12 خرداد 1401
2092 بازدید

هفت عنوان از بهترین آثار پائولو کوئیلو

    در این مطلب می‌خوانید:

زندگی‌نامه‌ی پائولو کوئیلو

باورکردنی نیست اهل مطالعه باشید و با آثار پائولو کوئیلو، نویسنده‌ی موفق برزیلی روبه‌رو نشده باشید یا حداقل نام او به گوش‌تان نخورده باشد. کسی که توانست رکورد گینس را به ‌عنوان (نویسنده‌ی دارای بیشترین آثار ترجمه شده) از آن خود کند. در واقع شوق نویسندگی از دوران نوجوانی در پائولو ایجاد شده بود، اما این کشش که در تضاد با خواست والدینش بود، سرگذشت پرفرازونشیبی را برای او رقم زد تا جایی که حتی چندین‌بار توسط والدینش به بیمارستان روانی منتقل شد و سپس به اجبار در رشته‌ی حقوق به تحصیل پرداخت؛ که البته پس از یک سال ترک تحصیل کرد و به ‌عنوان ترانه‌سرا مشغول به کار شد. 
دو کتاب اول او مورد استقبال واقع نشدند، اما پس از مدتی با نگارش کتاب کیمیاگر، نام پائولو کوئیلو و البته خود کتاب کیمیاگر بر سر زبان‌ها افتاد. کتابی که مسیر رسیدن به ثروت پائولو کوئیلو را هموار کرد؛ تا جایی که در سال 2022 با دارایی به ارزش 500 میلیون دلار، به‌ عنوان ششمین نویسنده‌ی ثروتمند جهان شناخته شد. در ضمن شما می توانید به صورت غیر حضوری و به راحتی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از سایت بوک لند نمایید.

کیمیاگر

در رمان کیمیاگر چوپانی به نام سانتیاگو سرزمین خود (اندلس) را برای یافتن گنجی عظیم به مقصد مصر ترک می‌گوید و در این سفر خطیر، دستخوش حوادث مختلف و رنج‌ بسیار می‌شود. این کتاب شما را دعوت می‌کند تا آرزو کنید و بخواهید! البته اگر سانتیاگو را تا انتهای مسیر همراهی کرده و از تجاربش استفاده کنید، راه رسیدن به خواسته‌هایتان را هموارتر خواهید یافت. 
درواقع هریک از جملات پائولو کوئیلو اگر با تعمق همراه شود، می‌تواند بیداری بیافریند. نقل‌قولی از کتاب کیمیاگر را می‌خوانید، در خطاب به کسانی که ترس از رنج، آن‌ها را متوقف کرده است: «به او بگو که ترس از رنج بدتر از خود رنج است. هیچ قلبی نیست که در پی آرزوهایش باشد ولی رنج نبرد. چون آرزوها بی‌پایان و دور از دسترس‌اند و راه، راه دشواری است. همت می‌خواهد و تلاش و هر لحظه‌ی آن می‌تواند لحظه پایانی باشد.»

بیشتر بخوانید: معرفی 7 رمان فرانسوی شاهکار ادبیات فرانسه

اوج شهرت کتاب کیمیاگر با انتشار کتاب بریدا پائولو کوئیلو مصادف شد. بریدا نام دختر ایرلندی جوانی است که به سحر و جادو علاقه‌مند شده و توسط استادی به آموختن آن می‌پردازد. شاید پرداختن به همین موضوعات است که رمان بریدا را به یکی از کتاب‌های ممنوعه از مجموعه آثار پائولو کوئیلو تبدیل کرده است.

یازده دقیقه

رمان یازده دقیقه اثر دیگری از پائولو کوئیلو است که منتقدان به‌ عنوان شاهکار از آن یاد کرده‌اند. کوئیلو این کتاب را از زبان زنی روسپی نقل کرده است. اسم کتاب احتمالا برگرفته از این بخش داستان می‌باشد: «برای اینکه یک ساعت با مردی بگذرانم، ۳۵۰ فرانک سوییس می‌گیرم. در واقع اغراق است. اگر درآوردن لباس‌ها را حساب نکنیم و تظاهر به محبت و صحبت دربارۀ مسائل پیش‌پا‌افتاده و لباس پوشیدن را، کل این مدت می‌شود یازده دقیقه رابطه جنسی! یازده دقیقه! دنیا دور چیزی می‌گردد که فقط یازده دقیقه طول می‌کشد. به‌ خاطر این یازده دقیقه است که در یک روز ۲۴ساعته (با این فرض که همه زن و شوهرها هر روز عشق‌بازی کنند، که مزخرف است و دروغ)، مردم ازدواج می‌کنند، خانواده تشکیل می‌دهند، گریه بچه‌ها را تحمل می‌کنند، مدام توضیح می‌دهند که چرا دیر آمده‌اند خانه، به صدتا زن دیگر نگاه می‌کنند با این آرزو که با آن‌ها چرخی دور دریاچه ژنو بزنند، برای خودشان لباس‌های گران می‌خرند و برای زن‌هایشان لباس‌های گران‌تر، به فاحشه‌ها پول می‌دهند تا جبران کمبودشان را در زندگی زناشویی‌شان بکنند و نمی‌دانند این کمبود چیست.»

شیطان و دوشیزه پریم

جالب است بدانید سه مورد از آثار پائولو کوئیلو که به سه‌گانه‌ی وی معروف‌اند، به روایت داستان افرادی می‌پردازند که به یک‌باره و در طول مدت کوتاهی با واقعیت جدیدی از زندگی خود روبه‌رو می‌شوند. یکی از این آثار شیطان و دوشیزه پریم نام دارد. این‌بار کوئیلو مفاهیم خیر و شر و تضاد جاری میان آن‌ها را هدف قرار داده است. داستان با ورود غریبه‌ای به دهکده ویسکوز آغاز می‌شود و سوغاتی عجیبی که به‌همراه دارد: شیطان!
دو کتاب دیگر از این سه‌گانه، کنار رود پیدرا نشستم و گریستم و ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد نام دارند که در آن‌ها  به ‌ترتیب با مفاهیم عشق و مرگ مواجه می‌شویم.

جاسوس

کتاب جاسوس پائولو کوئیلو پس از انتشار، مخاطبانش را بسیار شگفت‌زده کرد. چراکه این کتاب به نقل از سرگذشت واقعی زندگی پرفرازونشیب و عجیب زنی به نام ماتا هاری نگاشته شده است. ماتا هاری رقصنده‌ای بود که اقدامات جاسوسی او علیه فرانسه، در قالب معشوقه‌ی چهره‌های پرنفوذ سیاسی، پای او را به جوخه‌ی اعدام کشاند.

خاطرات یک مغ

پیش‌تر از سفر معنوی پائولو کوئیلو صحبت کردیم. کوئیلو همچنین سفری به جاده‌ی سانتیاگو (یکی از سه جاده‌ی مقدس مسیحیان) داشت. تجربیات عرفانی او در این سفر منجر به نگارش کتاب خاطرات یک مغ شد. این‌بار قهرمان داستان، خود کوئیلو است که به دستور استاد خویش در جاده‌ی سانتیاگو به سفر می‌پردازد و مورد ارزیابی و امتحان قرار می‌گیرد. اگر اولین‌بار است با واژه‌ی مغ روبه‌رو می‌شوید، احتمالا دانستن معنی و ریشه‌ی آن برایتان جالب باشد. مُغ یا مُگ به‌ معنی دانا، عالم و بزرگ، لقبی است که ایرانیان در دوره‌ی ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی به روحانیان زمان خویش می‌دادند.

برنده تنهاست

حال‌و‌هوای کتاب برنده تنهاست کمی با دیگر آثار پائولو کوئیلو متفاوت است. ماجرای کتاب در جشنواره‌ی فیلم کن و در طی 24 ساعت رقم می‌خورد. ایگور، کارآفرین موفقی است که در این مراسم حضور دارد اما در این میان در پی یافتن همسر سابقش است. کوئیلو تلاش کرده در این اثر  دغدغه‌اش را در مورد فرهنگ جوامع امروزی و دور شدن از معنویت مطرح کند، جامعه‌ای گرفتار شهرت که خود را به جامه‌ای لوکس آراسته است و اخلاقیات در آن رو به زوال گذاشته است. با خواندن کتاب برنده تنهاست درمی‌یابیم کوئیلو به ‌خوبی از عهده‌ی این کار برآمده است. او در ابتدای کتاب نظرش را چنین نوشته است: «بردگی کودکان ادامه دارد. صدها میلیون نفر زیر خط ‌فقر مطلق زندگی می‌کنند. ثابت شده است که تأثیر سلاح‌های کشتارجمعی بازگشت‌ناپذیر است. بیماری‌های جدید ظهور کرده‌اند. هنوز بیماری‌های قدیمی مهار نشده‌اند. اما این است تصویر جهانی که در آن زندگی می‌کنم؟ البته که نه. وقتی تصمیم گرفتم از زمانۀ‌ خودم عکس بگیرم، این کتاب را نوشتم.»



در این بخش از کتاب، طغیان کوئیلو علیه این بی‌اخلاقی‌ها به‌ خوبی مشهود است: «اگر آدم نامتعادلی چند نفر بی‌گناه را با چاقو بکشد، همه مردم دنیا وحشت می‌کنند؛ اما کی به خشونت روشن‌فکرانه‌ای که دارد در کن رخ می‌دهد، توجه می‌کند؟ جشنواره‌‌ی ما دارد به نام یک دیکتاتوری به قتل می‌رسد. دیگر مسئله انتخاب بهترین فیلم نیست؛ مسئله‌ جنایت علیه بشریت است، مجبورکردن مردم به خریدن محصولاتی که نمی‌خواهند، فراموشی هنر و فکرکردن به مد، امتناع از رفتن به نمایش فیلم‌ها برای شرکت در مهمانی‌های ناهار و شام. این یعنی سبعیت! من برای این اینجا هستم.»

بیشتر بخوانید: معرفی 6 رمان ماجراجویی نویسنده های معروف جهان

اگر از خوانندگان پروپاقرص آثار پائولو کوئیلو هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما جدیدترین کتاب پائولو کوئیلو با نام آیین کمان‌گیری را نیز مطالعه کنید.
کوئیلو که از سال ۲۰۰۷ سفیر صلح سازمان‌ملل در موضوع فقر و گفت‌وگوی بین‌فرهنگی است، دغدغه‌ها و آموخته‌های خود را در آثارش به‌طور عمده در قالب مضامینی عرفانی و با زبانی ساده نقل می‌کند. آثار پائولو کوئیلو نقدهای مثبت و منفی فراوانی دریافت کرده که در مجموع او را به یکی از نویسندگان محبوب حال‌حاضر تبدیل کرده است. با این‌که پائولو کوئیلو شما را در سفرهای معنوی خویش همراه می‌کند، دست شما را برای قضاوت باز می‌گذارد و شاید همین موضوع باعث شده تا خوانندگان آثار پائولو کوئیلو - که هرروز به شمارشان افزوده می‌شود - هرکدام به بینشی متفاوت و منحصربه‌فرد دست یابند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب