12 شهریور 1401
2244 بازدید

بهترین کتاب‌های خودآگاهی برای نوجوانان

    در این مطلب می‌خوانید:
برخی از کتاب های خودآگاهی برای نوجوانان و توسعه فردی که دارای متن روان‌تر و مثال‌های ملموس بیشتری هستند، انتخاب مناسبی برای شروع خواندن این ژانر و همچنین نوجوانان‌اند. شناخت ما از خودمان و دیگران مهارت و هنری است که ناگزیر باید کسب شود، پس اگر زمینۀ یادگیری زودتر فراهم شود مسلما در اجتماع موفق‌تر عمل خواهیم کرد. در ادامه کتاب های خودآگاهی برای نوجوانان معرفی می‌شوند که نمونه‌های مناسبی برای خودآگاهی و خودشناسی نوجوانان و جوانان هستند. برای خرید کتاب انگیزشی می‌توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک لند مراجعه نمایید. .

آخرین سخنرانی

قبل از معرفی اولین کتاب درباره کتاب های خودآگاهی برای نوجوانان بهتر است ابتدا کمی با نویسندۀ آن آشنا شویم. رندی پاش استاد علوم کامپیوتر، استاد اثرِ متقابلِ انسان-رایانه و طراحی در دانشگاهی به نام کارنگی ملون بود. یکی از آرزوهای کودکیِ این استاد آمریکایی کار کردن در شرکت دیزنی بود که این آرزو در دوران بزرگسالی تحقق پیدا کرد. در برخی از دانشگاه‌ها و سازمان‌ها یک رسم وجود دارد که به‌موجب آن افراد با فرضِ اینکه آخرین سخنرانی زندگی خود را ایراد می‌کنند، برای حضار از آرزوها و حسرت‌ها، تجربه و وصیت‌هایشان صحبت می‌کنند. آخرین سخنرانی رندی پاش قرار نبود واقعا آخرین سخنرانی او باشد اما این اتفاق افتاد؛ چون او به بیماری سرطان لوزالمعده پیشرفته دچار شده بود. او در سخنرانی‌اش از آرزوها و رویاهای دوران کودکی‌اش صحبت کرد و از تلاش، بلندپروازی اعتمادبه‌نفس و موفقیت سخن گفت. سخنرانی او به قدری بر مخاطبان تاثیر داشت که برخی از آنها سعی کردند رویاهای باقی‌مانده او را برآورده کنند. آنچه آخرین سخنرانی را برجسته می‌کرد، صحبت‌های متحول‌کننده او بود. وقتی او به مرگ نزدیک شده بود دارای سه فرزندِ ۲، ۳ و ۶ساله بود و گفت: «من خودم را بر کاغذی نوشتم و داخل یک بطری انداختم به امید روزی که فرزندانم این بطری را از آب بگیرند و نامه من را بخوانند». حالا علاوه‌بر فرزندان او، این موقعیت برای نوجوانان سراسر دنیا فراهم است تا نامه را از بطری بیرون آورده و مطالعه کنند، به امید اینکه از صحبت‌های او در زندگی‌شان استفاده شود. «آخرین سخنرانی» به یک کتاب خودشناسی نوجوانان تبدیل شد و حاوی درس‌های مهمی برای زندگی آنان است.

استیو جابز

والتر ایزاکسون نویسنده و زندگینامه‌نویس آمریکایی است که وقتی استیو جابز در سال ۲۰۰۴ از او خواست تا زندگینامه‌اش را بنویسد موافقت نکرد، اما در سال ۲۰۰۹، با جدی شدن سرطان جابز و اصرار همسر او، ایزاکسون نوشتن زندگی‌نامه را آغاز کرد. این کتاب پس از درگذشت استیو جابز و در اکتبر ۲۰۱۱ منتشر شد و توانست رکورد فروش تمام زندگی‌نامه‌ها را بشکند. ایزاکسون برای نوشتن این زندگی‌نامه بیش از ۴۰بار با جابز، اعضای خانواده و دوستان و آشنایان او مصاحبه کرد و زندگی این مرد موفق را مانند یک داستان هیجان‌انگیز و آموزنده به نگارش درآورد. جابز به جز طرح روی جلد کتاب هیچ دخل‌و‌تصرفی در محتوای آن نداشته و ایزاکسون با نوشتن اتفاقات و تجربه‌های صادقانه و واقعی که طی دوسال مصاحبه‌هایش به دست آورده بود، توانست یک کتاب خودشناسی جذاب در مورد زندگی این مرد تاثیرگذار بنویسد. متاسفانه استیو جابز هیچ‌گاه موفق به خواندن این کتاب نشد زیرا تنها سه ماه پیش از انتشار آن درگذشت. ایزاکسون زندگی‌نامۀ شخصیت‌های مطرح دنیا مانند اینشتین و بنجامین فرانکلین را نیز نوشته و در سِمَت مدیرعامل خبرگزاری سی‌ان‌ان و نشریۀ تایمز بوده است. خود جابز هیچ علاقه‌ای به حواشی و عمومی ساختن مسائل مربوط به زندگی شخصی‌اش نداشت اما وقتی متوجه شد با سرطان دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، تصمیم گرفت رویدادهای زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش را به همراه راز و رمز موفقیت‌هایش در اختیار عموم خوانندگان قرار دهد. این کتاب یکی از بهترین نمونه های کتاب های خودآگاهی برای نوجوانان است.

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین رمان های ایرانی که نباید از دست بدهید

کلید را بزن

تغییر کردن یکی از سخت‌ترین کارهای زندگی است. خیلی وقت‌ها با داشتن هدف و انگیزه کافی باز هم کنار گذاشتن عادت‌ها و انجام یک عمل جدید خیلی سخت و غیرممکن به نظر می‌رسد و بارها در این تغییرات با شکست مواجه می‌شویم. کتاب «کلید را بزن» راجع‌به تغییر است. خواندن این کتاب برای مدیران، صاحبان صنایع، خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزانی که می‌خواهند در کارشان پیشرفتی اعمال کند ضروری است. چیپ و دن هیث - نویسندگان این کتاب - از مثال‌ها و استعاره‌های جذاب و جالبی استفاده کرده‌اند تا آموزش‌های خود را به ساده‌ترین شکل بیان کنند؛ به همین خاطر این کتاب را می‌توان به‌عنوان یک کتاب خودشناسی نوجوانان هم در نظر گرفت و برای کسانی که در ابتدای راه خودآگاهی و خودشناسی قرار دارند راهنمای بسیار خوبی به شمار می‌رود. در این کتاب از ذهن به‌عنوان مانع اصلی بسیاری از کارها یاد شده است. به گفتۀ نویسندگان ذهن ما توسط دو سیستم متفاوت ذهنی اداره می شود: ذهنی که منطقی عمل می‌کند و ذهن عاطفی. این کتاب به شما کمک می‌کند میان این دو تعادل ایجاد کنید و کنترل ذهن عاطفی‌تان که شما را از انجام کارهای منطقی باز می‌دارد را به دست گیرید. .

حکایت دولت و فرزانگی

کتاب «حکایت دولت و فرزانگی» یکی از کتاب‌های پرفروشی است که مخاطبان فراوانی دارد، اما شاید هنوز این کتاب کوتاه در مورد خودشناسی را مطالعه نکرده باشید. این رمان را مارک فیشر نوشته است. داستان از این قرار است که یک مرد جوان به دنبال راهی برای افزایش درآمد می‌گردد و در این مسیر با آموزه‌های خردمندانه جالبی در مورد ثروت‌اندوزی و خلق پول آشنا می‌شود. دلیل محبوبیت این کتاب، روایت ساده و داستان جذابی است که مارک فیشر از طریق آن راه‌های تاثیرگذاری و کسب ثروت را آموزش داده است. این داستان کوتاه حاوی ۱۵ حکایت است که هرکدام مطالب جالبی برای یادداشت‌برداری دارند. کتاب «حکایت دولت و فرزانگی» در سراسر دنیا فروش بالایی داشته و تاکنون به ۲۱ زبان ترجمه شده است. اگر این کتاب را پسندیدید، می‌توانید دو کتابِ دیگر مارک فیشر به نام‌های «راه و رسم میلیونرها» و «معبد میلیونرها» را مطالعه کنید زیرا آنها در ادامه کتاب «حکایت دولت و فرزانگی» نوشته شده‌اند. .

خرده عادت‌ها

گاهی هدف‌گذاری انجام می‌دهیم و چون در زمان مقرر به نتیجه نرسیدیم، آن را نیمه‌کاره رها کرده و شروع به سرزنش خودمان می‌کنیم. ممکن است بارها این کار را انجام دهیم تا جایی که دیگر شکست را قبول کرده و دست از هدف‌مان بکشیم. جیمز کلییر نویسنده کتاب «خرده عادت‌ها» تجربۀ مشابهی برای ورزش کردن داشت، اما متوجه شد چگونه باید برنامه‌ریزی دهنی خود را تغییر دهد تا برنامه‌اش را عملی کند. به نظر جیمز کلییر بهتر است جوگیر نباشیم!
یعنی نگذاریم آن سرخوشی و هیجانی که در شروع کارها به سراغ‌مان می‌آید باعث شود توانایی‌مان را دست بالا بگیریم. او معتقد است کار کمی انجام دادن بهتر از کاری انجام ندادن است و در این کتاب که از بهترین کتاب‌های خودشناسی به شمار می‌رود، به شما یاد می‌دهد که چطور یک کار به‌ظاهر نشدنی را به عادت‌های کوچکتر (خرده) تبدیل کرده و با در نظر گرفتن اهداف واقع‌بینانه ریسک شکست را به حداقل برسانید. این کتاب توسط برخی از ناشرین با نام «عادت‌های اتمی» به چاپ رسیده است. .

هنر شفاف اندیشیدن

یکی از مهم‌ترین مباحثی که در راه شناخت خود و دیگران باید به آن توجه کنیم، موضوع رفتار شناختی است. اگر معیار استدلال و قضاوت‌هایمان را تنها بر ‌اساس دانش و تجربۀ ناقص خود قرار دهیم، اغلب با سوگیری شناختی مواجه می‌شویم. مثلاً اگر عدۀ زیادی از یک موضوع طرفداری کنند، ناخودآگاه فرض می‌کنیم آن موضوع درست و معقول است که توانسته این همه طرفدار پیدا کند یا وقتی روی قیمت یک محصول خط کشیده و برچسب حراج روی آن چسبانده باشند، با خیا‌ل‌ راحت‌تری آن را نسبت به وقتی که با همان قیمت و بدون برچسب باشد می‌خریم. اما همیشه سوگیری‌های ما که از تعصب‌مان نشأت می‌گیرد به همین جا ختم نمی‌شود و می‌تواند اثر بسیار مخربی بر روابط، کسب‌وکار و در مقیاس بزرگ‌تری مانند جامعه بگذارد. رولف دوبلی نویسندۀ کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»، یک تاجر سوئیسی دارای دکترای فلسفه اقتصاد و بزرگ‌ترین ناشر کتاب‌های فشرده در حوزۀ تجارت در جهان است. او در این کتاب راه‌های شناختِ استدلال‌های نادرست و خطاهای شناختی ما و دیگران را آشکار ساخته و در مجموع ۹۹ سوگیری شناختی را بیان کرده است. با خواندن این کتاب به‌جای خوش‌بینی کاذب و برداشت غلطی که ممکن است نسبت‌به افراد، موضوعات و کارها داشته باشید، دید واقع‌بینانه‌تری نسبت به آنها پیدا خواهید کرد و با حقیقت روبه‌رو خواهید شد. اگرچه مخاطبین این کتابِ بسیار تاثیرگذار اکثرا بزرگسال هستند، اما اگر از سنین پایین‌تر با این استدلال‌های نادرستِ تفکر آشنا باشیم، به شناخت بسیار عمیقی از خود و دیگران دست پیدا کرده و کمتر دچار خطا و شکست می‌شویم. پس اگر نوجوان هستید یا می‌خواهید آن را به نوجوانی هدیه بدهید، در خریدن آن شک نکنید.

بیشتر بخوانید: 7 رمان فلسفی که خواندنشان خالی از لطف نیست

جمع بندی

در این مطلب به معرفی 6 کتاب از مجموعه کتاب های خودآگاهی برای نوجوانان پرداختیم. کتاب های خودآگاهی برای نوجوانان نقش بسیار زیادی در آگاهی بخشی و انگیزش آنها دارند و می‌توانند انتخاب مناسبی برای شروع کتابخوانی باشند.
 
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
Mahak
1401/11/5
عالی.
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب