2 فروردین 1402
1985 بازدید

جستار چیست؟ +معرفی 5 نمونه جستار معروف

    در این مطلب می‌خوانید:

جستار چیست؟ +معرفی 5 نمونه جستار معروف

در طول زندگی شما ممکن است از شما خواسته شود که یک جستار بنویسید. این می‌تواند یک موقعیت استرس‌زا باشد، به خصوص اگر شما دقیقاً در مورد چیستی جستار و نحوه نگارش آن اطلاعات کاملی نداشته باشید. در این راهنما، قصد داریم کمی دقیق‌تر به پاسخ جستار چیست بپردازیم و هدف آن و همچنین انواع مختلف جستارنویسی را بررسی کنیم. همچنین قصد داریم چند نمونه جستار معروف به شما معرفی کنیم تا درک بیشتری در مورد این موضوع پیدا کنید.

جستار چیست؟

در پاسخ به سؤال جستار چیست باید گفت جستار شکلی از ترکیب ادبی است که نویسنده یا راوی از طریق آن دیدگاه‌ها یا نظرات خود را در مورد موضوع یا سؤالی خاص بیان می‌کند. چنین بیانی ممکن است آشکار یا پنهان باشد. موضوع جستار می‌تواند بر اساس مسائل جاری یا موضوع مورد علاقه نویسنده باشد. با این حال، هدف آن جلب توجه خواننده است. بنابراین، اغلب از عناوین و زیرعنوان‌های آشکار استفاده می‌کند.

جستار با داستان‌نویسی، مقاله‌نویسی و نوشتن کتاب‌های جامع درباره‌ی یک موضوع مشخص متفاوت است و سبک دیگری از نگارش است. جستارها می‌توانند رسمی و غیررسمی باشند و طول آن می‌تواند از 100 کلمه تا 1000 کلمه یا شاید بیشتر باشد. جستارهای رسمی اغلب برای اهداف جدی نوشته می‌شوند، با این حال جستارنویسی با متن‌های غیررسمی و غیر متعارف مشخص می‌شود و کاملاً به یک فرد بستگی دارد. در جستارنویسی معمولاً از حروف غیررسمی برای بیان نظر در مورد موضوعی با کمی ساختار طنز و پر سر و صدا استفاده می‌شود.

انواع جستار

بعد از آشنایی با پاسخ جستار چیست به شناخت انواع جستار می‌پردازیم. یک جستار را می‌توان به انواع مختلفی از قبیل روایی، توصیفی، متقاعدکننده، استدلالی، توضیحی و غیره تقسیم کرد. هدف و محتوای جستار می‌تواند به نوع جستار بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر شما در حال نوشتن یک جستار روایی هستید، باید به سبک و روایتی که می‌تواند خوانندگان را علاقه‌مند کند، توجه کنید. اما اگر در حال نوشتن یک جستار استدلالی یا متقاعد کننده هستید، بیشتر توجه به بیان حقایق و استدلال‌های قوی برای اثبات نظر خود خواهید داشت.

مدل روایی جستار چیست؟

زمانی است که نویسنده در حال روایت یک حادثه یا داستان است، جستار روایی می‌نویسد. هدف از نوشتن جستارهای روایی این است که خواننده را درگیر آن‌ها کنیم، به گونه‌ای که گویی در زمان وقوع آن دقیقاً همان جا بوده‌اند. بنابراین آنها را تا حد امکان زنده و واقعی کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توان این کار را ممکن کرد، شرکت دادن خواننده در داستان است.

مدل توصیفی جستار چیست؟

در این نوع جستارنویسی نویسنده یک مکان، یک شی، یک رویداد یا شاید حتی یک خاطره را توصیف می‌کند. نویسنده باید از طریق کلماتش تصویری ترسیم کند. یکی از راه‌های هوشمندانه برای انجام این کار، برانگیختن حواس خواننده است. نه تنها به بینایی تکیه می‌کند، بلکه سایر حواس بویایی، لامسه، صدا و غیره را نیز درگیر می‌کند. یک مقاله توصیفی زمانی که به خوبی انجام شود، خواننده را وادار می‌کند احساساتی را که نویسنده در آن لحظه احساس می‌کرد، احساس کند.

مدل توضیحی جستار چیست؟

در چنین جستاری، نویسنده مطالعه‌ای متعادل از یک موضوع ارائه می‌کند. برای نوشتن چنین جستاری، نویسنده باید اطلاعات واقعی و گسترده‌ای در مورد موضوع داشته باشد. هیچ فضایی برای احساسات یا عواطف نویسنده در یک جستار توضیحی وجود ندارد. این به طور کامل بر اساس واقعیت‌ها، آمار، مثال‌ها و غیره است.

مدل متقاعد کننده جستار چیست؟

در اینجا هدف جستار این است که خواننده را به سمت بحث شما سوق دهد. یک جستار متقاعدکننده فقط ارائه حقایق نیست، بلکه تلاشی برای متقاعد کردن خواننده از دیدگاه نویسنده است. هر دو طرف بحث باید در این جستارها ارائه شود. اما هدف نهایی این است که خوانندگان را متقاعد کنیم که استدلال نویسنده وزن بیشتری دارد.

اهمیت جستار چیست؟

جستارنویسی سبکی از نگارش است که در بسیاری از کشورها از جمله هند به بخشی جدایی‌ناپذیر از آموزش رسمی تبدیل شده است. به دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه، قالب‌های مقاله‌ای با ساختار مناسب آموزش داده می‌شود تا مهارت‌های نوشتاری خود را بهبود بخشند. جستار همچنین راهی برای ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان در امتحان نهایی شده است.

تلفظ جستار چیست؟

جُستار از کلمه فرانسوی essayer گرفته شده است که به معنای تلاش‌کردن یا سنجش‌کردن است. جُستار فرم کوتاهی از ترکیب ادبی بر اساس یک موضوع واحد است و اغلب نظر شخصی نویسنده را ارائه می‌دهد. بنابراین ریشه‌شناسی کلمه جُستار به معنای سعی‌کردن و سنجش‌کردن است. به عبارت ساده، می‌توان آن را به عنوان یک اثر علمی نوشتاری که استدلال شخصی نویسنده را ارائه می‌کند، تعریف کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های مقابله با استرس و اضطراب

جستار چه تفاوتی با مقاله دارد؟

پس از آشنایی با پاسخ سؤال جستار چیست؟ به بررسی تفاوت مقاله با جستار می‌پردازیم. مقاله و جستار دو شکل از نگارش هستند. اگرچه شباهت‌های خاصی بین آنها وجود دارد، اما تفاوت‌های مشخصی نیز بین آنها وجود دارد، این تفاوت‌ها بر اساس قالب، هدف و محتوا مشخص می‌شوند.

  • مقاله صرفاً بر اساس منطق، قطعیت‌ها و تحقیقات عملی نگارش می‌شود و حاوی اطلاعات مبتنی بر واقعیت در مورد یک موضوع خاص است.
  • اما جستار چیست؟ جستار یک اثر ادبی است که اغلب ایده‌ها، تجربیات و مفاهیم را به صورت واضح و منسجم مورد بحث قرار می‌دهد و منعکس‌کننده دیدگاه شخصی نویسنده، دانش و تحقیق در مورد یک موضوع خاص است.
  • یک جستار گروه زیادی از افراد را هدف قرار می‌دهد تا خوانندگان را مجذوب خود کند و آنها را درگیر کند. از این رو، به زبان گفتاری نزدیک است و با لحنی خودمانی، نگارش می‌شود و درباره بینش نویسنده نسبت به موضوع صحبت می‌کند. در حالی که زبان مقاله جدی و علمی است.
  • یک مقاله می‌تواند دارای عنوان‌هایی باشد که آن را جذاب و خواندنی می‌کند. در مقابل، یک جستار به هیچ عنوان، بخش یا نکته‌ای ندارد و یک فرم نوشتاری منسجم و سازمان‌یافته است.
  • مقاله با هدف آگاه‌ساختن خواننده از موضوعی و به روز نگه داشتن آنها منتشر می‌شود درحالی که جستار به طور کلی به عنوان پاسخ به یک سؤال یا گزاره نوشته می‌شود.
  •  در نگارش مقاله نویسنده غایب است و تنها روایت‌کننده است، در عین حال در جستار نویسنده نقش اصلی را ایفا می‌کند و جستار نتیجه‌ی دیده‌شدن یک موضوع از نقطه‌نظر منحصربه‌فرد نویسنده است.
  • یک مقاله تمایل دارد عینی و مبتنی بر واقعیت باشد؛ بنابراین باید با داده‌های آماری، نمودارها، گزارش‌ها و عکس‌ها پشتیبانی شود. برعکس، جستارنویسی نیاز به استناد و ارجاع ندارد و با داده‌ها، گزارش‌ها و عکس‌ها پشتیبانی نمی‌شوند.

معرفی چند نمونه جستار معروف

جستار یک قطعه نوشتاری کوتاه است که نمایانگر طرف بحث یا تجربیات، داستان‌ها و غیره شخص است. جستارها بسیار شخصی و حاوی تجربیات و ادراکات نویسنده هستند. بنابراین مطالعه جستارها در پیش برد هدف‌ها و استفاده از تجربیات دیگران بسیار سودمند است. بنابراین اجازه دهید با چند جستار معروف آشنا شویم:

1.جستارهایی در مدیریت

کتاب جستارهایی در مدیریت حاصل پژوهش‌های گروهی از برجسته‌ترین پژوهشگران دانشگاه هاروارد درباره موضوعات مهمی چون مدیریت بحران، تصمیم‌گیری در شرایط دشوار، یادگیری سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت فناوری و مدیریت دانش است. این موضوعات با بهره‌گیری از تجربیات اجرایی در سازمان‌های بزرگی چون جنرال‌الکتریک، فولکس‌واگن، زیمنس، ناسا، بیمارستان بزرگ بوستون، بانک سوسیته جنرال فرانسه، هیولیت پکارد، بانک رویال کانادا، و چندین بنگاه ریز و درشت دیگر رقم خورده است.

2.جستارهای در رهبری

تبدیل شدن به یک رهبر عالی نیازمند کار است. مجموعه جستارهایی در رهبری از دانشمندان هاروارد ایده‌ها و استراتژی‌هایی را در مورد موضوعات حیاتی برای موفقیت هر مدیر ارائه می‌کند. این کتاب مجموعه‌ای قطعی از ایده‌ها و بهترین شیوه‌ها برای رهبران مشتاق و باتجربه است.

این مجموعه منحصربه‌فرد بینش‌هایی را از کارشناسان سطح جهانی در مورد موضوعاتی که برای موفقیت شما به‌عنوان یک رهبر مهم هستند ارائه می‌دهد. چگونه به دیگران الهام بخشید و عملکرد تیم را بهبود بخشید، چگونه توسعه و اجرای استراتژی سازمان خود را تقویت کنید و بهترین راه‌ها را برای مسیر خود ترسیم کنید، از ایده‌های این کتاب است.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های درمان وسواس فکری کدامند؟

3.داستایوسکی و فلسفه/ جستارهایی درباره جنایت و مکافات

نویسندگان داستایوسکی و فلسفه با طرح بحث‌هایی گسترده در بستر جستارها از شاخه‌های مختلف فلسفه، از فلسفه زبان، متافیزیک اراده، عاملیت و نظریه چندصدایی باختین گرفته تا مسئله خانواده و نیهیلیسم روسی و مضامین گوناگون در فلسفه حقوق می‌کوشند گامی در این مسیر پر پیچ و خم بردارند. این جستارنویسی ها بیشتر دل مشغول اشخاص و صداهایی هستند که متن را اشغال می‌کنند و به سخنان و مسائل پیش روی آنان می‌پردازند و نه به پرسش‌های کلی راجع به رابطه فلسفه و ادبیات.

4.ترک‌های روی دیوار/ هفت جستار در سینمای اصغر فرهادی

کتاب ترک‌های روی دیوار مجموعه‌ای از نقدها و تفسیرها در باب فیلم‌های کارگردان ایرانی اصغر فرهادی است. این نقدها توسط کیوان میرمحمدی نوشته شده و توسط انتشارات روزنه به چاپ رسیده است. رقص در غبار، شهر زیبا، چهارشنبه‌سوری، دربارة الی، جدایی نادر از سیمین، گذشته و فروشنده، هفت فیلم اصغر فرهادی در مقام کارگردان و نویسنده هستند.

در این کتاب هفت فیلم اصغر فرهادی توسط کیوان میرمحمدی  در فصل‌های مجزا مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. هدف نویسنده از تحلیل فیلم‌های این کارگردان بررسی کارنامة او و نشان دادن روند تکاملی و رو به رشد سینمای فرهادی است.

5.گور پدر فرهنگ/ و جستارهای دیگری درباره هنر و جامعه

گور پدر فرهنگ عنوان کتابی است به قلم هربرت رید که نشر اختران آن را به چاپ رسانده است. در این جستار ترس و نگرانی‌هایی را می‌بینیم که همه ایدئولوژی‌ها، چه راست، چه چپ و چه میانه، به‌صورت اجتناب‌ناپذیر به جامعه‌ای غیرانسانی ختم می‌شوند.

رید نویسنده این جستارنویسی معتقد بود نقد او متوجه اصول بنیادی‌تری از صرفاً عنوان سیاسی مارکسیسم است و برای رعایت انصاف در حق مارکسیسم، دشمنان فاشیست و دموکراتیک آن را نیز می‌کوبد.

نمونه‌هایی از جستارنویسی در ادبیات کهن کشورمان

  • مقاله‌های نظامی عروضی
  • مقالات مولانا (فیه ما فیه)
  • برخی نوشته‌های ملک‌الشعرای بهار
  • نوشته‌های محمدعلی فروغی
  • نوشته‌های محمدعلی جمالزاده

نمونه‌هایی از جستارنویسی در ادبیات معاصر کشورمان

  • نوشته‌های شاهرخ مسکوب
  • نوشته‌های محمد قائد
  • نوشته‌های داریوش آشوری
  • نوشته‌های بابک احمدی

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه کتاب قدرت بی قدرتان

خرید جستار از بوکلند

فروشگاه اینترنتی بوکلند‌ منبع معتبر برای خرید آنلاین کتاب است. می‌توانید با ورود به سایت بوکلند اطلاعات کتاب‌ها را ببینید، کتاب مد نظرتان را جست‌وجو کنید و به صورت آنلاین کتاب یا جستار مورد علاقه خودتان را خریداری کنید.

سخن پایانی

جستار چیست؟ جستار نوشته‌ای است که دیدگاه نویسنده را در مورد یک یا چند موضوع ارائه می‌دهد، در واقع این نوع نوشته شکلی از اثر ادبی است که معمولاً به نثر نوشته می‌شود و تمایل به بیان عقاید و دیدگاه‌های شخص در مورد موضوعی خاص دارد. برای آشنایی بیشتر با جستار، جستارنویسی و چند نمونه از معروف‌ترین جستارها راهنمای ما را مطالعه کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب