11 مرداد 1401
362 بازدید

هر آنچه که باید درباره‌ی کتاب صوتی بدانید!

    در این مطلب می‌خوانید:

اگر از طرفداران کتاب‌ صوتی هستید، اگر تاکنون دلیلی برای گوش کردن به کتاب‌ صوتی پیدا نکرده‌اید یا اگر خواندن کتاب‌ های کاغذی و الکترونیکی حوصله شما را سر می‌برد و پس از مطالعه چند صفحه ترجیح می‌دهید بخوابید، اگر روزانه زمان زیادی در ترافیک می‌مانید یا پیش از خواب وقت زیادی را با گوشی موبایل خود می‌گذرانید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

هدف از خواندن چیست؟

 خواندن علاوه‌بر افزایش آگاهی و معلومات، بر نگرش‌، باور، معیارهای اخلاقی، قضاوت و رفتارهای ما اثر گذاشته و تفکر و اعمال‌مان را شکل می‌دهد. هدف از خواندن این است که پدیده‌های موجود در را با دانسته‌های خود مرتبط و مقایسه کنیم و از این راه ایده‌های خود را گسترش دهیم.
خواندن همچنین از این جهت حائز اهمیت است که حتی اگر فقط برای سرگرمی انجام شود، نمی‌توان ادعا کرد همان فردی هستیم که پیش از خواندن آن مطلب بوده‌ایم. حتما یک ایده، دیدگاه، فکر یا قضاوت به اندیشه ما راه یافته است. درواقع می‌خوانیم تا بیشتر بدانیم، انسان بهتری شویم و دنیا را به جای بهتری برای زیستن تبدیل کنیم.

بیشتر بخوانید: 10 شاهکار ادبیات روسیه (بهترین رمان های روسی)

چرا کتاب کاغذی؟

اکثر طرفداران کتاب‌های کاغذی حاضر نیستند حس خوب لمس کاغذ و رایحه‌ای که هنگام خواندن از آن به مشام می‌رسد را با نسخه الکترونیک و صوتی عوض کنند. کتاب‌های نو و کهنه نسبت به قدمت‌شان بوی مخصوص به خود را دارند که حس نوستالژی خواننده را برمی‌انگیزند و واژگان را در ذهن او حک می‌کنند.

همچنین برخی از افراد موقع خواندن کتاب‌های کاغذی از تمرکز بیشتری برخوردارند و با مطالعۀ این کتاب‌ها بهتر مطالب را یاد می‌گیرند.

کتاب کاغذی بهتر است یا کتاب صوتی؟

به گزارش محققان شنیدن کتاب صوتی و مطالعۀ کتاب الکترونیک یا کاغذی، قسمت مشابهی از مغز را تحریک کرده و به شیوۀ مشابهی توسط آن تفسیر می‌شوند. درواقع هیچ‌کدام از روش‌های خواندن نسبت به دیگری برتری ندارند و مکمل یکدیگر می‌باشند. در مجموع انتخاب نوع کتاب به سلیقه و شرایط ذهنی و روحی اشخاص بستگی دارد.

تکنولوژی و ظهور کتاب صوتی

تاریخچه ظهور کتاب صوتی که در گذشته به (کتاب گویا) معروف بود، به سال ۱۹۳۱ در ایالات متحده آمریکا برمی‌گردد. این نوع کتاب‌ها اولین‌بار در پروژه‌ای برای نابینایان به نام (پروژه کتاب برای افراد نابینا) تولید شدند، اما به‌دلیل جذابیت‌شان با استقبال عموم مردم رو‌به‌رو شده و طی سال‌ها و با گسترش فناوری و لوازم صوتی، رواج بسیاری پیدا کردند.

در ایران نیز اولین کتاب صوتی فارسی (کتاب گویا) در سال ۱۹۲۹ توسط دکتر علی اصغر آموزگار که خود از نابینایان کشور بود، جهت استفاده برای نابینایان ارائه شد.

اما پیشینه داستان‌ها و کتاب‌های صوتی را باید در زمان‌های خیلی قدیم جست‌و‌جو نمود. زمانی که اجداد ما دور آتش گرد آمده و سرگذشت دلاوری افراد مختلف را برای یکدیگر نقل می‌کردند.

بیشتر بخوانید: 6 رمان دخترانه برای نوجوانان که باید بخوانند!

جالب است بدانید ادیسون یکی از اهداف اختراع گرامافون را استفاده نابینایان از نوشته‌های مختلف عنوان کرده بود.

طبق پژوهش‌ها، قدمت داستان‌های شفاهی به مدت‌ها پیش باز می‌گردد. برخی از قدیمی‌ترین داستان‌های معروف، لالایی‌ها، مَتَل‌ها، ترانه‌ها و... که ادبیات شفاهی ملل مختلف را تشکیل داده‌اند، به‌صورت شفاهی و سینه‌به‌سینه نقل شده‌اند. گویی راوی این آثار در نقش کتاب صوتی ظاهر می‌شده است.

مزایا و معایب کتاب صوتی

از مزایای فراوان کتاب‌های صوتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 کتاب‌های صوتی مقرون‌به‌صرفه تر از کتاب‌های کاغذی هستند.
این نوع کتاب‌ها در هر مکانی در دسترس بوده و لازم نیست نگران گم شدن یا حجم زیاد آن باشید.
با تهیه کتاب‌های صوتی از قطع درختان جلوگیری به عمل می‌آورید و کمک عظیمی به پایداری محیط زیست خواهید کرد.
کتاب‌های صوتی را می‌توانید حین فعالیت‌های روزمره مانند انجام امور منزل، ورزش، رانندگی و... بشنوید و زمان‌های مرده خود را به زمان‌های مفید تبدیل کنید.
کتاب صوتی نوجوانان و کودکان در علاقه‌مند کردن آنها به کتاب‌خوانی نقش به‌سزایی دارد.
گوش دادن به کتاب صوتی برای کسانی که مستعد اضطراب و افسردگی هستند، می‌تواند جایگزین افکار منفی شود. خصوصا کتاب‌های صوتی انگیزشی در این زمینه موثرتر عمل می‌کنند.
این نوع کتاب‌ها باعث افزایش سرعت خواندن، گسترش دایره لغات و بهبود تسلط بر کلمات شده و دقت در خواندن را ۵۲درصد افزایش می‌دهند.
کتاب‌های آموزش زبان مانند کتاب صوتی انگلیسی در آموزش تلفظ کلمات بسیار کاربردی هستند.
چون شنیدن کتاب‌های صوتی نیازی به نور ندارد، جهت مطالعه در شب و پیش از خواب مناسب هستند.ضمن اینکه مطالعۀ کتاب‌های الکترونیک به‌خاطر دارا بودن نور آبی آنها، باعث به هم ریختن ساعت خواب بدن شده و از این جهت انتخاب مناسبی برای مطالعه در شب نیستند.
طبق تحقیقات گوش دادن به کتاب صوتی به یادگیری افرادی که دچار اختلال در خواندن (خوانش‌پریشیپ) هستند، یعنی در روان‌خوانی یا درک مطلب دشواری دارند، کمک به‌سزایی می‌کند.
کتاب‌های صوتی می‌توانند برای سالمندان مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل آرامش‌بخش باشند.
گوش دادن به کتاب صوتی به رشد تخیل کودک کمک می‌کند زیرا باعث می‌شود شخصیت‌ها و صحنه‌ها را تجسم کند.
کتاب صوتی برای افراد دارای اختلال بینایی، کسانی که سواد خواندن ندارند و افراد دارای اختلال نقص توجه که در تمرکز کردن مشکل دارند، یک گزینۀ عالی مطالعه است.
 مطالعۀ کتاب صوتی نسبت به انواع دیگر کتاب‌ها قابلیت برنامه‌ریزی بهتری دارد زیرا میزان زمان مطالعۀ آنها مشخص است.

معایب کتاب‌های صوتی

ممکن است حین شنیدن کتاب‌های ناداستان در زمینه‌های مختلفِ علمی، اجتماعی، فلسفی و... دقت کافی صورت نگیرد و چون تمرکز مخاطب بر روی کلمه‌ها نیست، وی را دچار سوء‌برداشت کرده و درک کافی از مفهوم صورت نگیرد.

گسترش کتاب‌های صوتی به ضرر کتاب‌فروشی‌های فیزیکی است و ممکن است در درازمدت به ورشکستگی آنها بیانجامد.

گوش دادن به کتاب صوتی به وسیله هدفون و هدست در مکان‌های شلوغ و خیابان می‌تواند پرخطر باشد.

کتاب‌های صوتی را از کجا تهیه کنیم؟

این کتاب‌ها را می‌توان از طریق نرم‌افزارها و سایت‌های فروش و ارائۀ کتاب تهیه کرد. با دانلود کتاب صوتی از این مراجع می‌توانید به صورت آفلاین به این کتاب‌ها گوش دهید. همچنین می‌توانید گویندۀ محبوب خود را با شنیدن نمونۀ کتاب‌ها یا کتاب‌های صوتی رایگان ارائه شده توسط این پلتفرم‌ها پیدا کرده و از شنیدن روایت آنان لذت ببرید. برای خرید آنلاین کتاب می‌توانید به سایت بوکلند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب