جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

تاریخ فشرده پوشاک و فشن

قیمت:
335,000 تومان
مشخصات کتاب تاریخ فشرده پوشاک و فشن
کشور مبدا
تعداد صفحات
336 صفحه
شابک
9786226669344
سال خلق اثر
1969
سال انتشار
1969
قطع
وزیری
جلد
نرم
نوبت چاپ
4
این کتاب در یک نگاه

کتاب «تاریخ فشرده پوشاک و فشن» نوشته‌ی جیمز لَوِر برای اولین بار در سال 1969 منتشر شد. این کتاب در ایران توسط منظر محمدی به فارسی بازگردانده شد و توسط انتشارات مشکی به چاپ رسید. «تاریخ فشرده پوشاک و فشن» به بررسی مسائل اساسی پیرامون مُد می‌پردازد؛ که از میان آن‌ها می‌توان به انگیزه‌های زیربنای مُد، بررسی تاریخچه‌ی لباس و بررسی تحولات شکل گرفته پیرامون بحث پوشاک اشاره کرد.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب تاریخ فشرده پوشاک و فشن

کتاب «تاریخ فشرده پوشاک و فشن» نوشته‌ی جیمز لَوِر برای اولین بار در سال 1969 منتشر شد. این کتاب در ایران توسط منظر محمدی به فارسی بازگردانده شد و توسط انتشارات مشکی به چاپ رسید. «تاریخ فشرده پوشاک و فشن» به بررسی مسائل اساسی پیرامون مُد می‌پردازد؛ که از میان آن‌ها می‌توان به انگیزه‌های زیربنای مُد، بررسی تاریخچه‌ی لباس و بررسی تحولات شکل گرفته پیرامون بحث پوشاک اشاره کرد. لَوِر در این کتاب به سه نقش اصلی پوشاک یعنی؛ محافظت، بیان شخصیت و جذابیت برای دیگران می‌پردازد. این کتاب تاریخی همچنین به بررسی نقش تحولات سیاسی مهم مانند رُنسانس، انقلاب صنعتی و جنگ‌های جهانی اول و دوم در تغییر نگرش جوامع نسبت به لباس و فشن پرداخته است. علاقه‌مندان به صنعت مُد و فشن و کسانی که به دنبال کسب اطلاعات درباره‌ی تاریخ تحول لباس از ابتدای خلقت تا به حال هستند، می‌توانند به این کتاب مراجعه کنند. 
 نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب «تاریخ فشرده پوشاک و فشن» چیست؟
نظراتی که در ادامه می‌خوانیم از سایت آمازون انتخاب شده‌اند. خواننده‌ای در مورد این اثر نوشته است: «من از خواندن این کتاب بسیار لذت بردم. این کتاب پر از جزئیات جالب تاریخی بود و توضیح می‌دهد چگونه مُد بر جهان تأثیر گذاشته و در مقابل چگونه از جهان تاثیر می‌پذیرد (به عنوان مثال: معماری به خاطر اندازه دامن‌ها تغییر کرد).» خواننده‌ای دیگر با تحسین کتاب «تاریخ پوشاک و فشن» می‌نویسد: «انتخاب کتاب‌هایی که درباره پوشاک و تغییرات آن از گذشته تا به امروز باشد، همیشه برایم سخت بود؛ ولی از این انتخابم بسیار راضی‌ام. محتوای کتاب در کنار تصاویر بی‌نقص آن واقعا اثری درخشان بود.» یکی دیگر از مخاطبین کتاب درباره‌ی محتوای کتاب این‌چنین نوشته است: «نویسنده درباره‌ی روند ظهور و سقوط مُد در طول قرن‌ها و نحوه‌ی تأثیر جامعه،  صنعت و افراد خاص بر آن‌ها صحبت می‌کند. اگر می‌خواهید مروری بر تاریخ مُد، به ویژه تاریخچه‌ی تصویری داشته باشید، خواندن این کتاب را به شما توصیه می‌کنم.»
جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند 
جیمز لَوِر کتابش را این‌گونه آغاز می‌کند: «پوشاک از نگاه کلان تاریخی دو مسیر متمایز تحول را دنبال کرده که به پیدایش دو گونه‌ی متضاد لباس انجامیده است. بارزترین خط تمایز از نگاه مدرن، بین پوشاک مردانه و زنانه است: شلوار و دامن. مردان یونانی و رومی «تونیک» می‌پوشیدند که کمابیش همان دامن بوده است. مردان مناطق کوهستانی، مثل اسکاتلندی‌ها و یونانیان امروز، لباسی «سنتی» دارند که در واقع نوعی دامن است. زنان شرق دور و نزدیک شلوار می‌پوشیدند و هنوز هم می‌پوشند. پس به نظر نمی‌رسد تمایز جنسیتی در پوشاک اصولاً تقسیم‌بندی درستی باشد.» در ادامه، نویسنده به اولین لباس‌های موجود در تاریخ که از پوست حیوانات درست می‌شدند، می‌پردازد: «حیوانات از این نظر خیلی خوش‌شانس‌تر بودند و انسان ابتدایی به‌زودی دریافت که می‌تواند حیوانات را نه فقط برای گوشتشان، بلکه به منظور استفاده از پوست پشمی‌شان شکار کند. به این ترتیب انسان رفته‌رفته به پوشیدن خز حیوانات روی آورد. اما برای این کار با دو مشکل روبرو بود: پوست حیوانات وحشی که انسان به دور شانه‌های خود می‌پیچید بسیار دست و پا گیر بود و مانع از حرکت آزاد او می‌شد و بخش‌هایی از بدن نیز کماکان برهنه می‌ماند. از این رو انسان تلاش کرد به طریقی به پوست حیوان شکل دهد، با این که در ابتدا ابزار مناسبی برای این کار نداشت.» در قسمت دیگری از کتاب، به روند شکل‌گیری پوشاک و لباس‌ها از پارچه، پرداخته شده است: «ساده‌ترین شکل کاربرد پارچه برای آن‌چه مشخصاً «پوشاک» نامیده می‌شود عبارت بود از پیچیدن یک تکه پارچه‌ی کوچک مستطیلی به دور کمر، که شبیه به لنگ بود و نوع ابتدایی دامن محسوب می‌شد. بعدها یک تکه پارچه مستطیلی دیگر به دور شانه‌ها پیچیده شد و با «فیبولا» (سنجاق) بسته شد. همچو لباس‌هایی را مصریان، آشوریان، یونانیان و رومیان باستان به تن می‌کردند. در حقیقت لباس‌های پیچیدنیِ این چنینی (در این فرهنگ‌ها) نشانه تمدن بود. لباس دوخته شده را به چشم لباس «بربرها» می‌دیدند و زمانی حتی رومیان تندرو برای پوشیدن این‌گونه لباس‌ها مجازات مرگ تعیین کرده بودند. لباس‌های پیچیدنی [دوخته نشده] مستلزم پیشرفت قابل توجهی در هنر بافندگی بود، تا بتوان قواره‌های مستطیل پارچه را چنان با طول و عرض زیادی تولید کرد که مناسب این منظور باشد. اما تحول لباس از پوست حیوان به پارچه‌ی بافته شده، به‌سادگی و سرعتی که زمانی پنداشته می‌شد رخ نداد.»
درباره نویسنده 
جیمز لَوِر، (14 مارس 1899 - 3 ژوئن 1975) نویسنده، مورخ هنر و متصدی موزه‌ی انگلیسی بود و از سال 1938 تا 1959 به عنوان نگهبان در بخش‌های چاپ، نقشه و نقاشی موزه‌های ویکتوریا و آلبرت لندن کار می‌کرد. از او به عنوان «مردی در انگلستان که مطالعه‌ی لباس را قابل احترام کرد» یاد می‌کنند. لَوِر را بیش‌تر به خاطر مشارکت خود در زمینه‌ی تاریخ مُد به خاطر می‌آورند. لَوِر روابط بین طراحی لباس و سایر هنرهای کاربردی را تعریف کرد و درباره‌ی تأثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر توسعه‌ی مُد بحث کرد.  «Whistler»، «Modesty in dress: An inquiry into the fundamentals of fashion» و «Fashions and Fashion Plates» از دیگر آثار این نویسنده هستند.

 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «تاریخ فشرده پوشاک و فشن»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
کتاب‌های پیشنهادی خریداران این کتاب، کتاب‌های زیر را هم خریده‌اند
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.