31 خرداد 1401
431 بازدید

5 کتاب پیشنهادی بیل گیتس در سال 2021

    در این مطلب می‌خوانید:

برای یافتن بهترین کتاب‌های دنیا و بهترین کتاب برای مطالعه یکی از راه‌های ممکن این است که ببینیم از نظر افراد مجرب، دانا و ورزیده بهترین کتاب پیشنهادی چیست و از خواندن کدام کتاب‌ها بهره‌ی بیشتری می‌بریم. یکی از کسانی که در این زمینه می‌تواند ما را یاری کند و پیشنهاداتی را به ما عرضه کند، بیل گیتس، سرمایه‌دار، کارآفرین و یکی از ثروتمندترین مردان آمریکایی است. در ضمن شما می توانید به صورت غیر حضوری و به آسانی از خانه اقدام به خرید آنلاین کتاب از سایت بوک لند نمایید.

پروژه هیل مری

داستان‌های علمی تخیلی یکی از انواع کتاب است که طرفداران پرشماری در سراسر جهان دارد. زمانی آثار آیزاک آسیموف خیلی خواننده داشت و بسیاری از آثارش نیز در ایران ترجمه شد. اما آسیموف تنها چهره در این میان نیست و ما نویسندگان دیگری نیز داریم که در این زمینه کتاب نوشته‌اند و آثاری ارائه کرده‌اند که بسیار پرمخاطب و گیرا است. بهترین کتاب برای مطالعه در زمینه‌ی داستان‌های علمی تخیلی اگر در پی پیشنهاد کتاب توسط بیل گیتس باشیم و بنا به نظر او بخواهیم به سراغ بهترین کتاب‌های دنیا برویم، کتاب پروژه هیل مری اثر اندی وییر است. وییر که زاده 1972 است در خانواده‌ای اهل علم در کالیفرنیا به دنیا آمد. پدرش فیزیکدان و مادرش مهندس برق بود و خودش هم در زمینه‌ی کامپیوتر تحصیل کرد. با این سابقه، بهترین کتاب پیشنهادی در ژانر داستان‌های علمی تخیلی، اثری از وییر است. داستان علمی تخیلی محدود به رویارویی اهریمن و فرشته و توسعه‌ی فن‌آوری آن هم در شکل و شمایل فانتزی نیست. در این نوع داستان‌ها اتفاقاً مسائل قدیمی بشری در شکلی جدید و در عالم تخیل بازآفرینی می‌شوند و با روکشی از عناصر دراماتیک، راه‌حل‌هایی را برای رفع مشکلات بشری عرضه می‌کنند. اگر در اینجا به پیشنهاد کتاب توسط بیل گیتس دقت کنیم، در می‌یابیم که او نیز با چنین رویکردی که در پی حل مسائل بشری است اثری از وییر را به ما پیشنهاد می‌دهد.

همنت

مگی اوفارل، خالق داستان همنت یک نویسنده‌ی ایرلندی انگلیسی است که آثارش همیشه مورد ستایش مردم و منتقدان بوده و هست. او دانش‌آموخته‌ی دانگشاه ادواردز است و در مجله‌ی ایندیپندنت هم خبرنگاری کرده و اکنون به تدریس نویسندگی خلاق اشتغال دارد. اگر پیشنهاد کتاب توسط بیل گیتس مورد توجه ما باشد تا بهترین کتاب برای مطالعه را در دست بگیریم، یکی از آثاری که او معرفی می‌کند، همنت است.

بیشتر بخوانید: 6 عنوان از بهترین کتاب‌های ماندگار صادق هدایت

داستانی که مگی اوفارل روایت می‌کند در خیابان هنلی شهر استراتفورد رخ می‌دهد. خانواده‌ای با سه فرزند در این شهر اقامت دارند که ما با ماجراهای آن‌ها سر و کار داریم. یک روز سوزانا که بزرگ‌ترین دختر این خانواده است دچار تب و لرز شدیدی می‌شود و همنت برادر بزرگش به یاری او می‌شتابد در حالی که کسی در خانه نیست. مادر خانواده که اگنس نام دارد در یک باغ سرسبز مشغول به پروراندن گیاهان دارویی است و پدر خانواده هم اشتغالاتی در شهر لندن دارد و این در حالی است که آن‌ها نمی‌دانند که همنت در حال سپری کردن آخرین روزهای زندگی خویش است. در بهترین کتاب پیشنهادی بیل گیتس، حرف از زندگی فرزند از دست رفته شکسپیر است و در واقع داستان همنت برگرفته از آن رویداد است. در این داستان با مسائل میان دوقلوها و خانواده‌ای که در اثر غم و اندوه در حال واژگونی است روبه‌رو هستیم. هنگامی که چهار سال از مرگ همنت می‌گذرد، پدرش دست به قلم می‌شود و نمایشنامه‌ای با این عنوان به نگارش درمی‌آورد. ما در این اثر که از نظر بیل گیتس از بهترین کتاب‌های دنیا است، با کشمکش‌ها و درگیری‌های درونی و وجودی پدر خانواده مواجه می‌شویم که مدام با خودش دست به گریبان است. و سوالات متعددی پس از آن رخداد به صورت موج‌های متوالی به او هجوم می‌آورند. داستان همنت داستانی است که در پیشنهاد کتاب توسط بیل گیتس جای تأمل دارد زیرا مسئله امید و ناامیدی را در مرکزیت خود جای داده است. تمام مسئله در این داستان، جدال این دو عنصر است که در لحظات مکرر به سراغ آدمی می‌آید. این کتاب بهترین کتاب برای مطالعه و بهترین کتاب پیشنهادی است که بیل گیتس معرفی می‌کند زیرا با ذائقه‌ی بسیاری از مردم همخوانی دارد و کسانی که به گونه‌های مختلف ادبی علاقه دارند با این کتاب ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد.

کلارا و خورشید

ماجرای کتاب کلارا و خورشید اثر کازوئو ایشی‌گورو که به نظر بیل گیتس از بهترین کتاب‌های دنیا و بهترین کتاب برای مطالعه است، به آینده ربط دارد اما نه آینده‌ای معلوم بلکه آینده‌ای مبهم که تاریخی دقیقی برای آن نمی‌توان در ذهن تجسم کرد. ایشی‌گورو به یک ربات می‌پردازد که نام او کلارا است که برآمده از هوش مصنوعی است و از انرژی خورشیدی نیرو می‌گیرد. کلارا دنیای ما آدمیان را از دید خودش می‌نگرد و روایتی خاص خود دارد. جالب این است که کلارا، به خیابان علاقه دارد، لیوان‌های کاغذی در نظرش جذاب هستند، از نگاه کردن به انسان‌ها لذت می‌برد و بیش از هر چیزی به خورشید عشق می‌ورزد. اما اگر بخواهیم بدانیم که داستان بهترین کتاب پیشنهادی بیل گیتس چیست باید گفت که کلارا در یک فروشگاه است تا او را انتخاب کنند. او در میان رهگذران و مردمی که از آنجا عبور می‌کنند در پی بچه‌ای است و بهتر است بگوییم در انتظار بچه‌ای است که قرار است با هم دوست شوند. در دنیایی که کازوئو ایشی‌گورو خلق کرده، فرصت رشد اجتماعی با محدودیت مواجه است و بسیاری از بچه‌ها اصلاح ژنتیکی می‌شوند. با طبقاتی در این داستان مواجه هستیم که ایشی‌گورو مختصات دقیق آن را نشان می‌دهد و این با روحیه‌ی کلارا خیلی سازگاری ندارد زیرا او به طور مستمر در حال یادگیری است. کلارا سرانجام با دخترکی آشنا و دوست می‌شود. دخترک بیماری بسیار خطرناکی دارد و درد زیادی می‌کشد و والدینش خیلی امید دارند که حضور کلارا حال او را بهتر کند. کتاب کلارا و خورشید که بهترین کتاب برای مطالعه از دیدگاه بیل گیتس است، بعد از چاپ در فهرست ده کتاب برتر داستانی نیویورک تایمز قرار گرفت و تاکنون نیز به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است.

رمزشکن: جنیفر دودنا، ویرایش ژن و آینده نژاد بشر

والتر ایساکسون در کتاب رمزشکن: جنیفر دودنا، ویرایش ژن و آینده نژاد بشر که از دیدگاه بیل گیتس در شمار بهترین کتاب‌های دنیا و بهترین کتاب برای مطالعه قرار می‌گیرد به توضیح این نکته می‌پردازد که بر چه اساسی و چگونه جنیفر داودنا برنده‌ی جایزه نوبل و همکارانش انقلابی ایجاد کردند که به ما این امکان را می‌دهد که بیماری‌ها را درمان کنیم، بر ویروس‌ها غلبه کنیم و در سلامت کامل زندگی کنیم. عصر دیجیتال بر پایه‌ی ریزتراشه، کامپیوتر و اینترنت برقرار است اما به نظر این نویسنده ما حالا در عصر دیگری هستیم و در حال وارد شدن به یک انقلاب علوم زیستی هستیم. اما در چنین عصری چه باید کرد تا کمتر مورد حمله و تهاجم ویروس‌ها قرار بگیریم و چگونه از خطر افسردگی بگریزیم و چگونه از پس دغدغه‌ی والدین در مواجهه با قد و قامت یا ضریب هوشی فرزندان آن‌ها برآییم که مدام به آن می‌اندیشند. ابزار ویرایش ژنی که دودنا و دیگران در گسترش دادند بر پایه‌ی یک ترفند مبارزه با ویروس باکتری‌هاست که بسیار اهمیت دارد و مطالعاتی که در خصوص آن صورت می‌گیرد برای آینده‌ی بشر نقشی تعیین‌کننده دارد.

هزار مغز: نظریه‌ای جدید از هوش

جف هاکینز، از نویسندگان معروفی است که کتاب‌های پرفروشی خلق کرده و خودش یک عصب‌پژوه، و از مبتکران صنعت کامپیوتر است. او در کتاب هزار مغز: نظریه‌ای جدید از هوش که به باور بیل گیتس از بهترین کتاب‌های دنیا است، نظریه‌ی خودش را درباره‌ی هوش ارائه کرده است. در نظریه‌ی جف هاکینز، درک ما از مغز و آینده‌ را هوش مصنوعی دگرگون می‌کند. در زمینه‌ی دانش اعصاب مطالعات و تحقیقات فراوانی انجام گرفته و مسائل ریز و درشتی هم حل شده و پاسخ یافته است با این وجود همچنان این سوال که بر چه اساسی سلول‌های ساده‌ای که درون مغز قرار دارند، هوش را پدید می‌آورند بی‌پاسخ مانده است. نویسنده و کسانی که در تحقیقاتش او را یاری می‌دهند به این مهم دست یافتند که مغز با استفاده از ساختارهایی که مثل نقشه‌ است، الگویی از دنیا خلق می‌کند و این الگوها بسیار هم متعدد و پرشمار هستند. این موجب می‌شود که ما دریابیم که روند ادراک چگونه محقق می‌شود. این کتاب از ایده و فکر عظیمی حرف می‌زند و از این رو بهترین کتاب پیشنهادی بیل گیتس نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: 7 کتاب برتر تاریخ ایران که حتما باید بخوانید

سخن آخر

اگر به پیشنهاد کتاب توسط بیل گیتس بیندیشیم دو نکته جای تأمل دارد. یکی اینکه او در معرفی بهترین کتاب‌های دنیا و بهترین کتاب برای مطالعه چه دغدغه‌هایی داشته و دو اینکه چه رویکردی به مسائل جهانی دارد. بیل گیتس اگر از بهترین کتاب پیشنهادی خود حرف می‌زند، در واقع از آینده‌ی بشریت حرف می‌زند زیرا نگرانی‌های موجهی درباره‌ی بیماری‌هایی که خطرآفرین هستند دارد و کاهش سطح امید به زندگی را نیز مهلک می‌داند. بنابراین از نظر او بهترین کتاب‌های دنیا و بهترین کتاب‌ها برای مطالعه آثاری هستند که به بشر کمک کنند تا زندگی بهتری داشته باشد و بتوان بر اساس آموزه‌های آن‌ها سلامت جسم و روان خود را تأمین کرد.

برای خرید رمان های پرفروش و روز دنیا می توانید به سایت بوک‌لند مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب