5 شهریور 1401
1658 بازدید

بهترین کتاب‌ها برای شناخت زنان

    در این مطلب می‌خوانید:

امروزه یکی از مهم‌ترین حوزه‌های روانشناسیِ مدرن، حوزه‌ی روانشناسی و شناخت زنان است‌. این حوزه به درک بهتر زنان از خود و دیگران کمک می‌کند و همچنین می‌تواند به مردان (به خصوص در جوامع مردسالار) کمک کند تا درک بهتری از وضعیت‌های مختلف زنان اعم از زیستی، فرهنگی، روحی و جسمی داشته باشند. صرف‌نظر از دیدگاه هر کدام از ما یا موقعیت زندگی‌هایمان، شناخت زنان در واقع کمکی است به حل معمایی عمیقتر و وسیعتر: انسان بودن به چه معناست.‌
روانشناسی زنان به طور گسترده به بررسی و تحلیل حضور زنان و نقش آن‌ها در سیاست، اقتصاد، جوامع، روابط و ... می‌پردازد و همچنین به نقش این حوزه‌ها در شکل‌گیری هویت زن توجه می‌کند.
امروزه نظریه‌پردازان معتقدند برای درک بهترِ این حوزه‌ ابراز تجربیات زیستی به عنوان زن باید از زبان خود آنها شنیده شود زیرا تا پیش از ظهور این حوزه‌ در روانشناسی، ویژگی‌های آن‌ها نه براساس ماهیت جنسی و یا ویژگی‌های روحی بلکه بر اساس تجربیات مردان در مواجهه با دنیای زنان بازگو می‌شده‌ است.

در ادامه در این مطلب از بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند به معرفی چند کتاب شاخص در حوزه شناخت زنان می‌پردازیم.

روانشناسی زنان

کارن هورنای، نویسنده‌ی کتاب "روانشناسی زنان" از پیشگامانِ حوزه‌ی روانشناسی زنان است که برخی از تعاریف فروید در رابطه با رشد روانی-جنسی را زیر سوال می‌برد و با تکیه بر مشاهدات بالینی، فرضیه‌ها و تعاریف جدیدی ارائه می‌دهد. هورنای معتقد است واقعیت‌های مردانه به دلیل عدم تجربه‌ی زیسته‌ی کافی بستر مناسبی برای توصیف روانشناسی زنان و جنسیت آن‌ها نیست و در این کتاب و سایر مقالات خود شیوه‌های مفیدی در جهت توسعه‌ی خودشناسی زنان ارائه می‌دهد.
در این کتاب نویسنده، رفتارهای زنان را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد و نه تنها به زنان بلکه به مردان نیز در جهت شناخت زنان کمک می‌کند. این کتاب شامل مجموعه‌ای از مقالات نویسنده درباره‌ی زنان است که ثمره‌ی بررسی روحیات و رفتار مراجعان هورنای در طی سال‌های فعالیت او است.

بیشتر بخوانید: ۸ تا از بهترین کتاب‌های طنز ایرانی برای نوجوانان

مسائلی همچون تک‌همسری، زنانگی سرکوب شده، بی اعتمادی، گمانه‌زنی‌های میان زنان و مردان در روابط، تنش پیش از قاعدگی، تضادهای مادری، بلوغ دختران، عشق و ازدواج در زنان و ... در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مغز زنانه

لوآن بریزِندین، عصب شناس آمریکایی و دانش آموخته‌ی پزشکی در دانشگاه هاروارد و ییل است. او نتیجه‌ی ۲۵ سال مطالعات خود را در زمینه‌ی تفاوت‌های مغز زنان و مردان در دو کتاب "مغز زنان" و "مغز مردان" جمع‌آوری کرده‌ است.
در کتاب «مغز زنان»، بریزندین در مورد یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دو جنس، یعنی تفاوت‌های مغزی و هورمنی صحبت می‌کند و به شناخت هر چه بهتر رفتارشناسی زنان و علل تفاوت‌های میان زن و مرد پاسخ‌های روشنی می‌هد، که شناخت این تفاوت‌ها چه برای زنان و چه برای مردان و به خصوص متاهلین بسیار ضروری است.
از جمله مباحثی که در این کتاب به آنها پرداخته می‌شود می‌توان به، بررسی عملکرد مغز در زنان در دوران مختلف(نوزادی، دوران بلوغ، جوانی و میانسالی)، پاسخ به چرایی تفاوت مغز زن و مرد، مقایسه و بررسی اعمال و عکس‌العمل‌های مردان و زنان نسبت به مسائل گوناگون، عملکرد مغز در زنان هنگام تجربه‌‌هایی همچون عشق، اعتماد، مادری و... اشاره کرد.

مردان مریخی زنان ونوسی

جان گرِی نویسنده، مقاله‌نویس، مشاور و یوگیِ آمریکایی، نویسنده‌ی یکی از معروف‌ترین کتاب‌های حوزه‌ی روانشناسی، کتابِ «مردان مریخی زنان ونوسی» است.
عنوان این کتاب در واقع اشاره به تفاوت‌های زنان و مردان  دارد، گویی هر کدام از یک سیاره‌ی متفاوت هستند!
گری در این کتاب به تحلیل و معرفی تفاوت‌های بنیادین زنان و مردان می‌پردازد و با آشکار کردن این تفاوت‌ها و ارائه‌ی راهکارهای کاربردی و جامع به درک بهتر زوجین نسبت به یکدیگر کمک می‌کند.
گری معتقد است، همان تفاوت‌هایی که زنان و مردان را نسبت به یکدیگر علاقمند و کنجکاو می‌کند، به دلیل عدم شناخت باعث بروز مشکلاتی در روابط نیز می‌شود، هدف او از معرفی این تفاوت‌ها تغییر و یا اصلاح زنان و مردان نیست، بلکه کمک به داشتن درک بهتری از جهان یکدیگر است.
از مباحثی که در این کتاب به آنها پرداخته شده می‌توان به، معرفی تفاوت‌های زنان و مردان، چگونگی تصدیق و تایید و کمک به درک و توجه زوجین، اشاره کرد.

کاش شوهرم می‌دانست

در کتاب «کاش شوهرم می‌دانست»، مشاور و نویسنده‌ی آمریکایی، گری اسمالی از ضرورت شناخت زنان از جانب همسران خود صحبت می کند.
همانطور که در موارد قبلی اشاره شد، عدم شناخت مردان و زنان نسبت به یکدیگر باعث تزلزل یک رابطه می‌شود و بی‌توجهی و نادیده گرفتن این تفاوت‌ها باعث بروز مشکلات روانی، جسمی و عاطفی متعددی می‌شود و سرانجام سردی و دوری آنها از یکدیگر را به همراه دارد‌.

بیشتر بخوانید: 5 کتاب مشاوره ای درباره آموزش های پیش از ازدواج

در این کتاب نویسنده در ۱۱ فصل، با تاکید بر تفاوت‌های فیزیکی، روانی و جنسی میان مردان و زنان، به مردان کمک می‌کند تا درک و شناخت بهتری نسبت به نیازهای روانی و عاطفیِ شریک خود داشته باشند. زیرا همانطور که اسمالی در بخشی از کتاب اشاره می‌کند: «تنها راه این است که اول، به درستی خواسته های زن را بشناسید و دوم، صادقانه در پی برآورده کردن این خواسته ها و نیازها برآیید، زیرا زنان پذیرش خود و آرامش روانی را از طریق مهم تلقی شدن کسب می کنند

رازهایی درباره‌ی زنان که هر مردی باید بداند

گذر از دوران کودکی و بلوغ به عنوان فرزند طلاق، تجربه‌های ناموفق عاطفی و ازدواج‌های شکست خورده، همگی دی‌آنجلیس را بیشتر و بیشتر نسبت به ویژگی‌های یک رابطه‌ی سالم و شناخت نیازهای عاطفی، روانی و جنسیِ خود و شریکش آگاه کرد.
باربارا دی‌آنجلیس نویسنده، معلم معنوی، روان‌شناس، مشاورِ ازدواج و سخنران آمریکایی است که کتاب‌های متعددی در زمینه‌ی روانشناسی زنان با تمرکز بر تقویت رابطه‌ی زوجین تالیف کرده است.
از جمله‌ی این کتاب‌ها می‌توان به کتاب "رازهایی درباره‌ی زنان که هر مردی باید بداند" اشاره کرددر این کتاب نویسنده از یک واقعیت ساده صحبت می‌کند، اینکه بعضی از مشکلاتِ به ظاهر بغرنج در روابط تنها حاصلِ سوتفاهم‌های ناشی از عدم شناخت کافیِ زوجین نسبت به یکدیگر هستند.
نویسنده در این کتاب در ۱۵ فصل، هوشمندانه دلایل رفتار‌های زنان و احساسات گوناگون آنان را بازگو می‌کند و راهکارهای متنوعی را در جهت بهبود روابط زوجین ارائه می‌دهد. اما باید به خاطر داشته باشیم که مخاطب این کتاب تنها مردان نیستند، بلکه زنان نیز با شناخت بهتر خود، شریک مناسب‌تری را انتخاب می‌کنند و در نتیجه رابطه‌ی سالم‌تر و شادتری خواهند داشت.

چگونه زن زندگی‌ام را درک کنم

یک رابطه‌ی سالم، حاصلِ تلاش زوجین برای شناخت بهتر یکدیگر و رفع سوتفاهم‌های کوچک است، تا زمانیکه ما سعی در انکار این سوتفاهم‌ها که ناشی از عدم شناخت کافی ما نسبت به شریکمان است؛ داشته باشیم، هرگز رابطه‌ی سالمی نخواهیم داشت و رفته رفته سوتفاهم‌های کوچکمان تبدیل به مشکلات بزرگی می‌شوند که تاب و توان زندگی در کنار یکدیگر را از ما می‌گیرند.
جان گری در کتاب "چگونه زن زندگی‌ام را درک کنم" شرط شروع یک رابطه را وجود عشق در زوجین نسبت به یکدیگر می‌داند اما معتقد است چیزی که باعث تداوم یک رابطه می‌شود نه عشق بلکه احترام به یکدیگر است، توجه به خواسته‌ها و نیازهای یکدیگر و تلاش برای رفع سوتفاهم‌ها، چنین احترامی را محقق می‌کند. او از روحیات و نیازهای عاطفی و روانی زنان صحبت می‌کند و کمک می‌کند تا مردان شناخت بهتری نسبت به شریک خود داشته باشند، و زنان نیز با مطالعه‌ی این کتاب قدمی به سوی شناخت کامل‌تر خود بردارند تا در مدیریت خواسته‌ها و رفتارهای خود تواناتر باشند.

آنچه زنان می‌خواهند مردان بدانند

باربارا دی‌آنجلیس نه تنها روانشناس قدرتمندی است، بلکه نویسنده‌ی بسیار توانایی نیز است. او در کتاب "آنچه زنان می‌خواهند مردان بدانند" به این نکته اشاره می‌کند که مخاطب این کتاب تنها مردان نیستند، و به زنان پیشنهاد می‌کند قبل ازینکه این کتاب را به شریک خود هدیه بدهند، در ابتدا آن را برای شناخت بهتر خود و نیازهایشان مطالعه کنند.
دی‌آنجلیس در این کتاب از خواسته‌ها و نیازهای زنان همچون عشق، صمیمیت، اعتماد و روابط جنسی صحبت می‌کند و دلایل و اهمیت چنین خواسته‌هایی را بیان می‌کند، او همچنین توضیح می‌دهد چرا چنین نیازهایی در زنان وجود دارد و به ارائه‌ی راهکارهایی برای برآورده کردن آنان به مردان کمک می‌کند. نویسنده به این نکته اشاره می‌کند که گاهی مردان متوجه تاثیر قدرتمند رفتارهای جزئی در روابط نیستند و با توجه به چنین جزئیات کوچکی در رابطه‌ با شریک زن خود می‌توانند به یک رابطه‌ی سالم و خود شادتری دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: ۵ کتاب دهه شصتی معروف که باید بخوانید

 ما برای داشتن یک خودِ سالم‌تر و در نتیجه یک جامعه‌ی سالم‌تر نیازمند مطالعه در مورد مسائل مختلفی همچون "روانشناسی زنان" که بر کیفیت زیستمان تاثیرگذارند هستیم.

هر کدام از ما با مطالعه در مورد ملیت، جنسیت و سایر خصوصیات فردیِ خود به شناخت درست‌تری نسبت به هویت خود و اطرافیانمان دست پیدا می‌کنیم. با درک بهتر چنین خصوصیات و نیازهایی، شادتر خواهیم بود و برای ساخت روابط و جامعه‌ی شادتر و سالم‌تری تلاش می‌کنیم.

با مطالعه‌ی بیشتر و تعامل بیشتر با یکدیگر و شناخت زنان، ما به درک بهتری از جهان زنان و مردان می‌رسیم و می‌توانیم دنیای شادتری برای خودمان و دیگران بسازیم.

برای خرید کتاب روانشناسی می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب