19 تیر 1402
24127 بازدید

۱۰ کتاب تاریخ ایران که سانسور ندارد! | بوک لند

    در این مطلب می‌خوانید:

کتاب، یکی از ارزشمندترین و در عین حال بحث‌برانگیزترین ابداعات بشر است. از دیرباز تا کنون، کتاب‌ها به همین اندازه که ستایش شده‌اند، محل بحث و جدل هم بوده‌اند. همیشه کتاب‌هایی وجود داشته‌اند که آموزنده، بشری و مقدس در نظر گرفته شده‌اند و در مقابل تعدادی دیگر به عنوان کتاب‌های شیطانی و ضدانسانی تلقی شده‌اند. این افراط و تفریط باعث شده که تندروها برخی کتاب‌هایی را که با ایدئولوژی‌شان همخوان است، رسماً تبلیغ و ترویج کنند و برخی دیگر را که به نظرشان مخرب و غیراخلاقی هستند، ممنوع کنند یا حتی از بین ببرند. مثال برجسته این موضوع، کتابسوزی نازی‌ها در سال ۱۹۳۳ است، که گفته شده حدود ۲۵۰۰۰ جلد کتاب در یک روز به آتش کشیده شد. اما اگر فکر می‌کنید که چنین اتفاقاتی در قرن بیست و یکم نمی‌افتد، به سختی در اشتباه هستید.

به دنبال خرید آنلاین کتاب و خرید حضوری هستید؟ بوک لند بهترین انتخاب شماست.

۱۰ کتاب تاریخ ایران که سانسور ندارد

کتاب‌های ممنوعه هم داستان‌هایی برای خودشان دارند. داستان ممنوع شدنشان، داستان پیدا کردن کتاب در آن تب‌وتاب ممنوعیت و موجود نبودنش، داستان چاپ‌شدن‌های پنهانی و دست‌به‌دست شدن بین خوانندگان، داستان رفع ممنوعیت و هزاران داستان دیگر بعد از آن. جالب اینکه فرقی نمی‌کند کجای جهان باشد و دلیل ممنوعیت در چه حوزه‌ای بگنجد، روال همین است و تعداد زیادی از ماجراهایی که به وجود می‌آیند، مشابه هم هستند. این هیجان برانگیزی برای دسته‌ی این کتاب‌ها دلیل خوبی بود تا در این مقاله به معرفی کتاب‌های ممنوعه بپردازیم و بهترین کتاب تاریخ ایران بدون سانسور را به شما بشناسانیم.

کتاب تاریخ ایران مشروطه بدون سانسور

یکی از بهترین کتاب‌ تاریخ ایران بدون سانسور و با دستاوردهای فراوان، "تاریخ مشروطه" نوشته‌ی ماشالله آجودانی است. در این کتاب، آجودانی به صورت جامع و بدون هدف ورزی‌های سیاسی، به بررسی ابعاد گوناگون تاریخ مشروطه و نحوه شکل گیری و نهایتاً انحلال آن پرداخته است. این کتاب جزو پرفروش‌ترین آثار تاریخی معاصر ایران است و چندین بار چاپ شده است، بنابراین خواندن آن ارزشمند است.

تاریخ طبری بدون سانسور

کتاب تاریخ طبری نوشته‌ی محمد ابن جریر طبری، بدون شک بهترین کتاب تاریخ ایران بدون سانسور است. این کتاب در 16 جلد نگارش شده و از ماجرای آدم و حوا بر مبنای مستندات تاریخی شروع شده و سپس به تاریخ انبیا پرداخته و به بخشی عظیمی از تاریخ ایران و به خصوص تاریخ ایران پس از اسلام، می‌پردازد. بی‌طرفی نویسنده و نگارش بدون سانسور، باعث شده که "تاریخ طبری" جزو بهترین منابع تاریخی ایران بدون سانسور تبدیل شود.

کتاب ایران بین دو انقلاب

ایران بین دو انقلاب، یکی از دقیق‌ترین و بهترین کتاب تاریخ ایران بدون سانسور و با قلم آبراهامیان، تاریخ‌نگار مشهور آمریکایی نوشته شده است. این کتاب، روایتی جامع از دوران مشروطه و انقلاب اسلامی در ایران است و به عنوان یکی از مراجع بزرگ تاریخ ایران، حتما باید به خوانش آن پرداخته شود. به همین دلیل، خواندن آن برای تمامی افراد علاقه‌مند به تاریخ معاصر ایران، توصیه می‌شود.

کتاب دو قرن سکوت

در کتاب دو قرن سکوت، نویسنده و استاد بزرگ عبدالحسین زرین‌کوب تلاش می‌کند به بررسی برهه‌ای حساس و مسکوت در تاریخ ایران، یعنی دوره‌ای از آغاز حملات اعراب به ایران و ورود اسلام تا دو قرن پس از آن، بپردازد. این دوره تاریخی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر سرنوشت مردم ایران داشته است؛ اما عمدة نویسندگان و مورخان در خصوص آن سکوت کرده‌اند یا نگاهی اجمالی به آن داشته‌اند.

استاد زرین‌کوب با توجه به تأثیر این دوره تاریخی بر سرنوشت مردم ایران، به بررسی رویدادهای تاریخی آن پرداخته است. این کتاب سال‌ها جزو کتاب‌های ممنوعه بوده است و بهترین کتاب تاریخ ایران بدون سانسور است، اما خوشبختانه پس از 20 سال انقلاب، با مقدمة استاد شهید مرتضی مطهری با عنوان "خدمات متقابل ایران و اسلام" مجدداً منتشر شده است.

تاریخ بیهقی

کتاب تاریخ بیهقی، یکی از مهم‌ترین آثار در حوزه‌ی تاریخ و ادبیات فارسی پس از اسلام است که توسط خواجه ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی نگاشته شده است. این کتاب شامل روایتی از دوران حکومت سلسله‌ی غزنوی و به خصوص حکومت مسعود غزنوی است که از سال ۴۲۱ هجری قمری آغاز و تا سال ۴۳۲ هجری قمری ادامه داشته است. به علاوه، بیهقی در برخی جاهای کتاب به موضوعات و حوادثی از دوران‌های گذشته اشاره کرده است.

رعایت عدالت و انصاف، نکته‌سنجی دقیق و باریک‌بینی، قدرت استنباط و فهم عمیق بیهقی در مورد جامعه‌ی عصر خود، و همچنین معرفی منابع اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف، از جمله نکاتی هستند که بر ارزش و اهمیت این کتاب نشان می‌دهند. به گفته خود بیهقی، این کتاب شامل بیش از سی جلد است که برخی از آن‌ها در کتابخانه‌های مختلف موجود است. البته، بعضی از جلدهای این کتاب هرگز دیده نشده‌اند.

با توجه به این که تاریخ بیهقی به منابع تاریخی متنوعی استناد می‌کند و به روایتی دقیق و کامل از دوران حکومت سلسله‌ی غزنوی می‌پردازد، پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ ایران می‌توانند با مطالعه‌ی این کتاب، به دنبال درک بهتری از گذشته‌ی ایران برای خود بگردند زیرا که بهترین کتاب تاریخ ایران بدون سانسور است.

سیاحت‌نامه‌ی ابراهیم بیگ

کتاب سیاحت‌نامه‌ی ابراهیم بیگ نوشته‌ی زین‌العابدین مراغه‌ای، سفرنامه‌ای است که در اواخر سلطنت و حیات ناصرالدین شاه چاپ شد و موضوع آن تاریخی جذاب و واقعی از وضعیت ایران در دوره‌ی قاجار است. سیاحت‌نامه‌ی ابراهیم بیگ تاثیر زیادی بر آگاهی اجتماعی و سیاسی جامعه‌ی ایرانیان در آستانه‌ی جنبش مشروطه‌ داشت.
این کتاب به نوعی دایره‌المعارف جامع اوضاع و احوال ایران در پایان قرن سیزدهم است که با قلمی آتشین و بی‌گذشت به رشته‌ی تحریر درآمده است. در واقع این اولین رمان اجتماعی در معنای اروپایی آن به زبان فارسی است که اوضاع زندگی ایرانیان را آنچنان که بوده است شرح داده و از این نظر مشابهت زیادی با رمان «نفوس مرده» گوگول؛ نویسنده‌ی بزرگ و شهیر روس دارد.
فریدون آدمیت درباره‌ی این کتاب گفته است: «انتقاد همه‌جانبه‌ای است بر حیات جامعه‌ی ایرانی که سیاست، اقتصاد، روحانیت، تعلیمات، اخلاق، اعتقادات و تقریبا همه‌ی متعلقات اجتماعی را نقادی می‌کند.»
سیاحت‌نامه‌ی ابراهیم بیگ داستان سیاسی عاشقانه‌ای است که با زبان طنزی تند و نقادانه روایت می‌شود. داستان کتاب با گزارش رئالی از یک مسافرت شروع می‌شود که رفته‌رفته معنای تمثیلی می‌گیرد، یعنی لایه‌ی ابتدایی را می‌شکافد و به وقایع و آدم‌ها معنایی تاریخی یا اسطوره‌ای می‌بخشد و از این طریق در تاریخ ادبیات معاصر ایران به جایگاهی ممتاز دست می‌یابد و از بهترین کتاب‌ تاریخ ایران بدون سانسور معاصر ایران است.

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب‌ هایی برگرفته از داستان شاهنامه

صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد

صلحی که همه‌ی صلح‌ها را بر باد داد، نوشته‌ی دیوید فرامکین، مورخ و نویسنده‌ی آمریکایی، در سال ۱۹۸۹ به عنوان نامزد نهایی جایزه‌ی پولیتزر معرفی شد. او فارغ‌التحصیل رشته‌ی حقوق از دانشگاه شیکاگو بوده و در دانشگاه بوستون به عنوان استاد بازنشسته‌ی تاریخ و روابط بین‌الملل و حقوق تدریس کرده است.

این کتاب درباره‌ی فروپاشی امپراطوری عثمانی و شکل‌گیری خاورمیانه‌ی جدید صحبت می‌کند. نویسنده به روایت اتفاقاتی که در جنگ جهانی اول رخ داد و باعث تغییرات بزرگ و اساسی در منطقه‌ی خاورمیانه شد، می‌پردازد. او اعتقاد دارد که این تغییرات خاورمیانه منجر به جنگی شد که تا به امروز همچنان ادامه دارد. برای به وجود آوردن یک زمینه‌ی مفهومی گسترده‌تر که تاریخ را با شاخه‌های دیگر علوم انسانی پیوند می‌دهد، نویسنده در این کتاب به تاثیرات این دگرگونی بزرگ در اروپا هم پرداخته است.

به همراه روایت ماجراجویی‌های ادوارد لارنس، دیپلمات، باستان‌شناس، نویسنده و رایزن نظامی معروف بریتانیا، خواننده به شبه جزیره‌ی عربستان می‌رود. درواقع، این کتاب ابتدای پیدایش قرن بیستم و خاورمیانه‌ی امروزی را به تصویر می‌کشاند و از دیگر بهترین کتاب تاریخ ایران بدون سانسور است.

تاریخ ایران باستان

باستان‌شناسان ایران، دوره‌ای را که از حدود سومین هزاره قبل از میلاد آغاز شده و با غلبه عرب‌ها بر پادشاهی ساسانیان و نفوذ اسلام به ایران به پایان رسیده، به عنوان دوران باستان ایران تعریف می‌کنند. در این دوره، کاربرد خط در جنوب ایران به دست ایلامی‌ها آغاز شده است.

کتاب تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصل ایران، سه جلدی است و نویسنده آن، حسن پیرنیا ملقب به "مشیرالدوله"، سیاستمدار، حقوق‌دان و تاریخ‌نگار ایرانی از دوران قاجار است. این کتاب، یکی از کامل‌ترین و طولانی‌ترین کتاب‌های تاریخ ایران قبل از اسلام است و می‌تواند بهترین کتاب تاریخ ایران بدون سانسور باشد. در آن، تاریخ ایران از دوران سومری‌ها و اکدی‌ها، بیش از دو هزار سال قبل از میلاد آغاز شده و تا پایان سلسله‌ی اشکانیان، ادامه دارد. حسن پیرنیا با وسواس بسیاری، به جمع‌آوری مطالب درست و مستند این کتاب پرداخته است. همه مطالب درج شده در این کتاب، قابل اطمینان و بدون بزرگ‌نمایی هستند.

برای نوشتن این کتاب، حسن پیرنیا از منابع فرانسوی، انگلیسی، روسی و آلمانی زبان استفاده کرد که خود ترجمه‌هایی از منابع یونانی و رومی محسوب می‌شوند. البته او از منابع متعدد فارسی و عربی هم بهره جسته است. می‌توان گفت کتاب "تاریخ ایران باستان" شاید بهترین کتاب درباره تاریخ ایران قبل از اسلام باشد.

کتاب ما چگونه ما شدیم

ما چگونه ما شدیم از جمله بهترین کتاب‌های تاریخی معاصر ایران است که به بررسی علل و ریشه‌های عقب‌ماندگی جامعه ایران پرداخته است. در این کتاب، دکتر زیباکلام، با بررسی سوالاتی که امروزه در ذهن افراد جامعه، به خصوص جوانان وجود دارد، به دنبال ریشه‌های عقب‌ماندگی ایران در تاریخ گذشته می‌گردد. از این سوالات می‌توان به پرتکرارترین آن‌ها، یعنی "چگونه سرزمینی که زمانی خانه دانش و علم بوده و دانشمندانی چون ابوعلی سینا، خوارزمی، ابوریحان بیرونی و زکریا رازی را به جهانیان هدیه کرده، در دوران قاجار به عقب‌ماندگی شدید و جهل نزول کرده است؟" اشاره کرد. در "ما چگونه ما شدیم"، دکتر زیباکلام به بهترین شکل به بررسی دوره‌های تاریخی مختلف پس از اسلام پرداخته و ریشه‌های عقب‌ماندگی را در تاریخ سراغ گرفته است. همچنین، به آفات اخلاقی چون خودپرستی که اعتقاد دارد ایرانیان امروزی به آن دچار شده‌اند، اشاره نموده است. نثر این کتاب بسیار روان و گویا است و با توجه به اهمیت محتوای آن، به عنوان یکی از بهترین کتاب‌ تاریخ ایران بدون سانسور در جهان به حساب می‌آید. به هر ایرانی دغدغه‌مندی توصیه می‌شود که این کتاب را مطالعه کند، زیرا تاثیرگذاری آن بر بررسی تاریخ میهن و مفاهیم اجتماعی فراتر از یک کتاب تاریخی رفتار می‌کند.

کتاب جامع التواریخ 

کتاب جامع التواریخ از برترین کتاب های تاریخی ایران به شمار می‌رود که به صورت جامع و کامل به وقایع مربوط به قوم مغول و رویدادهای قبل و بعد از آن پرداخته است. این کتاب همچنین به بررسی زندگینامه چنگیز مغول و نسل‌های بعدی او می‌پردازد. نویسنده‌ی این کتاب، رشیدالدین همدانی، درخواست حاکم آن زمان، یعنی غازان خوان، را برای نگارش این کتاب دریافت کرد و این اثر را به او تقدیم نمود. نام اولیه‌ی این کتاب، "مبارک غازانی" بود که بعدها به "جامع التواریخ" تغییر یافت. از ویژگی‌هایی که این اثر را به یکی از برترین و محترم‌ترین کتاب‌های تاریخی ایران تبدیل کرده، می‌توان به بی‌طرفی و دوری از تعصب، به کارگیری منابع بومی و واقع‌گرایی آن نشان داد  که تبدیل به بهترین کتاب تاریخ ایران بدون سانسور شده است.

جهت مشاهده بهترین کتاب‌های تاریخی، به دسته‌بندی خرید کتاب تاریخی مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی اهمیت مطالعه تاریخ و سپس معرفی بهترین کتاب تاریخ ایران بدون سانسور پرداختیم. مطالعه تاریخ بدون سانسور و سوگیری برای اطلاع پیدا کردن از فرهنگ و گذشته هر کشور لازم است.

برای خرید این کتاب‌ها می‌توانید به سایت بوک‌لند مراجعه کنید و خرید راحتی را تجربه کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
مهدی حیدری
1403/1/15
من هم می‌خواهم بیشتر وبهتر در مورد کشورم اطلاع داشته باشم
سارا
1402/12/29
سلام من میخوام شروع کنم به خواندن تاریخ ایران ولی نمیدونم از کجا شروع کنم چی بخونم،میشه راهنمایی کنید لطفا
Ati
1402/12/26
درود. ببخشید من جدیدا یه کتاب به نام -تاریخ ایران- که در مورد قبل اسلام و بعد اسلام هست گرفتم میخواستم بدونم که بنظر شما کتاب خوبیه؟
شهرام
1402/11/3
کتاب تاریخ طبری کتاب فوق العاده ای است اما در داخل ایران قسمت های را حذف کرده اند برای اینکه گفتن همه احساسات مردم را خدشه دار میکرد مثل خیانت سپاه خراسان و دیلمان به ایران و پیوستن به اعراب در جنگ با رستم فرخزاد . خیلی جاهاش حذف شده
شایان
1402/7/13
متاسفانه با توجه به منابع و محتویات بسیار ارزنده باید بگم که این کتابها همه چیز رو نمیکن به نظرم کاملترین کتاب تاریخ که دیدیم بازخوانى تاریخ ایران زمین ٢ جلد از ابتدا تا اسکندر و از اسکندر تا ساسانیان بوده به نویسندگى استاد امیرحسین خنجى بعد از مطالعه این کتاب دیدتون نسبت به تاریخ ایران عوض میشه اگه دنبال تاریخ میگردید به شدت پیشنهاد میکنم 🙏❤️
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب