29 فروردین 1402
2243 بازدید

لیست کتاب های مخصوص کودکان براساس رده سنی

    در این مطلب می‌خوانید:

لیست کتاب های مخصوص کودکان براساس رده سنی

هنگام خرید کتاب برای کودکان باید به رده سنی آن‌ها توجه کنیم. کتاب هایی که با سطح مطالعاتی کودک سازگار هستند به او کمک می‌کنند تا بهتر درک کند و علاقه مند شود. علاوه بر این، کتاب های مناسب رده سنی کودکان معمولاً شامل موضوعات و مفاهیمی هستند که برای آنها مناسب و قابل درک هستند. بنابراین، هنگام خرید کتاب برای کودکان، باید به رده سنی آنها توجه کرد و کتاب هایی را انتخاب کرد که با سطح مطالعاتی و علاقه مندی هایشان سازگار هستند. با ما همراه باشید در این راهنما از بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند لیست کتاب های مخصوص کودکان در هر رده سنی را معرفی کرده‌ایم.

لیست کتاب های مخصوص کودکان

لیست کتاب های مخصوص کودکان پیش از دبستان باید شامل تصاویر و نوشته‌های کوتاه باشد و در مورد موضوعاتی مانند خانواده، دوستان، حیوانات و اشیا پیرامونشان باشد. در حالی که لیست کتاب های مخصوص کودکان دبستان باید دارای جزئیات بیشتر، داستان های پیچیده تر و مفاهیم بیشتری باشد که به آنها کمک کند تا مهارت های خواندن و درک مطلب خود را بهبود بخشند.

لیست کتاب های مخصوص کودکان صفر تا ۲ساله

کودکان دو ساله هنوز در حال یادگیری زبان مادری هستند و به همین دلیل، کتاب های مناسب برای آنها باید شامل تصاویر رنگی و ساده باشند. در واقع، کتاب هایی که شامل تصاویر شاد و زیبا هستند، برای کودکان دو ساله جذاب هستند و باعث ایجاد علاقه به خواندن و کشف جهان پیرامون آنها می‌شوند.

لیست کتاب های مخصوص کودکان دو ساله، باید شامل موضوعاتی مانند حیوانات، خانواده، خوردنی ها، رنگ ها، اعداد و شکل ها باشند. کتاب هایی با جملات یا شعرهای ساده و کوتاه که به همراه تصاویر باشند نیز برای آنها مناسب هستند.

همچنین، لیست کتاب های مخصوص کودکان که تعاملی بوده و مربوط به برخی از مهارت های زندگی مانند مسواک زدن دندان ها، شستشوی دست ها، لباس پوشیدن و مانند آن هستند نیز می‌تواند برای کودکان دو ساله جذاب باشند و به آنها کمک کنند تا درک بهتری از جهان پیرامون خود پیدا کنند.

کتاب های مخصوص کودکان در این سن بهتر است از جنس پارچه، فوم یا پلاستیک باشند که به راحتی پاره و خراب نشوند.

کتاب های مخصوص کودکان صفر تا ۲ساله

  • کتاب های مخصوص حمام
  • کتاب های پارچه ای یا فومی
  • کتاب قصه هایی برای کودکان ۲ساله
  • مجموعه ده جلدی کتاب های قصه های بی کلام 
  • مجموعه کتاب های دالی بازی
  • کتاب های این چیه؟ اون چیه؟

لیست کتاب های مخصوص کودکان 2 تا 4 سال

کودکان سنین 2 تا 4 ساله، به طور کلی از خواندن کتاب هایی با محتوای شاد و داستان هایی که شخصیت های جذاب و قابل ارتباط دارند، خوششان می‌آید.

در لیست کتاب های مخصوص کودکان کتاب هایی که شامل تصاویر شاد و رنگارنگ، داستان های جذاب و یا شخصیت هایی که با آنها همدردی کنند باشند، برای کودکان سنین 3 تا 4 ساله جذاب هستند.

کتاب های مربوط به مسائل روزمره نیز برای کودکان این سن مناسب هستند. مثلاً کتاب هایی که در مورد مسائلی مانند خوابیدن به موقع، مسائل احساسی، اشتراک‌گذاری و دوستی صحبت می‌کنند، می‌توانند به آنها در یادگیری مهارت های اجتماعی کمک کنند.

همچنین، کتاب های آموزشی نیز برای کودکان این سن مناسب هستند. مثلاً کتاب هایی که به آموزش مفاهیم مانند شمارش، رنگ ها، اشکال، حیوانات و گیاهان و موضوعات مشابه می‌پردازند. در این کتاب ها، تصاویر زیبا و آموزنده همراه با جملات ساده و قابل فهم، به کودکان کمک می‌کنند تا درک بهتری از جهان پیرامون خود پیدا کنند.

در لیست کتاب های مخصوص کودکان در این سن کتاب هایی که دارای پازل های ساده یا ارقام و اشکال قابل جابه‌جایی باشند به آن‌ها کمک می‌کنند تا مهارت های کنجکاوی و تمرکز را بیشتر تقویت کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های ایرانی که باید خواند

کتاب های مخصوص کودکان 2 تا 4 ساله

  • کتاب های رنگ آمیزی و سرگرمی
  • مجموعه کتاب های ماجراهای دورا
  • کتاب های کار کومن
  • مجموعه کتاب های ترانه های شیمو
  • مجموعه کتاب های چشم قلمبه
  • کتاب های پاندولی

لیست کتاب های مخصوص کودکان 5 تا 7 سال

کودکان سنین 5 تا 7 سال با توجه به پیشرفت زبانی و توانایی خواندن بهتر، می‌توانند از کتاب‌هایی با داستان‌های بلندتر و پیچیده‌تر لذت ببرند.

در لیست کتاب های مخصوص کودکان  5 تا 7 سال، کتاب‌های داستانی کوتاه با تصاویر رنگی و جذاب، مثل داستان‌های محلی و فولکلور، افسانه‌ها و اسطوره‌ها، داستان‌های مرتبط با خانواده، دوستان و حیوانات، می‌تواند مناسب باشد.

کتاب‌هایی که دربارة موضوعاتی مانند طبیعت، علوم و فناوری، روابط انسانی، دوستی، هنر و موسیقی باشند نیز می‌توانند برای کودکان این سن مناسب باشد.

همچنین کتاب‌هایی که برای کودکان 5 تا 7 سال با پازل‌ها، مسابقات و سؤالات مرتبط با مطالب کتاب، ارائه می‌شوند، می‌تواند کودکان را تشویق به خواندن و یادگیری کند.

در کل، کتاب‌هایی که موضوعات جذاب، تصاویر رنگی و زیبا، داستان‌های شیرین و جذاب و برای کودکان این سن مناسب باشد، می‌تواند به کودکان کمک کند تا علاقه‌مند به کتاب خواندن شوند و پس از ورود به مدرسه اشتیاق بیشتری برای در خواندن داشته باشند.

کتاب های مخصوص کودکان 5 تا 7 ساله

  • مجموعه کتاب های دنیا پپا
  • کتاب های آموزش اعداد و حروف انگلیسی
  • کتاب های کایلو
  • کتاب خانواده باحال
  • مجموعه داستان های الفی اتکینز
  • کتاب علوم بزرگ برای بچه های کوچک

لیست کتاب های مخصوص کودکان 7 تا 9 سال

برای کودکان 7 تا 9 ساله می‌توانید به کتاب‌هایی با موضوعات گوناگون و با زبان و محتوای پیچیده‌تر از سطح کتاب‌های قبلی‌شان فکر کنید.

در لیست کتاب های مخصوص کودکان در این سن کتاب‌هایی با داستان‌های آموزنده، ماجراجویی، تخیلی و به چشم می‌خورند؛ زیرا کودکان می‌توانند با توجه به علاقه‌هایشان، با خواندن آن‌ها با مسائل جدیدی آشنا شوند و در کنار آن قدرت تفکر، قوه تخیل و خلاقیتشان را بالا ببرند.

کتاب های مخصوص کودکان 7 تا 9 ساله

لیست کتاب های مخصوص کودکان 9 تا 12 سال

برای خرید کتاب برای کودکان 9 تا 12 ساله، می‌توانید به لیست کتاب های مخصوص کودکان این رده سنی مراجعه کنید. کتاب‌های مناسب این رده سنی دارای داستان‌هایی پیچیده‌تر و شخصیت‌های عمیق‌تر بوده و شامل موضوعاتی مثل دوستی، خانواده، جوانی، تنهایی، قدرت و ماجراجویی هستند.

کودکان 9 تا 12 ساله بیشتر از قبل به خواندن و درک کتاب های داستانی علاقه مند هستند. آن‌ها به دنبال داستان های پرجنب و جوش، هیجان‌انگیز و ماجراجویی هستند. همچنین، می‌توانند به کتاب‌های غیر داستانی، نظیر کتاب‌های علمی و آموزشی با موضوعاتی مانند تاریخ، علم، ورزش و سفر نیز علاقه‌مند باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های جهان {کامل ترین لیست}

کتاب های مخصوص کودکان 9 تا 12 ساله

  • مجموعه کتاب های مدرسه پرماجرا
  • کتاب مینا سان تلمو و موزه های نفرین شده
  • کتاب رفیق هوشمندانه پول دربیار جمع کن خرج کن و ببخش
  • مجموعه کتاب های کارآگاه بازیل موش نابغه
  • کتاب های مکس و نیمچه شوالیه ها
  • مجموعه کتاب های علم در سوپ
  • کتاب های دانشنامه کودک
  • کتاب علی بابا و چهل دزد بغداد

بهترین کتاب های کودک و نوجوان ایرانی

در این قسمت لیست کتاب های مخصوص کودکان و نوجوانان که توسط نویسندگان ایرانی نوشته شده‌اند و جزو بهترین ها هستند را آورده‌ایم:

1.مجموعه کتاب های قصه های خوب برای بچه های خوب نوشته مهدی آذریزدی

شامل مجموعه ای از قصه های بازنویسی شده از قصه های عامیانه و ادبیات کهن از جمله کلیله و دمنه، مرزبان نامه، سندباد نامه، گلستان سعدی، مثنوی و آثار عطار و سیست نامه هستند.

2.کتاب قصۀ ما مثل شد و حکایت‌های کمال و بازنویسی افسانه‌ها اثر محمد میرکیانی

در این سه کتاب نویسنده افسانه‌ها و خاطرات کودکی و نوجوانی خود را بازنویسی کرده است.

3.قصه‌های مجید اثر هوشنگ مرادی کرمانی

یک مجموعه داستان به‌هم‌پیوسته در مورد زندگی پسری به نام مجید است که به خاطر طنز، شیوایی و سادگی قلم توانست در دل مخاطب جا باز کند.

4.کتاب اژدهای عینکی کله اره‌ای اثر حمید اباذری

این کتاب داستانی است از زاویه دید کودک امروزی که انواع و اقسام اسباب‌بازی و سرگرمی‌ها در اختیارش قرار می‌گیرد تا بزرگ‌ترها بتوانند به کارهایشان برسند و در نهایت با پناه بردن به عالم خیال و رؤیا دست به خلاقیت می‌زند تا هم خودش را از تنهایی نجات دهد و هم دیگران را به توجه بیشتر به خود فرابخواند.

5.کتاب 365 قصه برای روزهای سال

365  قصه با موضوع افسانه‌ها و حکایت‌های قدیمی ایرانی همراه با شخصیت‌های جالب. به قول نویسندة کتاب ” از دیو و پری و اژدها گرفته تا حیوان و عروسک و آدم، از جادوگرها و جادوهایشان تا بچه‌ها و اسباب‌بازی‌هایشان” گرد هم آمده‌اند.

بهترین کتاب های کودک جهان

هنگام انتخاب کتاب از لیست کتاب های مخصوص کودکان، نوع کتاب و محتوای آن بسیار مهم است. در اینجا چند نمونه از بهترین کتاب‌های کودک جهان را برای شما لیست کرده‌ایم:

1.کتاب شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری

داستانی فیلسوفانه، شعری و خیالی درباره یک شازده کوچک است که از سیاره خود فرار کرده و به زمین می‌آید. این شازده در سفر خود با انسان‌های مختلف زمین روبرو می‌شود و تجربیاتی شگفت‌انگیز از آنها به دست می‌آورد.

2.سری کتاب‌های هری پاتر اثر جی. کی. رولینگ

داستان فانتزی و ماجرایی درباره جوانی به نام هری پاتر است که در دنیای جادوگران و جادویی ماجراجویی می‌کند.

3.کتاب پیتر پن اثر جی. ام. باری

این کتاب داستان فانتزی درباره پسر بچه‌ای به نام پیتر پن است که به همراه دوستانش، به سرزمینی فراتر از نوآوری سفر می‌کند. این داستان حول محور دنیای خیالی، جادو و رؤیاپردازی است و ماجراهای هیجان‌انگیزی را برای خواننده ایجاد می‌کند. در این کتاب، به تصویر کشیدن جهانی پر از تخیل، ایده‌آل و فانتزی پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین کتاب های معرفی شده در برنامه کتاب باز

4.من هلن کلر هستم! نوشتة برد ملتزر

داستان زندگی واقعی یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار دنیا یعنی هلن کلر را با بیانی دلنشین و کودکانه به تصویر می‌کشد

5.اگر به یک موش شیرینی بدهی نوشته‌ی لارا نومروف

قصة پسر بچه‌ای است که با دادن یک شیرینی به موشی بازیگوش ماجراهای زیادی را به وجود می‌آورد.       

سخن پایانی

توجه به سن کودک در هنگام خرید کتاب بسیار مهم است. در هنگام خرید کتاب برای کودکان، باید به سن و سال آنها توجه کرد و کتاب‌هایی را انتخاب کرد که با سطح فهم و توانایی خواندن آنها سازگار باشند. همچنین، باید به مضمون کتاب نیز توجه کرد و اطمینان حاصل کرد که مضمون کتاب با ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی خانواده سازگار است و اثرات مثبت روی تفکر و رفتار کودک خواهد داشت.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب