جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

سکه های مسی ایران/ فلوس دوره های صفوی تا قاجار

قیمت:
320,000 تومان
مشخصات کتاب سکه های مسی ایران/ فلوس دوره های صفوی تا قاجار
کشور مبدا
تعداد صفحات
168 صفحه
شابک
9789643065539
سال خلق اثر
1392
قطع
خشتی بزرگ
جلد
سخت
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه

فلوس به معنای سکه مسی است. در این کتاب که به‌صورت دوزبانه فارسی-انگلیسی تدوین شده است. بهرام علاءالدینی از سکه شناسان مجرب ایرانی، مجموعه‌ای از تصاویر رنگی فلوس‌های دوره‌ی صفوی تا قاجار را گردآوری و به نمایش گذاشته است.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب سکه های مسی ایران/ فلوس دوره های صفوی تا قاجار

فلوس به معنای سکه مسی است. در این کتاب که به‌صورت دوزبانه فارسی-انگلیسی تدوین شده است. بهرام علاءالدینی از سکه شناسان مجرب ایرانی، مجموعه‌ای از تصاویر رنگی فلوس‌های دوره‌ی صفوی تا قاجار را گردآوری و به نمایش گذاشته است.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا، درباره‌ی کتاب سکه های مسی ایران/ فلوس دوره های صفوی تا قاجار چیست؟

کاربری در گودریدز نظرش در مورد کتاب را این‌گونه بیان می‌کند:

«چاپی وزین و عکس‌های زیبا. من بیشتر اسیر خطاطی سکه‌ها شده‌ام تا طرح‌هایشان. به نظرم به دیدنش واقعاً می‌ارزد.»

سید رضا حسینی در چکیده مقاله پژوهشی خود درباره کتاب می‌نویسد:

«سکه‌شناسی به‌عنوان دانش شناخت، بررسی و تبیین ویژگی‌های شکلی و ماهوی نقود ملموس، از علوم جدیدی است که طی دهه‌های اخیر، مورد توجه ویژۀ پژوهشگران ایرانی قرار گرفته و از این رهگذر، آثار برجسته‏ای در باب معرفی مسکوکات تاریخی کشور نگارش یافته است. در این میان، کتاب‏های تألیف‏ شده دربارۀ سکه ‏های مضروب از دورۀ صفوی به بعد، متنوع‌تر هستند. بی‌شک یکی از مهم‏ترین آثار مزبور، کتابی با عنوان سکه‏ های مسی ایران، فلوس دوره‏های صفوی تا قاجار است که در سال ۱۳۹۱ ش به قلم بهرام علاءالدینی نگارش شده است.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه‌ی خواندن باشند

پاراگرافی از پیش گفتار کتاب را می‌خوانیم:

در میان سکه های چکشی ایران از زمان داریوش بزرگ تا دوره‌ی قاجار، سکه های مسی مزین به تصاویر جانوران، گیاهان، اجرام آسمانی و مانند این‌ها از جایگاه برجسته‌ای برخوردارند. سکه های مسی ایران (مشهور به فلوس در دوران اسلامی و شاید پیش از آن) برخلاف مسکوکات طلا و نقره، نه‌تنها در پایتخت و بلاد بزرگ بلکه در شهرهای کوچک نیز به دست حکام محلی ضرب می‌شده‌اند و به سبب ارزش مبادله‌ای ناچیزشان، بیشتر مورد استفاده طبقات پایین جامعه بوده‌اند. ازاین‌رو تصاویر و نوشته‌های این سکه‌ها، تجلی فرهنگ‌ها، باورها و آداب‌ورسوم محلی نواحی گوناگون ایران‌زمین است. نقوش سکه های مسی از جمله موجودات واقعی و اساطیری، صور فلکی و طرح‌های هندسی، از یک‌سو از منظر تحقیقات اجتماعی-فرهنگی تخصصی مهم هستند و از سوی دیگر در نزد خاص و عام ارزش هنری بالایی دارند. بر این پایه نگهداری، معرفی و مطالعه‌ی آن‌ها حائز اهمیت زیادی است.

درباره رویکرد و روش معرفی سکه‌ها در کتاب چنین می‌خوانیم:

هدف اصلی از تألیف کتاب حاضر، معرفی سکه های مسی ایران از منظر ظاهری و فیزیکی، نشان دادن تنوع تصاویر منقوش بر آن‌ها و نهایتاً آشنا ساختن خوانندگان با فرهنگ، علائق و هنر مردمان قرون گذشته این سرزمین است. ازاین‌رو جنبه‌های مادی سکه های مسی، شامل ارزش مبادله‌ی آن‌ها در مقابل کالا یا مسکوکات طلا و نقره، مد نظر مؤلف نبوده است. بدیهی است به سبب تغییرات متوالی در وضعیت اقتصادی و معیشتی سرزمین پهناور ایران (ناشی از عوامل مختلف طبیعی و انسانی مانند خشکسالی و جنگ‌های داخلی و خارجی) ارزش نسبی سکه‌ها پیوسته در تغییر بوده است و توصیف و توضیح آن به انجام مطالعات جداگانه و مفصل نیاز دارد.

درباره‌ی نویسنده کتاب سکه های مسی ایران/ فلوس دوره های صفوی تا قاجار

بهرام علاءالدینی نویسنده ایرانی متولد 1317 می‌باشد. تاکنون از او کتاب‌های زیادی در زمینه سکه‌شناسی منتشر شده است؛ که از جمله آنها علاوه بر کتاب حاضر می‌توان کتاب‌های «سکه‌های ایران: دوره ایلخانان مغول»، «سکه‌های ایران: قره‌قویونلو، آق‌قویونلو و مشعشعیان خوزستان»، «سکه‌های ایران از طاهریان تا خوارزمشاهیان»، «سکه های ایران دوره گورکانیان (تیموریان)» و «سکه‌های ایران‏: از انقراض ایلخانان مغول تا استیلای تیمور گورکان» را نام برد.

خرید کتاب سکه های مسی ایران/ فلوس دوره های صفوی تا قاجار

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب سکه های مسی ایران/ فلوس دوره های صفوی تا قاجار را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «سکه های مسی ایران/ فلوس دوره های صفوی تا قاجار»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.