28 تیر 1401
3025 بازدید

۵ کتاب درباره‌ مرگ برای کنار آمدن با غم از دست دادن عزیزانمان

    در این مطلب می‌خوانید:

همه‌ی ما دست کم برای یک‌بار در زندگیمان با غم از دست دادن یک نفر از عزیزانمان باید دست و پنجه نرم کنیم. این حقیقتی تلخ اما گریزناپذیر است. هیچ نسخه‌ی مشترک و همه‌شمولی برای این غم نمی‌توان تجویز کرد زیرا که هر کسی به‌شیوه‌ی مختص به خود با غمش روبرو می‌شود. اما از آن‌جایی که روزهای سوگواری روزهای تنهایی را در پیش دارد و بهترین همراه در این لحظه‌ها احتمالاً کتاب است، چند کتاب درباره مرگ که شاید برای هر کسی در این ایام مناسب باشد را با هم مرور می‌کنیم: برای خرید آنلاین کتاب های معرفی شده می توانید به سایت بوک لند مراجعه نمایید.

کتاب روزی که رهایم کردی

بعد از ته‌نشین شدن غم فقدان باید با این درد کنار آمد که چرا شخص متوفی رهایمان کرده و ما را به حال خود واگذشته است. نزدیک‌ترین حسی که می‌توان آن فقدان حضور را درک کرد شاید همین رهاشدگی باشد.

کتاب روزی که رهایم کردی به‌قلم النا فرانته نویسنده‌ی اهل ایتالیا که برای مخاطب ایرانی اسمی آشناست، داستان زنی‌ست که ناگهان، بعد از یک صرف شام معمولی مانند هر شب دیگری درمی‌یابد همسرش او و فرزندانشان را رها خواهد کرد و دیگر نمی‌خواهد با آن‌ها زندگی کند.

این آغاز سفری نو برای زن است که باید با حس رهاشدگی، تنهایی، خشم و ترس حاصل از این تصمیم کنار بیاید. گاهی تمامی امیدش را از دست بدهد و دوباره آن را از نو بسازد. این کتاب درباره مرگ، سرشار از لحظاتی غافل‌گیر کننده از فراز و حضیض زندگی شخصی و اجتماعی این زن است که دور از رویاپردازی و تصورات دور از ذهن اتفاقات واقعی روبرو شدن با این غم را بازگو می‌کند.

کتاب پائولا

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند هیچ حسی ته‌نشین نمی‌شود تا زمانی که به‌روی کاغذ بیاید. جادوی نوشتن و تداعی اتفاقات، که یکی از نظریه‌های فروید نیز هم هست، به ما کمک می‌کند که هر آن‌چه اتفاق افتاده را یک بار از نو با تمام خاطراتی که از آن فرد داریم بیان کنیم تا نه از اتفاق فرار کرده باشیم و نه درگیر تصورات خود و پریشانی ذهنمان شویم.

کتاب پائولا نوشته‌ی ایزابل آلنده که کتاب‌هایش در ایران با اقبال خوبی مواجه بوده‌اند، در واقع اتوبیوگرافی از نویسنده است که بر اثر بیماری دخترش و به کما رفتن او شروع به نوشتن کتابی از خاطرات خود و جاده‌ی پر فراز و نشیب زندگی‌اش می‌کند. آلنده در خلال این خاطرات خواننده را با تاریخ و وقایع کشورش نیز آشنا می‌کند و با قلم خوب و دید زنانه‌اش داستانی تمام عیار می‌سازد. نویسنده طی نامه‌هایی به دخترش که در نهایت مشخص نیست به زندگی بر خواهد گشت یا نه تمام عشق مادرانه و علاقه‌اش را به او بیان می‌کند و از روزهای آغازین تا همان روزی که او بر روی تختی در بیمارستان خوابیده است سخن می‌گوید.

کتاب عکاسی، بالون‌سواری، عشق و اندوه

به تعداد آدم‌های روی زمین، مثل هر اثر انگشتی که متفاوت است، شاید راه‌هایی برای رهایی از غم وجود داشته باشد. نباید فکر کرد فردی که عزیزی را از دست می‌دهد بتواند بعد از مدتی مانند همیشه زندگی کند و یا هیچ تغییری در رفتار و کردارش پیش نیاید. بعد از گذشت سالیان او از بند سوگواریش بیرون می‌آید اما کمی از آن را همیشه همراه خود دارد و شاید این تعریف بی‌تکلفی از کل زندگی باشد.

کتاب عکاسی، بالون‌سواری، عشق و اندوه جستار و خودزندگی‌نامه‌ای از جولین بارنز، خالق رمان درک یک پایان است، که اندوه و غم از دست دادن همسرش را به‌رشته‌ی تحریر درآورده. بارنز بعد از سی سال زندگی مشترک با همسرش متوجه می‌شود که او تومور مغزی دارد و تنها بعد از سی و چند روز این زندگی مشترک به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: فواید و مزایای ذهنی کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسالان

کتاب از سه جستار تشکیل شده که در بخش اول تاریخچه‌ای از بالون‌سواری و عکاسی را می‌خوانیم که این دو امر چه‌قدر در زمان ظهور خود باعث اعجاب و ترس مردم بودند و کمتر کسی به آن متمایل بود اما همان چند نفری که پیش‌قدم این کار بودند لذت بزرگی را تجربه می‌کردند و از امتزاج این دو اتفاق عکاسی هوایی پدید آمد. در جستار دوم بارنز رابطه‌ای خیالی میان یک بازیگر و یک ماجراجو را روایت می‌کند. در بخش سوم نویسنده از خاطرات زندگی سی‌ساله‌ی خود با همسرش می‌گوید تا به بیماری و مرگ او می‌رسد و حال مواجهه‌ی خود با این اندوه را به‌تصویر می‌کشد. ارتباط دو بخش قبلی در این جستار مشخص می‌شود و خواننده‌ی بردبار لذت متنی آن را درک می‌کند. بارنز اعتقاد دارد که هر کس به شیوه‌ی خود سوگواری می‌کند و بیرون‌رفت از این اندوه به تجربه‌ی زیسته و خلقیات هر فرد بستگی دارد. او در ادامه درباره‌ برخورد اطرافیان با فرد سوگوار نیز سخن می‌گوید. شاید نکته‌ی مثبت این کتاب این باشد که تمام سطور و پاراگراف‌های کتاب قابل لمس و درک است و از هرگونه شعار و غلوی به‌دور.

کتاب تولستوی و مبل بنفش

شنیدن تجربه‌ی دیگران گاهی قوت قلبی‌ست که اگر دیگری توانست شاید من هم بتوانم، یا باعث شود چراغ تاریکی در ذهن روشن شود تا روش مختص به‌خود را، آن‌که تنها و تنها برای تسلی من در این دنیا وجود دارد، به‌ذهنم خطور کند.

کتاب تولستوی و مبل بنفش بازگویه‌ای از این تجربه‌ی شخصی‌ست که با دنیای ادبیات و کتاب همراه شده است. نینا سنکویچ نویسنده‌ی کتاب بعد از فوت خواهرش که بسیار به او وابسته بود تصمیم می‌گیرد به مدت یک سال هر روز کتابی را بخواند و نقدی از آن را برای مخاطب بلاگش به اشتراک بگذارد. نینا دریافته بود که این تمرین و غرق شدن در دنیای کلمات و جادوی ادبیات التیام قلبش می‌تواند باشد. کتاب با بیان روزهای سخت بیمارستان و دردی که خواهرش در تن داشت شروع می‌شود. نینا از سلب تمام بودن‌های خواهرش می‌گوید و برای این نبودن سخت غمگین است. در ادامه نویسنده بیان می‌کند که قصد کرده بود تمام زندگی نکرده‌ی خواهرش را نیز زندگی کند که یکی از این راه‌ها بستن این پیمان با خودش است که مسکن و ضمادی به نام ادبیات را بر زخمش بگذارد.

حاصل این عهد و پیمان کتابی شده است که خواننده را از تاریکی روزهای از دست دادن لحظه‌ای بیرون می‌آورد تا هم داغ سینه‌ای فروکش کند و هم از دنیای کتاب‌ها لذتی تمام ببرد.

کتاب مرگ

فکر کردن به پایان یا مرگ اطرافیان گاهی آن‌قدر گیج کننده و دلهره‌آور است که ترجیح می‌دهیم فراموشش کنیم و حواسمان را از آن دور کنیم. اما پذیرش مرگ مانند هر امری که برای زندگی انسانی پیش می‌آید برای بشر آگاه امری ضروری و حائز اهمیت‌ست.

کتاب مرگ از مجموعه‌ی تجربه و هنر زندگی نشر گمان زیر و زبر مفهوم مرگ را به ما بازمی‌نماید. کتاب از سه فصل تشکیل شده که در فصل اول مرگ را در ادیان مختلف بررسی می‌کند که در تمامی آن‌ها نگرشی امیدبخش برای تسلی این بزرگترین دلهره‌ی آدمی بیان شده است. در فصل دوم به مضرات تفکر زندگی جاودانه می‌پردازد که اگر این‌طور بود زندگی مانند کتابی تمام‌نشدنی، سرشار از ملال و کسالت و بدون هیچ پویایی و تبلوری بود.

بیشتر بخوانید: هفت عنوان از بهترین آثار پائولو کوئیلو

در فصل پایانی کتاب، مرگ را از دریچه‌ی روشن آن می‌بیند. از تأثیرات زیست محیطی گرفته تا زندگی شخصی که با حضور مرگ و دانش انسان از آن، لحظات زندگی همراه با برنامه برای انجام هر کاری‌ست تا دلیلی برای ایجاد رابطه با انسان‌های دیگر است. این مفهوم با تمام نقاط تاریک و ناملایمتش، خود زایش صفات نیکی را در انسان دارد مانند: شجاعت، عدالت، ایجاد روابط و رقابت، نیاز به تربیت و آموزش، فداکاری، مهم بودن و حس یگانگی به پدیده های دنیا.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید: