جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

دن کیشوت

قیمت:
210,000 تومان
مشخصات کتاب دن کیشوت
کشور مبدا
تعداد صفحات
360 صفحه
شابک
9786222672799
سال خلق اثر
1615
سال انتشار
1615
قطع
وزیری
جلد
سخت
نوبت چاپ
1
این کتاب در یک نگاه
کتاب دن کیشوت با عنوان اصلی Don Quixote de la mancha، اثری است از میگل‌دو سروانتس ساودورا، نویسنده اسپانیایی. در ایران، این اثر را محمد قاضی به فارسی برگردانده است. نسخه فارسی کتاب دن کیشوت اولین بار در سال 1335 توسط نشر نیل به چاپ رسید. «دن کیشوت» یا به اسپانیایی «دن کیخوته» را از جمله قدیمی‌ترین آثار نوشته‌شده به زبان‌های نوین اروپایی می‎دانند. سروانتس بخش اول این کتاب را سال 1605 در زندان نوشت که همان سال در مادرید به چاپ رسید. بخش دوم کتاب نیز در سال1615 منتشر شد.
بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «دن کیشوت»

خلاصه کتاب دن کیشوت

کتاب دن کیشوت داستان زندگی فردی را روایت می‌کند که به بیماری توهم دچار است؛ یک پهلوان خیالی دست‌وپاچلفتی که خود را شکست‌ناپذیر می‌پندارد. او در دوره‌ای که نوشتن و خواندن آثار مربوط به شوالیه‌ها ممنوع است، خود را یکی از همین شوالیه‌ها تصور می‌کند. دن کیشوت با دشمنان فرضی مبارزه می‌کند که اغلب کوه‌ها و درخت‌ها هستند. او همراه خدمتکارش سانچوپانزا و با هدف نجات مردم از ظلم، عازم سفر می‌شود.

درباره ترجمه کتاب دن کیشوت

  • دن کیشوت نوشته میگل‌دو سروانتس به بیش از ۵۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • دن کیشوت در ایران نیز بارها توسط مترجمان مختلف به زبان فارسی برگردانده شده است.  محمد قاضی در نشر ثالث، ذبیح‌الله منصوری در نشر نگاه، سلمان ثابت در نشر یوبان کیومرث پارسای با عنوان دن کیخوته در نشر روزگار، حشمت کامرانی در نشر هرمس، شهلا انتظاریان در نشر قدیانی و مترجمان دیگر کتاب دن کیشوت را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند.

امتیاز کتاب دن کیشوت در گودریدز

  • تعداد نظرات: 11,495
  • تعداد امتیازدهی: 260,657
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.89

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب دن کیشوت

  • ممکن نیست نیکی و بدی همیشه پایدار بمانند و از آن‌جا نتیجه می‌شود که چون دوران نامرادی بسیار پاییده است، ناگزیر ایام خوشی باید نزدیک باشد. 
  • بدان که هیچ مردی را با مرد دیگر فرق نیست مگر این‌که کاری برتر از مردم دیگر از او سربزند.
  • «من ملوان عشقم و بی‌آن‌که امید رسیدن به بندری باشد بر اقیانوس عمیق آن قایق می‌رانم.»
  • خوش آن عصر میمون و آن قرن همایون که پیشینیانش عصر طلا می‌خواندند و این نه به آن جهت بود که این فلز که در عصر آهن ما تا به این درجه گران‌قدر است در آن ایام سعید از هرجا بی‌رنج و زحمت به دست می‌آمد، بلکه از آن جهت که مردم آن عصر با دو عبارت «مال من و مال تو» آشنا نبودند. در آن دوران مقدس همه‌چیز از آن همه بود.
  • حسرت‌ها و دردهای من تا پس از مرگ من نیز دوام خواهند داشت.
  • ای امیدهای بی‌ثمر آدمی! در حالی که وعده آسایش می‌دهید می‌گذرید و سرانجام به صورت سایه و دود و رویا محو می‌شوید.
  • در جهان خاطره‌ای نیست که بر اثر مرور زمان از یاد نرود و دردی نیست که مرگ آن را علاج نکند.
  • لحظات عمر زودگذرند، هردم بر تشویش و اضطرابم می‌افزاید و امید از دلم رخت بر می‌بندد، با این وصف تنها چیزی که مرا زنده نگاه‌داشته است همان عشق به زندگی است.
  • دن کیشوت گفت، تو مرد خردمندی هستی. ژینس گفت: و بدبخت نیز، زیرا بدبختی همیشه پا به پای خرد می‌رود.

نظر خوانندگان سراسر دنیا درباره کتاب دن کیشوت‏ چیست؟

بن اوکری -شاعر نیجری‌تبار برنده جایزه بوکر- هنگامی که در بنیاد نوبل در حال خواندن نتیجه آرای نویسندگان درباره جهانی‌ترین نویسنده دنیای ادبیات بود، گفت:

اگر یک رمان باشد که هر کس قبل از مرگ باید آن را بخواند، آن رمان «دن کیشوت» است. دن کیشوت همه رمان‌هایی را که پس از آن خلق شده‌اند، در دل خود دارد.

فرح نیازکار -مدرس دانشگاه- «دن کیشوت» سروانتس را از حیث ادبیات انتقادی با گلستان سعدی مقایسه می‌کند و می‌گوید:

این دو اثر در ویژگی‌های متعددی چون بهره‌مندی از زبان طنز و توجه ویژه به سفر، همسو هستند؛ از حیث محتوا نیز، هر دو پژواک اعتراض و عدالت‌خواهی در جامعه هستند. سروانتس تلاش کرده که از هر طبقه‌، جایگاه و گروهی در داستان خود داشته باشد تا تصویر کاملی از جامعه‌اش ارائه بدهد. در واقع سفر دن‌کیشوت در میان اسپانیا، سفر سروانتس در وطنش است. پیام سروانتس می‌تواند این باشد که جامعه‌ای این‌چنین، بیش از هر چیز نیاز به اصلاح خویشتن دارد تا نیاز به قهرمان. قهرمانان زمانی می‌توانند کارساز باشند که اصلاح شخصیتی خودِ انسان‌ها آغاز شده باشد. سروانتس، هم جامعه قرن شانزدهم اسپانیا و هم ادبیات رمانتیک آن را به باد تمسخر گرفته است. این رمان منعکس‌کننده‌ ورطه‌ عمیق بین آرزوهای ظریف انسانی در راه سعادت و عدالت، و زندگی واقعی است.

مریم حق‌‌روستا -استاد ادبیات دانشگاه تهران- بر این باور است که سروانتس رمان «دن کیشوت» را تحت تأثیر اعراب و مسلمانان نوشته است:

شوالیه‌گیری در این اثر دال بر این‌دست تاثیرات است؛ شوالیه‌گیری حرفه‌ای بود که فقط نجیب‌زادگان می‌توانستند داشته باشند. دن‌کیشوت در ادامه‌ پنهان کردن گذشته‌ خود این حرفه را برگزیده است تا خود را مسیحی واقعی بنمایاند. در این اثر شخصیت‌های متعددی می‌توان یافت که تاثیرات عناصر شرقی و اسلامی را نمایان می‌کنند؛ در این رمان حدود دویست شخصیت وجود دارد که پنجاه عدد از ایشان موریسکو (از اعقاب مسلمانان) هستند و مهم‌ترین آن‌ها معشوقه‌ دن‌کیشوت است.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

«دن کیشوت» قهرمان پوشالی همواره خود را در حال جنگ با دشمنان خیالی می‌پنداشت و از همه این جنگ‌ها سربلند بیرون می‌آمد:

در آن هنگام سی تا چهل آسیاب بادی در آن دشت دیدند و همین که چشم دن کیشوت به آن‌ها افتاد به مهتر گفت: بخت بهتر از آنچه خواست ماست، کارها را به راه می‌کند. تماشا کن سانچو، اینک در برابر ما سی دیو بی‌قواره قد علم کرده‌اند و من در نظر دارم با همه ایشان نبرد کنم و هر چند تن که باشند، همه را به درک بفرستم. با غنیمتی که از آنان به چنگ خواهیم آورد، کم‎کم غنی خواهیم شد. چه این خود جنگی بر حق است و پاک کردن جهان از لوث وجود این دودمان کثیف، در پیشگاه خدای تعالی عبادتی عظیم محسوب خواهد شد.

حتی سانچوپانزا هم نمی‌تواند او را از این توهم رها کند:

سانچوپانزا پرسید: کدام دیو؟ اربابش جواب داد: همان‌ها که تو آن‌جا با بازوان بلندشان می‌بینی، چون در میان ایشان دیوانی هستند که طول بازوان‌شان تقریبا به دو فرسنگ می‌رسد. سانچو در جواب گفت: احتیاط کنید ارباب، آن‌چه ما از دور می‌بینیم دیوان نیستند، بلکه آسیاب‌های بادی هستند و آن‌چه به نظر ما بازو می‌نماید، پره‌های آسیا است که چون از وزش باد به حرکت در آید سنگ آسیا را نیز با خود می‌گرداند. دن کیشوت گفت: معلوم است که تو از ماجراهای پهلوانی سررشته نداری. من به تو می‌گویم این‌ها دیو هستند. اگر می‌ترسی کنار بکش و در آن دم که من یک‌تنه نبردی بی‌مانند و هراس‌انگیز با ایشان آغاز می‌کنم تو دعا بخوان.

درباره نویسنده کتاب دن کیشوت

دن میگل‌دو سروانتس ساودورا -رمان‌نویس، شاعر، نقاش و نمایشنامه‌نویس شهیر اسپانیایی- در سال 1547 دیده به جهان گشود. سروانتس شهرت خود را مدیون رمان «دن کیشوت» است که عنوان اولین رمان مدرن و یکی از بهترین آثار ادبی جهان را دریافت کرده است. منتقدان این رمان را تاثیرگذارترین رمان در ژانر تخیلی می‌دانند و به نگارنده آن لقب شاهزاده نبوغ داده‌اند.

محمد قاضی -مترجم معاصر ایرانی- در سال 1292 دیده به جهان گشود. او که از مدرسه دارالفنون فارغ‌التحصیل شده بود، برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته قضایی مشغول شد. از آثار او می‌توان به «زوربای یونانی» اثر نیکوس کازانتاکیس و «نان و شراب» اثر اینیاتسیو سیلونه اشاره کرد. محمد قاضی در سال 1376 در تهران درگذشت.

نکات جالب درباره کتاب دن کیشوت

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • دن کیشوت نه‌تنها در تقویت زبان مدرن اسپانیایی مؤثر بود بلکه اولین رمان مدرن در دنیا محسوب می‌شود.
  • نویسنده زمانی که در زندان بود، دن کیشوت را نوشت.
  • دن کیشوت بیش از هر کتاب دیگری به‌جز کتاب مقدس به زبان‌های دیگر ترجمه شده است.
  • سروانتس پنج سال را به‌عنوان برده در الجزیره گذراند و بیش از یک بار اقدام به فرار کرد که در نوشتن کتاب از این تجربیات خود بهره برده است.
  •  این کتاب از پرفروش‌ترین رمان‌های تاریخ جهان است، هر چند نویسنده هیچ سودی از موفقیت آن نبرد.

اگر به داستان‌های کلاسیک، مسائل فلسفی، رؤیاپردازی و پارودی علاقه دارید، دن کیشوت یک گزینه عالی برای خواندن است.

اقتباس ها از کتاب دن کیشوت

محبوبیت ماندگار این رمان آن را دستمایه اقتباس‌های متعددی در زمینه فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی قرار داده است و هنوز هم هنرمندان از این اثر جاودانه ادبی در آثار خود الهام می‌گیرند. برخی از این اقتباس‌ها عبارت‌اند از:

هنرهای تجسمی:

  • اونوره دومیه نقاش فرانسوی 29 نقاشی و 49 طراحی بر اساس کتاب و شخصیت‌های دن کیشوت خلق کرد که در سال ۱۸۵۰ اولین مجموعه آن در پاریس به نمایش درآمد.
  • گوستاو دوره نقاش فرانسوی در سال 1863 مجموعه بزرگی از طراحی‌ها را بر اساس دن کیشوت ترسیم کرد.
  • پابلو پیکاسو تصویری از دن کیشوت و سانچو پانزا را در 1955 خلق کرد که امروزه این تصویر نمادی است که دولت اسپانیا برای تبلیغ سروانتس و دن کیشوت از آن استفاده می‌کند.

اقتباس‌های سینمایی:

  • فیلم دن کیشوت ساخته گریگوری کوزینتسف محصول ۱۹۵۷ تاکنون از بهترین اقتباس‌های سینمایی از کتاب به شمار می‌رود.
  • دن کیشوت به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی اورسن ولز، این پروژه سینمایی ناتمام بین سال‌های 1957 و 1969 فیلمبرداری شد و ولز تا زمان مرگش در سال 1985 به‌طور متناوب روی فیلم کار می‌کرد. این فیلم در سال 1992 انتشار یافت.
  • تری گیلیام از سال ۱۹۸۹ تصمیم به اقتباس سینمایی از اثر گرفت. تلاش‌های اولیه او در مستند «گمشده در لامانچا»(2002) به تصویر کشیده شده است. در نهایت در سال ۲۰۱۸ فیلم «مردی که دن کیشوت را کشت» را ساخت که اقتباس جدید  و متفاوتی از اثر محسوب می‌شود.
  • افتخار شوالیه‌ها (Honor of the Knights) ساخته کارگردان کاتالانی آلبرت سرا محصول سال ۲۰۰۶ از دیگر اقتباس‌های مهم سینمای هنری از کتاب محسوب می‌شود.

افتخارات و جوایز کتاب دن کیشوت

  • برترین کتاب‌های تاریخ ادبیات به انتخاب انجمن کتاب نروژ
  • نامزد یکی از محبوب‌ترین رمان‌های آمریکا PBS's The Great American Read
  • انتخاب به‌عنوان بزرگ‌ترین کتاب تمام اعصار در نظرسنجی کمیته جایزه نوبل از صد نویسنده برتر جهان

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب دن کیشوت

کتاب دن کیشوت نوشته میگل‌دو سروانتس به‌عنوان یک شاهکار ادبی نویسندگان زیادی را تحت تأثیر خود قرار داده است. در زیر نظرات برخی از افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • «همه‌ی ریشه‌هایم را در کتابی یافتم که در قلبم جای داشت، حتی پیش از آن‌که سواد خواندن داشته باشم؛ کتابی به نام دن کیشوت.»— گوستاو فلوبر
  • «نبوغ در بالاترین سطح خود، تقریباً به‌تنهایی، توسط شکسپیر و سروانتس به تحقق رسیده است»— ساموئل تیلور کولریج
  • «اثری عمیق‌تر و قدرتمندتر از این نمی‌توان یافت...آخرین و بزرگ‌ترین سخن ذهن بشر.» - فئودور داستایوفسکی
  • «چه بنای یادبودی است این کتاب! چگونه نبوغ خلاق، نقادانه، آزاد و انسانی آن از زمانه خود فراتر می‌رود!» - توماس مان
  • «دن کیشوت به طرز شگفت‌انگیزی در آسمان ادبیات برجسته است، غولی لاغراندام بر اسبی لاغر، به‌گونه‌ای که این کتاب از طریق سرزندگی او زنده است و زنده خواهد ماند... هجو به الگو تبدیل شده است.» - ولادیمیر ناباکوف

خرید کتاب دختر مهتاب

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب دن کیشوت را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید رمان هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «دن کیشوت»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.