جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

قرار ملاقات

قیمت:
160,000 تومان
مشخصات کتاب قرار ملاقات
جوایز
کشور مبدا
تعداد صفحات
220 صفحه
شابک
9789641911487
سال خلق اثر
1997
سال انتشار
1997
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
5
این کتاب در یک نگاه

کتاب «قرار ملاقات» اثری از نویسنده مبارز، «هرتامولر» است که قلم توانا، نثر شاعرانه و شفافش پس از 27 سال جسورانه اندیشیدن و قلم زدن، در سال 2009 جایزه نوبل ادبیات را برایش به ارمغان آورد. رمان «قرار ملاقات» یکی از مشهورترین آثار او است و مانند سایر آثارش، ژرف‌اندیشی و هوشمندی هرتامولر در به تصویر کشیدن روزگار تلخ در فضای هراس‌آور تحت حکومت دیکتاتوری، از ویژگی‌های برجسته این داستان است.


بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «قرار ملاقات»

خلاصه کتاب قرار ملاقات

هرتامولر خود در جوانی در شرایط خفقان رومانی در حکومت چائوشسکو زیسته است. در کتاب قرار ملاقات نیز، شخصیت‌های داستان در ناامیدی، ترس و بی‌اعتمادی، روابط عاطفی و انسانی را تجربه می‌کنند و با پیچیدگی‌های روانی کلنجار می‌روند.

رمان داستان تلخ زنی را روایت می‌کند که بارها سرگرد آلبو او را احضار کرده است. این زن جوان که در کارخانه تولید پوشاک کار می‌کند، راوی داستان است. او قرار است با یکی از ماموران سکوریتات (سازمان اطلاعات و حکومت کشور رومانی در زمان حکومت کمونیستی چائوشسکو) ملاقات کند و بازجویی شود. او بارها احضار شده است ولی این بار با خود فکر می‌کند که شاید اتفاق دیگری افتاده باشد؛ اما گناه این زن جوان چیست؟

درباره ترجمه کتاب قرار ملاقات

  • قرار ملاقات نوشته هرتا مولر به بیش از 20 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • قرار ملاقات در ایران توسط مهرداد وثوقی در نشر مروارید و آهنگ حقانی در انتشارات هیرمند به زبان فارسی برگردانده شده است.

امتیاز قرار ملاقات در گودریدز

  • تعداد نظرات: 526
  • تعداد امتیازدهی: 3,722
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.39

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب قرار ملاقات

  • من احضار شده‌ام. پنجشنبه، رأس ساعت 10.
  • رابطه‌ی می‌گسار و بطری بیشتر شبیه رابطه‌ی زوج‌ها در عکس‌های مراسم عروسی است: همدیگر را بدبخت می‌کنند اما رها نمی‌کنند!
  • زندگی چیزی است که با آن کنار نیامده‌ام، در ضمن اصلاً هم منظورم این نیست که با این وضع کنار نمی‌آیم، حتماً کنار می‌آیم، اما کی، معلوم نیست.
  • دوست ندارم ناچار شوم به رودخانه نگاه کنم. چیزهایی را که با خود می‌برد دوست ندارم، چه انعکاس تصویر آن چیزهایی باشد که در اطرافش است و چه اشیایی از همان دست بر امواج چین چینش.
  • به‌جای این فکرها که مدام در حال سنگین و سبک کردنشان هستیم، بهتر است چیزهای واقعی توی سر داشت، این‌طوری می‌توان دست را دراز و آن‌ها را احساس کرد.
  • کسانی که وطنشان را دوست ندارند احساس ندارند و آدم‌ها این‌قدر باهوش نیستند که بفهمند انتخابی ندارند جز احساس کردن.
  • فراموش کردن تدریجی دعوا، راحت‌تر از این است که آسیب‌هایی را که وارد کرده‌ایم، در سکوت بشماریم.
  • صحبت کردن درباره‌ی سال‌های بدی که گذشته‌اند آسان است؛ اما وقتی قرار است بگویی، درست در همین لحظه، کی هست، حرف زدن دشوارتر از سکوتی دشوار است.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا دربارهٔ کتاب قرار ملاقات چیست؟

مخاطبان هرتا مولر می‌گویند:

او بیم‌ها، ناامیدی‌ها و دشواری‌های زندگی زیر سایه حکومت دیکتاتوری را ماهرانه به تصویر کشیده است و داستانی گیرا و تاثیرگذار خلق کرده است.

برای خوانندگانی که دیکتاتوری را تاب آورده‌اند و یا در تبعید ناخواسته به‌سر می‌برند، داستانی ملموس و آشنا است. آن‌ها معتقد هستند که:

مولر در «قرار ملاقات» جراحت جامعه خفقان‌آور در دوران حکومت چائوشسکو را به‌خوبی توصیف می‌کند.

در بخشی از توصیف «النور جی. بادر» از قرار ملاقات می‌خوانید:

در واقع، تصویر او از زندگی در رومانی کمونیستی، خوانندگان را وادار می‌کند که نسبت به رژیم سرکوبگر احساس ضدیت شدیدی داشته باشند. مولر به طرز محسوسی تلخی دنیایی را می‌سازد که در آن اعتیاد به الکل، خشونت، فساد و خیانت شخصی امری عادی است.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

آشفتگی‌های ذهنی راوی داستان این چنین توصیف می‌شود:

هر روز استرس هر روز بی‌خوابی، هر روز ترس، هر هفته تماس، هر هفته ملاقات با مامور سکوریتات، هر بار همان سوالات، هر بار همان تهدیدات، چرا تمام نمی‌شود؟ چرا این وحشت پایانی ندارد؟

در بخشی دیگر از داستان می‌خوانیم:

با خودم قرار گذاشتم گریه نکنم. امروز پاول نفهمید از اینکه شاید آلبو مـرا بـه سلول زیر اداره‌اش بفرستد چقدر ترسیده‌ام. من چیزی بروز ندادم. اگر چنین اتفاقی بیفتد، خیلی زود می‌فهمد. تراموا آهسته حرکت می‌کند. آلبو مثل همیشه، به رسم خوشامد آب دهانش را با بوسه‌ای روی دستم می‌چسباند.

پیش از این نیز بارها و بارها احضار شده‌ام:

رأس ده سه شنبه، رأس ده یکشنبه چهارشنبه دوشنبه انگار سال‌ها به سرعت هفته می‌گذرند، متعجبم چطور زمستان این قدر زود پشت بند تابستان آمده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

موقع رفتن به ایستگاه تراموا دوباره از کنار درختچه‌های توت با آن میوه‌های سفیدشان که از میان توری حصار بیرون زده عبور می‌کنم. مثل دکمه‌های صدفی که از زیر دوخته شده یا مستقیم به زمین کوک شده‌اند یا شاید مثل تکه‌های نان، مرا به یاد دسته‌ی پرندگان کاکل سفیدی می‌اندازند که منقارشان را برگردانده‌اند اما در واقع خیلی کوچک‌تر از پرنده‌اند هر چه هست آدم را منگ می‌کند.

ترجیح می‌دهم به برف نشسته بر روی چمنزار فکر کنم اما آن برگ‌ها حس سردرگمی به آدم می‌دهد و یاد گل سفید آدم را خمار می‌کند حرکت تراموا برنامه‌ی ثابتی ندارد. ظاهراً صدای خش‌خش برگ می‌دهد. به گوش من که اینطوری می آید، مگر اینکه این‌هایی که می‌شنوم صدای برگ‌های خشک سپیدار باشد. آهان رسید مثل همیشه توی ایستگاه توقف می‌کند گویا امروز برای بردنم عجله دارد.

درباره نویسنده کتاب قرار ملاقات

هرتا مولر، شاعر و نویسنده اروپایی 17 اوت 1953 در رومانی چشم به جهان گشود. آثار او در رومانی سانسور می‌شد. او که زنی مبارز و شجاع بود، حکومت نیکلای چائوشسکو  او را تحت فشار زیادی قرار می‌داد. سرانجام در سال 1987 او مجبور به ترک رومانی شد و به آلمان مهاجرت کرد.

هرتامولر پیش از دریافت جایزه نوبل ادبیات در خارج از آلمان نامی ناآشنا بود؛ ولی تجربه‌اش از سرکوب سیاسی و اختناق ملموس بود و توانست آثاری تاثیر‌گذار و عمیق خلق کند و توجه آکادمی نوبل جلب کند. سخنگوی نوبل هنگام اعلام جایزه با تاکید بر این نکته که در حکومت‌های دیکتاتوری واژگان را می‌ربایند و نابود می‌کنند، هرتا مولر را برای به‌کارگیری از واژه‌های سنجیده و دقیق ستود و گفت: «او واقعا درباره زندگی در یک کشور تحت حکومت دیکتاتوری، داستان برای گفتن دارد.»

داستان‌های هرتامولر که از آن‌ها می‌توان به «سرزمین گوجه‌های سبز»، «گذرنامه» و «اردوگاه عذاب» اشاره کرد، تنها روایت سرکوب در رومانی و تخیلات نویسنده نیست؛ بلکه یک حقیقت جهانی است که در قلب انسان‌ها نفوذ می‌کند؛ چه در خفقان به‌سر ببرند، چه در تبعید و چه در آزادی.

بد نیست که بدانید کتاب سرزمین گوجه‌های سبز که در سال 1998 هم برندهٔ جایزهٔ ایمپک دوبلین شد، نام هرتامولر را در ادبیات جهانی ماندگار کرد.

نظر نویسنده درباره کتاب قرار ملاقات

من در رومانی به دنیا آمدم، در آنجا بزرگ شدم و تا 32 سالگی در آنجا زندگی کردم. من رومانی را با یک وضعیت ذهنی نسبتاً پیچیده ترک کردم. اولین کتاب‌هایم را در رومانی نوشتم. اولین کتاب من زمین‌های پست (ته دره) بود که در مورد دیدگاه یک کودک از منطقه آلمانی بانات (منطقه‌ای در غرب رومانی) است. در آن کتاب و در کتاب‌های دیگر موضوع اصلی دیکتاتوری است. من چیز دیگری نمی‌دانستم. چیز دیگری ندیده بودم؛ و کارم را با همین موضوع ادامه دادم. معتقدم که نوعی ادبیات در سراسر جهان وجود دارد، ادبیات زندگینامه‌های خاص که به موازات رویدادهای شدید، به موازات زمان زندگی نویسندگان جریان دارد. به‌عنوان‌مثال، در دهه 1950، گولاگ به اشکال خاصی در اروپای شرقی وجود داشت یا برای مثال، اردوگاه‌های کار؛ و سپس ما دوران ملی-سوسیالیستی را داریم، زمان هیتلر، نابودی یهودیان، موضوعی که بسیاری از نویسندگان در کنار زندگینامه‌های خود توصیف کرده‌اند... من معتقدم که این نوع ادبیات در همه‌جا وجود دارد، از کوبا تا چین.

من فکر نمی‌کنم که موقعیت جغرافیایی مهم باشد. آن موقعیت یا محیط ضروری است و من چشم‌انداز دیگری غیر از آنی که می‌شناسم، آنی که از آن آمده‌ام، ندارم. شخصیت‌های ادبی من منعکس‌کننده اتفاقاتی هستند که برای انسان در یک جامعه یا سیستم توتالیتر رخ می‌دهد؛ و من معتقدم که این موضوعی نیست که من انتخاب کرده‌ام، بلکه موضوعی است که زندگی‌ برایم انتخاب کرده است. من آن‌قدر آزادی انتخاب ندارم. نمی‌توانم بگویم: «می‌خواهم در مورد آن چیز یا آن چیز دیگر بنویسم.» من موظف هستم در مورد چیزهایی که به من مربوط می‌شود و چیزهایی که مرا در آرامش نمی‌گذارند بنویسم.

نکات جالب درباره کتاب قرار ملاقات

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • نویسنده کتاب قرار ملاقات را با توجه به تجربیات زندگی خود در رومانی تحت دیکتاتوری نیکولای چائوشسکو نوشته است.
  • دوست صمیمی هرتا مولر همان‌طور که برای کارگر کارخانه پوشاک در «قرار ملاقات» (1997) اتفاق می‌افتد، جاسوسی او را می‌کرد.
  • مولر به دلیل عدم همکاری با سرویس امنیتی رومانی بارها به مرگ تهدید شد. سرانجام در سال ۱۹۸۷ به آلمان غربی مهاجرت کرد.
  • این کتاب به دلیل نمایش واضح زندگی در یک رژیم توتالیتر و داستان‌سرایی ماهرانه مولر بسیار مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است.

اگر به مطالعه آثاری که به موضوع دیکتاتوری و سرکوب می‌پردازند علاقه دارید، قرار ملاقات یک گزینه عالی برای خواندن است.

افتخارات و جوایز کتاب قرار ملاقات

  • برنده جایزه ادبی Kleist سال ۱۹۹۴
  • برنده جایزه ایمپک دوبلین سال ۱۹۹۸
  • جایزه حقوق بشر فرانتس ورفل سال 2009
  • نویسنده برنده جایزه نوبل سال ۲۰۰۹

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره قرار ملاقات

قرار ملاقات نوشته هرتا مولر با استقبال بسیار خوبی از سوی رسانه ها و افراد مواجه شده است. در زیر نقدهایی کلی از رسانه ها و نظرات افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • «یک استعاره‌ اندوه‌بار و مه‌آلود از زندگی تحت ستم طولانی رژیم نیکولای چائوشسکو.» ― نیویورک‌تایمز
  • «کتابی محکم و درخشان» ― شیکاگو تریبون
  • «رمانی کوتاه که با مهارت و استادی نوشته شده»―نیوزویک
  • «قدرتمند... مولر به چیزی زیبا دست می‌یابد. او شعری برآمده از آرزوی یک زن برای انسان باقی ماندن در نظامی غیرانسانی می‌سراید.» ― نیوزدی
  • «مولر افشاگری‌های روایی را در پهنه‌ی رؤیاها می‌پراکند.» ― سان‌فرانسیسکو کرونیکل
  • «با نثری  موجز و پراحساس دنیایی را خلق می‌کند که احساسات عمیقی را در خواننده برمی‌انگیزد...زیبایی شاعرانه نثر و صداقت اخلاقی و عاطفی بی‌پروای آن خواننده را با خود همراه می‌کند.» ― بوکفوروم
  • «نثر هرتا مولر به اندازه ابرهایی که از بین نمی‌روند وهم‌آور است، شکننده مثل یخی که هرگز ترک نمی‌خورد و تیز مانند برندی آلویی که هرگز نمی‌خواهید فراموش کنید. صدای او صدای جهانی است که برای همیشه در گرداب خشمی خاموش فرو می‌رود درحالی‌که ناامیدانه برای انسان بودن تلاش می‌کند - دنیایی که مهربانی را با بی‌رحمی اشتباه می‌گیرد چرا که قبلاً خوب و بد را با هم اشتباه گرفته است.» —آندره آسیمن، نویسنده‌

خرید کتاب قرار ملاقات

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب قرار ملاقات را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید رمان هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «قرار ملاقات»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.