جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

مجمع الجزایر گولاگ 1

قیمت:
590,000 تومان
مشخصات کتاب مجمع الجزایر گولاگ 1
تعداد صفحات
640 صفحه
شابک
9789642135387
سال خلق اثر
1973
سال انتشار
1973
قطع
وزیری
جلد
جعبه
نوبت چاپ
4
این کتاب در یک نگاه
مجمع‌الجزایر گولاگ، یکی از بزرگ‌ترین و خواندنی‌ترین روایت‌های تاریخ ادبیات جهان که برای نویسنده‌اش جایزه‌ی نوبل ادبی 1970 را به ارمغان آورده، در واقع تلاشی است برای ارائه‌ی تصویری قابل درک از گستردگی سایه‌ی شر بر زندگی میلیون‌ها شهروند روس در عصر اتحاد جماهیر شوروی، به‌ویژه دوره‌ی حکمرانی ژوزف استالین بین سال‌های 1929 تا 1953.

 
بیشتر بخوانید
خلاصه کتاب مجمع الجزایر گولاگ 1

الکساندر سولژنیتسین، نویسنده‌ی نامدار روس و از بازماندگان اردوگاه‌های کار اجباری گولاگ در شوروی سابق، این کتاب را طی ده سال و از راه گفتگو با بیش از 220 بازمانده‌ی دیگر اردوگاه‌ها، در سه جلد به رشته‌ی تحریر درآورده که آمیزه‌ای است از نثر نویسنده‌ای حماسه‌پرداز، مورخی آرمان‌گرا و مصلحی برآشفته، با رگه‌هایی از طنز سیاه. آنچه می‌خوانید جلد اول این مجموعه است.
هیچ خواننده‌ی قرن بیست‌ویکمی‌ای که شاهکار سولژنیتسین را برای بار اول می‌خواند نباید تصور کند که بناست یک روایت تاریخی سرراست را بخواند. کتاب او فقط وصف تاریخ نیست، خود تاریخ است. به لطف عنایت وسواس‌گونه‌ی سولژنیتسین به جزئیات و استعدادهای ادبی و جدلی او، مجمع‌الجزایر گولاگ به خلق همین جهانی که ما امروزه در آن زیست می‌کنیم کمک کرده است.

درباره ترجمه کتاب مجمع الجزایر گولاگ

  • کتاب مجمع الجزایر گولاگ نوشته الکساندر سولژنیتسین تاکنون به بیش از 35 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
  • بخش اول و دوم کتاب مجمع الجزایر گولاگ در ایران نخستین بار توسط عبدالله توکل در نشر سروش در سال ۱۳۶۷ انتشار یافت. همچنین دو جلد اول و دوم اثر در سال ۱۴۰۱ با ترجمه احسان سنایی اردکانی در نشر مرکز انتشار یافته است.

امتیاز کتاب مجمع الجزایر گولاگ در گودریدز

  • تعداد نظرات: 2,150
  • تعداد امتیازدهی: 28,929
  • میانگین امتیاز (از 5): 4.32

نقل قول های کوتاه و جذاب از کتاب مجمع الجزایر گولاگ

  • جهان به عدد موجودات داخلش مرکز و گرانیگاه دارد. هر یک از ما مرکزی است در جهان و جهان آوار می‌شود وقتی که زیر لب به تو می‌گویند: «بازداشتی.»
  • هر کسی همیشه برای خودش ده دوازده دلیل بسیار خوب دارد که نشان می‌دهد چرا محق است تن به ازخودگذشتگی ندهد.
  • «دادگاهی که عدل نداشته باشد، بدتر از راهزن است. آنجا که قانون خفته باشد، قضات دشمن‌اند.»
  • در کشور ما هرگز زندانی تهی وجود نداشت. یا همه شان پر بودند یا بیشتر از حد گنجایش، زندانی داشتند.
  • هیچ یک از آموزش هایمان، پرورش‌هایمان و تجربه هایمان ذره‌ای ما را برای بزرگترین امتحان زندگیمان که «بازداشت به بهانه هیچ» و «بازجویی بر سر هیچ» است، آماده نمی‌کند.
  • خودشان درمی‌یافتند که قضیه‌ها و پرونده‌ها ساختگی است و با این همه سال‌های سال کار می‌کردند.
  • تنها آن کسی پیروز است که از همه چیز درگذرد.
  • اگر روزی از روزها چنین افتد که در اعماق معدن یا در اعماق زندان بمیریم، مرگمان در میان نسل‌های آینده انعکاس می‌یابد.
  • رفته‌رفته این حس درون من پدید آمد: اگر برای زندگی کردن، قرار زندگی نکردن باشد، این چیزها به چه درد می خورد...؟
  • «اینجا در جستجوی عدالت مباش»

نظر خوانندگان در سراسر دنیا، درباره‌ی کتاب مجمع الجزایر گولاگ چیست؟

میکی نظرش در مورد کتاب را این‌گونه بیان می‌کند:

گولاگ یک کتاب تاریخی به شکل معمول نیست، جایی بین سبک روزنامه‌نگاری و کتابی تاریخی قرار دارد و نحوه روایت سولژنیتسین آشنا و جذاب است. این کتاب به‌جای آنکه شبیه یک درس تاریخ باشد، شبیه گفتگو با یک دوست خوب است که می‌داند چگونه داستانی جالب، مهم، دلخراش و فراموش‌نشدنی را بیان کند. به نظر می‌رسد روایتی در مورد اردوگاه‌های زندان شوروی آنقدر سنگین باشد که غیرقابل‌خواندن باشد، اما سولژنیتسین آن را به طرز شگفت‌آوری دلپذیر می‌کند.

محسن در مورد تجربه‌ی مطالعه‌ی این کتاب در گودریدز می‌نویسد:

یکی از دردناک‌ترین و باشکوه‌ترین کتاب‌های غیرداستانی که خواندم. این کتاب سخت و عجیب که انگشت‌به‌دهانتان می‌گذارد و درست زمانی که فکر می‌کنید بیش از نمی‌شود سختی‌های زندان بیشتر شود چنان چهارستون بدنتان را به لرزه درمی‌آورد که گویی بمبی در نزدیکی‌تان منفجر کرده‌اند. مجمع‌الجزایر گولاگ بسیار بیش از یک کتاب است. جان‌هایی که در همه‌ی این سال‌ها در شوروی رنج دیده‌اند، شکنجه دیده‌اند و مرده‌اند در این کتاب حضور دارند. سولژنیتسین شمعی برداشته است و با صبر و حوصله‌ای کم‌نظیر همه را به ما نشان می‌دهد.

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه‌ی خواندن باشند

در بخشی از کتاب چنین می‌خوانیم:

ما در معابر طولانی و پیچاپیچ عمرمان خوش‌خوشان ــ و بسا که با خون دل ــ از کنار همه‌جور دیوار و حصار عبور کرده‌ایم؛ حصارهایی از الوار پوسیده و خشت و آجر و سیمان و آهن؛ اما یک لحظه هم به این فکر نکرده‌ایم که پشت این حصارها چه می‌گذرد. هیچ زحمت این را به خودمان نداده‌ایم تا به قوه چشم یا فهم، به درون‌شان نقبی بزنیم؛ اما وادی گولاگ از همین‌جا شروع می‌شود؛ درست از بیخ گوش ما، در دوقدمی. از این گذشته، هیچ متوجه بی‌شمار در و درگاهِ چهارقُفله و مُستتری هم که در این حصارها رخنه کرده نبوده‌ایم. تمام این درها، تک‌تک‌شان، مهیای ما بوده‌اند! و ناگهان آن درِ مقدَر به آنی باز می‌شود و چهار دستِ مردانهٔ سفید که گرچه رد و نشانی از کارِ یدی ندارند اما قرص و ستبرند، دست و پا و یقه و کلاه و گوش‌مان را می‌گیرند و ما را کشان‌کشان مثل یک کیسه می‌برند و پشت سرشان نیز در را، همان دری را که به زندگی سابق‌مان ختم می‌شد، یک‌بار برای همیشه به هم می‌کوبند.

درباره‌ی نویسنده کتاب مجمع الجزایر گولاگ

الکساندر سولژنیتسین (1918-2008) پس از خدمت در ارتش شوروی در طول جنگ جهانی دوم، به دلیل انتقاد از استالین و دولت شوروی در نامه‌های خصوصی خود، به هشت سال زندان محکوم شد. سولژنیتسین در سال 1962 با انتشار رمان «یک روز از زندگی ایوان دنیسویچ» از یک معلم مدرسه ناشناس به نویسنده‌ای مشهور در سطح بین‌المللی تبدیل شد. او در سال 1970 جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. مخالفت فزاینده نویسنده با رژیم منجر به دستگیری مجدد او و اخراجش از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1974 شد. در همین سال مجمع الجزایر گولاگ، برای اولین بار در غرب به انتشار رسید. او و خانواده‌اش به مدت هجده سال، در آمریکا در تبعید زندگی کردند. در سال 1994 به روسیه بازگشت و در سال 2008 در خانه خود در مسکو درگذشت.

نظر نویسنده درباره کتاب مجمع الجزایر گولاگ

این کتاب تقدیم می‌شود به کسانی که عمرشان به بازگفتن آن قد نداد. باشد که عذر مرا بپذیرند چرا که نه همه اش را شاهد بود، نه همه اش را به خاطر آوردم؛ و نه از همه اش آگاه بودم. سالهای سال از انتشار این کتاب که دیری هم به اتمام رسیده بود حذر کردم: تعدی که به زندگان احساس می‌کردم، بر تعهدم به مردگان می‌چربید. اینک که به‌هرحال دستگاه اطلاعات آن را توقیف کرده، چاره ای برایم نمانده الا اینکه بی‌درنگ منتشرش کنم. در این کتاب از شخصیت‌ها یا وقایع خیالی خبری نیست. افراد و اماکن به اسامی حقیقی شان معرفی‌شده‌اند.

نکات جالب درباره کتاب مجمع الجزایر گولاگ

در اینجا برخی از نکات جالب در مورد این کتاب آورده شده است:

  • سولژنیتسین که برنده جایره نوبل شد از ترس اینکه حکومت شوروی مانع بازگشت او به وطن شود، در مراسم شرکت نکرد.
  • کمیته نوبل بخشی از سخنرانی او را که اشاره به زندانی‌های سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می‌بردند، داشت را قرائت نکرد.
  • نویسنده این کتاب را طی ده سال و از راه گفتگو با بیش از ۲۲۰ بازمانده‌ی دیگر اردوگاه‌ها، در سه جلد به رشته‌ی تحریر درآورد.
  • سولژنیتسین می‌خواست کتاب را برای نخستین بار در شوروی منتشر کند؛ اما در ۱۹۷۳، دستگاه اطلاعاتی شوروی با ۱۲۰ ساعت بازجویی از دستیار او الیزاوتا، به محال اختفای یکی از سه پیش‌نویس موجود از کتاب پی برد و آن را ضبط کرد. چند روز بعد، الیزاوتا خودکشی کرد و همین باعث شد، سولژنیتسین کتاب را اولین بار در پاریس چاپ کرد.
  • گولاک (اداره کل اردوگاه‌های کار و اصلاح) نام نهادی بود که اردوگاه‌های کار اجباری را در زمان استالین اداره می‌کرد.
  • از سال ۱۹۲۹ میلادی تا ۱۹۵۳ حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم روسیه به عنوان زندانی سیاسی با دلایل واهی به این اردوگاه‌ها فرستاده شدند حتی افراد خانواده محکومین، کودکان و سالخوردگان نیز در امان نبودند، بسیاری از آنها جان باختند.

نقد رسانه ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب مجمع الجزایر گولاگ

کتاب مجمع الجزایر گولاگ نوشته الکساندر سولژنیتسین با استقبال بسیار خوبی از سوی رسانه‌ها و افراد مواجه شده است. در زیر نقدهایی کلی از رسانه‌ها و نظرات افراد مشهور درباره این کتاب آورده شده است:

  • «بهترین کتاب غیرداستانی قرن بیستم.»— تایمز
  • «بزرگ‌ترین و قوی ترین کیفرخواست یک‌نفره از یک رژیم سیاسی که تابه‌حال در دوران مدرن ارائه شده است.» — George F. Kennan
  • «نمی‌توان کتاب دیگری را نام برد که به این اندازه بر آگاهی سیاسی و اخلاقی اواخر قرن بیستم تأثیرگذار بوده باشد.» — دیوید رمنیک، نیویورکر
  • «شاهکار سولژنیتسین... مجمع الجزایر گولاگ به ایجاد دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم کمک کرد.» - آن اپلبام، برنده جایزه پولیتزر
  • «عده خیلی کمی هستند که بعد از پایان خواندن این کتاب مانند زمانی که صفحه اول آن را باز کردند، از روی میز بلند شوند. از این نظر من که در ذهنم متنی از ادبیات روس ندارم که بتوانم کتاب سولژنیتسین را با آن مقایسه کنم. حتی در ادبیات جهان» —روی مدودف مورخ روس

خرید کتاب مجمع الجزایر گولاگ

اگر اولین باری است که از بوک لند خرید می‌کنید می‌توانید کتاب مجمع الجزایر گولاگ را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه‌ خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به ادبیات داستانی علاقه‌مندید،‌ به صفحه خرید رمان هم سری بزنید. 

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «مجمع الجزایر گولاگ 1»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.