23 اردیبهشت 1402
2914 بازدید

13 کتاب علمی تخیلی که باید بخوانید

    در این مطلب می‌خوانید:

13 کتاب علمی تخیلی که باید بخوانید

خواندن کتاب علمی تخیلی دنیای خودش را دارد و به شما اجازه می‌دهد از راحتی خانه خود به دنیایی ناشناخته بروید و تجریه‌های جدیدی را کشف کنید. با این تفاسیر تعجبی هم ندارد که این ژانر از قدیم تا به الان یکی از محبوب‌ترین‌ها باقی مانده و هر ساله از روی کتاب‌های علمی تخیلی فیلم‌ها و سریال‌های زیادی هم اقتباس می‌شوند. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی کتاب بوک لند با ۱۳ تا از بهترین‌های این ژانر آشنا می‌شویم.

سه گانه بنیاد The Foundation Trilogy

این سه‌گانه الهام بخش بسیاری کتاب‌های دیگر در ژانر علمی تخیلی بوده است. رمان بنیاد شما را به سفری به زمانی فراتر از تصور ما می‌برد؛ زمانی بسیار دور در آینده که انسان‌ها در کهکشان مستقر شده‌اند تا جهان را کشف کنند. این رمان شما را به دنیایی فانتزی می‌برد، دنیایی که در آن هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه چیز را می‌توان در یک معادله ریاضی تبدیل کرد. ایزاک آسیموف نویسنده این کتاب از برترین نویسندگان کتاب علمی تخیلی تاریخ است که ۵۰۰ کتاب در این ژانر نوشته است.

فرانکشتاین Frankenstein

مری شلی تریلر کلاسیک فرانکشتاین را در ۱۸ سالگی شروع کرد. دو قرن بعد، این کتاب یکی از الهام بخش‌ترین های هر دو ژانر علمی تخیلی و ترسناک است و به موضوعات بزرگی مانند ماهیت زندگی و مرگ، جاودانگی و مهندسی ژنتیک می‌پردازد. این کتاب علمی تخیلی دکتر فرانکنشتاین را به عنوان شیطان بی‌رحم داستان نشان می‌دهد که موجودی خلق کرده و حاضر نیست مسئولیت اعمالش را بپذیرد. در عصری که دانشمندان هر روز درهای جدیدی را باز می‌کنند، فرانکنشتاین هنوز هم می‌تواند درس مهمی به شما بدهد: فقط به این دلیل که می‌توانید، به این معنی نیست که باید آن را انجام دهید.

تلماسه Dune

احتمالا نام این کتاب را در همه‌ی لیست‌های کتاب علمی تخیلی دیده باشید و کمی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما این کتاب فرانک هربرت از مهم‌ترین کتاب‌های علمی تخیلی کلاسیک محسوب می‌شود و یک فیلم پرفروش هم از آن ساخته شده است. کتاب تلماسه اولین کتاب از مجموعه ۶ جلدی است و در ۲۰۰۰۰ سال آینده، در سیاره‌های مختلف اتفاق می‌افتد، جایی که پاول آتریدیس جوان، وارث خاندان آتریدیس در میان سیاست پیچیده، مذهب، بوم‌شناسی و فناوری به دنبال راه نجات می‌گردد.

سلاخ خانه شماره پنج Slaughterhouse-Five

کتاب علمی تخیلی سلاخ خانه شماره پنج از ماجراهای ناگوار بیلی پیلگریم، مرد جوانی می‌گوید که در زمان و مکان می‌چرخد و خود را مهمان ناخواسته گونه‌ای بیگانه از سیاره ترالفامادور می‌بیند. از سوی دیگر، این رمان تا حد زیادی یک کتاب ضد جنگ است که توسط مردی نوشته شده است که در جریان بمباران هولناک درسدن در طول جنگ جهانی دوم زندگی کرده است، رویدادی که در کتاب به نمایش درآمده است. علاوه بر این‌ها این کتاب می‌تواند نقطه‌ی شروعی برای خواندن آثار ونه گات باشد، نویسنده‌ای که نوشته‌هایش هضم ‌پذیر، اغلب خنده‌دار و گاهی تکان‌دهنده است.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های سال 1401

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy

بسیاری از موضوعات یک کتاب علمی تخیلی چیزهای بسیار تلخی هستند؛ از جنگ های بین سیاره‌ای  گرفته تا جوامع فاشیستی با اربابان شرور و مرگ و فریب و دروغ. اما اگر در این میان به دنبال جنبه‌ای طنز، ساده و دوت داشتنی از کتاب علمی تخیلی می‌گردید، این کتاب می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این کتاب که یک جلد از مجموعه‌ای طولانی‌تر است، زمین را از نظر یک فرازمینی می‌بینیم و روایت او را از سفر آخرین زمینی به فضا می‌خوانیم.

دنیای قشنگ نو Brave New World

دنیای قشنگ نو یک کتاب علمی تخیلی و رمان پیشگویانه کلاسیک است که وحشت‌های دنیای آینده را توصیف می‌کند؛ جایی که در آن اصلاً آزادی فردی ندارد، دنیایی که در آن راحتی مادی و لذت جسمانی ارائه شده توسط مواد مخدر و رابطه جنسی تنها مسائل مهم هستند و در این میان تنها یک نفر است که به دنبال رهایی از چنین جامعه‌ای است. بسیاری از پیشگویی‌های تلخ این کتاب حالا به حقیقت پیوسته‌اند و نباید خواندن آن را از دست بدهید.

2001: یک ادیسه فضایی 2001: A Space Odyssey

2001: یک ادیسه فضایی، دو فضانورد را در سفر به فضا دنبال می‌کند و روایت می‌کند چگونه زندگی آنها به دلیل حسادت رایانه آن‌ها HAL، به خطر می‌افتد. رویارویی پر تنش بین انسان و ماشین منجر به سفری ذهنی در فضا و زمان می‌شود. این اثر معروف نوشته آرتور سی کلارک، منجر به نوشتن فیلمنامه‌ای توسط استنلی کوبریک و سپس فیلمی به همین نام شد که حتما نام آن را شنیده‌اید و در زمره بهترین فیلم‌های تاریخ قرار دارد.

شهر و شهر The City and the City

بازرس «تیادور بورلو» با سفر از بسزل به اول کوما، یک قتل را بررسی می‌کند. اما سفر بین این دو شهر عجیب و وحشتناک است. این کتاب جایی در مرز بین رمز و راز، علمی تخیلی و فانتزی قرار دارد و قطعا شما را به چالش می‌کشد. کتاب علمی تخیلی شهر و شهر برنده جایزه هوگو هم شده است و داستان تلاش یک شهر برای از بین بردن شهر دیگر و رازهای وحشتناک بین این دو را روایت می‌کند، روایتی پر کشش و خواندنی که نمی‌توان از دست داد.

مریخی The martian

اولین رمان اندی ویر به معنای واقعی کلمه علم را وارد داستان‌های علمی تخیلی می‌کند و حاوی جزئیات کاملا علمی و واقعی درباره حیات در مریخ است. این کتاب درباره شخصیتی به نام مارک واتنی، از اولین افرادی است که پا روی مریخ گذاشته و حالا در جدالی برای مبارزه با مرگ و جان سالم به در بردن است. بنابراین مجبور است نبوغ خود را با علم و مهندسی ترکیب کند تا بتواند زنده بماند. اگر کتاب مریخی را خواندید اقتباس سینمایی آن با بازی مت دیمون را نیز از دست ندهید.

خلع شدگان The Dispossessed

این رمان داستان فیزیک‌دانی به نام شوک را روایت می‌کند که در سیاره‌ای به نام انارس زندگی می‌کند که به عنوان یک جامعه آنارشیست آرمان‌شهری تأسیس شده است. شوک به سیاره همسایه اوراس سفر می کند، جایی که جامعه‌ای عمیقا نابرابر و ظالمانه را کشف می‌کند. اورسولا کی لوگوین چندین کتاب علمی تخیلی مشهور دارد و این کتاب تنها یکی از آن‌هاست. رمان خلع شدگان روشنگر و قابل تامل است و کاوشی قدرتمند در مورد محدودیت‌های ایدئولوژی و اهمیت آزادی فردی ارائه می‌کند.

۱۹۸۴

از زمان انتشار آن در سال 1948، این کتاب هم به عنوان ادبیات هیجان‌انگیز و هم هشداری تلخ برای خوانندگان آن در سراسر جهان عمل کرده است. این یکی از معدود کتاب‌هایی است که امروزه به اندازه زمانی که بیش از نیم قرن پیش نوشته شده بود، قدرتمند و ترسناک باقی مانده است. این به این دلیل است که مبارزات قهرمان داستان، وینستون اسمیت، از بسیاری جهات مبارزات هر انسانی است. کتاب 1984 از جمله کتاب‌های پادآرمان ‌شهری است که حقیقتی تلخ را به تصویر می‌کشد.

بیشتر بخوانید: بررسی آثار جی آر آر تالکین خالق دنیای هابیت و ارباب حلقه ها

فارنهایت ۴۵۱ Fahrenheit 451

ری بردبری کتاب علمی تخلیی فوق‌العاده زیاد دارد، اما این کتاب قطعا یکی از بهترین‌هاست. کتاب فارنهایت 451 در سال ۱۹۵۰ نوشته شده است و دنیایی را روایت می‌کند که در آن تکنولوژی و تلویزیون غالب و خواندن کتاب غیر قانونی است و کتاب‌ها سوزانده می‌شوند. این روزها که هیچ کس کتاب نمی‌سوزاند اما افرادی هستند که نسبت به سوزاندن حقیقت وسواس زیادی دارند، خواندن این کتاب خالی از لطف نیست.

سولاریس Solaris

اگر دوست دارید کتاب علمی تخیلی با درون مایه فلسفی و عمیق بخوانید، رمان سولاریس را از دست ندهید. این رمان پرفروش تاکنون به ۲۵ زبان زنده دنیا ترجمه شده است و تیمی از انسان‌ها را در ایستگاه فضایی دنبال می‌کند که در تلاش برای درک اقیانوس زنده اسرارآمیز در سیاره سولاریس هستند. اما هر چه پیش می‌روند به نظر می‌رسد سولاریس سبب می‌شود آن‌ها بیشتر به دید عمیقی در مورد خودشان برسند تا حقیقت این سیاره عجیب، کتابی که بیهودگی تلاش انسان‌ها برای درک چیزی غیر از دنیای خودشان را نشان می‌دهد.

جمع بندی

ژانر کتاب علمی تخیلی انواع بسیار متنوعی دارد و همین هم هست که آن را برای هر خواننده‌ای با هر گرایشی جذاب می‌کند، از ژانر علمی تخیلی فرازمینی یا نظامی گرفته تا ژانرهای فلسفی، حماسه‌های دیستوپیایی و هنری مفهومی. برای خواندن آخرین رمان های روز دنیا به صفحه خرید رمان مراجعه نمایید. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب