6 مرداد 1401
6600 بازدید

بهترین رمان‌های عاشقانه‌ ایرانی کمتر دیده شده

    در این مطلب می‌خوانید:

رمان‌های عاشقانه زیرمجموعۀ عظیمی از ادبیات عامه‌پسند را تشکیل می‌دهند. این رمان‌ها که معمولا حجم زیادی دارند و در چند جلد عرضه می‌شوند، در تیراژ بالایی به چاپ می‌رسند؛ اما خوانندگان فراوان آنها تنها در چند روز این کتاب‌ها را به چاپ دوم و سوم خود می‌رسانند. به‌علت همین استقبال گستردۀ عمومی این رمان‌ها را عامه‌پسند می‌گویند. مضمون این رمان‌ها مشخصا عاشقانه است اما بنابر طبع خلاق نویسنده ممکن است با یک عشق دوطرفۀ دوران جوانی، یک رمان عاشقانه پلیسی یا رمانی اجتماعی-خانوادگی روبه‌رو شوید. در ضمن شما می توانید با مراجعه به بخش خرید رمان از محصولات بیشتری دیدن فرمایید. در ادامه چند رمان عاشقانه موفق را به شما معرفی خواهیم نمود:

کافه اردیبهشت

در رمان «کافه اردیبهشت» داستان عشق و بیماری دختری جوان دوشادوش هم اتفاق می‌افتند. رمان از داستانی خطی برخوردار است و نویسنده تلاشی برای پنهان ساختن شخصیت‌ها و حالات ذهنی‌شان نداشته بلکه از همان ابتدای قصه خواننده پرت می‌شود وسط ماجرا؛ جایی که کرکرۀ کافه اردیبهشت بالا می‌رود و دختری با بیماری خود دست‌وپنجه نرم می‌کند.

 فضاسازی رمان به قدری عالی و باورپذیر صورت گرفته که گویی همۀ خوانندگان سفری دسته‌جمعی به شهر گیلان دارند و همراه شخصیت‌ها در خیابان‌های آن قدم برمی‌دارند. سوژۀ داستان و شخصیت‌های این رمان عاشقانه اجتماعی از بین مردم عادی جامعه و پیشامدهای مرسوم زندگی انتخاب شده‌اند. کسانی که «کافه اردیبهشت» را مطالعه نموده‌اند اذعان دارند در خلال داستانی عاشقانه راجع‌به نحوۀ رفتار با بیمار اطلاعات فراوانی کسب کرده و خواندن رپ رمان را مفید یافته‌اند.

پنجره

نمی‌توان سراغ رمان‌های عاشقانه را گرفت و به نام فهیمه رحیمی برخورد نکرد. او بعد از انتشار اولین رمان خود در سال ۱۳۶۸ به نویسنده‌ای محبوب تبدیل شد. رمان «پنجره» پس از انتشار با استقبال فراوانی روبه‌رو گشت تا جایی‌که فهیمه رحیمی رمان «ماندانا» را در ادامۀ داستان آن نگاشت.

در رمان عاشقانه پرطرفدار «پنجره» خواننده خیلی منتظر نمی‌ماند و از همان ابتدا با دختر نوجوانی همراه می‌شود که معشوق خود را از قاب پنجره یافته است. کسی‌که در این قاب حاضر شده به زودی روبه‌روی دختر قرار می‌گیرد و هر روز آتش عشق او را از روز پیش شعله‌ورتر می‌سازد. صفحات پشت‌سرهم ورق می‌خورند تا خواننده پی ببرد عشق دختر نوجوان از سر هوس‌های دوران بلوغ است یا به دوامی به درازای عمر می‌انجامد. شاید «پنجره» رمانی عاشقانه با پایان خوش باشد اما این خوشی ساده به دست نخواهد آمد.

رکسانا

همچون دیگر نوشته‌های مرتضی مودب‌پور (م. مودب‌پور) «رکسانا» نیز زندگی دو شخصیت اصلی را روایت می‌کند که یکی از آن‌ها شوخ‌طبع و طناز و دیگری ساکت و جدی است. دو پسرعمو به نام‌های هامون و مانی که از کودکی با هم بزرگ شده‌اند و برای یافتن عمه‌شان درگیر ماجرایی می‌شوند و در این بین با دختری به‌نام رکسانا آشنا می‌شوند. ملودرامی که خواننده را درگیر خود می‌کند و با پایانی تلخ اما خواندنی او را متاثر می‌سازد.

آذرخش

«آذرخش» رمانی است که رمانی که لیلا رعیت برای نوشتنش از روان‌شناسانی چون سعید مصافی، سونیا رشید، نسرین صفری و تبسم سعیدپرور راهنمایی گرفته تا بتواند در قالب رمانی عاشقانه و با قلم روان خود خواننده‌ را در برابر آسیب‌های ناشی از وابستگی‌های عاطفی کمک کند. رمان «آذرخش» داستان زندگی زنی جوان به‌نام سارا است که در چهارسالگی پدر و مادرش را در حادثه‌ای از دست می‌دهد که همین حادثه سرآغاز اختلاف و دشمنی شدید بین خانواده پدری و مادری او می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۷ کتاب مهم درباره‌ی بهبود کیفیت و سبک زندگی

 لیلا رعیت در این رمان هنرمندانه دو داستان عاشقانه را با هم پیش می‌برد، یکی داستان سارا و دیگری داستان زندگی دایی او بهرام، که حامی همیشگی سارا بوده و سارا خود را مدیون او می‌داند. رمانی پر از هیجان که با شخصیت‌پردازی‌ها و توصیف‌های زیبایش شما را تا آخر داستان می‌کشاند.

مجنون‌تر از فرهاد

داستان بلند «مجنون‌تر از فرهاد» به اقرار بسیاری از خواننده‌هایش جز بهترین رمان‌هایی است که می‌توان بارها خواند و از آن خسته نشد. این رمان دوجلدی را معصومه بهارلویی به رشتۀ تحریر درآورده است.

ماجرای «مجنون‌تر از فرهاد» برخلاف نامش داستان زندگی دختری به نام پری است که تلخی گذشتۀ بسیار سخت خود را همواره همراه خود به دوش می‌کشد. گذشته‌ای که پدر در جست‌وجوی عشقی دیگر، آنها را در فقر و تنگ‌دستی رها می‌کند. بعد از مرگ پدر و حالا مرگ مادر از راه رسیده و این تلخی چند برابر می‌شود. او که دختری باهوش و با حافظه‌ای فوق‌العاده قوی است، سر کار با مردی خشک به نام محراب آشنا می‌شود که بعد از آن زندگی‌اش رنگی دیگر می‌گیرد.

همخونه

رمان «همخونه» معروف‌ترین اثر مریم ریاحی است. درواقع نام رمان ماجرای اصلی داستان را در بر دارد؛ داستان هم‌خانه شدن یلدا که پدر و مادرش را از دست داده، با شهاب پسر مردی که یلدا را به فرزندخواندگی پذیرفته است. البته این قضیه به خواست یلدا و شهاب اتفاق نمی افتد و غرض از این ازدواجِ موقت و اجباری، منصرف کردن شهاب از مهاجرت است.

 مریم ریاحی سعی کرده در نکوهش ازدواج های بدون عشق و اجباری اثری موثر پدید آورد. یلدا تا به حال هرگز طعم عشق را نکشیده اما حالا مجبور است آشی که برای او پخته‌اند را بدون چاشنی عشق و محبت بپذیرد و این تازه شروع ماجراست.

بامداد خمار

رمان عاشقانه معروف «بامداد خمار» از پرفروش‌ترین نمونه‌های ادبیات عامه‌پسند است که از زمان انتشار در سال ۱۳۷۴ مخاطبان فراوانی پیدا کرد. این رمان به نویسندگی فتانه حاج سید جوادی (پروین) به زبان آلمانی، ایتالیایی، کردی و یونانی ترجمه و با تیراژ بالا بارها تجدید چاپ شده است. این رمان اکنون به چاپ پنجاه‌و‌هشتم رسیده است.

ماجرای رمان را از زبان محبوبه می‌شنویم که داستان زندگی حزن‌آلود خود را برای برادرزاده‌اش سودابه تعریف می‎کند تا او را از تصمیم عجولانه و غیرمنطقی خود برای ازدواج بازدارد. او نمی‌خواهد سودابه هم عشقی آلوده به درد، رنج و غربت را تجربه کند. داستان عشق محبوبه که دختری ثروتمند و فرهیخته است به رحیم که شاگرد نجار بود به‌قدری پر فرازونشیب و پر از جزئیات احساسی می‌باشد که همۀ خوانندگان تبدیل به سودابه می‌شوند تا به آن گوش فراسپارند. رمان «بامداد خمار» پس از انتشار نقدهای مثبت و منفی بسیاری دریافت کرد اما درمجموع سوژۀ آن برای بسیاری از خانواده ها آشناست و مخاطب را به همزات‌پنداری وا می دارد تا حدی که بسیاری از آنان این رمان عاشقانه را براساس واقعیت می‌دانند.

 نام این رمان از بیتی از شعر سعدی اقتباس شده است: به راحت‌نفسی رنج پایدار مجوی ... شب شراب نیرزد به بامداد خمار

با مطالعه رمان درخواهید یافت که مضمون شعر، ماجرای رمان را به‌کلی در بردارد. مدتی پس از انتشار رمان «بامداد خمار»،  ناهید پژواک رمان دیگری با نام «شب سراب» از زبان شخصیتِ مرد داستان «بامداد خمار»، یعنی رحیم نوشت. عده‌ای از منتقدان، ازجمله نویسندۀ این رمان کار پژواک را سرقت ادبی خواندند و درنهایت ناهید پژواک محکوم شد، اما رمان «شب سراب» نیز به واسطۀ حاشیه‌های مذکور و محبوبیت شخصیت‌های رمان به شهرت دست یافت و طرفداران بسیاری پیدا کرد.

سمت آبی آتش

رمان «سمت آبی آتش» داستان عشقی نافرجام است. اگر فکر می‌کنید دانستن سوژه شما را از خواندن این رمان عاشقانه ایرانی جدید بی‌نیاز کرده یا تنها دلیل خواندن کتاب سوژه آن است، بهتر است سراغ متن رمان بروید تا موضوع برایتان روشن شود. آنچه این کتاب را خواند نی ساخته، وجود جملات اصیل و پرکشش ادبی آن است. جملاتی که خواننده را وادار می‌سازد دوباره و چندباره برگردد و آنها را از نو بخواند تا لذت بیشتری نصیبش گردد.

بیشتر بخوانید: ۶ کتاب درباره‌ی جنگ جهانی دوم

 رمان عاشقانه کوتاه «سمت آبی آتش» اولین رمان نوشته شده توسط امیرحسین کامیار نویسنده، روزنامه نگار و فیلمنامه‌نویس است. او از همین ابتدای امر بسیار قوی عمل کرده و  با این کتاب قدرت نویسندگی خود را به رخ کشیده است، تا جایی که عده‌ای از منتقدان رمان او را هم‌سنگ کتاب «یک عاشقانه آرام» نوشتۀ نادر

ابراهیمی قرار دادند. اگر از خواندن مضامین عاشقانه در بستری ادبی لذت می‌برید، خواندن کتاب «سمت آبی آتش» را پیشنهاد می‌کنیم.

برای خرید کتاب‌های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب