6 خرداد 1402
678 بازدید

معرفی 7 کتاب برای کنترل و مدیریت زمان

    در این مطلب می‌خوانید:

با وجود زندگی‌های مشغله و کسب و کارهای رقابتی، مدیریت زمان از مهم‌ترین دغدغه‌هاست و نحوه استفاده از زمان می‌تواند تعیین کننده خیلی از چیزها باشد. کتاب‌های معروف و بزرگ بسیاری در این مورد وجود دارند، اما در مقاله امروز از سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند به معرفی ۷ مورد از بهترین‌ها بسنده کرده‌ایم.

کتاب سامان دادن کارها Getting Things Done

این کتاب در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و هنوز هم از منابع قابل اعتماد برای کسانی است که به فکر مدیریت زمان بهتر و موثرتر هستند. کتاب سامان دادن کارها یکی از بهترین کتاب‌های سازماندهی شخصی است که چارچوبی کامل و مشخص برای از بین بردن هرج و مرج زندگی فردی در اختیارتان قرار می‌دهد.

سیستم معرفی شده در این کتاب که به اختصار به آن جی تی دی هم گفته می‌شود، تقریبا برای هر یک از موانع بهره وری که ممکن است سر راه‌تان قرار بگیرد راه حل واضح ارائه می‌دهد. این کتاب مدیریت زمان همچنین به شما کمک می‌کند بتوانید در هر زمان روی همان کاری که انجام می‌دهید متمرکز شوید و یک «مرحله بعدی» را برای کارهای بزرگ در نظر بگیرید که از نیمه تمام ماندن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

کتاب هفته کاری ۴ ساعته The 4-Hour Workweek

این کتاب در واقع مدیریت زمان را موفقیت در کسب و کار تلفیق می‌کند. اگر کارآفرینی هستید که به دنبال راه بهتری برای مدیریت زمان و به موفقیت رساندن کسب و کار خود می‌گردید، خواندن این کتاب برای شما ضروری است. تیم فریس یکی از مطرح‌ترین نویسندگان در حوزه بهره وری کسب و کار است و درس اصلی او در این کتاب نیز ساده است: به جای تمرکز بر انجام هرچه بیشتر، روی انجام کارهای معدودی که منجر به پیشرفت بزرگ‌تری می‌شود تمرکز کنید.

فریس همچنین به این موضوع می‌پردازد که چگونه تصمیم بگیرید کدام فعالیت‌ها را باید حذف کنید یا به شخص دیگری محول کنید، چگونه یک لیست کاربردی بسازید و چگونه روز خود را برای حداکثر تأثیرگذاری برنامه ریزی کنید. این کتاب البته نه تنها برای کارآفرینان بلکه برای همه افراد شاغل می‌تواند گزینه‌ای عالی برای خواندن باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی 10 کتاب داستان انگلیسی برای تقویت زبان

کتاب اصل گرایی، اصل را بچسبید و فرع را رها کنید Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less

ترجمه دیگر این کتاب ضرورت گرایی؛ گرایش اصولی به کمترین‌ها است. این کتاب مدیریت زمان توسط گرگ مک‌کیون، یکی از معروف‌ترین نویسندگان و سخنرانان در حوزه موفقیت کسب و کار نوشته شده است و از مهم‌ترین کتاب‌های او به شمار می‌رود که جزو پرفورش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز نیز قرار دارد. او در این کتاب تکنیک مدیریت زمان یا استراتژی بهره‌وری را نشان نمی‌دهد، بلکه روشی سیستماتیک را برای تشخیص دادن چیزهای ضروری و مهم و حذف هرچیز بی‌اهمیت دیگر پیشنهاد می‌کند که در نهایت به صرفه جویی در زمان و کارایی موثر منجر می‌شود. اصل گرایی در واقع از صرف زمان برای انجام کارهایی که ضروری نیست و یا می‌توان به دیگران سپرد جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود در کار اصلی خود پیشرفت سریع‌تری را مشاهده کنید، به علاوه درباره قدرت نه گفتن نیز حرف‌های جالبی دارد.

کار عمیق Deep work

کتاب کار عمیق یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها در حوزه مدیریت زمان است. نیوپورت در این کتاب معروف می‌گوید یکی از مهارت‌هایی که اتفاقا تعداد افراد کمی در دنیای امروز دارند، توانایی انجام کار عمیق است. اما کار عمیق دقیقا چیست؟ کار عمیق فعالیت‌هایی هستند که در محیطی عاری از حواس پرتی انجام می‌شوند و نیازمند تمرکز بالا هستند، به بهبود مهارت‌ها منجر می‌شوند و تکرارشان هم سخت است. چندان آسان به نظر نمی‌رسد نه؟ نیوپورت اشاره می‌کند که بیشتر ما به سمت چیزهایی کشیده می‌شویم که واقعا اهمیتی ندارند، از طرفی وقتی زمان زیادی را صرف کارهای روزمره و «کم عمق» می‌کنید، ظرفیت خود را برای کار عمیق خراب می‌کنید زیرا کار عمیق اراده می‌خواهد و شما فقط مقدار محدودی از اراده دارید. بنابراین اگر بتوانید مغز خود را برای انجام کار عمیق آموزش دهید و بر این مهارت مسلط شوید، خود به خود یک سر و گردن از رقبا بالاتر خواهید بود.

کتاب ۱۶۸ ساعت 168 Hours

نام کامل این کتاب مدیریت زمان این است: 168 ساعت: شما بیشتر از آن چه که فکر می کنید وقت دارید. محتوای کتاب هم از نام آن مشخص است، همه ما به یک اندازه و 168 ساعت در هفته فرصت داریم تا خود را برای موفقیت آماده کنیم. پس چگونه است که برخی از تک تک دقایق و لحظات استفاده می‌کنند و برخی همیشه وقت کم می‌آورند؟ وندرکام در این کتاب از تجربیات افراد واقعی استفاده می‌کند که راه‌های خلاقانه‌ای برای استفاده مفیدتر از زمان خود پیدا کرده‌اند. در واقع او می‌گوید گزاره‌ »وقت کافی نداریم» درست نیست.

بلکه زمان کافی داریم اما آن را صرف انجام کارهایی می‌کنیم که مهم نیستند و به این ترتیب زمان انجام کارهایی که واقعا اهمیت دارند را از دست می‌دهیم. از جمله توصیه‌های این کتاب ثبت گزارش ساعت به ساعت کارهایی که در طی روز انجام می‌دهید و سپردن کارهای غیر ضروری به دیگران است که هر دو تاثیر مهمی در صرفه جویی و مدیریت زمان بهتر دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 کتاب تغییر عادت های کهنه و ایجاد عادت های خوب

کتاب باهوش‌تر، سریع‌تر، بهتر Smarter Faster Better

چارلز داهیگ را ممکن است با کتاب معروف او یعنی قدرت عادت بشناسید. در این کتاب داهیگ بیشتر روی بهره وری و مدیریت زمان تمرکز دارد و یک کار عالی دیگر را خلق کرده است. مهم‌ترین ویژگی کار داهیگ مبتنی بودن آن بر علم است. داهیگ نه تنها نکاتی عالی را بیان می‌کند، بلکه دقیقاً به شما ثابت می‌کند که چرا این نکات از طریق مطالعات متعدد برگرفته از روانشناسی، علوم اعصاب و حتی اقتصاد رفتاری به دست آمده‌اند. خواندن این کتاب روان و لذت بخش و در عین حال علمی و دقیق است. در باهوش‌تر، سریع‌تر، بهتر، در بخش‌های مختلف روایت‌های واقعی از شرکت‌ها و اشخاص مختلف می‌خوانیم که هر یک روی موضوعی تمرکز دارند و به مدیریت زمان و بهره‌وری بهتر کمک می‌کنند.

کتاب کِی (ترفند های علمی زمان سنجی عالی) When: The Scientific Secrets of Perfect Timing

به عنوان کتاب آخر دوست داریم کتابی کمی متفاوت‌تری را معرفی کنیم. این کتاب مدیریت زمان بیشتر به زمان انجام کارها می‌پردازد تا اولویت بندی آن‌ها. نیل پینک برای نتیجه‌گیری در مورد این که چگونه زمان‌بندی بر انگیزه و موفقیت تأثیر می‌گذارد، به علوم، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و اقتصاد روی می‌آورد. او از ترکیبی از داده‌ها و حکایت‌ها برای نشان دادن الگوها، نکات و ایجاد خواندنی جذاب استفاده می‌کند.

این کتاب به بررسی موضوعاتی مانند اهمیت عاطفی شروع، میانه و پایان یک کار، قدرت وقفه‌های کاری و زمانی و هنر هماهنگ سازی تیم می‌پردازد. این کتاب مدیریت زمان نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید با پذیرش اینرسی و انتخاب لحظه مناسب برای اقدام و انجام یک کار، زمان خود را بیشتر و بهتر مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های خودشناسی + راهنمای خرید

جمع بندی

در این مقاله از سایت سفارش کتاب بوک لند 7 مورد از بهترین کتاب‌ها را در حوزه مدیریت زمان معرفی کردیم که با مطالعه هر یک می‌توانید روش‌هایی عالی برای اولویت بندی و برنامه ریزی برای افزایش بهره‌وری در کارها پیدا کنید. نکته مهم اینجاست که اگر سعی کردید از ترفندی استفاده کنید، به آن پایدار بمانید. چیزهایی که در کتاب می‌خوانید را واقعا وارد زندگی روزمره کنید تا نتیجه آن را ببینید و البته سریع‌تر بتوانید به سمت اهداف خود حرکت کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب