1 تیر 1402
1444 بازدید

نکاتی برای داشتن کتابخانه شخصی منظم و زیبا

    در این مطلب می‌خوانید:

همانطور که هوراس مان (سیاستمدار آمریکایی) می‌گوید: "کتاب پنجره‌ای است که روح از طریق آن به بیرون نگاه می‌کند. خانه بدون کتاب مانند اتاق بدون پنجره است." کتاب خواندن یک راه عالی برای یادگیری و رشد شخصیت است که همه سنین از کودک گرفته تا افراد مسن، به آن نیاز دارند. یکی از راه‌های تشویق اهالی خانه، خرید کتاب و ایجاد یک کتابخانه شخصی زیبا و منظم در محیط خانه است. با وجود چنین محیطی، هر یک از اعضا خانواده برای مطالعه کردن تشویق می‌شوند. اما چطور این کتابخانه را ایجاد کنید؟ با ما در سایت خرید آنلاین کتاب بوک لند همراه باشید تا به شما پاسخ دهیم.

تهیه لیست کتاب‌های مورد نیاز

اگر در خانه تعداد زیادی کتاب دارید، همه آن‌ها را جمع‌‌آوری کنید تا در کتابخانه قرار دهید. اگر تعداد کتاب‌ها کم است، ابتدا لیستی از کتاب‌های مورد علاقه خود و سایر اعضاء خانواده را تهیه کنید. وقتی کتاب‌هایی را می‌خرید که به آن‌ها علاقه دارید، میل شما برای مطالعه افزایش می‌یابد.

اگر فقط به زیبایی و نظم کتابخانه شخصی فکر می‌کنید، اندازه کتاب‌ها و رنگ جلد آن‌ها باید با همدیگر مطابقت داشته باشد. هر یک از موسسات انتشارات، ممکن است جلد یک کتاب را با رنگ و طرح متفاوت چاپ کنند. البته در نهایت محتویات هر دو کتاب از چندین انتشارات یکسان است. اما برای اینکه زمان چیدن کتابخانه شخصی، کتاب‌ها هم اندازه و با رنگ‌های متناسب باشند، زمان خرید به این نکته توجه داشته باشید.

پیدا کردن فضای مناسب برای قرار دادن کتابخانه شخصی

قدم بعدی برای ایجاد کتابخانه در محیط خانه یا محل کار، پیدا کردن مکان مناسب است. در این مورد باید به چند نکته دقت داشته باشید:

  • از قرار دادن کتابخانه در نزدیکی دیوارهایی که در معرض تغییرات دما هستند، خودداری کنید. پنجره و ورود رطوبت و یا گرما و نور آفتاب به کتاب‌ها آسیب می‌زند.
  • از قرار دادن کتابخانه در محیط نزدیک به آشپزخانه نیز خودداری کنید. زیرا باعث جذب حشرات به سمت کتاب‌ها می‌شود.
  • کتابخانه را در جایی از خانه قرار دهید که هیچ استفاده‌ای ندارد و در آنجا کمتر رفت و آمد وجود دارد.

هر چقدر دسترسی کودکان به کتابخانه کمتر باشد، کتاب‌های شما طول عمر بیشتری خواهند داشت. چرا که با صحنه کتاب‌های پاره شده روبرو نمی‌شوید.

طراحی کتابخانه با کمترین هزینه

یکی از نکاتی که برای چیدن کتابخانه شخصی باید به آن دقت داشته باشید، تعیین میزان هزینه است. برخی به اشتباه فکر می‌کنند هر چقدر برای طراحی یک کتابخانه هزینه کنند، فضای لوکس‌تری برای چیدن کتاب‌ها خواهند داشت. در حالی که شما می‌توانید با بازسازی یک کمد قدیمی یک کتابخانه عالی و مدرن داشته باشید.

کافیست روش رنگ‌آمیزی چوب و یا نصب برچسب روی کمد قدیمی را بلد باشید. حالا می‌توانید از یک وسیله غیرکاربردی، یک کتابخانه شیک و زیبا بسازید. فقط باید به تعداد قفسه‌ها توجه داشته باشید. ضمن اینکه ارتفاع هر قفسه باید به اندازه طول کتاب‌ها باشد تا در زمان چیدن آن‌ها دچار مشکل نشوید.

ایجاد کتابخانه توکار در خانه

اگر در یک آپارتمان نقلی زندگی می‌کنید که فضای زیادی برای ایجاد کتابخانه شخصی ندارید، بهتر است به روش ساخت کتابخانه توکار فکر کنید. در این روش در داخل دیوار را که به شکل طاقچه طراحی می‌شود، قفسه‌بندی کنید. سپس کتاب‌ها را در داخل آن قرار دهید. کتابخانه‌های توکار برای کسانی که صاحب ملک هستند، بهترین گزینه است تا فضای کمتری اشغال شود. این نوع کتابخانه‌ها دائمی و ثابت هستند و با داشتن کمی خلاقیت می‌توانید دکور زیبایی را برای چیدن کتاب‌ها در خانه خود ایجاد کنید.

کتابخانه‌های کمدی بیشتر برای افراد مستاجر و با خانه‌های نقلی و کوچک مناسب است.

قرار دادن کتاب‌ها در قفسه‌های بالا

اگر در خانه کودک بازیگوش دارید و یا فکر می‌کنید با آمدن مهمان ممکن است کسی به کتاب‌های شما دست بزند، بهترین کار این است که طبقات پایین کتابخانه را شلف یا کشو قرار دهید و کتاب‌ها را در قفسه‌های بالای آن قرار دهید. به طوری که ارتفاع کتاب‌ها از سطح زمین حداقل یک متر باشد. با این کار مانع از خراب شدن چیدمان کتاب‌ها توسط کودکان می‌شوید.

بیشتر بخوانید: 10 کتاب جنایی که باید بخوانید

انتخاب کتابخانه با سایز مناسب

سایز کتابخانه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که خانه کوچک است و فضای زیادی برای قرار دادن این وسیله ندارید. اگر هدفتان فقط داشتن یک کتابخانه شخصی با دکور زیبا و مدرن است، مجبور نیستید یک وسیله بزرگ تهیه کنید که تمامی کتاب‌ها را در آن قرار دهید. بلکه می‌توانید تنها بخشی از کتاب‌های موجود خود را در یک کتابخانه کوچک قرار دهید. بعد از مطالعه کتاب‌ها، آن‌ها را با کتاب‌هایی که در جای دیگری (مثل کمد دیواری، انباری و ...) عوض کنید.

طراحی دکور دیوار پشت کتابخانه

یکی دیگر از راه‌هایی که با آن می‌تواند یک کتابخانه شیک و زیبا در خانه داشته باشید، تزئین کردن دیوار پشت آنست. برای این کار چند روش وجود دارد:

استفاده از کاغذ دیواری ساده

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای زیباتر کردن نمای پشت کتابخانه با کاغذ دیواری است. از آنجا که کتاب‌ها همیشه یک رنگ نیستند و مجبورید کتاب‌های رنگارنگی در کتابخانه خود داشته باشید، پس دیوار پشت کتابخانه هم باید تک رنگ و ساده باشد. به طوری که کتاب‌ها به خوبی دیده شود و شلوغی کاغذ دیواری باعث بی‌نظم شدن این قسمت از خانه نشود.

رنگ‌آمیزی دیوار پشت کتابخانه شخصی

یکی دیگر از روش‌ها برای زیباتر کردن کتابخانه در محیط کار یا خانه، رنگ‌آمیزی دیوار است. برای انتخاب رنگ باید به رنگ کتابخانه دقت کنید. همیشه رنگ دیوار و کتابخانه باید در تضاد با هم باشند. برای مثال اگر رنگ کتابخانه شما فندقی یا گردویی تیره است، دیوار باید رنگ شیری یا سفید باشد. اما وقتی رنگ کتابخانه سفید است، باید از رنگ‌های تیره مثل فیلی برای دیوار پشت آن استفاده کنید.

تضاد رنگ بین دیوار و کتابخانه، باعث بهتر دیده شدن کتاب‌ها و محیط کتابخانه می‌شود. از سوی دیگر تاثیر بسیار زیادی روی دکوراسیون خانه شما دارد.

استفاده از تزئینات در کنار کتاب‌ها

اگر چه کتابخانه به طور اختصاصی برای چیدن کتاب‌هاست، اما با قرار دادن وسایل تزئینی مثل تندیس، گلدان مصنوعی، قاب عکس، قلمدان و .... می‌تواند نمای لوکس‌تری را به آن ببخشید. توجه داشته باشید در کتابخانه گلدان طبیعی قرار ندهید. زیرا ممکن است در اثر آبدهی زیاد به گلدان، بخشی از رطوبت و آب آن وارد کتابخانه شود و کتاب‌های شما را خیس کند. بهتر است گلدان طبیعی را در کنار کتابخانه و روی زمین قرار دهید.

همچنین قرار دادن شمعدان در قفسه‌های کتابخانه روش مناسبی برای تزئین نیست و ممکن است با روشن کردن شمع، حرارت آن به کتاب‌های شما آسیب برساند.

قرار دادن صندلی در کنار کتابخانه

یک صندلی راحتی برای مطالعه در کنار کتابخانه شخصی می‌تواند این قسمت از خانه را برایتان جذاب‌تر کند. از سوی دیگر با وجود صندلی حس آرامش بیشتری دارید و علاقه‌تان برای کتاب خواندن بیشتر می‌شود. صندلی تابی و صندلی مادر بزرگ (راک) دو نوع صندلی کاربردی برای این قسمت هستند که مطالعه کردن روی آن‌ها می‌تواند جذاب باشد.

وجود نورپردازی در کتابخانه

کتابخانه شما باید در محلی قرار بگیرد که نور طبیعی برای آن تأمین شده باشد. اما اگر در محیط خانه شما نور زیادی وجود ندارد، با نورپردازی مصنوعی هم می‌توانید جای خالی آن را پر کنید. اگر قرار است در کنار کتابخانه خود بنشینید و مطالعه داشته باشید، وجود نور انگیزه بیشتری به شما می‌دهد.

چیدن کتاب‌ها برحسب علاقمندی یا حروف الفبا

اگر تعداد کتاب‌های شما آنقدر زیاد است که در پیدا کردن آن‌ها دچار مشکل می‌شوید، زمان چیدن آن‌ها در کتابخانه، یک مشخص داشته باشید. برای مثال آن‌ها را برحسب میزان علاقمندی خود بچینید و همیشه کتاب‌های پرکاربرد را در قفسه‌های در دسترس خود قرار دهید. همچنین می‌توانید آن‌ها را برحسب حروف الفبا در کتابخانه قرار دهید تا در زمان پیدا کردن کتاب مورد علاقه خود دچار اشتباه نشوید. برای مثال یک قفسه را برای حرف «الف»، قفسه دوم برای حرف «ب» و به همین ترتیب آن‌ها را در کتابخانه قرار دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی 7 کتاب برای کنترل و مدیریت زمان

در آخر

امیدواریم آنچه در این مطلب گفته شد برایتان مفید بوده باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب