22 مرداد 1401
2283 بازدید

بهترین کتاب های برنده جایزه نوبل که باید بخوانید

    در این مطلب می‌خوانید:

نوبل از مهم‌ترین جوایز ادبی است که هر ساله مخاطبان زیادی منتظر اعلام نویسنده‌ی برتر هستند. وظیفه‌‌ی انتخاب دریافت‌کننده‌ی جایزه توسط آلفرد نوبل در وصیت‌نامه‌ی خود به آکادمی سوئد سپرده شد. اولین جایزه‌ی نوبل در سال 1901 اهدا شد. اعضای آکادمی، اعضای انجمن‌های مشابه آن از نظر اهداف، اساتید ادبیات و زبان، کتاب های برنده جایزه نوبل ادبیات سابق و رؤسای سازمان‌های نویسندگان که نماینده‌ی نوبل نیز هستند، حق معرفی نامزدهای این جایزه را دارند.

پیشنهادات کتبی برای برنده‌‌ی سال، باید تا 31 ژانویه به کمیته نوبل برسد. نویسنده نمی‌تواند خود را به عنوان نامزد معرفی کند. معمولاً هر سال حدود 350 پیشنهاد به دفتر بررسی آثار به آکادمی نوبل ارائه می‌شود که در انتها 20 نام برگزیده و از این تعداد فهرستی که معمولاً به حدود پنج نام کاهش می‌یابد، نهایی و اعلام می‌شود.

در ماه اکتبر آکادمی انتخاب خود را انجام می‌دهد. برای اینکه انتخابات معتبر باشد، یک نامزد باید بیش از نیمی از آرا را به‌دست آورد. نویسنده‌ی برگزیده جایزه‌ی 10 میلیون کرونی و مدال نوبل را از دستان اعلی‌حضرت پادشاه سوئد در سالن کنسرت استکهلم در 10 دسامبر، روز نوبل دریافت می‌کند.

در این مقاله به معرفی چند کتاب شاخص از برندگان جایزه‌ی نوبل پرداخته‌ایم.

زن چپ دست

زن جوانی در سفری برای یافتن زندگی خود به غیر از همسر و مادر بودن، با تنهایی و بیگانگی روبرو می‌شود. زن چپ دست یکی از کتاب های برنده جایزه نوبل، از آثار برجسته‌ی نویسنده‌ی اتریشی پیتر هانتکه است که در سال 2019 برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات شد.

یک روز عصر، زمانی که ماریان و شوهرش برونو با هم در حال صرف غذا برای جشن گرفتن بازگشت او از یک سفر کاری هستند، ماریان به صحبت‌های او گوش می‌دهد و ناگهان متوجه می‌شود که برونو او را ترک خواهد کرد. چه در آن لحظه، چه در سال‌های آینده، او رها خواهد شد. و به‌طور غریزی ماریان می‌داند که باید از خود و پسر خردسالش هم‌اکنون، قبل از رسیدن به آن زمان، مراقبت کند.

او برونو را می‌فرستد و زندگی تنهای خود را آغاز می‌کند، در ابتدا لحظاتی از وحشت را تجربه می‌کند و بی‌قرار در اتاق‌هایی که حس خفگی به او می‌دهند سرگردان می‌شود. سکون خانه او را فرسوده می‌کند و شروع به پیاده‌روی طولانی یا ملاقات با دوست صمیمی خود فرانزیسکا می‌کند.

به تدریج، آنچه به عنوان یک فرار خودخواهانه از چشم‌انداز آینده آغاز شد، در واقع به رهایی تبدیل می‌شود. محیطی که او همیشه از آن متنفر بود - سرزمینی با خانه‌های یکسان - فروکش می کند. روابط او با کسانی که برایش عزیز هستند کمتر تهدیدآمیز و کمتر ضروری می‌شود و ماریان الگویی جدید برای زندگی خود و قدرت ادامه دادن با تنهایی را پیدا می‌کند.

بازمانده‌ی روز

بازمانده‌ی روز سومین رمان کازئو ایشی گورو در انگلستان و تمام دنیا با تمجیدهای فراوان مورد استقبال قرار گرفت. ایشی گورو در سال 1989 برنده‌ی جایزه‌ی من بوکر و در سال 2017 جزو کتاب های برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

استیونز، پیشخدمت سالخورده‌ای که 30 سال را در خدمت لرد دارلینگتون گذرانده است، در گذشته نشخوار می‌کند و ناخواسته کنترل خود را بر احساسات خود از دست می‌دهد و با مسائل اصلی زندگی خود روبرو می‌شود. استیونز که محتاط، بداخلاق و در عین حال شوخ‌طبع است، زندگی خود را وقف مفهوم وظیفه و مسئولیت خود کرده است و امیدوار است به خاطر فداکاری و سرکوب بی‌رحمانه احساساتش، به اوج حرفه‌ی خود برسد. او به فضیلت وقار رواقی، واکنش بی‌رحمانه‌اش به مرگ پدرش و رفتار «صحیح» خود با مسئول امور خانه‌ی سابق، خانم کنتون، افتخار می‌کند. ایشی گورو شخصیت استیونز را با جزئیات دقیق و کنترل شده می‌سازد و طنز ظریفی ایجاد می‌کند زیرا که استیونز ناخواسته خودفریبی خود را آشکار می‌کند. استیونز با تأخیر متوجه می‌شود که زندگی خود را در خدمت کورکورانه به یک مرد احمق تلف کرده است و هرگز راز صمیمیت با انسان‌ها را کشف نکرده.

زمان دست دوم

هنگامی که آکادمی سوئد جایزه نوبل را به سوتلانا الکسیویچ اعطا کرد، از او به دلیل ابداع "نوع جدیدی از ژانر ادبی" نام برد و کار او را به عنوان "تاریخ احساسات - تاریخ روح" توصیف کرد. سبک مستند متمایز الکسیویچ، با ترکیب مونولوگ‌های فردی گسترده با کلاژی از صداها، داستان‌های زنان و مردان عادی را ثبت می‌کند که به ندرت فرصت صحبت به آنها داده می‌شود، تجربه‌هایی که اغلب در تاریخ‌های رسمی کشوری گم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب‌های توسعه فردی برای رشد فردی

الکسیویچ در کتاب زمان دست دوم مرگ کمونیسم را شرح می‌دهد. شهروندان روسی هر روز سی سال گذشته را بازگو می‌کنند و به ما نشان می‌دهند که زندگی در خلال سقوط اتحاد جماهیر شوروی چگونه بود و زندگی در روسیه جدید که پس از آن باقی مانده است چگونه است. الکسیویچ از طریق مصاحبه‌های بین سال‌های 1991 تا 2012 ما را در جریان  تبلیغات ساختگی رسانه‌ها قرار می‌دهد و تصویری پانوراما از روسیه و روس‌های معاصر را به ما نشان می‌دهد که هنوز خاطراتی از ظلم، وحشت، قحطی، قتل‌عام - و همچنین غرور در کشورشان دارند. امید به آینده و این باور که همه با هم کار می‌کردند و با هم می‌جنگیدند تا یک آرمان‌شهر به وجود بیاورند.

ملیله‌ای باشکوه از غم‌ها و پیروزی‌های روح انسانی که توسط یک استاد بافته شده است، زمان دست دوم داستان‌هایی را روایت می‌کند که در کنار هم تاریخ واقعی یک ملت را می‌سازند.

خیابان بوتیک های خاموش

گای رولان به دنبال هویتی است که در روزهای تیره و تاریک اشغال پاریس از دست داده است. ده سال است که بدون گذشته زندگی کرده و زندگی و نام فعلی او توسط رئیس اخیراً بازنشسته‌اش، هوته، به او داده شده. گای از فایل‌های هوته استفاده کامل می‌کند - اسناد، سالنامه‌ها، و هر نوع مقاله‌ای که به نیم قرن قبل برمی‌گردد- اما سرنخ‌های او کم هستند. آیا او واقعاً می‌تواند فردی در آن عکس باشد، مرد جوانی که برخی از او به‌عنوان وابسته‌ی آمریکای جنوبی یاد می‌کنند؟ یا او شخص دیگری بوده، شاید فرزند ناپدید شده‌ی یک خانواده‌ی برجسته محلی؟ او با غریبه‌ها مصاحبه می‌کند تا اینکه سرانجام، چیزی را می‌فهمد که او را در پیچ و خم تجربه سرکوب‌شده‌اش هدایت می‌کند.

این کتاب هم یک راز کارآگاهی است و هم یک تعمق غم‌انگیز در مورد ماهیت خود، نثر هیپنوتیزمی پاتریک مودیانو، خوانندگان را به سرمستی یک تجربه ادبی نادر می‌کشاند. مودیانو در سال 2014 جایزه‌ی نوبل را به فرانسه برد و خیابان بوتیک های خاموش جزو کتاب های برنده جایزه نوبل شد.

رویای مادرم

اعطای جایزه نوبل ادبیات به نویسنده کانادایی آلیس مونرو در سال 2013 جایگاه او را به عنوان استاد فرم داستان کوتاه تایید کرد.

آلیس مونرو در کتاب رویای مادرم که مجموعه‌ای از 5 داستان است به ارتفاعات جدیدی در افتخاراتش دست می‌یابد، روایت‌هایی خلق می‌کند که مانند خاطره حلقه می‌زند و منحرف می‌شود و شخصیت‌هایی مانند تمام افرادی که می‌شناسیم با شباهت‌ها و تناقضاتشان را به تصویر می‌کشد.

یک خانه‌دار سرسخت به دلیل شوخی یک نوجوان عادت‌های یک عمر خود را کنار می‌گذارد. یک دانشجوی کالج که به دیدن عمه‌ی غیرمتعارفش می‌رود، به یک راز حیرت‌انگیز و معنای آن در زندگی خودش برخورد می‌کند و شخصیت‌های دیگری که هر یک قابل تصورند و با ظرافت به آن‌ها پرداخته شده است. رویای مادم عمیق، دقیق و باشکوه انسانی است.

کوری

کوری رمانی فوق‌العاده قدرتمند داستانی درباره‌ی اراده‌ی بشر برای زنده ماندن در برابر یک بیماری همه‌گیر است که توسط خوزه ساراماگوا نوشته شده. وی در سال 1998 برنده‌ی جایزه‌ی ادبی نوبل شد. کوری یکی از کتاب‌های پرفروش‌ بین‌المللی از یک استاد ادبی است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین و پرفروش ترین کتاب های انگیزشی

کتاب داستان شهری‌ست که در معرض اپیدمی «کوری سفید» قرار می‌گیرد که این بیماری به هیچ‌کس رحم نمی‌کند. مقامات نابینایان را در یک بیمارستان خالی روانی حبس می‌کنند، اما عنصری جنایتکار همه را در آنجا اسیر می‌کند، جیره‌ی غذایی را می‌دزدد و به زنان تجاوز می‌کند. یکی از شهروندان هفت غریبه را - از جمله پسری بدون مادر، دختری با عینک تیره، سگی پر از اشک - در خیابان‌های خالی و کابوس‌زده راهنمایی می‌کند و راهپیمایی به همان اندازه که محیط دلخراش است، عجیب می‌شود. یک مَثَل باشکوه از فقدان و سرگردانی. کوری با تصویری قدرتمند از بدترین غریزه‌ها و ضعف‌های ما  و در نهایت روحیه‌ی نشاط‌آور بشریت عامه‌ی خوانندگان زیادی را با خود همراه می‌کند. به نقل از واشنگتن پست: «کوری کتاب مهمی است، کتابی که از رویارویی با تمام وحشت قرن ترسی ندارد.»

برای خرید رمان های بالا و همچنین عناوین جدید حوزه ادبیات داستانی می‌توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
Mohammad
1402/11/5
یک رمان فوق العاده جذاب حتمااان بخونیین
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب