13 مرداد 1401
3446 بازدید

معرفی ۷ رمان عاشقانه برای نوجوانان

    در این مطلب می‌خوانید:

نوجوانی و هیجان عشق با 7 شاهکار رمانتیکِ جاودان!

در اینکه خواندن رمان برای نوجوانان سرشار از مزایای کاربردی و معنوی است، شکی نیست اما گونۀ رمان عاشقانه و به خصوص رمان عاشقانۀ ایرانی برای نوجوانان ایرانی بسیار بیشتر از سایر موضوعات مورد توجه است. فارغ از اینکه اسم رمان عاشقانه چه باشد، این موضوع پلی است میان دنیای کودکانه و بزرگسالانۀ انسان‌ها؛ جایی که در عین حضور آرمان‌های عاشقانه و الگوهای فراوان شخصیت‌ها در رمان عاشقانۀ معروف، زندگی واقعی و خاکستری رنگ آدم‌ها با منافع و باخت‌هایشان نیز به چشم می‌آید. در این مطلب به عنوان پیشنهاد رمان عاشقانه با تنوعی از انواع محتواهای این ژانر از جمله رمان عاشقانۀ کلاسیک غربی، حکایات کهن و اسطوره‌ای ایرانی و حتی نمونه‌ای از رمان مذهبی برای نوجوانان روبه‌رو هستیم.

پی­ یر و لوسی

پی‌یر یک هملت مدرن و امروزی است؛ افسرده، ناامید و سرخورده از جهانی که در آن زندگی می‌کند. در حقیقت او جوان هجده ساله‌ی بورژوایی است که در دوران جنگ جهانی اول به خدمت سربازی فراخوانده شده است. کتاب «پی‌یر و لوسی» داستان عشق پرشور و پاک دو دلداده‌ی جوانی است که در آن آرمان‌های شفقت، صلح‌طلبی و انسان‌دوستی نویسنده‌ی مشهور و برنده‌ی جایزه نوبل، رومن رولان، و آرزوی او در داشتن جهانی عاری از خشونت تجلی می‌یابد.

این کتاب-با وجود حجم کوچکش-تجلی تمام باورهای رومن رولان است. او عقاید ضد جنگ خود را به زیبایی در قالب یک رمان عاشقانه مطرح می‌کند. کتاب «پی‌یر و لوسی» اثری لطیف همراه با احترام به ارزش‌های انسانی چون عشق، راستی، صلحطلبی و انساندوستی است. خواننده‌ی نوجوان با خواندن این کتاب، همراه با قهرمانان داستان، عشقی پاک و شورانگیز را تجربه می‌کنند؛ عشقی که نوجوانان امروزی به آن بسیار نیاز دارند. پدرها و مادرها، کتابداران و مربیان می‌توانند با آسودگی خاطر و بدون هرگونه نگرانی این رمان عاشقانه را به نوجوانان معرفی کنند.

کتاب «پی‌یر و لوسی» در فهرست آثار برگزیده‌ی گروه بررسی رمان بزرگ‌سال شورای کتاب قرار گرفته است. دو اثر مهم رولان (رمان‌های جان شیفته و ژان کریستف) در زمره‌ی آثار بزرگ کلاسیک قرار دارند و همه‌ی آثار او برای نوجوانانِ علاقمند به ادبیات بزرگ‌سال مناسب است.

اشتباه در بخت ستارگان ما

در این کتاب داستان زندگی دو بیمار سرطانی را می‌خوانیم. داستان عاشقانه‌ مدرنی که ناامیدی‌ها و انگیزه‌های دو نوجوان مبتلا به سرطان را در طول رابطه احساسی‌شان روایت می‌کند. داستانی پر از احساس و عاطفه و در عین حال با فرجامی قابل پیش‌بینی برای دو نوجوان رو به مرگ. اما نگاه نویسنده به این ماجرا نگاهی واقع‌گرایانه و نوین است او جوانان قصه‌اش را افرادی مبارز و امیدوار و عاشق نشان داده است؛ کسانی که خوش‌بین و پر از شور و اشتیاق‌اند و به اجبار در سن کم به نبردی نابرابر با زندگی تن داده‌اند.

بیشتر بخوانید: انواع دسته‌بندی یا ژانر کتاب های داستانی چیست؟

کتاب اشتباه در ستاره‌های بخت ما اثری برای بازماندگان این عزیزان است. کتابی که به بازماندگان دردکشیده یادآوری می‌کند شور زندگی پیوسته در روح ما جریان دارد حتی وقتی که دیگر در این دنیا نباشیم. از این رمان فیلم موفقی نیز به کارگردانی جاش بون و با بازی شیلین وودلی و انسل الگورت در سال ۲۰۱۴ ساخته شد که همان هفته اول اکران در صدر پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت.

ما تمامش می‌کنیم

داستان درباره لیلی، دختری ۲۳ ساله است که رابطه‌ای پیچیده با پدرش داشته و اکنون که او از دنیا رفته است، به درخواست مادرش باید در مراسم تشییع جنازه سخنرانی کند. لیلی درباره پدرش می‌گوید: «به عنوان دخترش، دوستش داشتم اما به عنوان یه انسان، ازش متنفر بودم.» و دلیل تنفر لیلی از پدرش این بود که او وقتی عصبانی می‌شد، مادرش را کتک می‌زد. البته پدرش بعد از آن تلاش می‌کرد تا کارش را جبران کند اما موضوع اصلی همچنان پابرجاست و این موضوع روی لیلی تاثیر زیادی می‌گذارد. در ادامه رایل کینکید که جراح مغز و اعصاب است، وقتی می‌بیند لیلی لبه ساختمان ایستاده است، فکر می‌کند دختر قصد خودکشی دارد و تلاش می‌کند با صحبت کردن او را از انجام هر کار احمقانه‌ای منصرف کند. لیلی هم که قصد انجام کار احمقانه‌ای ندارد گفت‌وگو با رایل را آغاز می‌کند و همین دیدار عجیب در پشت‌بام خانه‌ای در بوستون شروع این داستان می باشد.

کتاب ما تمامش می‌کنیم اثری از کالین هوور نویسنده آمریکایی است. کالین هوور اولین رمانش را در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد و بعد از آن، تمام رمان‌هایش جزء کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز شدند. هوور با این رمان جسورانه و کاملا منحصر به فرد، داستانی را روایت می‌کند از عشقی فراموش‌ناشدنی که ناچار باید بیشترین بها را برای آن پرداخت.

همه‌چیز، همه‌چیز

توانایی زندگی در اجتماع، نعمتی است که فقط وقتی از آن محروم می‌شویم، قدرش را بیشتر می‌دانیم. وقتی نتوانیم بیرون برویم و مجبور به قرنطینه و خانه‌نشینی باشیم، چقدر زندگی عجیب و سخت می‌شود؟ فضایی که در کتاب همه چیز، همه چیز اثر «نیکولا یون» با آن مواجه می‌شویم یعنی زندگی دختری در خانه و با محدودیت‌های فراوان: محدودیت‌های ناشی از یک بیماری نقص ایمنی نادر. به‌راستی زندگی در چنین شرایطی چه رنگی به‌ خود می‌گیرد؟ روزگار برای فرد بیمار و خانواده او چگونه می‌گذرد؟ شاید غرق‌شدن در چنین داستانی با چاشنی یک رابطه عاشقانه زیبا، خالی از لطف نباشد، داستانی که حقیقت، احساسات، امنیت، ناامنی، ترس، هیجان، تلاش و هراس را هم‌زمان باهم به مخاطبش نشان می‌دهد. با ما همراه باشید تا کتاب همه چیز، همه چیز را باهم ورق بزنیم.

نیکولا یون در سال ۱۹۷۲ در جامائیکا به دنیا آمده است. او هم‌اکنون به‌همراه همسرش، دیوید یون و دخترش در لس‌آنجلس زندگی می‌کند. نیکولا تاکنون دو کتاب نوشته است. هر دو کتاب او جوایز بین‌المللی متعددی کسب کرده‌ و به فیلم سینمایی تبدیل شده‌اند. علاوه بر کتاب « همه‌چیز، همه‌چیز»، فیلم زیبایی از کتاب دیگر او یعنی «خورشید هنوز یک ستاره است» نیز ساخته شده است.

سیزده دلیل برای این‌که

چقدر با دنیای نوجوانان و دوره‌ی بحرانی که در آن قرار دارند، آشنایی دارید؟ با توجه به آنچه در نوجوانی‌تان پشت‌ سر گذاشته‌اید، به‌نظر شما چگونه می‌توان به این گروه سنی کمک کرد تا بهتر از پس بحران‌ها و چالش‌هایشان بربیایند؟ رمان جذابی که امروز معرفی می‌کنیم، ما را به دنیای نوجوانان می‌برد و در قالب یک داستان، با حال‌وهوای این دوران بیشتر آشنا می‌کند. اگر به نزدیکی به شرایط روحی نوجوان‌تان در این دوره علاقه‌مند هستید، در ادامه همراه ما باشید تا شما را با این کتاب آشنا کنیم. این کتاب با توجه به روایت و موضوعی که دارد، نشان‌دهنده دوران پرفرازونشیب نوجوانی است و دیدی وسیع به والدین و نزدیکان یک نوجوان می‌دهد.

نویسنده در قالب این داستان اهمیت تأثیری را که هر فرد بر زندگی افراد دیگر می‌گذارد، نشان می‌دهد. داستان هانا بیکر به‌قدری تأمل‌برانگیز است که در پایان، مخاطب خود را بیش از پیش در برابر دیگران مسئول می‌داند. علاوه‌براین، این کتاب آیینه تمام‌نمای فرهنگ آمریکایی و مسئله فردیت و تنهایی در بین مردمان آنجاست.

از ویژگی‌های کتاب می‌توان به روایت خوب و ملموس فضا و حال‌وهوای دوران نوجوانی و بحران‌هایش اشاره کرد که نویسنده به‌خوبی از پس آن برآمده است؛ تا جایی که مخاطب بزرگسال به‌خوبی با آن هم‌ذات‌پنداری می‌کند و این نشان‌دهنده‌ی ارتباط مؤثر مخاطب با اثر است.

عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی

در رمان «عاشقانه های یونس در شکم ماهی»  با داستانی رو به رو هستیم که از تولد یک عشق در زمینه ی جنگ سخن می‌گوید؛ اما این داستان نه یک داستان جنگی تمام عیار است و نه یک داستان عشقی. نویسنده در حقیقت از جاذبه‌های عشق و جنگ برای روایت سرنوشت قهرمانان خود بهره می برد.

سارا دختر نوجوان سیزده ساله‌ای است که با خانواده‌اش در آبادان زندگی می‌کند. پدر او تعمیر کار پیانو است و موسیقی را خوب می‌شناسد و با دیدن دستان کشیده سارا آینده درخشانی را در نواختن پیانو برای او پیش‌بینی می‌کند. سارا هم با موسیقی و عشق به موسیقی بزرگ شده و به پیانوی دست دومش بنام کوکو عشق می‌ورزد.

زمانی که پدر برای گذراندن یک دوره به آلمان می‌رود جنگ شروع می‌شود. سارا به همراه مادر و برادرش سامان و عمو غازی و خانمش عنقا خانم راهی اهواز می‌شوند. در بین راه با یونس پسر نوجوان و بی بی، مادربزرگش روبرو می‌شوند. با شدت گرفتن بمباران آنان ناچار می‌شوند پیانو را از وانت خارج کرده تا یونس و بی بی را سوار کنند. سارا از آن پس احساس دو گانه ای به یونس دارد از یک طرف از او دلخور است چون او را مسبب از دست دادن پیانوی خود می‌داند و از طرفی هم نسبت به او کنجکاو و حتی دلبسته است، او را پنهانی تعقیب می‌کند و مایل است دوست او را بشناسد، از او بسیار می‌آموزد و در عین حال به ظاهر خود را به او بی توجه نشان می‌دهد. زمانی که او ناچار است برای کمک خرج خود و بی بی به کار چاه کنی بپردازد جان خود را از دست می‌دهد. سارا و سامان تصمیم می‌گیرند به باغ مورد علاقه او بروند و خبر مرگ او را به دوست نادیده‌اش برسانند. وقتی سارا با زحمت زیاد بالای دیوار می‌رود با راز و حقیقت عجیبی روبرو می‌شود!؟ رازی که به هیچوجه فکرش را نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید: ۶ عنوان از بهترین آثار کتاب دخترانه نوجوان

داستان به جای روایتی خطی و ساده، با شکستن زمان و روایت، توانسته متنی تأویل‌پذیر ارائه دهد. نویسنده، مخاطب خود را به به بهانه‌ی این که نوجوان است دست کم نگرفته و از بار نگارش داستانی با ساختار پیچیده با قطع و وصل‌های حساب شده و حرفه‌ای، شانه خالی نکرده است.

جایی که عاشق بودیم

جایی که عاشق بودیم یک داستان عاشقانه‌ی غیرکلاسیک و هیجان‌انگیز است. داستان تمرکز بر موضوعات حساس و محوری در مورد دوره‌ی نوجوانی و مسائل مربوط به آن دارد. افسردگی، فکر خودکشی و عشق اول موضوعاتی هستند که خواننده در کتاب جایی که عاشق بودیم با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شود. نیون در مورد موضوع کتاب می‌گوید که این برای او یک تجربه‌ی شخصی در مورد پسری است که سالیان پیش می‌شناخته و او را دوست ‌داشته است. از اینرو نوشتن در مورد این مسئله شخصی برای او تا حدودی سخت بوده است اما همواره قصد داشته رمانی که می‌نویسد راجع به موضوعی باشد که خودش نسبت به آن اشتیاق زیادی داشته باشد.

شخصیت‌های اصلی داستان دختر و پسری نوجوان با نام‌های تئودور فینچ و وایلت مارکی هستند که هر یک به نوعی از افسردگی رنج می‌برند. فینچ دچار مشکل عدم ثبات در حالات روحی است و همچنین نشانه‌هایی از اختلال دوقطبی دارد. وایلت که به تازگی خواهرش را در تصادف از دست داده است با اندوه و عذاب وجدان زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. اولین برخورد نزدیک آنها در صحنه‌ای غیر رمانتیک در بالای برج ناقوس مدرسه اتفاق می‌افتد، جایی که هر دوی آنها قصد خودکشی دارند. مشخص نیست که کدام یک دیگری را نجات می‌دهد، اما مسیر زندگی‌های تاریک آن دو در اینجا با هم تلاقی می‌کند تا با روشنایی پر شود.

برای خرید رمان های روز دنیا می‌توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب