جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

هنر شفاف اندیشیدن

قیمت:
120,000 تومان
مشخصات کتاب هنر شفاف اندیشیدن
کشور مبدا
تعداد صفحات
325 صفحه
شابک
9786002295224
سال خلق اثر
2011
سال انتشار
1401
قطع
پالتویی
جلد
نرم
نوبت چاپ
131
این کتاب در یک نگاه

«هنر شفاف اندیشیدن» توسط رولف دوبلی نوشته شده که بسیاری از آن به عنوان مشهورترین اثر وی یاد می‌کنند. این کتاب برنده‌ی جایزه‌ی CMI در سال 2014 شد و از زمان انتشار تاکنون، همواره جزو برترین کتاب‌های پرفروش آمازون در حوزه‌ی روان‌شناسی و مشاوره بوده است. «هنر شفاف اندیشیدن» به زبان‌های زنده دنیا مانند آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، کره‌ای و هندی ترجمه شده است. این کتاب در ایران توسط عادل فردوسی‌پور و گروهی از مترجمان دانشگاه صنعتی شریف به زبان فارسی برگردان شده است.



 

 


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

آیا تا‌به‌حال در جایی سرمایه‌گذاری کرده‌اید که بعدا متوجه شده باشید ارزشش را نداشته است؟ آیا هنوز در حال انجام دادن کاری هستید که می‌دانید به ضررتان است؟ آیا شما جزو آن دسته از کسانی هستید که موفقیت را از آن خود و شکست را ناشی از شرایط و عوامل بیرونی می‌دانند؟ این‌ها مثال‌هایی از نگاه جانبدارانه ذهن و خطاهای شناختی ماست که همه روزه در تصمیم‌گیری‌هایمان تاثیر منفی می‌گذارند. اما شناخت و کشف این خطاها به ما کمک می‌کند تا از آن‌ها اجتناب کنیم و در تصمیم‌گیری‌های خود بهتر عمل نماییم. هنر شفاف اندیشیدن دقیقا همان کتابی است که دید شما را نسبت به ذهن انسان و کارکرد آن باز می‌کند. کتاب فوق در 99 بخش کوتاه نحوه‌ی عملکرد ذهن را به لحاظ روانی و منطقی مورد بررسی قرار می‌دهد. هر کسی که می‌خواهد از خطاهای شناختی در امان بماند و تصمیمات بهتری در همه‌ی عرصه‌های زندگی‌اش بگیرد، باید هنر شفاف اندیشیدن را بخواند. این کتاب با نثری ساده، قابل‌فهم و بی‌آلایش نوشته شده و به شما کمک می‌کند تا نحوه‌ی فکرکردن و تصمیم‌گیری‌تان را تغییر داده و با بهبود آن در زمینه‌ کاری، اجتماعی و حتی شخصی پیشرفت کنید.

درباره ترجمه کتاب هنر شفاف اندیشیدن

  • هنر شفاف اندیشیدن نوشته رولف دوبلی به بیش از چهل زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • هنر شفاف اندیشیدن در ایران نیز بارها توسط مترجمان مختلف به زبان فارسی برگردانده شده است. عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی و علی شهروز در نشر چشمه، نسخه خلاصه کتاب را شایسته ذستخط گشنی در نشر مات، همچنین محمدمهدی قدیری در نشر کاسپین دانش، علی مجیدی فشتمی در نشر خلاق و مترجمان دیگر کتاب هنر شفاف اندیشیدن را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند.

امتیاز هنر شفاف اندیشیدن در گودریدز

  • تعداد نظرات: 3,174
  • تعداد امتیازدهی: 33,576
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.85

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب هنر شفاف اندیشیدن

  • پاپ از میکل‌آنژ پرسید «راز نبوغت را به من بگو. چگونه مجسمه‌ی داوود، شاهکار تمام شاهکارها را ساختی؟» جواب میکل آنژ این بود «ساده‌ است. هر چیزی را که داوود نبود تراشیدم.»
  • «اشکالی ندارد که حسادت کنی، اما به کسی حسادت کن که آرزو داری شبیه به او شوی.»
  • اگر می‌خواهی کسی را متقاعد کنید به جای تمرکز روی مزایا، از معایبی که با آن کار از آنها خلاص می‌شود، صحبت کنید.
  • «اگر تنها ابزار تو چکش باشد، همه مشکلات تو میخ خواهد بود.»
  •  کم‌کاری اجتماعی در ذهن هم اتفاق می‌افتد، مثل زمانی که افراد در جلسه هستند. آنها از تمام ظرفیت فکری‌شان استفاده نمی‌کنند چون فکر می‌کنند دیگران این کار انجام می‌دهند
  • «یک سابقه مدیریتی خوب، بیشتر مربوط به این است که در تجارت سوار چه قایقی بودی، نه اینکه چقدر خوب پارو می‌زدی.»
  • اگر ارزیابی‌هایت از آینده سودی را نشان نمی‌دهد، آن را رها کن و هزینه کمتری بده.
  • سخت‌گیرترین منتقد خوت باش.
  • یاد جمله سامرست موام بیفت که گفت: «اگر ۵۰ میلیون نفر چیز احمقانه‌ای بگویند آن چیز کماکان احمقانه است.»
  • اگر نظر مخالفی داشتی بیان کن. اگر هم رهبری گروهی را به عهده داری همیشه یک نفر را مسئول مخالفت کن تا بهتر تصمیم بگیرید.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا، درباره‌ی کتاب هنر شفاف اندیشیدن چیست؟

رابرت چیالدینی، نویسنده و روان‌شناس مطرح آمریکایی، در توصیف کتاب گفته است:

دوبلی با نثری صریح که مخاطب را درگیر خود می‌کند، به بررسی رایج‌ترین اشتباهات ما در حین تصمیم‌گیری می‌پردازد. او همچنین توضیح می‌دهد که چگونه با درکی خوب و سازنده به مقابله با آن بپردازیم.

بوکلیست، نشریه‌ی انجمن کتاب‌خانه‌های آمریکا، این‌گونه نظر داده است:

کتاب فوق به بررسی استدلال‌های ناقص انسان می‌پردازد. استدلال‌هایی که منجر می‌شود افراد، کسب‌و‌کارها و ملت‌ها یک اشتباه را بارها و بارها تکرار کنند. دوبلی در این کتاب شگفت‌انگیز یک فرمول جادویی برای خوشبختی ارائه نمی‌کند بلکه به شما کمک می‌کند تا از ناراحتی‌هایی که خودتان باعث‌شان شدید، اجتناب کنید.

مجله‌ی فایننشال تایمز درباره‌ی هنر شفاف اندیشیدن این‌طور نوشته است:

نثری ساده و گیرا دارد. دوبلی در این کتاب دقیقا مشخص می‌کند که کدام مفروضات، جانب‌داری‌ها و خیالات ما هستند که نحوه‌ی تفکر و تصمیم‌گیری‌مان را شکل می‌دهند. تصمیماتی که می‌تواند هم در حوزه‌ی کسب‌و‌کار و هم در حوزه‌ی روابط اجتماعی باشد و هزینه‌ی گزافی را بر افرد یک جامعه تحمیل کند.

علیرضا از خوانندگان داخلی این‌گونه نظر داده است:

هنر شفاف اندیشیدن کوتاه، مفید و مناسب کسانی است که فرصت خواندن سایر کتاب‌های قطور در این زمینه را ندارند. نویسنده تلاش کرده است تا در 99 بخش کوتاه که هر کدام حدود دو صفحه هستند، خطاهای ذهنی انسان را برشمارد. خیلی از مطالب کتاب در مورد خود ما صدق می‌کند؛ درحالی‌که اصلا از آن خبر نداریم. مثلا روبلی در یک بخش به این شیوه کارکرد ذهن اشاره می‌کند که چگونه مغز ما هنگام دریافت اطلاعات جدید تلاش دارد تا تنها داده‌هایی را که منطبق با دانسته‌های قبلی ما هستند، بپذیرد. به این معنی که ذهن ما از قبل تصمیم خودش را گرفته و اطلاعات جدیدی که قرار است دریافت کنیم تنها برای تایید تصمیم ما هستند. چنین فرآیندی برای تصمیم‌گیری‌های مهم می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ چراکه ما نیاز داریم واقعیات را آن‌گونه که هست ببینیم؛ نه آن‌گونه که می‌خواهیم.

محمدجواد فرج‌الهی، از خوانندگان داخلی، نظر خود را این‌گونه بیان کرده است:

در مورد شیوه‌ی بیان روبلی همین بس که یک روز پسر 14 ساله‌ای را دیدم که مشغول خواندن کتاب بود. از او نظرش را درباره‌ی کتاب جویا شدم و پسرک گفت که کتاب جالبی است. خب این مساله نشان می‌دهد که نوشتار روبلی چقد ساده و قابل فهم است و هر کسی به‌راحتی می‌تواند مطالب آن را یاد بگیرد. با اینکه بعضی فصل‌های کتاب کمی تکراری می‌شود و نویسنده می‌توانست آن را کوتاه‌تر بنویسد؛ اما من مجموعا هنر شفاف اندیشیدن را یک کتاب خوب و مفید در حوزه‌ی روان‌شناسی می‌دانم و خواندن آن را به همه توصیه می‌کنم.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

یکی از نکات جالبی که دوبلی برای بهتر فکرکردن پیشنهاد می‌دهد، خواندن کتاب‌ها و رمان‌های مختلف است. به این بخش از کتاب توجه کنید:

اولین سال‌های بزرگ‌سالی شما محدود به کسب درآمد یا ایجاد یک حرفه نیست. این سال‌ها فرصت خوبی برای آشنا شدن با جهانِ امکان‌هاست. بسیار پذیرا باشید. طعم هر غذایی را که سرنوشت در بشقاب‌تان قرار می‌دهد بچشید. خیلی زیاد مطالعه کنید زیرا رمان‌ها و داستان‌های کوتاه یک دنیای شبیه‌سازی‌شده‌ی عالی برای شما هستند». او همچنین در قسمت دیگری از کتاب نوشته است: «رمان بخوانید. در یک رمان خوب غرق شوید و در سختی‌ها و خوشی‌های قهرمان داستان با او همراه شوید. این تمهید، یک روش موثر است که میان فکرکردن و عمل‌نمودن قرار می‌گیرد.

در واقع به قول دوبلی خواندن رمان‌ها و داستان‌های مختلف می‌تواند به درست فکرکردن و تصمیم‌گرفتن ما کمک کند. او همچنین به آثار منفی حسادت و نحوه‌ی مقابله با آن نیز اشاره کرده است. چنانکه در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:

چگونه حسادت را مهار کنی؟ اول از همه خودت را با دیگران مقایسه نکن. دوم اینکه دایره توانایی‌ات را پیدا و خودت آن را پر کن. موقعیتی را برای خودت خلق کن که در آن بهترین هستی. مهم نیست حوزه‌ی مهارتت چقدر کوچک باشد؛ مهم این است که پادشاه قلعه هستی.

دوبلی درباره‌ی انگیزه و هدف‌داشتن هم بسیار نوشته است:

زندگی بدون هدف، یک زندگی از دست‌ رفته است. بااین‌حال نباید دست‌وپایمان به آن‌ها بسته شود. بدانید که قرار نیست تمام خواسته‌های شما ارضا شوند، چون اتفاقات زیاد رخ می‌دهد که خارج از کنترل شما هستند.

درباره نویسنده کتاب هنر شفاف اندیشیدن

سنده‌ی سرشناس اهل کشور سوئیس است که اکثر مطالب خود را به زبان آلمانی منتشر می‌کند. او کارش را به عنوان یک رمان‌نویس از سال 2002 میلادی شروع کرد. اکثر کتاب‌های مشهور وی جزو آثار پرفروش آمازون بوده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به پیگیر اخبار نباشید، هنر شفاف اندیشیدن و هنر خوب زندگی کردن اشاره کرد. کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» در ابتدا مطالبی پراکنده بودند که دوبلی به عنوان ستون‌نویس، آن‌ها را برای روزنامه‌های آلمانی‌زبان می‌نوشته است. بعدها دوبلی تصمیم گرفت تا مجموع این مطالب را گردآوری و به زبانی انگلیسی بازنویسی کند.

نظر نویسنده درباره کتاب هنر شفاف اندیشیدن

من در درجه اول یک رمان‌نویس هستم. در نوشتن این کتاب، خود را به عنوان یک مترجم می‌بینم که وظیفه‌اش تفسیر و ترکیب آنچه خوانده و آموخته‌ام است. احترام عمیق من به محققانی است که در دهه‌های اخیر این خطاهای رفتاری و شناختی را کشف کرده‌اند. موفقیت این کتاب اساساً ادای احترام به تحقیقات آنهاست. من بسیار مدیون آنها هستم.

نکات جالب درباره کتاب هنر شفاف اندیشیدن

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • نویسنده کتاب هنر شفاف اندیشیدن در رشته فلسفه تحصیل کرده و دکترای مدیریت بازرگانی دارد.
  • دوبلی از مؤسسان getAbstract، پلتفرم فراهم آورنده خلاصه کتاب‌های کسب‌وکار و همچنین بنیاد World Minds است.
  • او درهنگ کنگ، استرالیا، انگلستان و برای سال‌ها در ایالات‌متحده زندگی کرده است.
  • او معتقد است اخبار برای شما بد است – و دست کشیدن از خواندن آن شما را خوشحال‌تر می‌کند.

اگر تمایل دارید مهارت‌های تفکر انتقادی خود را بهبود ببخشید و آگاهانه‌تر در مسیر موفقیت تصمیم‌گیری کنید، هنر شفاف اندیشیدن یک گزینه عالی برای خواندن است.

افتخارات و جوایز کتاب هنر شفاف اندیشیدن

  • فهرست ده کتاب پرفروش آلمانی اشپیگل برای 80 هفته متوالی
  • بیش از 3 میلیون نسخه فروش

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره هنر شفاف اندیشیدن

هنر شفاف اندیشیدن نوشته رولف دوبلی با استقبال بسیار خوبی از سوی رسانه‌ها و افراد مواجه شده است. در زیر نقدهایی کلی از رسانه‌ها و نظرات افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • «نمایشی خیره‌کننده از بینش‌های مربوط به نحوه کارکرد ذهن ما. اگر می‌خواهید از خطاهای شناختی دوری کنید، این کتاب را بخوانید. »— آیریس بونت، استاد و مدیر آکادمیک مدرسه کندی هاروارد
  • «دوبلی با بلاغتی جذاب، رایج‌ترین اشتباهات تصمیم‌گیری ما را بررسی می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه با عقل سلیم با آن‌ها مقابله کنیم.»— روبرت سیالدینی، نویسنده
  • «یک بررسی جدی از استدلالات نادرستی که منجر به اشتباهات مکرر افراد، مشاغل و ملت‌ها می‌شود… در این کتاب جذاب، دوبلی دستورالعملی برای خوشبختی ارائه نمی‌دهد، بلکه رساله‌ای عمیق در مورد اجتناب از «ناخوشی خودساخته» ارائه می‌دهد.»— Booklist
  • «نثر روان… آنچه [دوبلی] انجام می‌دهد این است که دقیقه پیش‌فرض‌ها، سوگیری‌ها و توهماتی را که تفکر و تصمیم‌گیری ما را در روابط تجاری و شخصی شکل می‌دهند و می‌توانند برای ما به‌عنوان افراد و به‌عنوان یک جامعه هزینه گزافی داشته باشند، مشخص می‌کند.» FinancialTimes—
  • «رولف دوبلی هم از تخیل و هم از واقع‌گرایی برخوردار است، ترکیبی که از زمان رنسانس در قرن شانزدهم تا الآن به‌سختی یافت می‌شود.» —نسیم نیکلاس طالب
  • «دوبلی استعدادی برای شناسایی بهترین ایده‌های جهان دارد.» — جاناتان هایت، نویسنده
  • «[دوبلی] یکی از بهترین ذهن‌های اروپا»— مت ریدلی، نویسنده
  • «اگر می‌خواهید بدانید که چگونه اشتباهات ساده در تفکر روزمره ما را از زندگی خوب بازمی‌دارد، باید راهنمای استادانه رولف دوبلی برای غیرمنطقی بودن انسان را بخوانید.» —جان گری، استاد دانشکده اقتصاد لندن
  • «کتابی که بلافاصله با من ارتباط برقرار کرد.» — اینگوار کامپراد، بنیانگذار IKEA
  • «مانیفستی عملی. در دنیایی پر از خطاهای شناختی، رولف دوبلی به ما نشان می‌دهد که چگونه به‌طور ظریفی از آن‌ها اجتناب کنیم. این کتاب باید روی میز هر مدیرعاملی باشد.»— تون بوچنر، مدیرعامل AkzoNobel
  • «این کتاب یک دیدگاه کاملاً جدید ارائه می‌دهد. هوشمندانه، آموزنده و طنزآمیز است. نثر شفاف رولف دوبلی نحوه تفکر ما را تغییر می‌دهد.»—کریستف فرانتس، رئیس جهانی Roche
  • «این کتاب طرز فکر شما را تغییر خواهد داد.» —پروفسور دن گلدشتاین، مدرسه بازرگانی لندن
  • «دوبلی، کارآفرین و بنیان‌گذار شرکت‌ها، اصیل و بدون تکبر می‌نویسد. فصول او سرگرم‌کننده و پر از حکایت‌ هستند و او دیدگاه‌های خود را با دانش علمی تأیید می‌کند.»— فایننشال تایمز آلمان
  • «سهم اصلی دوبلی در این کتاب، گردآوری تمامی این اطلاعات و مقایسه آن‌ها در کنار یکدیگر است؛ که ما را وادار به تأمل می‌کند.» —وال‌استریت ژورنال
  • «[دوبلی] ترکیب کننده خلاق ایده ها»— جاشوا گرین، نویسنده
  • «دوبلی خطاهای شناختی را که مرتکب می‌شویم بررسی می‌کند تا بتوانیم در آینده از آن‌ها اجتناب کنیم. کتاب او به نثری جذاب نوشته شده است.»— WSJ Money
  • «یک اثر ارزشمند - بسیار مرتبط، با پایه و اساس علمی و زیبا نوشته شده.» — کلودیو فسر
  • «هوشمندانه، آموزنده و شوخ طبعانه.» — کریستوف فرانتس، مدیرعامل سابق لوفت هانزا

خرید کتاب هنر شفاف اندیشیدن

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب هنر شفاف اندیشیدن را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به کتاب‌هایی در زمینه روان‌شناسی و مشاوره علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید کتاب روانشناسی هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.