تغییر می‌کند و برخوردهای درون آن خانواده تصاویری مکرر از بی‌ارتباطی و گسستگی انسان را ارائه می‌دهد. راوی در خلوت خود منزوی است و تردید دارد که تا چه حد می‌تواند حتی در مورد خودش بداند. استرن به صراحت در مورد تأثیر روانشناسی لاک بر نوشته‌هایش صحبت می‌کرد و کتاب مملو از شخصیت‌هایی است که شرایط زندگی خود را دوباره ابداع یا اسطوره‌سازی می‌کنند. همچنین با محدودیت‌های زبان بازی می‌کند و درام پیچیده‌ای را از تخیل و بازی کردن شاندی درباره‌ی پاسخ‌های احتمالی خواننده به سؤالاتی که از آنها می‌پرسد، ارائه می‌دهد. استرن همه‌ی قوانین را زیر پا می‌گذارد: رویدادها خارج از ترتیب زمانی رخ می‌دهند، حکایات اغلب ناتمام رها می‌شوند و گاهی اوقات کل صفحات با ستاره یا خط تیره پر می‌شوند یا کاملاً خالی می‌مانند. استرن به عنوان یکی از مهم‌ترین پیشگامان داستان‌های روان‌شناختی شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: با بهترین رمان‌های سیاسی آشنا شوید

برادران کارامازوف

برادران کارامازوف، آخرین رمان فئودور داستایوفسکی، در سال‌های 1879–1880 منتشر شد و عموماً شاهکار او محسوب می‌شود. این داستان فئودور کارامازوف و پسرانش آلیوشا، دیمیتری و ایوان است. همچنین داستانی از پدرکشی است که داستایوفسکی در آشکار شدن آن مبارزه‌ی عشق و نفرت را با پیامدهای عمیق روانی و معنوی نشان می‌دهد. داستایوفسکی از طریق وقایع گیرای داستان خود، کل زندگی روسی را به‌تصویر می‌کشد. یک تلاش اجتماعی و معنوی در دورانی که هم دوران طلایی و هم نقطه‌عطف غم‌انگیزی در فرهنگ روسیه بود.

بودنبروک‌ها

 رمانی نوشته‌ی توماس مان، که در سال 1901 در دو جلد به زبان آلمانی با نام، «بودنبروک‌ها، زوال یک خانواده») منتشر شد. این اثر اولین رمان مان بود و بیانگر دوگانگی احساسات او در مورد ارزش زندگی هنرمند در مقابل زندگی معمولی و بورژوازی بود. این رمان حماسه‌ی سقوط خاندان بودنبروک‌ها، خانواده‌ای بازرگان، از اوج ثروت مادی آنها در سال 1835 تا انقراض آنها در سال 1877 است.

وجدان زنو

ایتالو اسووو نام مستعار اتوره اشمیتز بود، یک تاجر ثروتمند که به عنوان یک اتریشی و آلمانی تحصیل کرده بود، اما در تریست زندگی می‌کرد و به ایتالیایی می‌نوشت (هرچند او می گوید گویش تریستی زبان مادری او بود). وجدان زنو زمانی که اسووو 62 ساله بود منتشر شد و بسیار مورد تحسین قرار گرفت.

به نظر می‌رسد این رمان، درباره‌ی مردی است که تحت روان‌کاوی قرار دارد و توسط تحلیلگر نوشته شده و سپس منتشر کرده تا بیمارش را شرمنده کند و انتقام پایان دادن به جلسات روان‌کاوی را بگیرد. زنو پنج داستان مرتبط با هم را تعریف می‌کند: داستان آخرین تلاش او برای ترک سیگار، داستان مرگ پدرش، داستان ازدواج او، داستان معشوقه‌اش، و داستان شراکت تجاری محکوم به‌فنا با شوهر خواهر همسرش. سبک روایت زنو ساده و حتی مبتکرانه است. او هر داستان را مستقیماً تعریف می‌کند. اما با پیشرفت رمان، مضامین آن، همراه با احساسات زنو، در هم پیچیده می‌شوند. 

سفر به انتهای شب

رمان سفر به انتهای شب در پاریس، نزدیک به زمان جنگ جهانی اول، در سال 1914 منتشر می‌شود. فردیناند باردامو جوان فرانسوی، در محاصره‌ی موسیقی یک رژه‌ی نظامی، تصمیم می‌گیرد در ارتش ثبت‌نام کند. زمانی که در برابر آلمانی‌ها در جبهه قرار می‌گیرد، با وحشت و پوچ بودن جنگ، به سرعت شور و شوق خود را از دست می‌دهد. باردامو نمی‌تواند بفهمد که چرا قرار است به آلمانی‌ها شلیک کند، زیرا آلمانی‌ها که هرگز به او آسیبی نزده‌اند. باردامو همچنین متوجه می‌شود که از نظر هم‌وطنان خود چیزی شبیه به یک ترسو است.

بیگانه

بیگانه اولین رمان معمایی آلبر کامو، به زبان فرانسوی با نام L'Étranger در سال 1942 منتشر شد. این رمان با عنوان The Outsider در انگلستان و با عنوان The Stranger در ایالات متحده به‌چاپ رسید.

شخصیت اصلی بیگانه مورسو فرانسوی است که در الجزیره زندگی می‌کند. این رمان به خاطر سطرهای اولش بسیار معروف است: «مادر امروز درگذشت. یا شاید دیروز بود، نمی‌دانم.» این سطور به‌طور مختصر و درخشان ناهنجاری مورسو را به‌تصویر می‌کشند. پس از این مقدمه، خواننده مورسو را از طریق روایت اول شخص رمان به مارنگو دنبال می‌کند، جایی که او در محل مرگ مادرش بیدار می‌شود. با وجود ابراز غم و اندوه در اطراف او در هنگام تشییع جنازه‌ی مادرش، مورسو هیچ نشانه‌ای از ناراحتی ظاهری نشان نمی‌دهد. این ماهیت حذف شده در تمام روابط مورسو، خود را نشان می‌دهد.

محاکمه

محاکمه، Der Prozess، رمانی نوشته‌ی فرانتس کافکا نویسنده‌ی آلمانی زبان است که پس از مرگش در سال 1925 منتشر شد. یکی از آثار مهم کافکا و شاید بدبینانه‌ترین آنها باشد. داستان سورئال مرد جوانی است که خود را گرفتار بی‌فکری می‌بیند. بوروکراسی قانون مترادف با اضطراب و احساس بیگانگی عصر مدرن و مبارزه یک فرد عادی با یک مرجع غیرمنطقی شده است. این کتاب اغلب به‌عنوان یک پیش‌بینی تخیلی از توتالیتاریسم در نظر گرفته می‌شود.

خوشه‌های خشم

معروف‌ترین رمان جان اشتاین‌بک، در سال 1939 منتشر شده است. این رمان روایت مهاجرت یک خانواده به کالیفرنیا و سختی‌های بعدی آنها را نشان می‌دهد. داستان تداعی‌کننده‌ی سختی دوران رکود است و همدردی با مبارزات کارگران کشاورز مهاجر را برمی‌انگیزد. خوشه های خشم به‌عنوان یک کتاب کلاسیک آمریکایی در نظر گرفته می‌شود.

زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آید

زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آید، رمان ارنست همینگوی، در سال 1940 منتشر شده است. داستان این رمان در سال 1937 در نزدیکی سویا، اسپانیا می‌گذرد و داستان معلم آمریکایی رابرت جردن را روایت می‌کند که به ارتش ضد فاشیست وفادار پیوسته است. جردن برای برقراری ارتباط با یک گروه چریکی و منفجر کردن یک پل برای پیش‌برد یک حمله فرستاده شده است. این عمل در طول 72 ساعت در اردوگاه چریک‌ها اتفاق می‌افتد. در این دوره او عاشق ماریا می‌شود که توسط سربازان فاشیست مورد تجاوز قرار گرفته است و با رهبر چریکی زیرک اما ترسو پابلو و همسر شجاعش پیلار دوست می‌شود. او پل را تخریب می‌کند. پابلو، پیلار، ماریا و دو چریک دیگر فرار می‌کنند، اما او مجروح می‌شود. او با اعلام عشق خود به ماریا یک بار دیگر در انتظار نیروهای فاشیست و مرگ حتمی است.

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه کتاب راه باریک آزادی

صد سال تنهایی

رمان صد سال تنهایی، اثر گابریل گارسیا مارکز، که به زبان اسپانیایی با عنوان Cien años de soledad در سال 1967 منتشر شد. این رمان شاهکار نویسنده و نمونه‌ی اصلی سبک رئالیسم جادویی او به حساب می‌آید.

این داستان حماسی نویسنده از هفت نسل از خانواده بوئندیا است که صد سال تاریخ پرتلاطم آمریکای لاتین را نیز در برمی‌گیرد، از دهه‌ی 1820 پس از استعمار تا دهه 1920. پاتریارک خوزه آرکادیو بوئندیا شهر اتوپیایی ماکوندو را در میان یک باتلاق می‌سازد. این شهر در ابتدا پررونق، کولی‌ها را به خود جذب می‌کند. یک طوفان استوایی که تقریباً پنج سال به طول انجامید، شهر را ویران می‌کند. این اثر را می‌توان سرگذشت تاریخ انسانیت نیز دانست.

به سوی فانوس دریایی

 این رمان ویرجینیا وولف در سال 1927 منتشر شده است. این اثر یکی از موفق‌ترین آثار او در سبک جریان سیال ذهن است.

سه بخش کتاب به سوی فانوس دریایی بین سال‌های 1910 و 1920 اتفاق می‌افتد و حول محور اعضای مختلف خانواده رمزی در طول بازدید از اقامتگاه تابستانی آنها در جزیره‌ی اسکای در اسکاتلند می‌چرخد. موتیف اصلی رمان، تضاد بین اصول زنانه و مردانه در جهان است. در بخش اول، خواننده از چشمان خانم رمزی به دنیا می‌نگرد. در بخش دوم رمان، وولف با توصیف تغییرات ایجاد شده در خانه تابستانی در طول یک دهه، گذر زمان را به تصویر می‌کشد. بخش سوم به بازگشت بچه های رمزی که اکنون بزرگ شده اند و لیلی بریسکو، نقاش و دوست خانواده، مربوط می‌شود.

برای مشاهده بهترین رمان های روز دنیا می‌توانید به دسته‌بندی خرید رمان مراجعه کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب