27 اسفند 1401
1317 بازدید

بهترین کتاب های روانشناسی که باید خواند

    در این مطلب می‌خوانید:

روانشناسی یک حوزه‌ی گسترده و متنوع است که بر مطالعه‌ی نحوه‌ی رفتار و تفکر افراد، متمرکز است. احساسات، شخصیت و خیلی  از وجوه زندگی شخصی و اجتماعی را پوشش می دهد. از این رو شاخه‌های متنوعی دارد که ما در این مطلب از بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند تلاش می‌کنیم شاخص‌ترین کتاب‌های روانشناسی دانشگاهی، بهترین کتاب‌‌های روانشناسی بالینی، بهترین کتاب‌های روانشناسی رابطه و به طور کلی برترین کتاب‌های روانشناسی را معرفی کنیم. 

وقتی روانشناسی را درک کنید، خود و اطرافیانتان را بهتر درک خواهید کرد. همچنین تصمیمات بهتری می‌گیرید، موقعیت‌های سخت را راحت‌تر مدیریت می‌کنید و خیلی سریع‌تر از آنچه تصورش را می‌کردید به پتانسیل کامل خود دستیابی پیدا می‌کنید.

این علم شگفت‌انگیز حتی به شما کمک می‌کند بفهمید که شما و کسانی که به آنها نزدیک‌تر هستید، به چه علت رفتاری را انجام می‌دهید و چگونه می‌توانید برای بهتر شدن تغییر کنید.

چگونه یک فرد را مثل یک کتاب بخوانیم؟

در  کتاب «چگونه یک شخص را مانند یک کتاب بخوانیم»، یاد می‌گیریم که دوست، معشوق، رئیسمان واقعاً به ما چه می‌گویند، آن هم به زبانی که همه استفاده می‌کنند اما هیچ‌کس آن را به زبان نمی‌آورد یعنی زبان بدن! این کتاب به ما کمک می‌کند تا توانایی خود را در برقراری ارتباط با افراد دیگر افزایش دهیم. همچنین یاد می‌گیریم چگونه سیگنال‌های غیرکلامی غریبه‌ها، دوستان و همکاران خود را رمزگشایی کنیم و به آنها پاسخ دهیم. همه‌ی ما می دانیم که آگاهانه یا بدون حرکات بدن خود، احساسات، نگرش‌ها و انگیزه‌های خود را از طریق حرکاتی که اغلب مبهم هستند بیان می‌کنیم و اغلب نادیده گرفته می‌شوند.

این کتاب به ما امکان این را می‌دهد تا بر موقعیت‌های تجاری و اجتماعی خود تسلط پیدا کنیم. به ما کمک می‌کند تا مهارت‌های مذاکره خود را تقویت کنیم، علائم ناگفته‌ی مبنی بر محبت و جذب را تشخیص دهیم و همچنین دانش ما را در مورد زبان بدن بهبود می‌بخشد. تکنیک‌های اثبات شده‌ی کتاب برای به دست آوردن کنترل مذاکره، به ما کمک می‌کند تا سیگنال عشق و علاقه را درک کرده و تشخیص دهیم و همچنین به ما مزیتی را برای موفقیت در زندگی اجتماعی و تجاری خود می‌دهد.

چگونه در این دنیای مزخرف، انسان بمانیم

از بهترین کتاب‌های روانشناسی شخصیت کتاب چگونه در یک دنیای پر از جنجال انسان بمانیم است که در متن کتاب پاسخ این سوال مهم گنجانده شده است. اگر قبلاً تمرینات ذهن‌آگاهی را امتحان کرده‌اید و شکست خورده‌اید، احتمالاً به شما گفته شده است که در یک اتاق تاریک روی یک بالش بنشینید، مراقبه کنید یا نفس‌های خود را بشمارید. اما تمرکز حواس به این نیست که خودمان را از مشکلات دنیا جدا کنیم. در عوض، در مورد یادگیری آن است که با رنج هر موجود زنده‌ای ارتباط برقرار کنید و با انجام این کار، رنج شخصی خود را برای التیام، تغییر، رشد، و در نهایت آرامش در آغوش بگیرید.

تیم دزموند - یک فیلسوف بودایی است که در هاروارد و ییل در مورد روانشناسی سخنرانی کرده و زیر نظر اساتید ذن تحصیل کرده است - زندگی خود را صرف پرورش راه‌های جدید برای پر کردن شکاف بین سنت باستانی ذهن‌آگاهی و زندگی مدرن کرده است. دزموند با کتاب چگونه در این دنیای مزخرف، انسان بمانیم، به قلب دردهای جمعی ما می‌رسد و با یک تمرین ذهن‌آگاهی متحول کننده و با راهبردها و راهنمایی‌ها، زندگی را شادتر و پرحضورتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های تاریخی که باید خواند!

وضعیت آخر

آیا تا به حال هنگام بحث در مورد مسائل حساس یا زمانی که درگیر مشاجره شده‌اید، شگفت‌زده شده‌اید که ناگهان رفتاری شبیه پدر یا مادرتان داشته دارید؟ شاید در مورد تمیز کردن خانه با همسرتان بحث می‌کردید و مثل مادرتان رفتار می‌کردید یا شاید صبرتان را با بچه‌هایتان از دست داده‌اید و درست مثل پدرتان رفتار می‌کردید. داشتن واکنش‌هایی مانند والدینتان غیرعادی نیستند، برای همه اتفاق می‌افتد و ناشی از مشاجره‌هایی است که قبلاً با والدین خود داشته‌اید.

نگاه کردن مستقیم به صورت والد یا فرزند درونی‌مان می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، اما به گفته‌ی توماس هریس، این چیزی است که نمی‌توانیم از آن اجتناب کنیم. همه‌ی ما این دو نیروی متفاوت را در درون خود داریم، اما خوشبختانه، با تجزیه و تحلیل رفتار خود، در نهایت می‌توانیم این الگوها را شناسایی و کنترل کنیم و حتی الگوهای سالم‌تری را جایگزین آن‌ها کنیم. از کتاب توماس هریس، وضعیت آخر که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی است، یاد می‌گیریم:

چرا تولد به طور طبیعی یک تجربه‌ی آسیب‌زا است،

چرا پیش‌داوری‌ها باعث می‌شود احساس کنیم گیر افتاده‌ایم و

چرا هرگز نباید از بازیگوشی کودک درونمان غافل شویم.

غریزه قدرت اراده

غریزه قدرت اراده کتابی نوشته‌ی کلی مک گونیگال است که به بررسی علم اراده و چگونگی استفاده از آن برای بهبود زندگی می‌پردازد. این کتاب استدلال می‌کند که اراده یک ویژگی ثابت نیست، بلکه مهارتی است که می‌توان آن را با تمرین توسعه داد و تقویت کرد.

به گفته‌ی مک گونیگال، چندین عامل کلیدی وجود دارد که بر اراده ما تأثیر می‌گذارد، از جمله باورهای ما در مورد خود و توانایی‌هایمان، وضعیت عاطفی ما و محیطی که در آن قرار داریم. او همچنین نقش استرس در تضعیف اراده‌ی ما را مورد بحث قرار می‌دهد و راهبردهایی برای مقابله با استرس به روشی سالم ارائه می‌دهد.

یکی از موضوعات اصلی کتاب که از موفق‌ترین و بهترین کتاب‌های روانشناسی موفقیت است، این ایده است که اراده‌ی ما مانند ماهیچه‌ای است که در صورت استفاده بیش از حد از آن خسته می‌شود. مک گونیگال استدلال می‌کند که ما می‌توانیم با تعیین اهداف مشخص و قابل دستیابی و تقسیم آنها به مراحل کوچک‌تر، نیروی اراده‌ی خود را حفظ کنیم. او همچنین توصیه می‌کند که استراحت کنید و در فعالیت‌هایی شرکت کنید که اراده‌ی ما را تقویت می‌کنند، مانند خواب، ورزش و تمرکز حواس.

علاوه‌بر این نکات عملی، مک گونیگال همچنین به عصب‌شناسی نیروی اراده و چگونگی ارتباط آن با سایر عملکردهای مهم مغز مانند تنظیم احساسات، تصمیم‌گیری و خودکنترلی می‌پردازد.

به‌طور کلی، غریزه قدرت اراده یک راهنمای جامع و در دسترس برای درک و بهبود قدرت اراده‌ی ما است که بینش‌ها و استراتژی‌های ارزشمندی را برای هر کسی که به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود است، ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین رمان های ایرانی که نباید از دست بدهید

چگونه کمال گرا نباشیم؟

بسیاری از مردم، با کمال‌گرا بودن مبارزه می‌کنند. اما به اندازه‌ی کافی برای غلبه بر آن قوی نیستند. در طول سال‌ها کتاب‌های زیادی برای خودسازی نوشته شده‌اند و گاهی اوقات گفته می‌شود که چگونه کمال‌گرایی دشمن موفقیت و غیره است، اما هیچ کتابی به چگونگی غلبه بر آن به‌طور کامل یا عملی مانند کتاب استفان گیز اشاره نکرده است.

کتاب چگونه کمال گرا نباشیم بیش از هر مزیت دیگری کاربردی است. این کتاب به خواننده اطلاعات زیادی می‌دهد. در بخش اول، نویسنده بیان می‌کند که کمال‌گرایی واقعاً چیست و از مطالعات مختلف در طول سال‌ها درباره تأثیر آن بر ما می‌گوید. در بخش دوم، گیز به این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توان در پنج حوزه‌ای که مردم معمولاً در آن‌ها کمال‌گرا هستند، کمال‌گرا نبود. فصل آخر راهنمایی کاربردی است، جایی که او هر تکنیک و نکته‌ای را به شیوه‌ای آسان بررسی می‌کند. این فصل برای خلاصه کردن همه‌چیز است زیرا که لازم نیست برای انتخاب نکات به هر بخش برگردید.

برای مشاهده و خرید سایر آثار در حوزه کتاب روانشناسی می‌توانید به دسته بندی مربوطه مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب