21 مرداد 1402
1072 بازدید

زندگی نامه و بهترین شاهکارهای ادبی چارلز دیکنز | بوک لند

    در این مطلب می‌خوانید:

چارلز جان هوفم دیکنز، نویسنده سرشناس انگلیسی و منتقد اجتماعی است. او از نگاه بسیاری از صاحب‌نظران، بزرگ‌ترین رمان‌نویس عصر ملکه ویکتوریا است. آثار او، شهرت زیادی چه در زمان حیات وی در قرن بیستم و چه پس از درگذشت او یافت و بسیاری از منتقدان و پژوهشگران، دیکنز را  یک نابغه ادبی معرفی کردند. امروزه، رمان‌ها و داستان‌های کوتاه دیکنز طرفداران خاص خود را دارد. در این مقاله قصد داریم با چارلز دیکنز، زندگی‌نامه و آثار هنری او بیشتر آشنا شویم. بنابراین، این مقاله را تا انتها، مطالعه بفرمایید. 

زندگی‌نامه چارلز دیکنز

چارلز دیکنز در 7 فوریه 1812 در منطقه لندپورت پورثموث، متولد شد. او در میان هشت فرزند جان و الیزابت دیکنز، دومین فرزند این خانواده بود. دیکنز در خانواده‌ای نسبتاً فقیر و در طبقه فرودست جامعه، رشد کرد. او از سنین ابتدایی، به نحوی پرورش یافت تا به یکی از بزرگ‌ترین، شناخته‌شده‌ترین و پرطرفدارترین نویسنده قرن نوزدهم میلادی تبدیل شود.

در دسته‌بندی خرید رمان، بهترین شاهکارهای ادبی جهان را کشف کنید.

دوره دشوار کودکی چارلز دیکنز

در دوران کودکی چارلز، خانواده او دائماً به شهرها و کشورهای مختلف نقل‌مکان می‌کردند و درنهایت در لندن، اقامت گزیدند. دیکنز از حضور در لندن احساس خرسندی می‌کرد و همواره از این شهر به نیکی یاد می‌کرد. او دوران تحصیل رسمی قابل‌توجهی را سپری نکرد و در سن دوازده‌سالگی در سال 1824، جهت کار به کارخانه تولید کفش فرستاده شد. هرچند که فقر در کودکی و احساس طردشدگی برای خوانندگان آثار او حتی پس از مرگ وی ناشناخته بود، اما قطعاً بر نگرش‌های بعدی دیکنز پیرامون اصلاحات اجتماعی و خلق دنیای آرمانی وی، تأثیر گذاشته است.

نخستین حرفه شغلی چارلز دیکنز

پس از مرگ پدر چارلز، میراث ناچیزی به او رسید. چارلز توانست با ارث ناچیز خود، برای مدت کوتاهی، مجدداً به مدرسه بازگردد و در سن 15 سالگی، به‌عنوان منشی در دفتر وکالت مشغول به کار شد. پس از مدتی، چارلز مسئولیت گزارشگر تندنویس دادگاه را برعهده گرفت (همین شغل باعث شد تا چارلز، دانش زیادی را در مورد مسائل حقوقی فرابگیرد که بعدها در رمان‌های او نیز انعکاس یافت) و درنهایت، به سمت گزارشگر روزنامه و مجلس رسید. او در این سال‌ها، بیشتر مشغول روزنامه‌نگاری و خبرنگاری شد و کمتر به قانون توجه می‌کرد.

چارلز دیکنز در سال 1833، داستان‌ها و مقالات توصیفی خود را برای مجلات و روزنامه‌ها منتشر کرد که برای اولین بار توسط باز (Buz) در فوریه 1836 منتشر شد. او سپس، برای نویسندگی یک اثر کمدی با حضور هنرمندان شناخته شده دعوت شد و هفت هفته بعد، اولین بخش کتاب ادبی یادداشت‌های پیکویک منتشر شد. طی چند ماه بعد، پیکویک شهرت بسیار زیادی یافت و چارلز دیکنز به‌عنوان شاخص‌ترین نویسنده روز شناخته شد. او پس از مدتی از شغل روزنامه‌نگاری استعفا کرد و ویراستاری در ماهنامه بنتلی مسیلنی را برگزید و در آنجا، نگارش داستان اولیور توییست را آغاز کرد (39-1837).

بیشتر بخوانید: معرفی انواع رمان در ادبیات {۷ سبک در رمان}

ازدواج چارلز دیکنز

دیکنز در آوریل 1836، با کاترین هوگارت، بزرگ‌ترین دختر خانواده اسکات ازدواج کرد. این خانواده شهرت زیادی در عرصه هنر داشت. او و کاترین، ده فرزند داشتند (البته نُه کودک زنده ماندند) و هرچند که ابتدا، به‌خوبی با یکدیگر زندگی می‌کردند، ولی درنهایت به دلیل رابطه چارلز با بازیگر جوان الن ترنان، کاترین و چارلز از یکدیگر، طلاق گرفتند.

دیکنز تا سال 1850 نُه رمان منتشر کرده بود که در این میان، رمان‌های نیکولاس نیکلبی و دیوید کاپرفیلد، حدیث نفس و شرح‌حال زندگی دیکنز بود. بیشتر شخصیت‌های واقعی در زندگی چارلز، به شخصیت‌های کتاب‌های او تبدیل شدند که ازجمله این شخصیت‌ها، می‌توان به آقای میکاوبر (پدر چارلز) در رمان دیوید کاپرفیلد و خانم نیکلبی (مادر او) در رمان نیکولاس نیکلبی اشاره کرد. شخصیت دیکنز نیز بارها در داستان‌های او مورد اشاره قرار گرفته است، اما قطعاً دیوید کاپرفیلد، شاخص‌ترین شخصیت نزدیک به دیکنز است.

مشاغل مختلف چارلز دیکنز

چارلز دیکنز حرفه‌های متعددی را به‌عنوان روزنامه‌نگار، منتقد، بازیگر آماتور، مدیر استیج و نمایشنامه‌نویس تجربه کرده است. هرچند که ذهن خلاق، هوش سرشار، کنجکاوی و انرژی بی‌نظیر، موجب موفقیت دیکنز در هر یک از این حرفه‌ها می‌شدند، اما تمامی علاقه‌مندان به ادبیات از این‌که او میل به نوشتن یافت، احساس خرسندی می‌کنند. او شخصیت‌هایی را در ادبیات خلق کرده است که حتی همپای آثار شکسپیر هستند. اولیورتوییست، ساموئل پیکویک، سم ولر، خانم هاویشم، سیری گمپ، نیکولاس نیکلبی و بسیاری دیگر از شخصیت‌های منحصربه‌فرد قصه‌های دیکنز، پس از گذشت سال‌ها، همچنان زنده و موردعلاقه دوستداران ادبیات هستند. علاقه عمیق او به مسائل اجتماعی قرن نوزدهم، تغییرات واقعی و جدال‌های مهمی را در زندگی او پدید آورد.

می‌توان چارلز دیکنز را در بسیاری از جنبه‌ها، نویسنده پیشرو عصر مدرن تلقی کرد. او در زمان خود، کاملاً در جهان شناخته شده بود و علاقه‌مندان، مشتاق خواندن آثار وی بودند. او دو بار به آمریکا سفر کرد. دیکنز درنهایت در سال 1870 و در سن 58 سالگی در گدز هیل، چشم از جهان فرو بست. او آرزو داشت تا پیکرش بدون تشریفات در یک قبرستان کوچک در روچستر به خاک سپرده شود، اما نمی‌شد مانع عشق هواداران و دوستداران آثار این هنرمند ارزشمند شد. در نهایت پیکر چارلز در آرامگاه پوت کورنر وستمینستر ابی با حضور هزاران نفر از علاقه‌مندانش، به خاک سپرده شد.

بیشتر بخوانید: کوتاه‌ ترین داستان جهان از آن کیست و چه قصه‌ای دارد؟

مهم‌ترین شاهکارهای ادبی چارلز دیکنز

چارلز دیکنز یکی از پرکارترین نویسندگان در زمانه خود بود. دیکنز در کنار فعالیت‌های مختلف ادبی و هنری، 15 رمان نوشته است که در هر یک از آن‌ها، می‌توان اوج هنر دیکنز در شخصیت‌پردازی، قصه‌گویی جذاب و تفسیرهای دقیق اجتماعی آن دوره را شاهد بود. برخی از مهم‌ترین آثار هنری دیکنز عبارت‌اند از:

داستان دو شهر (1861)

یکی از پرطرفدارترین و شاخص‌ترین رمان‌های چارلز دیکنز، کتاب داستان دو شهر است. در این کتاب با ارائه پیش‌زمینه‌ای از انقلاب فرانسه، مضامینی همچون ازخودگذشتگی، رستگاری و رستاخیز در میان داستان‌های درهم‌تنیده شخصیت‌ها در دو شهر لندن و پاریس، بیان شده‌اند. جمله تأثیرگذار ابتدایی این رمان: آن زمان، بهترین زمان و بدترین زمان بود، نشان‌دهنده تضادهای عامدانه داستان حول مفاهیمی همچون عشق، خشونت و ناآرامی‌های سیاسی است.

آرزوهای بزرگ (1861)

رمان آرزوهای بزرگ از نگاه بسیاری از منتقدان، جزو بزرگ‌ترین دستاوردهای ادبی چارلز دیکنز محسوب می‌شود. در این کتاب، داستان زندگی پیپ به‌عنوان قهرمانی بی‌سرپرست روایت می‌شود که پس از گذراندن کودکی خود در فقر مطلق، به دنبال دستیابی به عشق، جاه‌طلبی و هویت است. در این رمان، وضعیت طبقات اجتماعی، اخلاق و پیامدهای انتخاب‌های شخصی به طرز خارق‌العاده‌ای روایت شده است.

دیوید کاپرفیلد (1850)

این رمان که نزدیک‌ترین اثر به زندگی واقعی دیکنز محسوب می‌شود، روایت کننده داستان دیوید کاپرفیلد و شرح زندگی او از دوران کودکی پرمشقت تا بزرگ‌سالی است. در این رمان تربیتی، مفاهیمی همچون تاب‌آوری، رشد فردی و روح سرکش انسان مورد کندوکاو قرار گرفته‌اند. همچنین در این رمان، دیکنز به مسائل اجتماعی روز در عصر ملکه ویکتوریا، توجه داشته است.

اولیور توییست (1839-1837)

رمان اولیورتوییست شرح‌حال مشقت‌های کودک بی‌سرپرستی است که در دنیای تبهکاران لندن زندگی می‌کند. در این کتاب، بی‌رحمی و ددمنشی نظام کاری به‌خوبی بیان شده و مسائل اجتماعی همچون فقر، جرم و جنایت و نابرابری‌های اجتماعی مطرح شده‌اند. شخصیت‌های به‌یادماندنی همچون داجر و فاجین، به بخشی از فرهنگ عامه تبدیل شده‌اند.

خانه متروک (1853-1852)

خانه متروک، رمان پیچیده‌ای است که دیکنز در آن، نظام قضایی و شرایط اجتماعی آن دوره را نقد می‌کند. دیکنز در این رمان از شخصیت‌های زیاد و قصه‌گویی پیچیده به‌منظور ارائه ترکیبی از معما، داستان عاشقانه و نقد اجتماعی استفاده کرده است.

 روزگار سخت (1854)

چارلز دیکنز در رمان روزگار سخت، از واقعیت‌های تلخ صنعتی شدن و تأثیر انسان زدایی یک جامعه فایده گرا پرده برمی‌دارد. در این رمان، تضادهای میان طبقه کارگر با خواسته‌های نامعقول طبقه مرفه بیان می‌شوند. در این رمان، مضامینی همچون آموزش، نابرابری اجتماعی و فردگرایی، محور داستان دیکنز را تشکیل می‌دهند.

کلام آخر

در این مقاله، زندگینامه و مهم‌ترین آثار هنری چارلز دیکنز، نویسنده و منتقد برجسته انگلیسی را مورد نقد و بررسی قرار دادیم. کارنامه دیکنز به‌قدری پربار و ارزشمند است که باید در چندین مقاله، آثار و اندیشه‌های این نویسنده بزرگ قرن نوزدهم را بررسی کرد. شخصیت‌پردازی ماندگار، داستان‌گویی پیچیده با خرده قصه‌های درهم‌تنیده، نقد بی‌پرده وضعیت حاکمیتی و اجتماعی در قرن نوزدهم، تنها پاره‌ای از ویژگی‌های آثار ماندگار چارلز دیکنز به شمار می‌آیند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب