9 تیر 1402
700 بازدید

معرفی کتاب‌ هایی برگرفته از داستان شاهنامه

    در این مطلب می‌خوانید:

بسی رنج بردم در این سال سی، عجم زنده کردم بدین پارسی. معروف‌ترین جمله‌ای است که از فردوسی شنیده‌ایم. حاصل 30 سال تلاش بی‌‌وقفه‌ای که با افسانه‌ها در آمیخته، تاریخ را بیان می‌کند و وصف حال پهلوانان، راست‌کرداران، مردان و زنانی است که زندگی‌شان سراسر درس و پند و اندرز بوده است. کتاب‌های زیادی با الهام از شاهنامه و داستان‌هایش نوشته شده‌اند. برخی از آن‌ها در ستایش و برخی دیگر برای نکته‌گویی. در این مطلب از سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند با شما همراه هستیم تا به معرفی کتاب‌ هایی برگرفته از داستان شاهنامه بپردازیم.

کتاب زال و رودابه عاشقانه‌ای بی‌مثال در داستان شاهنامه

داستان شاهنامه فقط آتش و خشم و کین و جنگ نیست. عشق و شور و جوانی هم در آن زیاد است. کتاب زال و رودابه به قلم محسن دامادی، انتشار 1400 است. کتاب، راوی یکی از محبوب‌ترین داستان‌های عاشقانه‌ای است که فردوسی آن را سروده است.

داستان عشق زال و رودابه، سراسر پستی و بلندی و نرسیدن است. داستانی که خواندن آن شما را به روزهایی می‌کشاند که جوانمردی، غیرت و فداکاری هنوز مهم‌ترین نقاط قوت شخصیتی بوده است.

محسن دامادی کتاب‌های دیگری با الهام از شاهنامه به صورت ساده نوشته است. رستم و سهراب، بامداد افراسیاب، قیام کاوه، سرنگونی ضحاک، ایران بدون شاه، روزگار رنج، کین ایرج، کیقباد تا کیکاووس، پسران فریدون... کتاب‌های محبوب این نویسنده‌اند.

کتاب گزیده‌ای از داستان‌های شاهنامه

این مجموعه کتاب چندین داستان شاهنامه که از همه معروف‌تر هستند را گردآوری کرده است. امیرحسین علیقلی و مهدی شفیعی قصه‌های شاهنامه را با نثری روان و قابل مطالعه برای عموم نوشته‌اند.

دوست‌داران شاهنامه می‌توانند مجموعه‌ای از اتفاقات روی داده در زندگی شخصیت‌های داخل شاهنامه را با ادبیاتی شیرین مطالعه و از آن لذت ببرند. این مجموعه شامل کتاب‌های داستان:

  • سام
  • گرسیوز
  • زن جادو (حاوی دو داستان جذاب رستم و سهراب و هفت‌خوان رستم)
  • بیشه گرازان (حاوی 3 داستان معروف شاهنامه یعنی اکوان دیو، بیژن و منیژه و سرانجام کیخسرو و افراسیاب)
  • کک کوهزاد (3 داستان جمشید و ضحاک، کک کوهزاد و برزو)
  • اسفندیار (2 داستان هفت‌خوان اسفندیار و رستم و اسفندیار)

بیشتر بخوانید: 7 کتاب‌ درباره خودکشی

کتاب خوان هشتم روایتی عاطفی و ادبی از مرگ رستم

فردوسی مرگ رستم را به زیبایی توصیف می‌کند. خوانی که این‌بار قهرمان داستان شاهنامه ما نمی‌تواند از آن گذر کند. مرگ! شوم و تاریک فرود می‌آید. حماسه‌ای بدیع و عاطفی که محمود پور وهاب در کتاب خوان هشتم نشر 1392 آن را توصیف می‌کند.

رستم به دست برادر ناتنی خود شغاد کشته می‌شود. شغاد کینه‌ای که خود را فردی طردشده و رانده‌شده می‌بیند، با نیرنگ و جان برادرش رستم را می‌گیرد.

در این کتاب، صحنه‌ها با زیبایی هرچه‌ تمام‌تر توصیف شده‌اند و تصاویر زیبا و رنگی آن را جذاب کرده‌ است. متن کتاب ساده و گیرا است و حتی نوجوان‌ها هم می‌توانند با متن آن ارتباط برقرار کنند.

کتاب داستان بیژن و منیژه

داستان شاهنامه سرشار از عاشقانه‌های زیبایی است که بسیار آموزنده و اثرگذارند. داستان بیژن و منیژه در کتابی به همین نام به قلم محمد مکری نوشته شده است. این کتاب داستان را با زبانی ساده روایت کرده است.

منیژه دختر افراسیاب دل در گرو بیژن پسر گیو دارد. اما افراسیاب پی به عشق این دو می‌برد و می‌خواهد بیژن را به قتل برساند. اما بزرگان و پیران پادرمیانی می‌کنند و به انداختن او در چاه بسنده می‌کنند. افراسیاب دختر خود را هم از خانه و کاشانه راند.

کتاب سوگنامه سهراب داستان شاهنامه و چهره‌ای متفاوت از رستم

جهان پر از داستان‌های غمگین پسرکشی است اما به جرات می‌توان گفت کتاب سوگنامه سهراب که توسط محمد جعفر یاحقی نوشته شده، یکی از غمگین‌ترین‌ها و در عین‌حال ارزشمندترین‌ها است.

این کتاب که با زبانی ساده و گیرا نوشته شده است، چهره‌ای از رستم واقعی را نشان می‌دهد و راوی داستان‌هایی از پهلوانانی است که شاید کمتر در موردشان صحبت شده باشد. کاووس، گودرز، گیو، طوس و زواره بیشتر در این بخش می‌درخشند و دیده می‌شوند.

اگرچه صدها سال از سرودن این اشعار می‌گذرد، اما هنوز هم کشش، گیرایی و تازگی آن در خط به خط ابیاتش دیده می‌شود.

کتاب فریدون سرگذشتی کهن از شاهنامه فردوسی

داستان شاهنامه سراسر اسطوره، قهرمان و اشخاص مهم است. اما فریدون در بین این چهره‌ها برجسته‌تیرن به حساب می‌آید. او که از خاندان جمشید و پسر آبتین بود، به کمک کاوه آهنگر ضحاک را شکست داد و در غاری در کوه دماوند زندانی کرد.

کتاب فریدون اثر محمدابراهیم باستانی پاریزی این داستان کهن شاهنامه فردوسی را از شاهنامه بازگو می‌کند. داستانی که شرح موفقیت‌ها، پیروزی‌ها، شکست‌ها و بزرگواری فریدون است.

کتاب توضیح می‌دهد چطور فریدون بر روی تخت نشست و چطور پادشاه ایران شد. سپس توضیح می‌دهد که سرگذشت فریدون چه‌شد و ایران را به دست چه‌کسانی سپرد. داستان این کتاب آنقدر روان و گیرا نوشته شده که نمی‌توان آن را محبوب ندانست.

فرهنگ زنان شاه‌نامه در داستان شاهنامه

زنان زیادی در کتاب شاهنامه نقش پررنگی داشته‌اند. سراسر داستان‌هایی که از این کتاب می‌بنیم، پیرامون مردان و اسطوره‌های مردانه می‌چرخد. اما در کتاب فرهنگ زنان شاه‌نامه در مورد زنان مختلف و شخصیت‌هایشان در شاهنامه صحبت می‌شود.

این کتاب به قلم بهمن حمیدی، روایتگر تاریخ زندگی زنانی است که در 2 بخش مختلف کتاب فردوسی حضور داشته‌اند. در بخش دوم شاهنامه، فردوسی از 53 زن و در بخش سوم هم از 136 زن صحبت می‌کند.

فرهنگ زنان شاه‌نامه بیان‌‌کننده زندگی زنانی مانند سوادبه، منیژه، رودابه ... است. شرح چالش‌هایی است که در آن با زندگی رو‌به‌رو شده‌اند و این که چطور مشکلات خود را حل‌ کرده‌اند و با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده‌‌اند.

کتاب حماسه‌های شاهنامه فردوسی

بخش‌های زیادی از شاهنامه مربوط به داستان‌های حماسی شخصیت‌های مهم داخل داستان است. کتاب حماسه‌های شاهنامه فردوسی نوشته محسن شهلایی مقدم است. نویسنده در نوشتن این کوشیده تا تمام تراژدی‌ها و حماسه‌هایی که در شاهنامه رخ داده را بیان کند. این اثر بسیار وفادارانه نوشته شده و حتی یک بیت هم از آن حذف نشده است.

بیشتر بخوانید: مزایای کتاب خواندن: چگونه کتاب ها زندگی ما را بهبود می دهند

کتاب خانواده گودرز و پیران در شاهنامه

داستان‌ شاهنامه خانواده‌های معروف و اصیل ایرانی زیادی را پوشش می‌دهد. خانواده‌های گودرز و پیران جزو خاندان‌های مهم هستند که محمدیونس طغیان ساکایی در کتابش درموردشان صحبت کرده‌ است.

به طور کلی کتاب دارای 3 بخش اصلی است. در بخش اول به معرفی خانواده گودرز پرداخته است. بخش دوم کتاب به معرفی دودمان و خانواده پیران پرداخته و شخصیت‌های معروف آن‌ها را به ما می‌شناساند.

در نهایت بخش سوم هم به بیان 3 جنگ می‌پردازد که در بین نماینده‌های این دو خاندان به صورت تن به تن اتفاق می‌افتد.

کتاب آورده‌اند که، فردوسی ...داستان شاهنامه به صورت ساده

کتاب آورده‌اند که، فردوسی ... به قلم شاعر به‌نام ایرانی مهدی اخوان‌ثالث است. داستان کتاب در مورد داستان شاهنامه، چگونگی پدید آمدن آن و همچنین درگیری حکیم ابوالقاسم با سلطان محمود، پادشاه غزنوی است.

کتاب با ادبیاتی ساده و دوستانه نوشته شده و برای کودکان و نوجوانان قابل فهم است. هدف از خلق این اثر فوق‌العاده، آشنا کردن افراد از سنین پایین با داستان‌های شاهنامه است.

کتاب قصه‌های شاهنامه برای کودکان

این مجموعه کتاب به قلم محدثه قربانی نوشته شده و مناسب کودکان است. کتاب داستان‌هایی را تعریف می‌‌کند که در شاهنامه رخ‌داده است. اما با این تفاوت که جملات و کلمات آن کاملا برای کودکان حتی آن‌هایی که تازه خواندن و نوشتن یادگرفته‌اند کاملا مناسب است.

داستان‌های این کتاب شامل بخش‌هایی از قصه‌های شاهنامه در مورد زال و سیمرغ، رستم و اسفندیار، آب حیات و اسکندر، کیومرث، بهرام گور، اکوان دیو و سیاوش است.

سخن پایانی

شاهنامه برای بسیاری از ما ایرانیان تنها یک مجموعه شعر ساده نیست. ما از همان کودکی داستان‌هایش را شنیده‌ایم و با آن زندگی کرده‌ایم. داستان‌هایی که پرنده خیالمان را به دشت‌های ایران و توران کشاند. ما را سوار بر رخش کرد و هم‌رزم افراسیاب گردانید و در غم رستم از مرگ سهراب غلطانید. کتاب‌های زیادی از شاهنامه الگو گرفتند و داستان‌هایش را برای بزرگسالان و کودکان دوباره بازگو کردند. در این مطلب به معرفی کتاب‌هایی برگرفته از داستان شاهنامه پرداختیم. کتاب‌هایی که شور و اشتیاق خواندن این اثر فاخر زبان فارسی را زنده نگه‌مید‌ارند و ما را مشتاق‌تر می‌کنند تا خودمان بخوانیم و آن را به دیگران هم معرفی کنیم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب