جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

قطعه نایاب برای تعمیر ریش تراش

قیمت:
35,000 تومان
مشخصات کتاب قطعه نایاب برای تعمیر ریش تراش
کشور مبدا
تعداد صفحات
103 صفحه
شابک
9786220107835
سال خلق اثر
1400
سال انتشار
1400
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
4
این کتاب در یک نگاه
«قطعۀ نایاب برای تعمیر ریش‌تراش» نوشتۀ سینا دادخواه، یک داستان بلند است که در دستۀ «هزاردستان» نشر چشمه جای دارد و برای اولین‌بار نیز در پاییز 1400 منتشر شد. در «قطعۀ نایاب برای تعمیر ریش‌تراش» با فرزام همراه می‌شویم که قرار است به گذشته‌اش برود و چیزهایی را کشف کند. در کشفیاتی که شرح آن در این داستان آمده، با او همراه خواهیم بود.
بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب قطعه نایاب برای تعمیر ریش تراش

داستان با دو شخصیت آغاز می‌شود: فرزام و بردیا. فرزام روزی استاد دانشگاه شقّ‌ورق و اتوکشیده‌ای بوده و بردیا هم خواهرزادۀ اوست، جوانی امروزی که تمام عناصر فرزندِ این عصربودن را در خود دارد. اما این دو واقعاً چه نسبتی با هم دارند؟ ماجرا از ایمیلی که به دست فرزام رسیده شروع می‌شود و ما ذره‌ذره از پله‌های پیچ‌درپیچِ داستان پایین می‌رویم تا راز اصلی ماجرا را کشف کنیم.

«قطعۀ نایاب برای تعمیر ریش‌تراش» در شهر اتفاق می‌افتد: بازار، فودکورت، دانشگاه، کافه، سفره‌خانه، استودیو، و... . تمام عناصر شهر و شهرنشینی و زندگی انسان مدرن به‌خوبی در این داستان دیده می‌شود و روابط آدم‌ها، سرگرمی‌هایشان، نوع مکالمات، و ... همه حاکی از این است که با داستانی مواجه‌ایم که تک تک اجزایش را در واقعیت‌های روزمره لمس می‌کنیم.

«قطعۀ نایاب برای تعمیر ریش‌تراش» را شاید بتوان یک افسانۀ شهری خواند. سینا دادخواه داستان را این‌گونه تمام می‌کند که «این پایانی بر یک افسانۀ شهری است»، افسانه‌ای که احتمالاً سینه‌به‌سینه نقل می‌شود، آن‌قدر که همه آن را از بر شوند. افسانۀ شهری، ترکیب غریبی است گویای همه‌چیز هست؛ افسانه‌ها در شهر چهره‌ای متفاوت از آنچه در ذهنمان است دارند.

نظر خوانندگان دربارۀ کتاب قطعۀ نایاب برای تعمیر ریش‌تراش چیست؟

یکی از مخاطبان فارسی‌زبان نظر خود را در یکی از سایت‌ها این‌گونه ثبت کرده است: «داستان پیچیده‌ای بود. باید آن را یک بار دیگر بخوانم تا دقیقاً سر از روابط و داستان دربیاورم. اینکه داستانی را خواندم که فضا و روابطش برایم قابل لمس بود، به نظرم نکته‌ای بود مثبت. معمولاً داستان‌های ایرانی در فضایی قدیمی و سنتی اتفاق می‌افتند و همه کلیشه‌ای‌اند. اما در این داستان، این‌گونه نبود. حتی واژگانی که در طول داستان به آن‌ها برمی‌خوریم، واژگانی‌اند که خیلی در طول روز آن‌ها را می‌شنویم. به‌خصوص از زبان جوان‌ها.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزۀ خواندن باشند

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«از آن شب دیگر بردیا با بچه‌محل‌ها نپرید. حالا دو جامعه‌گریز بی‌اعصاب در خانه تنگِ هم چپیده بودند و بمب ساعتی به شماره افتاده بود. بالاخره سرِ هزینۀ سربه‌فلک‌کشیدۀ اینترنت بلوا به پا شد. پسرک تنهایی‌اش را با بازی‌های آنلاینِ سرِ کاری پُر می‌کرد و اعتبار سه‌ماهۀ حساب شاتل را هفتگی به آخر می‌رساند. قابل چشم‌پوشی بود، اما نه در آن وضعیت قمردرعقرب. فرزام به قهر از خانه بیرون زد. رفت استودیو و تا دو روز برنگشت. برایش مهم نبود بردیا حیات نباتی‌اش را چگونه سپری خواهد کرد. وقتی برگشت، خانه را در کمال ناباوری پاک‌وپاکیزه یافت. عطر گوشت و ادویه در سرسرا پیچیده بود. با ابتکار پسرک یکی از بهترین شام‌های زندگی‌اش نصیبش شد... بردیا عکس کالسکه‌های متقاطع را از حافظۀ موبایلش پاک می‌کند.»

دربارۀ نویسندۀ کتاب قطعۀ نایاب برای تعمیر ریش‌تراش

سینا دادخواه، نویسندۀ معاصر ایرانی، در سال ۱۳۶۳ به دنیا آمد. او کارشناس مهندسی عمران است، اما تمرکزش در طی سال‌های گذشته بر داستان‌نویسی بوده است.

رمان‌های «یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم» و «زیباتر» از او را نشر چشمه منتشر کرده‌ که به چاپ‌های متعدد نیز رسیده‌اند. سینا دادخواه در زمینۀ مطالعات شهری و تهران‌پژوهی نیز کتابی را با عنوان «آشیانۀ خرس» به چاپ رسانده است.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «قطعه نایاب برای تعمیر ریش تراش»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.