26 اردیبهشت 1402
2013 بازدید

معرفی 6 کتاب تغییر عادت های کهنه و ایجاد عادت های خوب

    در این مطلب می‌خوانید:

همه‌ی رفتارها، تصمیم گیری‌ها و عکس‌العمل‌های ما در شرایط مختلف تحت تاثیر عاداتی هستند که در زندگی خود داریم. عادت‌های خوب و بد زندگی ما را می‌سازند و تغییر دادن آن‌ها هم چندان کار ساده‌ای نیست. کتاب‌های زیادی درباره عادت‌ها و تغییر دادن آن‌ها نوشته شده است و هر یک از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده است. در ادامه در بلاگ خرید آنلاین کتاب بوک لند با کتاب‌هایی آشنا می‌شوید که می‌توانند به شما برای تغییر عادات و برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهدافتان مفید باشند.

ریز عادت‌ها Mini Habits

کتاب ریز عادت ها یا عادت‌های کوچک، یک کتاب تغییر عادت مختصر تنها در ۱۲۸ صفحه اما فوق‌العاده ارزشمند است که به شما می‌آموزد چگونه عادت‌های جدید را با کاهش دادن آن‌ها به کوچک‌ترین نسخه‌شان، به‌طور پیوسته حفظ کنید. برای مثال، چند بار تا به حال به خود گفته‌اید که هفته بعد باشگاه رفتن را شروع می‌کنید و چند هفته بعد دوباره این قول را به خود داده‌اید؟

گایز در این کتاب تغییر عادت توضیح می‌دهد که چرا شما به طور مداوم به الگوهای قدیمی و خود ویرانگر عقب نشینی می‌کنید و این موضوع را از نظر روانشناسی بررسی می‌کند، به علاوه به شما چارچوبی می‌دهد تا از عادت‌های بد یا عدم انجام عادت‌های خوب جلوگیری کنید. او با استفاده از حکایت‌هایی از زندگی خود، توضیح می‌دهد که چگونه با انجام تنها یک حرکت شنا در روز، عادت کرده است که هر روز به باشگاه برود، یا این که چگونه اکنون می‌تواند به طور مداوم بیش از 2000 کلمه در روز بنویسد، در صورتی که این کار را با عادت کوچک شروع به نوشتن فقط 50 کلمه در روز کرد.

عادت‌های انعطاف پذیر Elastic Habits

کتاب عادت‌های انعطاف پذیر نیز توسط استفان گایز نوشته شده و در واقع در ادامه همان کتاب ریز عادت‌ها نوشته شده است. در حالی که کتاب ریز عادت‌ها همه چیزهایی را که باید در مورد تاکتیک‌های لازم برای ایجاد عادات جدید بدانید به شما آموزش می‌دهد، این کتاب تغییر عادت همه چیز را یک گام فراتر می‌برد و به شما کمک می‌کند تا به تلاش‌های خود نظم بدهید و آن را در قالب یک سیستم پیاده کنید.گایز متواضعانه اعتراف می‌کند که هر چند کتاب ریز عادت‌ها به افراد کمک می‌کند چرخه شروع و توقف رفتارهای جدید را بشکنند، اما واقعاً چارچوبی برای بعد از ایجاد تغییرهای کوچک ارائه نمی‌کند. کتاب عادت‌های کوچک برای شروع عالی است، اما اگر به دنبال خلاقانه‌ترین اثر گایز هستید، این کتابی است که باید انتخاب کنید.

وقتی که شما دائماً و هر روز یک رفتار را تکرار می‌کنید، اراده و انگیزه شما به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند. با این وجود برای مشاهده پیشرفت‌های بزرگ یا سریع، باید خود را به چالش بکشید. گایز توضیح می‌دهد که این همان جایی است که عادت‌های کوچک ممکن است کافی نباشند، زیرا هدف بزرگ‌تری در اختیار شما قرار نمی‌دهند و مانع از پیشرفت شما می‌شود. او در این کتاب تغییر عادت یک سیستم منعطف می‌سازد که می‌توانید برای پیگیری پیشرفت خود و مشاهده پیشرفت قابل اندازه گیری پیاده سازی کنید.

بیشتر بخوانید: 13 کتاب علمی تخیلی که باید بخوانید

کتاب عادت‌های خوب، عادت‌های بد Good Habits, Bad Habits

این کتاب تغییر عادت به روانشناسی عمیق‌تر پشت تغییر رفتار می‌پردازد. کتاب عادت‌های خوب، عادت‌های بد روایت‌های مختلف را تحلیل می‌کند و توضیحاتی علمی در مورد این که چرا این تلاش‌ها موفق یا ناموفق بوده‌اند ارائه می‌دهد. وندی وود شکل‌گیری عادت را به عناصر اساسی زمینه و تکرار تقسیم می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه تغییر رفتار به ترکیبی از طراحی دقیق و انعطاف‌پذیری بستگی دارد. کتاب تغییر عادت وود با توضیح علم پشت خودسازی، شکاف‌هایی را که کتاب‌های عادت دیگر بین ایجاد طرز فکر مثبت و دستیابی به نتایج باقی می‌گذارند، پر می‌کند.

اگرچه وندی وود کتاب خود را با تحقیقات و اصول علمی تطبیق می‌دهد، اما این کتاب همچنان سرگرم کننده است و لحن آن در هیچ‌ جایی خیلی خشک یا حوصله سر بر نیست. همه ما تغییراتی را در عادات روزمره خود به دلیل اتفاقات مختلف تجربه کرده‌ایم و به همین دلیل هم درک چگونگی ساختار عادات در محل کار و خانه برای دستیابی به تعادلی از مفید بودن، سلامتی و حفظ روابط بسیار مهم است. پشت این کتاب حدود سه دهه تحقیقات و آزمایش وجود دارد و می‌توانید مطمئن باشید که یک کتاب علمی و دقیق را مطالعه می‌کنید.

کتاب عادت‌های اتمی Atomic Habits

کتاب عادت‌های اتمی نه تنها یک کتاب تغییر عادت، بلکه یکی از بهترین کتاب‌ها در حوزه توسعه فردی است. نقطه تمرکز کتاب بر این است که سیستم بد دلیل اصلی شکست در از بین بردن عادت‌های بد و ایجاد عادت‌های خوب است، بنابراین مطمئن‌ترین راه برای تغییر رفتار و بهتر شدن این است که محیط خود را دستکاری کنید تا عادت‌های بد را سخت و عادت‌های خوب را آسان کنید. کلید دیگری برای تغییر رفتار درازمدت این است که عادت‌های جدید را به آرامی و با تغییرات کوچک ایجاد کنید و اجازه دهید به جای تعیین اهداف خیلی بزرگ و دست نیافتنی هنگام شروع، اقدامات کوچک در طول زمان باعث پیشرفت شوند.

 جیمز کلیر اصول ساده‌ی علوم اعصاب و روان‌شناسی را در سیستم خود به کار می‌گیرد و استراتژی‌های روشنی را برای ایجاد چنین رفتارهایی پیشنهاد می‌کند. با توجه به همه‌ی این حرف‌ها، اگر می‌خواهید زندگی خود را تغییر دهید، باید روی تغییرات کوچک و تدریجی تمرکز کنید که شاید در نگاه اول به نظر می‌رسد تأثیری بر نتایج ندارند.این تصمیم‌ها مهم نیست که چقدر کوچک به نظر می‌رسند، زیرا در هر صورت مغز شما را مجاب می‌کنند که در حال تغییر به فرد دیگری هستید.

کتاب چگونه تغییر کنیم How to Change

کتاب چگونه تغییر کنیم کتابی است که می تواند یک تحول عمیق ایجاد کند. این کتاب به بررسی بهترین شرایط برای تغییر و موانعی می‌پردازد که افراد را از ایجاد تغییرات باز می‌دارد. نویسنده این کتاب تغییر عادت یعنی کتی میلکمن، نتایج مطالعات دنیای واقعی را استخراج می‌کند تا تاکتیک‌های مبتنی بر داده‌های علمی را برای مبارزه با اهمال‌کاری و تنبلی و معرفی روتین‌های سالم‌تری که به خوانندگان کمک می‌کند به اهداف خود برسند، پیشنهاد کند. در طول کتاب، میلکمن چندین اشاره به مفهوم عادات می‌کند، اما هرگز از تمرکز گسترده‌تر خود روی تغییر رفتار دور نمی‌شود. این کتاب با اندازه‌گیری فرآیند‌ها و اشاره به الگوها، ایده تغییر را رمزگشایی می‌کند. چگونه تغییر کنیم یک راهنمای خودیاری است که حرف‌های انگیزشی و وعده‌های متحول کننده خود را با شواهد محکم پشتیبانی می‌کند. او به شدت معتقد است باید به جای شعارهای کلی و انگیزشی، بیشتر به موانع درونی خود بیندیشیم و راه‌ را با توجه به ویژگی‌های فردی خود ترسیم کنیم.

بیشتر بخوانید: فصلنامه راهنمای خواندن: بهار 1402

کتاب قدرت عادت The Power of Habit

یکی از مهم ترین آثار کتاب تغییر عادت، کتاب قدرت عادت اثر چارلز داهیگ است و می توان با اطمینان گفت بسیاری از کتاب‌های این حوزه تحت تاثیر آثار داهیگ نوشته شده‌اند.  این کتاب کلاسیک یکی از بهترین‌ کتاب‌ها در مورد عادت‌ها است، زیرا این اولین کتابی بود که به عموم مردم کمک کرد تا بفهمند عادت‌هایشان چگونه شکل می‌گیرد. این کتاب از سه بخش تشکیل شده است و به تحلیل عادات افراد، سازمان ها و جوامع موفق می پردازد.

داهیگ ما را با ایده «حلقه عادت» آشنا می‌کند؛ یک فرآیند عصبی که چگونگی شکل گیری همه عادات فعلی ما را توضیح می‌دهد. مهم‌تر از همه، او در مورد چگونگی دستکاری حلقه عادت به منظور ایجاد آسان‌تر عادت‌های جدید صحبت می‌کند. شروع یا ترک یک عادت ممکن است دشوار باشد، اما دانستن اینکه دقیقاً چگونه و چرا شکل می‌گیرند، می‌تواند در زمان ما صرفه‌جویی کند و کنترل زیادی به ما بدهد. در حالی که معمولا انواع کتاب تغییر عادت دستورالعمل‌های گام به گام را برای تغییر رفتار شخصی ارائه می‌کنند، کتاب قدرت عادت رویکرد ظریف‌تری دارد و به جای توصیه مستقیم، مشاهدات و تحلیل هایی را به اشتراک می‌گذارد که به خوانندگان کمک می‌کند تا درک بهتری از عادت به عنوان پایه‌ای برای تغییر به دست آورند.

جمع بندی

بیش از 40% کارهایی که در طول روز انجام می دهیم در واقع از روی عادت انجام می‌شوند. بنابراین شاید تغییر یک عادت به خودی خود کوچک و بی‌تاثیر به نظر برسد، اما در دراز مدت تغییر عادت‌ها می‌توانند زندگی شما از این رو به آن رو کنند، پس خواندن این ۶ کتاب انگیزشی تغییر عادت را از دست ندهید زیرا ممکن است دقیقا همان چیزی باشند که برای نزدیک‌تر شدن به اهداف خود نیاز دارید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب