جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

شکوه جان آدمی

قیمت:
80,000 تومان
مشخصات کتاب شکوه جان آدمی
کشور مبدا
تعداد صفحات
98 صفحه
شابک
9786222903763
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
2
این کتاب در یک نگاه

کتاب شکوه جان آدمی نوشته مصطفی ملکیان، فیلسوف و روشنفکر نام‌آشنای ایرانی است. آن‌چنان‌که از فهرست موضوعات کتاب می‌توان فهمید، این کتاب حول مفهوم «عدالت» استوار است و شرحی اجمالی از عدالت اجتماعی است. کتاب شکوه جان آدمی یکی از مهم‌ترین کتاب‌های فارسی است که به مسئله عدالت ورود کرده است و خواندن آن به همه علاقه‌مندان این حوزه توصیه می‌شود.


بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب شکوه جان آدمی

با نگاهی به فهرست موضوعات کتاب شکوه جان آدمی می‌توان تا حد بسیار زیادی پی برد به آنچه در این کتاب آمده است:

  1. معانیِ لغوی و عرفی واژه‌یِ «عدالت»
  2. موجوداتی که متّصف به وصفِ عدالت می‌شوند
  3. حوزه‌هایِ معرفتیِ متکفّل مبحث عدالت
  4. انواعِ عدالتِ اجتماعی
  5. وجهِ جامعِ همه‌یِ کاربردهای واژه‌یِ «عدالت»
  6. تمایزاتِ عدالتِ اجتماعی
  7. قلم‌روهایِ عدالت
  8. عدالت یا برابری
  9. ربط و نسبتِ عدالت با فائده
  10. تشخیصِ مصداقیِ عدالت از راه قرارداد
  11. عدالت‌ورزی: وظیفه‌یِ افراد یا جوامع؟
  12. حوزه‌هایِ اعمالِ عدالتِ اجتماعی

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

بخش‌های خواندنی و تأمل‌برانگیز این کتاب بسیار است و برای نمونه سه بخش را برای شما انتخاب کرده‌ایم:

«و در مقامِ عمل، در قانونِ خانواده، سیاستِ تعلیم و تربیت و تحقیقات، سیاستِ اقتصادی، قوانینِ مدنی، مالکیّت، قراردادها، قانونِ اساسی، قانون‌گذاری‌ها (یِ پس از تدوینِ قانونِ اساسی)، دستگاهِ دولت، سازمان‌هایِ دولتی، چندوچونِ ارتباط با سازمان‌هایِ جهانی، سیاستِ خارجی و روابطِ بین‌الملل، سیاستِ داخلی، سیاست توسعه، سیاستِ محیطِ زیست، ارتش و سیاستِ دفاعی، جنگ، صلح، سیاستِ پس از جنگ یا صلح، قوّه‌یِ مجریه، قوّه‌یِ قضائیه، مطبوعات، احزاب، قوانین جزائی و کیفری، رفتار با پی‌روانِ ادیان و مذاهبِ موجود در جامعه، سیاست‌های اجتماعی، سیاستِ مربوط به روابطِ فرهنگی، اختلافِ نسل‌ها، و امورِ مربوط به نسل‌هایِ آینده، خواه‌ناخواه و دیر یا زود با مبحثِ عدالت روبه‌رو می‌شویم. بنابراین، چشم‌پوشی و تغافل از این مبحث نه نظراً ممکن است و نه عملاً. شکّ نیست که در هر یک از این حوزه‌‌هایِ نظری و عملی با یکی دو معنا از معانیِ دوازده‌گانه‌یِ واژه‌یِ «عدالت» کار داریم و، از این رو، تشخیصِ معنا یا معانیِ محلِ بحث، در هر حوزه، خود از اهمیت فراوان برخوردار است. نیز، باید دانست که آن‌ چه فیلسوفان، در تقریباً سه‌ هزاره‌یِ پیشین، در بابِ عدالت گفته و نوشته‌اند، درواقع، تفاسیر و نظریّه‌پردازی‌هایِ آنان درباره‌یِ هر یک از این معانی است.»

«عدالت وقتی شکلِ مقایسه‌‌ای به خود می‌گیرد که برایِ تعیینِ این‌ که حقّ یک فرد چیست نیاز داریم به این که به آن چه دیگر افراد نیز می‌توانند مطالبه کنند نظر کنیم. مثلاً، برای تعیینِ این که حقِّ یک فرد از یک کیک چه کسری از ‌آن است باید بدانیم که چند فردِ دیگر از آن کیک حقّ دارند و نیز اصلِ حاکم بر تسهیمِ کیک چیست، مثلاً برابری است یا سنِّ افراد یا امتیازی که در فلان درس گرفته‌اند یا... امّا، اگر بتوانیم حقِّ یک فرد را صرفاً با علم به واقعیّاتِ ذی‌ربط درباره‌یِ او تعیین کنیم عدالت غیرِمقایسه‌ای خواهد بود. اگر به فردی قول داده شده باشد که کلِّ یک کیک به او داده شود، در این صورت، کلِّ کیک چیزی است که او حقِّ مطالبه‌اش را دارد، بدونِ این‌ که به مطالباتِ هیچ فردِ دیگری اعتناء شود. نظریّاتِ مختلف درباره‌یِ عدالت را می‌توان به نظریّاتِ مقایسه‌ای، نظریّاتِ غیرِمقایسه‌ای، و نظریّاتِ نه مقایسه‌ای و نه غیرِ مقایسه‌ای تقسیم کرد. به پاره‌ای از این نظریّات، از این حیث، نگاهی بیفکنیم. الف) نظریّاتی که عدالتِ توزیعی را مستلزمِ برابری می‌دانند و توزیعِ برابرِ یک نوع منفعت را لازم تلقّی می‌کنند بوضوح به عدالتِ مقایسه‌ای قائل‌اند، چون، بر طبقِ این نظریّات، آن چه حقِّ هر فرد است صرفاً سهمی مساوی با سهمِ دیگر افراد از منفعتِ موردِ نظر است، نه مقداری معیّن و ثابت؛ و روشن است که برایِ تعیینِ سهمِ هر فرد باید از سهمِ دیگر افراد باخبر بود تا به او نیز سهمی برابر با سهمِ آنان داده شود.»

«چرا ممکن است برایِ آن والدین و این افرادِ مستعد چنان وظیفه‌ای قائل نباشیم؟ لااقلّ به دو دلیل: دلیلِ اوّل این‌که کارهای مانندِ خودداری از امتیاز دادن به فرزندان یا مطالبه‌یِ دست‌مزدِ بیشتر فقط در صورتی اثرِ چشمگیری دارند که در مقیاسِ وسیعی انجام گیرند و حال آن‌که آن والدین و این افرادِ مستعد تضمینی ندارند که دیگران نیز به آنان تأسّی می‌جویند و همین کارها را انجام می‌دهند و تا این تضمین در کار نباشد نتیجه‌یِ کارِ اینان فقط این می‌شود که فرزندانِ آن والدین و خودِ این افرادِ مستعدّ از فرزندان و خودِ کسانی که این دقّت‌ها،‌ سخت‌گیری‌ها، و وسواس‌هایِ اخلاقی را ندارند عقب بیفتند و بازنده‌یِ این ماجرا شوند. دلیلِ دوم، که مرتبط به دلیلِ اوّل هم هست، این که کشفِ این که دیگران از این رفتار تبعیّت می‌کنند یا نه ممکن است بسیار دشوار باشد. مثلاً، چگونه می‌توان دانست که کسی که فرزنداش را به مدرسه‌یِ خصوصی، و نه دولتی، می‌فرستد به این جهت این کار را می‌کند که فرزنداش نیازهایِ خاصّی دارد که مدارسِ دولتی از عهده‌یِ برآوردنِ آن‌ها برنمی‌آیند یا به این جهت که سعی دارد که برایِ فرزنداش امتیازاتی کسب کند؟»

درباره نویسنده کتاب شکوه جان آدمی

مصطفی ملکیان، فیلسوف و روشنفکر ایرانی است. او تحصیل در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز را رها کرده و به تحصیل در رشته فلسفه اسلامی در دانشگاه تهران پرداخت. او همزمان با تحصیل دانشگاهی، در حوزه علمیه قم نیز به آموختن علوم اسلامی و فلسفه و عرفان اسلامی پرداخت. تدریس در دانشگاه تهران، امام صادق(ع)، دانشگاه شریف و تربیت مدرس بخشی از تجربه‌های دانشگاهی و علمی ملکیان است.

بیشتر پژوهش‌های او در حوزه اخلاق، دین، فلسفه دین، اگزیستانسیالیسم، روان‌شناسی، علوم انسانی، روش تحقیق و روشنفکری است. «راهی به رهایی»، «عمر دوباره»، «تقدیر ما تدبیر ما»، «مهر ماندگار»، «عشق به سرنوشت»، «اخلاق باور» و «زمین از دریچه آسمان» بخشی از آثار ایشان است.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «شکوه جان آدمی»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.