11 اردیبهشت 1402
3510 بازدید

10 کتاب برای شروع کتاب خوانی

    در این مطلب می‌خوانید:

برای کتاب خواندن از کجا شروع کنیم؟ اگر شما کتاب خوان حرفه‌ای باشید محال است که حداقل یکبار در موقعیت معرفی کتاب برای شروع کتاب خوانی و راهنمایی برای شروع کتاب خوانی قرار نگرفته باشید. البته ممکن است که بارها و بارها لازم شده باشد که فردی را برای شروع کتاب خوانی ترغیب کنید و کتاب برای شروع کتاب خوانی معرفی کنید. در این صورت شما فردی با تجربه هستید.

معرفی کتاب برای شروع کتاب خوانی کاری بسیار دقیق و ظریف است. اگر کتاب خوانی باری به هر جهت نباشید، از لحظه ایی که نام کتابی را برای شروع کتاب خوانی پیشنهاد می‌دهید تا لحظه‌ایی که خبر موفقیت یا شکست‌تان را در اضافه کردن یک نفر به  جمع کتاب‌ خوان ها بشنوید، در هول و ولا هستید.

این ویژگی هنر است. حتی از شاهکاری ادبی که پس از قرن‌ها و به عنوان میراث بشری به ما رسیده باشد، ضمانتی برای اینکه همه کس با آن ارتباط برقرار کنند وجود ندارد.

ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که پس از مدتی دست از ترغیب افراد برای شروع کتاب خوانی یا پیشنهاد کتاب برای یا شروع کتاب خوانی بردارید. علت چیست؟ شما به طور مداوم کتاب‌هایی را از کتابخانه‌تان از دست می‌دهید. یا شاید هم بدتر، بدون اینکه نفعی در ماجرا داشته باشید، فرد مورد نظر  کتاب را دوست نداشته است و شما را بخاطر وقت و هزینه‌ای که کرده مقصر می‌داند.

این مقدمه جزیی به این خاطر است که حساسیت موضوع را گوشزد کرده باشد. انتخاب و پیشنهاد کتاب برای شروع کتاب خوانی بهتر است کمترین ریسک را داشته باشد.

اکبر رادی نویسنده بزرگ و نمایشنامه نویس یگانه ایرانی در مبحثی درباره کتاب و کتابخوانی از عبارت «کتاب واقعی» استفاده می‌کند. آنچه امروزه به عنوان آمار انتشار کتاب  و گردش مالی صنعت نشر اعلام می‌شود، از نظر استاد رادی چندان ربطی به کتاب خوانی ندارد. او تنها خواندن ادبیات را کتاب خواندن در نظر می‌گیرد.

پس اینجا قراری مهم با هم می‌گذاریم. خواندن کتاب، خواندن ادبیات است. اگر کسی کتابی در راستای افزایش مهارت شغلی مطالعه می‌کند، کتاب در آن معنا که انتظارش را داریم نمی‌خواند. آن عمل ادامه شغل اوست. کتاب‌های زرد و روانشناسی‌های بی محتوا ما را کتابخوان نمی‌کنند. این آثار ساحتی دیگر قابل بررسی هستند و کارکرد آنها چیز دیگری است.

هدف از شروع کتاب خوانی چیست؟

هدف ما پیشنهاد کتاب برای شروع کتاب خوانی و ترغیب مخاطب برای شروع کتاب خوانی است. پس کتاب‌های سخت خوان یا آثاری که نیاز به پیش زمینه علمی یا مهارت ادبی و آگاهی کامل از سیر تاریخ ادبیات دارند، مورد نظر نیست.

فلسفه و جامعه شناسی و علوم اجتماعی و سیاسی برای قدم‌های اول پیشنهاد نمی شود . تجربه سالها مانوس بودن با کتاب نشان داده که آثار کلاسیک، از آن جهت که بازتاب دهنده درونیات بشری و مسائل جهان شمول نوع بشر است، قادر به جذب مخاطبانی از سرتاسر جهان و نسل مختلف خواهد بود.

نکته دیگری که می‌تواند حائز اهمیت باشد، علاقه فردی است. انتخاب کتاب برای شروع کتاب خوانی و شروع بر اساس علاقه کمی پیچیده است. ما از کجا می‌توانیم علاقه‌مندی‌هایمان را بشناسیم؟ در ممالک پیشرفته که کتاب و کتاب خوانی بخشی از فرهنگ جامعه و نویسندگان و ادبا از مفاخر ملی به حساب می آیند، بخش بزرگی از این بار بر دوش نظام آموزشی است. مدرسه فرد را در معرض شاخه‌های مختلف علم و ادب و هنر قرار می‌دهد.

دانش آموز در سنین پایین با طیف وسیعی از آثار و هنرها در تماس قرار می‌گیرد. این فرد در بزرگسالی سلیقه ایی پرورش یافته دارد که به محض ورود به کتابخانه یا کتاب فروشی، می‌داند به سمت کدام طبقه برود.

ما می‌توانیم این مدل را شبیه سازی کرده و در ابتدا خود را محدود به سبک یا فرد خاصی نکنیم تا بتوانیم آنچه واقعا مورد علاقه‌مان است و دوست داریم که بخوانیم را پیدا کنیم .

نکته اساسی بعدی برای ما ناشر و مترجم این کتاب‌هاست. کتاب‌هایی که ترجمه خوب و روانی  دارند. آثاری که در عین اینکه امانتدار خوب و امینی برای نثر اصلی کتاب هستند، به نوعی آفرینش جدیدی کرده‌اند. این کتاب‌ها در طول چند سال تبدیل به گزینه‌های اصلی برای شروع کتاب‌ خوانی و معرفی کتاب برای شروع کتاب خوانی شده‌اند.

بهتر است هر چه سریعتر به سراغ کتاب‌ها برویم که لذت اصلی از اینجا شروع می شود.

شب‌های روشن

داستایوفسکی خالق بزرگترین رمان‌هایی است که تاکنون نوشته شده‌اند. او حتی یک کتاب متوسط هم ندارد. بی انصافی است اگر بخواهیم تنها یک کتاب از او را در این فهرست قرار دهیم. شب های روشن یکی از آثار خلق شده در دوران جوانی نویسنده است. داستانی عشقی از رویارویی دو جوان تنها که به زبان اول شخص نوشته شده و و رنگ و بوی حدیث نفس دارد. رمانی کم حجم و ساده اما به شدت جذاب و گیرا . فیلمسازان بسیاری در سرتاسردنیا از این داستان عاشقانه و آرام اقتباس سینمایی کرده اند. اقتباسی موفق نیز در سینمایی ایران از این داستان صورت گرفته است. ترجمه سروش حبیبی از شب‌های روشن تاکنون بیش از هفتاد بار تجدید چاپ شده و این نشان از اقبال خواننده ایرانی به این داستان و این نویسنده بزرگ دارد.

شخصیت اصلی داستان مردی رویا پرداز است که در سن پترزبورگ روسیه زندگی می‌کند. عنوان کتاب اشاره به یک پدیده فیزیکی دارد که در مناطق نزدیک به قطب، در شب‌هنگام هوا کاملا تاریک نمی شود و حالتی شبیه به غروب دارد. عنوانی دوپهلو و کنایی که به خوبی محتوای کتاب را منتقل می‌کند. مردی رویا پرداز که تمام ساختمان‌های شهر را می‌شناسد و شب‌ها با در و دیوار و ساختمان حرف می‌زند و ناگهان دختری تنها سر راهش قرار می‌گیرد.

مردی تا بحال نه رابظه‌ایی عاشقانه و نه رابطه‌ایی دوستانه با هیچ زنی نداشته، برای شب بعد نیز با دختر قرار ملاقات می‌گذارد. آنها با هم حرف می‌زنند و داستان زندگی خود را برای یکدیگر تعریف می‌کنند . شعفی که در حالی که می‌داند زودگذر است، رنگی متفاوت به زندگی مرد می‌ پاشد.

جین ایر

خواهران برونته در دنیای مردسالار قرن نوزدهم انگلستان به تنهایی انقلابی به پا کردند. این سه خواهر علاوه بر نوشتن تعدادی رمان کلاسیک، عاشقانه‌هایی بی‌مانند خلق کرده‌اند که نسل‌های مختلف از هر زمان و ملتی را سیراب کرده‌اند.

جین ایر داستان دختر یتیمی را روایت می‌کند که تمام دارایی او چند فامیل بد اخلاق است و تحصیلاتش. او موسیقی، نقاشی و فرانسه درس می‌دهد. از این کتاب نیز تابحال بسیاری اقتباس سینمایی و سریال ساخته شده است.

از این کتاب چندین ترجمه مختلف در بازار موجود است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند اما ناشران جدی ادبیات نیز ترجمه این کتاب را منتشر کرده‌اند.

پیرمرد و دریا

پیرمرد و دریا حتما پیشنهاد بدون ریسکی برای شروع کتاب خوانی خواهد بود. داستانی پرکشش و جذاب که روایتی از جدال انسان با طبیعت است. این داستان نیز حجم زیادی ندارد اما کمتر کسی توان این را دارد که قبل از پایان داستان، کتاب را زمین بگذارد.

سانتیاگو پیرمرد ماهیگیری است که ۸۴ روز از آخرین صید او می‌گذرد. او در دل دریاهای دور، برای شکست دادن یک ماهی بزرگ و صید او، نبرد سختی را آغاز می‌کند. همینگوی که خود سرگذشتی بس جذاب و پرماجرا دارد، زندگی‌اش سراسر ماجرا و سفر و بوده و این ماجراها الهام بخش یکی از شاهکارهای دنیای ادبیات داستانی شده است.

پیرمرد و دریا در سال ۱۹۵۲ برنده جایزه پلیتزر و در سال ۱۹۵۳ جایزه نوبل را برای این نویسنده بزرگ به ارمغان آورد. جوایز بزرگ و مشهور بین‌المللی یک از راه‌های شناخت آثار مهم و پیشنهاد کتاب برای شروع کتاب خوانی و انتخاب کتاب برای شروع کتاب خوانی است.

خواننده ایرانی این شانس را داشته که سالها پیش، با نثر و ترجمه زیبای یکی از مهمترین مترجمان و روشنفکران ایرانی، این کتاب را بخواند. نثر زیبای نجف دریابندری یکی از جذابیت های این کتاب است که خود می تواند گزینه ایی مطمئن برای شروع کتاب خوانی و  پیشنهادی خوب  برای شروع کتاب خوانی باشد.

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین کتاب های نوجوان نیویورک تایمز

غرور و تعصب

جین آستین یکی از مفاخر ادبی انگلستان است. او این کتاب را در زمانی که تنها ۲۱ سال داشت نوشته است.  کتابی ساده و روان که به راحتی داستان عاشقانه‌اش را می‌گوید. روابط افراد و پیچ و خم های روابط انسانی را مطرح می کند و پیشنهاد بی‌نقصی برای شروع کتاب خوانی است.

خانواده بنت دارای پنج دختر هستند. جین و الیزابت دختران بزرگ خانواده اند. در همسایگی آنها قصری بنام ندرفیلد وجود دارد که شخص ثروتمندی نام چالز بینگلی در آن ساکن می‌شود. او شخصی با محبت و خوش چهره ا ست. چالز دوستی بنام دارسی دارد. این کتاب در اطراف عشق و علاقه ها و خودبینی‌ها و گاه بدجنسی‌هایی است که شخصیت‌ها مرتکب می‌شوند تا عشقی را با حساب گری تحت تاثیر گذاشته و مانع تحقق آن شوند.

این کتاب نمونه عالی و هنرمندانه‌ای است از آنچه امروزه به شکل پاورقی‌های تلویزیونی به مخاطبان عرضه می شود. کتاب غرور و تعصب که ترجمه‌های زیادی از آن وجود دارد گزینه بسیار خوبی برای شروع کتاب‌ خوانی است. از انتخاب این کتاب برای شروع کتاب خوانی بدون شک پشیمان نخواهید شد.

 صدسال تنهایی

رمان به عنوان رهاورد دنیای مدرن برای هنر و ادبیات، از آغاز شکل‌گیری تا میانه‌های قرن بیستم روز به روز محبوب تر می‌شد. اما پس از جنگ دوم زمزمه‌هایی از «مرگ رمان» توسط منتقدان به گوش می رسید و نامی که این زمزمه‌های را محو کرد، گابریل گارسیا مارکز بود.

ادبیات آمریکای جنوبی به یکباره دنیای رمان را در بهت فرو برد. شاهکارهایی که دنیای فرو رفته در تکرار غرب را سیراب کرد. صد سال تنهایی به نمایندگی از تمام نویسندگان بزرگ آمریکای جنوبی برای شروع کتاب خوانی پیشنهاد می شود. این کتاب برای شروع کتاب خوانی پیشنهاد پرجذبه‌ای است. صدسال تنهایی در سال ۱۹۸۲ برای مارکز جایزه نوبل را به ارمغان آورد.

صدسال تنهایی داستان زندگی شش نسل از خانواده بوئندیا را روایت می‌کند که در ابتدا ساکن دهکده‌ایی بنام ماکاندو بوده‌اند. بسیاری این کتاب را مبدع سبک رئالیسم جادویی می‌دانند. داستانی پرکشش که اگرچه ریشه در واقعیت دارد و برخی شخصیت‌ها نیز واقعی هستند اما فضای سحرآلود و مجموع ماجراهای آن براساس منظق علت و معلولی دنیای ما پیش نمی‌رود.

سال بلوا

حیف است در بین اسامی کتاب برای شروع کتاب خوانی نامی از نویسندگان ایرانی نباشد. سال بلوا از عباس معروفی از بهترین پیشنهادهای کتاب برای شروع کتاب خوانی خواهد بود. «سمفونی مردگان» از عباس معروفی سالهاست که در بین پرفروشترین رمان‌های ایرانی قرار دارد اما علت انتخاب سال بلوا ، حضور عشقی آتشین است. نوشا شخصیت اصلی داستان که دختر سرهنگی بلندپایه است، عاشق مردی کوزه‌گر می شود. تلاش نوشا برای رسیدن به عشق و نامرادی های تقدیر در کنار ماجراهایی که دیگران بوجود می‌آورند، کتابی جذاب بوجود آورده است.

بیشتر بخوانید: پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی و انگیزشی نیویورک تایمز

ناتور دشت

سلینجر نویسنده‌ مشهور آمریکایی است که به همان میزان که شهرت دارد، در انزوایی خود خواسته نیز فرو رفت. او در اوج شهرت دست از نوشتن کشید و آثار اندکی از خود بجا گذاشت. البته اگر تنها ناتور دشت را هم می نوشت برای ماندگاری نام او در تاریخ ادبیات کافی بود.

این رمان محبوب داستان هولدن کالفید نوجوان ۱۷ساله‌ای را روایت می‌کند که از مدرسه شبانه روزی پنسی به دلیل ضعف درسی اخراج شده است. او می‌خواهد تا زمانی که نامه مدیر به دست پدر و مادرش می‌رسد، به خانه برنگردد. او دو روز را بدون هدفی مشخص سرگردان است. شخصیت اصلی رمان یکی از محبوب‌ترین کارکترهای دنیای ادبیات است. ناتوردشت بخاطر عصیان و سرکشی درون آن و لحن داستانی‌اش کتاب مناسبی برای شروع کتاب خوانی خواهد بود. انتخاب این کتاب برای شروع کتاب خوانی شما را ترغیب خواهد کرد که هرگز از دنیای ادبیات فاصله نگیرید.

برادران کارامازوف

این شاهکار چهارجلدی از داستایوفسکی به راحتی می‌تواند یکی از مهمترین میراث‌های هنری تاریخ بشر باشد. برادران کارامازوف برخلاف اکثر کتاب‌های معرفی شده، کتاب حجیمی است اما میزان تبحر نویسنده در خلق شخصیت‌های ماندگار و خواست و اراده آنها در رسیدن به اهداف شان چنان داستان پرکششی خلق کرده که هرگز دلتان نمی‌خواهد این شاهکار به پایان برسد.

این شاهکار ادبی داستان کارامازوف پدر و چهار فرزند اوست. ملاکی بدنام که به قتل رسیده و پسر بزرگ او به ظن قتل پدر دستگیر می شود. این شاهکار علاوه بر داستانی جنایی و پرکشش، سراسر مملو از تحلیل‌های عمیق از روح و روان آدمی و  مسائل بزرگ بشری است.

بدون تردید اگر کسی برای شروع کتاب خوانی سراغ برادران کارامازوف برود، دیگر نمی‌تواند سراغ آثار کم ارزش را بگیرد. داستایوفسکی بهترین کتاب برای شروع کتاب خوانی است.

مادام بواری

فلوبر را به نمایندگی از طیف وسیع نویسندگان برجسته فرانسوی برای شروع کتاب خوانی پیشنهاد می کنیم. فرانسه به حق یکی از ستون‌های ادبیات مدرن و رمان است. فلوبر در مادام بواری با پرداختن به موضوع عشق ممنوعه، خود در معرض بسیاری از تهدیدها و توهین‌ها قرار داد.

این رمان داستان اما بواری را بیان می کند به دنبال عشق واقعی و صادقانه و شعله‌ای یا جرقه‌ایی برای گرم کردن قلبش، خود را فدا می‌کند. این استان در جامعه سنتی آن روزهای فرانسه انقلابی به پا کرد. اما که در جستجوی عشق است، هر کدام از عشق‌ها را پوچ‌تر و  غیرواقعی‌تر از دیگری می‌بیند. شارل بواری نیز که جوانکی شهرستانی است، از هیچکدام از رویداهایی که برای زنش رخ می‌دهد خبر ندارد و تنها زمانی متوجه می‌شود که دیگر شالوده‌ی خانواده ی او از هم پاشیده است.

اینکه زنی جوان و زیبا خواسته‌ایی داشته باشد و برای رسیدن به آن تلاش کند تا همین یک قرن پیش در اروپا هم غیرمعقول بوده است و این رمان را می‌توان سرآغاز حضور زنان قدرتمند و طغیانگر در ادبیات دانست.

بلندی‌های بادگیر

بلندی‌های بادگیر تنها کتاب امیلی برونته است. قبلتر از خواهر بزرگتر او شارلوت و رمان جین ایر گفتیم. این رمان کلاسیک انگلیسی بارها به عنوان عاشقانه‌ترین رمان انگلیسی زبان انتخاب شده است.

این کتاب داستان عشق کاترین و هتکلیف را بیان می‌کند و تصویری روشن و زیبا اما تلخ از عشق و دلدادگی برای ما می سازد. روایتی از موانع رسیدن این دو نفر به یکدیگر که لحنی شاعرانه دارد. صراحت، سادگی و شیفتگی موجود در این کتاب، آن را به گزینه‌ای مهم برای شروع کتاب خوانی تبدیل می‌کند. این کتاب برای شروع کتاب خوانی و ورود به دنیای کتاب از بهترین گزینه‌هاست.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های سال 1401

حرف پایانی

دوستی می‌گفت شما خواندن کتاب اول را شروع کنید، حتما اتفاق درست رخ خواهد داد. کتابهایی که گفته شد و بسیاری از این دست فهرست‌ها حتما کارآمد هستند اما برای کتاب خواندن وسواس بخرج ندهد. همین لحظه و اولین کتابی که در دسترستان است را شروع کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب