7 اسفند 1401
2676 بازدید

با پرفروش‌ ترین کتاب‌ های شعر ایران آشنا شوید

    در این مطلب می‌خوانید:
برای قرن‌ها، شاعران ایرانی از تأثیرگذارترین و الهام‌بخش‌ترین شاعران جهان بوده‌اند که آثارشان تحولی در ادبیات شرق و غرب ایجاد کرد. اشعار آن‌ها که مضامین عاشقانه، عرفانی و انسانی را در برمی‌گیرد، نقش پررنگی در فرهنگ ایرانی و اعتلای آن ایفا می‌کند. پرفروش ترین کتاب های شعر ایران طیف گسترده‌ای از اشعار کهن و کلاسیک تا شعر نو و معاصر را در برمی‌گیرد. امروز در بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند قصد داریم شماری از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

دیوان حافظ

حافظ، غزل‌سرای بزرگ و از خداوندان شعر و ادب پارسی نزد همه ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار است. دیوان حافظ که متشکل از همه اشعار باقی‌مانده از خواجه حافظ شیرازی است، همواره از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران محسوب می‌شود. در وصف تأثیرگذار بودن حافظ این بس که گوته شاعر و سخنور مشهور آلمانی، مجموعه شعر دیوان شرقی خود را به‌عنوان ادای احترام به حافظ و با الهام از او نوشت.
ایرانیان چه در خلوت چه در محافل خود اشعار حافظ را نسل به نسل می‌خوانند و برای این میراث معنوی و ادبی ارزش زیادی قائل هستند. پس بی‌دلیل نیست که دیوان حافظ که در مناسبت‌هایی مانند عید نوروز، چهارشنبه‌سوری، شب چله و سیزده‌به‌در همه ایرانیان به آن  تفأل می‌زنند از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران باشد.

دیوان شمس تبریزی

مولانا نه‌تنها از محبوب‌ترین شاعران ایران، بلکه از معروف‌ترین شاعران جهان است و قرن‌هاست که اشعار صوفیانه و معنوی او الهام‌بخش دیگر نویسندگان و خوانندگان بوده است. دیوان شمس تبریزی شامل غزل‌ها، رباعی‌ها و ترجیع‌های مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران در همه دوران است.
ابیات مولانا که حول اندیشه‌های جهان‌شمول، الوهیت و عشق سراییده شده‌اند با زیبایی بیان ‌قدرتمند و معانی عمیق خود در دل همه ایرانیان، جایگاه ویژه‌ای دارند. دیوان غزلیات یا کلیات شمس در کنار مثنوی معنوی و فیه ما فیه از دیگر آثار رومی، از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران در طول تاریخ به شمار می‌روند.

رباعیات حکیم عمر خیام

حکیم عمر خیام نیشابوری فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی‌سرای ایرانی در زمان زندگی‌اش بیشتر به‌عنوان یک دانشمند شهرت داشت؛ اما بعدها رباعیات او به شهرت جهانی دست‌یافت و آوازه ادبی خیام در سراسر جهان پیچید. رباعی‌های خیام که درون‌مایه آن‌ها مضامینی هستی‌شناسانه است، در زمان حیات او منتشر نشد اما امروزه از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران محسوب می‌شود.
در قرن نوزدهم اشعار خیام که انعکاس‌دهنده دیدگاه‌های فلسفی او بودند، توسط ادوارد فیتزجرالد باری دیگر کشف و ترجمه شد و بدین واسطه آثار او هم به مخاطبان غربی و هم به نسل جدیدی از ایرانیان معرفی شد. رباعیات خیام تاکنون به زبان‌های متعددی ترجمه‌شده است و مضامین بی‌زمان آن‌ها با خیل عظیمی از مخاطبان ارتباط برقرار کرده و همیشه از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران به شمار می‌رود.

کلیات سعدی شیرازی

شیخ اجل سعدی، شاعر بزرگ ایرانی در بین تمامی علاقه‌مندان به شعر و هنر جایگاه ویژه‌ای دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار سعدی، سهل ممتنع بودن آن‌ها اس که با چیره‌دستی مطالب پیچیده و دشوار را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان می‌کند. غزل‌های عاشقانه، عارفانه و پندآموز سعدی جزو شاهکارهای ادب فارسی بوده و از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران هستند.
کلام سعدی در اعتلای زبان فارسی بسیار مهم بوده و نخستین شاعر ایرانی است که آثارش به زبان‌های اروپایی ترجمه‌شده است. شهرت آثار او زبانزد خاص‌وعام است، به‌خصوص «بنی‌آدم» از گلستان سعدی‌ که کمتر کسی آن را نشنیده. همه آثار سعدی شامل گلستان به نثر، کتاب بوستان در قالب مثنوی و نیز غزلیات او در مجموعه‌ای با عنوان کتاب کلیات سعدی جمع‌آوری‌شده‌‌اند که از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران محسوب می‌شود.

شاهنامه فردوسی

فردوسی از مشهورترین شاعر ایران است که به خاطر نگارش شاهنامه، حماسه ملی فارسی‌زبانان و طولانی‌ترین اثر حماسی که تابه‌حال سروده شده است، با بیش از 60000 بیت شناخته می‌شود. شاهنامه تاریخ ایران را از دوران اساطیری تا دوره ساسانی در قرن هفتم روایت می‌کند و این اثر جاودانه از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران در همه دوران است.
فردوسی در شاهنامه نبرد همیشگی خیر و شر را روایت می‌کند و با شخصیت‌پردازی‌های پیچیده‌ بعد روشن و تاریک درون موجودات را نشان می‌دهد و خوانندگانش را تشویق می‌کند که فعالانه جانب خیر را بگیرند. شاهنامه فردوسی از  برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان که سرایش آن دست‌کم سی سال به طول انجامیده، پیوسته از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا از پرفروش‌ ترین کتاب‌های نیویورک تایمز امسال خبر دارید؟

پنج گنج نظامی

یکی دیگر از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران پنج گنج نظامی است. نظامی گنجوی از بزرگ‌ترین شاعران عاشقانه تاریخ، تأثیری قدرتمند و منحصربه‌فرد بر ادبیات ایران گذاشت. شهرت او بیشتر به خاطر اشعار داستانی بلندش است که حول مضامین عشق و شور می‌چرخد، مانند خسرو و شیرین یا لیلی و مجنون.
گنجوی ازآنجاکه در اشعارش داستان‌های قهرمانی و عرفانی را با احساسات و شور انسانی در هم می‌آمیزد، بسیار قابل‌توجه است. اشعار گنجوی با زبانی زیبا و تغزلی مفهوم عشق را در کنار در اندیشه‌های الهی اعتلا و جلال می‌بخشد. خمسه یا پنج گنج نظامی شامل مخزن‌الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت‌پیکر و  اسکندرنامه از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران به شمار می‌رود.

منطق‌الطیر

عطار نیشابوری از عارفان و شاعران ایرانی بلندنام و از پرکارترین شاعران ایرانی به شمار می‌رود که کتابهای منطق‌الطیر و تذکره‌الاولیا به ترتیب مهم‌ترین آثار منظوم و منثور او هستند. منظومه منطق‌الطیر که عطار به زبان فارسی و در قالب مثنوی سروده از مشهورترین و پرفروش ترین کتاب های شعر ایران است. کمتر کسی راجع به هفت وادی یا هفت شهر عشق عطار نشنیده و این حسن شهرت بی‌دلیل نیست.
عطار در منطق‌الطیر داستان گروهی از مرغان را تعریف می‌کند که برای جستن و یافتن سیمرغ راهی سفری دور و دراز می‌شوند. در نهایت پس از عبور از هفت مرحله، سی مرغ به خودشناسی می‌رسند و درمیابند سیمرغ کسی نیست جز خودشان و به حقیقت وجودی خود پی می‌برند. این مثنوی که به کشف اسرار هستی در قالبی استعاری می‌پردازد، از ارزشمندترین و  پرفروش ترین کتاب های شعر ایران است.

مجموعه کامل اشعار نیما یوشیج

علی اسفندیاری ملقب به نیما یوشیج بنیان‌گذار شعر نوین و ملقب به پدر شعر نو فارسی در ایران است. تحولی که نیما یوشیج در فرم و محتوای شعر کلاسیک فارسی ایجاد کرد منجر به ایجاد سبک شعر نیمایی شد که بسیاری از شاعران معروف معاصر مانند شاملو را تحت تأثیر قرارداد و کتاب های او جزو پرفروش ترین کتاب های شعر ایران شد.
 نیما یوشیج با مجموعه اثرگذار افسانه که مانیفست شعر نو فارسی بود، شعر ایرانی را دستخوش تحول کرد و انقلابی در ساختارها و بنیادهای شعر کهن ایجاد کرد. آثار این شاعر بزرگ مانند هفت کتاب و مجموعه کامل اشعار نیما یوشیج از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران هستند.

مجموعه آثار احمد شاملو

احمد شاملو از ارجمندترین شاعران مدرن ایران است که کتاب‌ها، مجموعه اشعار، ترجمه‌ها، مقالات و شعرخوانی‌های او همیشه جزء پرطرفدارترین و از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران هستند. او که در سال 1984 نامزد جایزه نوبل شد، از شخصیت‌های فرهنگی به‌شدت تأثیرگذار معاصر ایرانی است و سبک شعر شاملویی از مهم‌ترین قالب‌های شعری مورد استفاده در ایران به شمار می‌رود.
اشعار شاملو به‌مثابه نقطه تلاقی گذشته، حال و آینده است. او از تصاویر قدیمی و آشنا در قالب‌های جدید برای خلق اشعار بدیعی که حرف دل مردم را بزند استفاده کرده و شعرهای بی‌زمانی سروده. چنانچه شاملو در مرثیه‌های خاک می‌گوید شعر رهایی‌ست، نجات است و آزادی و فی‌الواقع خواندن اشعار شاملو همین احساس را به مخاطب متبادر می‌کند و شاهکارهای ادبی شاعرانه او از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران هستند. کتاب مجموعه آثار احمد شاملو دربرگیرنده آثار او است.

هشت کتاب

سهراب سپهری، شاعر نقش‌ها و رنگ‌ها از مهم‌ترین شاعران معاصر ایران، به‌جز اشعارش به نقاشی‌های نوگرایانه‌اش نیز شهرت دارد. اشعار سپهری به زبان‌های بسیاری ترجمه‌شده و آثارش از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران هستند. او زاده کاشان بود و شعر صدای پای آب (اهل کاشانم) را در وصف زادگاهش سروده که از زیباترین و بلندترین شعرهای نو زبان فارسی به شمار می‌رود.
او خصلت‌های شعری غربی را با ویژگی‌های شرقی پیوند داد و بدین‌وسیله سبک جدیدی را برای بیان ایده‌های خود ایجاد کرد. سپهری همواره هنجارهای اجتماعی و ایدئولوژیک فراگیر را با اشعارش زیر سؤال می‌برد و چشم‌انداز جدیدی به روی زندگی می‌گشاید. هشت کتاب شامل هشت دفتر شعر به نام‌های: مرگ رنگ، زندگى خواب‌ها، آوار آفتاب، شرق اندوه، صداى پاى آب، مسافر، حجم سبز و ما هیچ، ما نگاه از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران است.

دیوان اشعار فروغ فرخزاد

فروغ فرخزاد معروف‌ترین شاعر زن ایران، فمینیستی سنت‌شکن بود. اشعار فروغ نماد سرکشی و مقاومت است. شخصیت نوگرا و بحث‌برانگیز او در اشعارش با صدایی جسورانه، زنانه و انتقادی انعکاس می‌یابد و کتاب شعرهایش از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران است. اشعار فروغ به گفته شاملو گاه شبیه به اعجاز بود او بازتاب‌دهنده دغدغه‌های زنان ایرانی بود و  به ستمی که بر زنان می‌رفت معترض بود.
فروغ احساساتش را با لطافت و شور و حال نبوغ آمیزی در اشعارش بیان می‌کرد. هر چند مجال زندگی‌اش کوتاه بود و در ۳۲ سالگی در اثر تصادف رانندگی درگذشت اما مجموعه شعرهای او شامل اسیر، دیوار، عصیان، تولدی دیگر و ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران به شمار می‌رود. دیوان اشعار فروغ فرخراد را می توانید از سایت بوک لند تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: کتاب‌ های پرفروش پاییز 1401 به انتخاب بوکلند

سه کتاب

مهدی اخوان ثالث، شاعر پرآوازه معاصر ایران است که با آثاری همچون ارغنون، زمستان، آخر شاهنامه و از این اوستا در بین ادب دوستان شهرت دارد. در میان آثار او می‌توان گفت شعر زمستان نمونه‌ای عالی از اشعارش است و جزو پرفروش ترین کتاب های شعر ایران است.
اشعار اخوان ثالث لحن حماسی با صلابت و سنگینی شعر خراسانی دارند و دربردارنده ترکیبات نو و تازه با تصویرگری‌های خلاقانه و بدیع هستند و معمولاً مضامین اجتماعی و گاه تلخ و تیره‌ای دارند. سه کتاب شامل سه دفتر شعر: در ح‍ی‍اط ک‍وچ‍ک پ‍ائ‍ی‍ز، در زن‍دان، زن‍دگ‍ی م‍ی‌گ‍وی‍د: ام‍ا ب‍از ب‍ای‍د زی‍س‍ت ... و دوزخ، اما سرد از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران است.

آینه در آینه

هوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا سایه شاعر نام‌آور ایرانی، استاد غزل نوین و پژوهشگر ادبیات فارسی است که زندگی و آثار او بسیاری از تحولات سیاسی، فرهنگی و ادبی ایران را در برمی‌گیرد. تاسیان، تصنیف سپیده، غزل‌های در کوچه‌سار شب، حصار، ارغوان، بانگ نی و کتاب ارزشمند حافظ: به سعی سایه، از آثار شناخته‌شده او است. ارغوان از مشهورترین اشعار ابتهاج جزو پرفروش ترین کتاب های شعر ایران محسوب می‌شود.
ابتهاج در شعرهایش فردی عاشق و باانگیزه که سال‌ها درد و رنج را پشت سر گذاشته، به نظر می‌رسد. او آثار متعددی در شعر دارد که تقریباً همه آن‌ها در جهان ادبیات فارسی شناخته‌شده‌اند. آینه در آینه مجموعه شعری است از هوشنگ ابتهاج که گزینش آن‌ها توسط استاد شفیعی کدکنی صورت گرفته و یکی دیگر از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران است.

هزاره دوم آهوی کوهی

شفیعی کدکنی، ادیب، پژوهشگر و شاعر اهل ایران است که در قید حیات است. او در زمره شاعران اجتماعی است و در اشعار خود تصویری از جامعه ایرانی در دهه چهل و پنجاه با دلبستگی و گرایش فراوان به آیین و فرهنگ ایرانی، به‌خصوص خراسان را به تصویر می‌کشد.
او با انتشار کتاب در کوچه‌باغ‌های نیشابور به شهرت رسید و این مجموعه شعرش از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران به‌حساب می‌آید. هزاره دوم آهوی کوهی یکی دیگر از مشهورترین اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی و از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران است که شامل پنج دفتر شعر مرثیه‌های سرو کاشمر؛ خط دلتنگی؛ غزل برای گل آفتابگردان؛ در ستایش کبوترها؛ و ستاره دنباله‌دار می‌شود.

گزیده اشعار فریدون مشیری

فریدون مشیری از شاعران برجسته معاصر فارسی است که در دو سبک مدرن و کلاسیک شعر سرود.  این شاعر محبوب اشعار ماندگاری دارد که در اذهان و دل عموم ماندگار شده‌اند. معروف‌ترین شعر وی «کوچه» نام دارد که از زیباترین و عاشقانه‌ترین شعرهای نو زبان فارسی است.
از میان آثار او می‌توان از دیار آشتی، پرواز با خورشید تا صبح تابناک اهورایی، ابر و کوچه، آواز آن پرنده غمگین و آه باران را نام برد که از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران هستند. گزیده اشعار فریدون مشیری برگزیده‌ای است از برترین و زیباترین اشعار دلنشین او که با زبان نرم و هموار و ساده، زیبایى‌ها و رازهاى خود را به خواننده مى‌بخشد و از پرفروش ترین کتاب های شعر ایران است.
 
 برای خرید بهترین کتاب های شعر می توانید از صفحات شعر جهان و شعر معاصر جهان بازدید نمایید.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب