27 تیر 1401
530 بازدید

7 کتاب قصه برای پیش از خواب کودک

    در این مطلب می‌خوانید:

خرید کتاب کودک برای بچه ها معضل شیرینی است که هرچه بیشتر انجام شود به تبحر بیشتری در انتخاب کتاب مناسب منجر می‌شود و از سختی آن کاسته می‌گردد. کتاب‌هایی که در این مطلب معرفی کرده‌ایم، اغلب داستان‌های کلاسیکی هستند که مخاطب آن گروه سنی خاصی نیستند و حتی بزرگسالان از خواندن آن‌ها لذت خواهند برد یا حتی ممکن است این داستان‌ها را میان کتاب بزرگسالان مطالعه کرده باشند. اما با توجه به اینکه این داستان‌ها با لحن عامیانۀ کودکان بازنویسی شده‌اند، با بررسی دایره واژگان کودک خود می‌توانید کتاب مناسبی که برای او قابل‌فهم باشد را بیابید.

30 قصه 30 شب

 کتاب قصه کودکانه 30 قصه ۳۰ شب به نویسندگی مژگان شیخی مناسب کودکان پیش از دبستان تا ۸ سال است. هرجلد از این کتاب دارای ۳۰ قصۀ کوتاه می‌باشد که از زبان حیوانات روایت شده است. به‌‌عبارتی هر قصه برای یک شب در نظر گرفته شده و با این تفاسیر خواندن هر جلد برای کودک یک ماه طول می‌کشد. تاکنون ۱۲ جلد مختلف از مجموعه کتاب‌های «30 قصه 30 شب» منتشر شده است که قصه‌های شبِ یک سال کودکان را پوشش می‌دهد.
 این کتاب قصه کودکانه با تصویر و داستان‌های آموزندۀ زیبایش، مثل یک کلیله دمنۀ جدید است که هم والدین و هم کودکان از خواندن آن لذت خواهند برد. تصویرگری این کتاب را عطیه سهرابی برعهده داشته و انتشارات قدیانی آن را منتشر نموده است.

قصه‌های شیرین جهان 

 قصه‌های شیرین جهان نام مجموعه کتاب قصه کودکان است که توسط انتشارات قدیانی به دو صورت منتشر شده است: یک مجموعه شامل ۵۰ کتاب تک‌جلدی که هرکدام دارای یک قصه شاد کودکانه است و یک مجموعۀ ۱۰ جلدی که هر جلد شامل پنج داستان است.
این کتاب برای گروه سنی پیش از دبستان و سال‌های ابتدایی دبستان مناسب است. قصه های این مجموعه کتاب‌ها، همگی از میان مشهورترین داستان‌های کلاسیک جهان انتخاب شده و به زبان عامیانۀ کودکان پیش از دبستان بازنویسی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: 8 کتاب درباره زبان بدن که باید بخوانید!

برخی از این داستان‌های زیبا عبارت‌اند از: روباه بازیگوش، سگ عجیب دهکده، سیندرلا، عقاب مغرور، جادوگر شهر از، کلاغ و پرنده‌ها، شش برادر و یک خرگوش، شنل قرمزی و...

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب 

 مجموعه کتاب کودک قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب متشکل از داستان‌های نام‌آشنایی است که مرحوم مهدی آذر یزدی آنها را به رشتۀ تحریر درآورده است. این مجموعه کتاب شامل هشت جلد است که طی سال‌ها نسل‌های مختلف از آنها آموخته و با آنها سرگرم شده‌اند.
 جلد اول این کتاب را بیست‌و‌پنج داستان از قصه‌های کلیله و دمنه تشکیل داده‌اند. جلد دوم حاوی بیست‌و‌یک داستان بازنویسی شده از مرزبان‌نامه است. در جلد سوم سیزده داستان با اقتباس از سندبادنامه و دو داستان از قابوس‌نامه نوشته شده است. جلد چهارم شامل بیست‌و‌چهار داستان برگرفته از مثنوی است؛ این جلد برای کودکان و نوجوانانِ ۱۱ تا ۱4ساله مناسب می‌باشد. در جلد پنجم هجده داستان از قرآن کریم گردآوری شده که بیشتر آنها داستان پیامبران هستند. بیست‌و‌یک داستان از آثار شیخ عطار در جلد ششم بازنویسی و گردآوری شده‌اند. جلد هفتم شامل داستان‌هایی از گلستان سعدی بوده و در جلد آخر داستان‌هایی از زندگی امامان نقل شده است. این مجموعه کتاب را انتشارات امیرکبیر منتشر کرده است.
مخاطب این کتاب را کودکان دبستان و راهنمایی تشکیل می‌دهند. با توجه به سن رشدی و زبانی کودک می‌توانید کل مجموعه یا هر یک از جلدها را برای وی تهیه نمایید.

بیست افسانه ایرانی

 کتاب بیست افسانه ایرانی یک کتاب قصه کودکانه جدید شامل بیست افسانۀ کهن ایران است که به کوشش مصطفی رحماندوست گردآوری شده است و تلفیقی از متن و شعر می باشد. برخی از داستان‌های این مجموعه عبارت‌اند از: شکار آهویی که سر نداشت، مرغ قشنگ تپلی، دویدم و دویدم، موش دم‌بریده، مهرک و کلاغ و... . این کتاب برای کودکان 6 تا 12 سال مناسب است.
 کتاب بیست افسانه ایرانی به‌خاطر تصویرگری زیبایی که پژمان رحیمی‌زاده انجام داده، توانسته دیپلم افتخار IBBY سال 2002 را از آن خود کند. نشر افق کتاب «بیست افسانه ایرانی» را منتشر نموده است. 

ماهی سیاه کوچولو

 بااینکه سال‌ها از نگارش کتاب قصه ماهی سیاه کوچولو می‌گذرد، مانند این است که در حال خواندن جدیدترین کتاب قصه کودکان هستیم. داستان آموزندۀ ماهی سیاه کوچولو به نویسندگی صمد بهرنگی، برای همه دوران‌ها و تمام سنین جذاب و آموزنده است. این کتاب در سال ۱۳۴۶ منتشر شد و در سال ۱۳۴۷ به‌عنوان کتاب برگزیده کودک انتخاب شد. این کتاب  همچنین توانست جایزۀ ششمین نمایشگاه کتاب کودک در بلونیا ایتالیا و جایزه بین‌المللی دوسالانۀ براتیسلاوای چکسلواکی را دریافت کند.
کتاب ماهی سیاه کوچولو روایت ماهی بچه ماهی کوچکی است که دیگر نمی‌خواهد در جویبار زندگی کند و قصد دارد برود ته دنیا را ببیند و آن را کشف کند. او نمی‌خواهد به پذیرش سرنوشت خود در یک جویبار تا آخر عمر راضی شود. می‌خواهد خودش کسی باشد که داستان زندگی‌اش را رقم می‌زند. اگر قصد خرید کتاب قصه کودکی را دارید که خود نیز از آن لذت ببرید و بیاموزید، کتاب «ماهی سیاه کوچولو» بهترین گزینه است. صمد بهرنگی با کنار هم قرار دادن و تلفیق لحن کودکانه و مضامین عمیق انسانی در خلال قصه، خواندن آن را برای تمامی سنین شیرین و جذاب نموده است.

قصه‌های حسنی 

 کتاب قصه‌های حسنی یک مجموعه شش جلدی شامل مجموعا ۷۲ قصه است که محمدرضا یوسفی، محمدرضا شمس و مژگان شیخی نگارش آن را برعهده داشته‌اند. در این کتاب، داستان چگونگی پیدایش ضرب المثل‌ها و متل‌های کهن فارسی را می‌یابید که خواندن و دانستن‌اش برای کودکان آموزنده بوده و برای والدینِ بزرگسال نیز خالی از لطف نیست. همچنین برای برخی از ضرب‌المثل‌ها که داستان کودکانه ندارند، داستان‌های جدیدی توسط نویسندگان خلق و تالیف شده است.

بیشتر بخوانید: 9 عنوان از بهترین رمان‌های غم‌انگیز ادبیات جهان

 تصویرسازی این حکایات زیبا را کاظم طلایی انجام داده است. با خوانش این اثر وزین برای کودکان، علاوه بر ایجاد سرگرمی، قدم مثبتی در جهت ماندگاری متل های کهن ایرانی که رو به فراموشی است برداشته می‌شود. این کتاب که توسط انتشارات قدیانی منتشر شده، برای کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۲ سال مناسب می‌باشد.

برای خرید کتاب‌های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت خرید آنلاین کتاب بوک‌لند مراجعه نمایید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب