جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

اسم شب سیاهکل

قیمت:
315,000 تومان
مشخصات کتاب اسم شب سیاهکل
کشور مبدا
تعداد صفحات
446 صفحه
شابک
9786003761568
سال خلق اثر
2016
سال انتشار
2016
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
6
این کتاب در یک نگاه

کتاب «اسم شب سیاهکل» اثری است از انوش صالحی که توسط انتشارات نگاه به چاپ رسیده است. کتاب «اسم شب سیاهکل» ابتدا توسط انتشارات باران در کشور سوئد منتشر شد. انوش صالحی در این کتاب  کنار روایت داستان‌گونه‌ی خود مستندی از چریک‌های فدایی خلق از آغاز تا اسفند 1394 را روایت می‌کند.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب اسم شب سیاهکل

کتاب «اسم شب ساهکل» اثری خواندنی درباره واقعه‌ی تاریخ‌ساز سیاهکل است و به شکل‌گیری گروه‌های چریکی و فعالیت‌هایشان می‌پردازد. نویسنده چگونگی گردآمدن اعضای مشهور سازمان چریک‌های فدایی خلق  را با روایتی دقیق و داستانی و البته بر پایه‌ی مستندات بررسی می‌کند و به اقدامات مسحانه‌ی آنان در حمله به پاسگاه سیاهکل و حادثه‌ی خون‌بارش می‌پردازد.

 نظر خوانندگان درباره کتاب اسم شب سیاهکل چیست؟

عبدالله حسن آقایی کشکولی در سایت «ایران‌کتاب» نظرش را این چنین بیان می‌کند: «صفحات پایانی کتاب «اسم شب، سیاهکل» را می‌خوانم. گران‌قدرترین روزهای عمرم و شور و آرمان‌های نسلم را در لابه‌لای کلمات کتاب مرور می‌کنم. صفا و صداقت و صمیمیتی که فراتر از هر ایدئولوژی مابین بچه‌هایی که می‌خواستند و می‌خواهند سرزمینی سرفراز داشته باشند... از نویسنده‌ی پرتلاش و زحمتکش این اثر سپاسگزارم.»

بخشی از مطلب فاطمه خجسته درباره کتاب که در سایت «کتابراه» نوشته است: «یک کتاب مستند و تاریخی از حوادث حدود سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۹ است که جنبش چریک‌های فدایی خلق را در برمی‌گیرد و به‌طور گسترده مورد بحث قرار می‌دهد. فصل اول بیشتر جنبه‌ی آکادمیک و تاریخ‌نویسی دارد، فصل دوم کمی محتوای داستانی به خودش می‌گیرد و در فصل سوم، پس از مقدمه‌چینی‌ها و بیان شرایط موجود، حوادث به‌صورت داستانی مطرح و توصیف می‌شود.»

معصومه غفاری در سایت کتابراه این‌چنین نظرش را می‌نویسد: «متن خوب و روانی داشت... محتوای خوبی هم داشت و پر از شخصیت‌ها، اسامی و جزئیاتی بود که در جای دیگری به آن‌ها اینطور پرداخته نشده است (البته تا جایی که من خوانده‌ام). روایت داستان‌گونه‌اش هم بر جذابیت‌اش اضافه کرده و در کل به علاقه‌مندان این موضوع پیشنهاد می‌شود.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشد

بخشی از متن که در پشت جلد کتاب نیز نوشته شده است: «در مدت زمان کوتاهی خبرهای حوادث سیاهکل در استان گیلان بازتاب می‌یابد. حضور پر تعداد نظامیان در منطقه و پرواز هلیکپوترها بر فراز جنگل‌ها به موج شایعات دامن می‌زند. نیروهای سیاسی قدیمی هیجان زده اخباری را که مرز واقعیت و شایعه آن‌ها مشخص نیست برای هم‌ واگویه می‌کنند.همه جا صبحت از صدها چریک مسلحی است که در منطقه رخنه کرده‌اند. حتی کسانی ادعا می‌کنند این عده کثیر را دیده‌اند. در جاده‌های شمال پست‌های نظامی مرتبا مردم را بازرسی و کنترل می‌کنند. طرح محاصره منطقه توسط نظامیان پیاه می‌شود حلقه محاصره دایره‌ای است که از آستانه، دیلمان، سیاهکل و شوئیل می‌گذرد.»

«بیش از دو ماه و نیم فعالیت اعضای گروه در شهر و جنگل بدون آن‌که با سوءظن دستگاه‌های امنیتی مواجه شود، اعتماد به نفس‌شان را برای ادامه راه بالا برده بود به‌طوری که «اسحاقی» به هنگام  گفت‌و‌گو با «حمید اشرف» از یافته‌هایش به هنگام ااقامت در جنگل خرسند بود و می‌گفت: «حتی در بدترین شرایط نیز آدمی باید امیدوار باشد، چون شرایط دائمی نیستند و بالاخره عوض می‌شوند. مگر ما نبودیم که سه شبانه روز آغاز حرکت‌مان زیر باران ماندیم و راه پس‌و‌پیش نداشتیم. ولی روز چهارم سرانجام راهمان را یافتیم و به آبادی رسیدیم و غذای سیری خوردیم.»

«فصل ششم، روز برفی: تا ظهر سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۴۹ که اعضای گروه به کاکوه رسیده و در حال استراحت در کلمبی بودند، خبر حمله افراد به پاسگاه سیاهکل درمحافل حکومتی و مطبوعاتی انعکاس پیدا کرده بود و گزارشگران روزنامه کیهان برای اولین بار در متن کوتاهی و احتمالا بدون هماهنگی با مقامات امنیتی با عنوان حمله مردان مسلح به پاسگاه ژاندارمری سیاهکل از وقوع آن خبر دادند.»

درباره نویسنده کتاب اسم شب سیاهکل

«انوش صالحی» سال 1344 درگیلان چشم یه جهان گشود. ایشان داستان‌نویس و پژوهش‌گر تاریخ معاصر ایران است. انوش صالحی با چند نشریه در ایران همکاری می‌کند.  از کتاب‌های دیگر او می‌توان به کتاب راوی بهاران (سرگذشت کرامت دانشیان)، مصطفی شعاعیان و روماتیسم انقلابی و زندگی در راه(خاطرات پرویز مختاری) اشاره کرد. 2 مقاله از  انوش صالحی به کتاب «حماسه سیاهکل» که توسط حمید اشرف (از رهبران سازمان چریک فدایی خلق) نوشته شده است، ضمیمه شده، که در آن به انتقادات بر این کتاب یا مستندات پاسخ می‌دهد.  

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «اسم شب سیاهکل»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.