جستجوی شما نتیجه‌ای نداشت.

وضعیت آخر

قیمت:
230,000 تومان
مشخصات کتاب وضعیت آخر
ناشر
کشور مبدا
تعداد صفحات
352 صفحه
شابک
9789647443463
سال خلق اثر
1967
سال انتشار
1967
قطع
رقعی
جلد
نرم
نوبت چاپ
47
این کتاب در یک نگاه

وضعیت آخر با عنوان انگلیسی (I’m Ok, You’re Ok) نوشته‌ی تامس ای. هریس است که اولین بار در سال 1967 به چاپ رسید. وضعیت آخر با عنوان فرعی «من خوب هستم، شما خوب هستید» یکی از کتاب‌های مشهور روان‌شناسی است که می‌کوشد به زبانی ساده روش‌های کاربردی و واقعی برای بهبود زندگی ارائه دهد. نظریه‌ی تحلیل رفتار متقابل، سه وضعیت ذهنیِ «والد»، «بالغ» و «کودک» را به عنوان پایه‌های تعیین‌کننده‌ی کیفیت ارتباطات بین‌فردی مشخص می‌کند. کتابی که توانسته جایگاه یکی از محبوب‌ترین و کارآمدترین کتاب‌ها را در نوع خودش به دست بیاورد.




بیشتر بخوانید

دیگر ناشران کتاب «وضعیت آخر»

خلاصه کتاب وضعیت آخر

تحلیل رفتار متقابل (TA)Transactional Analysis یک روش واقع‌بینانه است، زیرا شخص را با این واقعیت مواجه می‌سازد که صرف‌نظر از هر آنچه در گذشته اتفاق افتاده، او خودش مسئول آن‌چه در آینده اتفاق می افتد خواهد بود. علاوه بر این، اشخاص را قادر به تغییر می‌سازد تا بتوانند در خود یک نوع کنترل شخصی ایجاد کنند؛ و همچنین به این واقعیت دست یابند که همواره آزادیِ حق انتخاب دارند. در این کتاب تقریبا به همه‌ی سرفصل‌های آموزش مقدماتی تحلیل رفتار اعم از ساختار شخصیت، ویژگی‌های شخصیتِ «والد»، «بالغ» و «کودک»، تجزیه رفتار متقابل، آلودگی بالغ به والد، آلودگی بالغ به کودک، نوازش و سازمان‌دهی زمان اشاره شده است. همچنین به موضوعات پیشرفته‌تر مانند بازی‌های اریک برن، ساختار شخصیت در مقاطع مختلف زندگی و تحلیل رفتار متقابل در محیط خانواده هم توجه شده و نکات ارزشمندی در این زمینه مطرح شده است.

درباره ترجمه کتاب وضعیت آخر

  • این کتاب تاکنون به بیش از 12 زبان ترجمه شده است.
  • کتاب وضعیت آخر با دو ترجمه‌ی «اسماعیل فصیح» از «نشر نو» و «مهتاب ویسی» از نشر «نیک فرجام» در اختیار خوانندگان در ایران قرار گرفته است.

امتیاز کتاب وضعیت آخر در گودریدز

  • تعداد نظرات: 600
  • تعداد امتیازدهی: 18774
  • میانگین امتیاز (از 5): 3.75

نقل‌قول‌های کوتاه و جذاب از کتاب وضعیت آخر

  • شاید روزهای خوش آنوقتها هم «هرگز نبودند».
  • مردم آن نوع بچه‌هایی را بار می‌آورند که خودشان بودند، نه آنچه که می‌خواهند.
  • چه حماقتی! ما از اینکه نکند تمام زندگیمان به هدر برود وحشت داریم، اما هر روز از تکه‌تکه دورریختن آن ابائی نداریم.
  • انسان می‌تواند لحظه دردناک کشف حقیقت را به تعویق بیندازد، اما یک روز بالاخره حقیقت برملا می‌شود.
  • اگر اشخاص بتوانند تغییر کنند، دنیا می‌تواند تغییر کند. این امیدی است که ما در دل می‌پرورانیم.
  • شخصی که مدام «کودک» «غیرخوب» درونش فعال است، قادر نیست رفتار متقابلی داشته باشد که زندگی او را بسوی واقعیتها سوق دهد.
  • روی یک سیستم ارزشها برای زندگی خود تصمیم بگیرید. بدون یک چارچوب اخلاقی کلی نمی‌توانید به آسانی تصمیم گیریهای کوچک و بزرگ روزانه را انجام بدهید.
  • بزرگترین ابزار درمانی ما واقعیت است. واقعیت که در نتیجه مطالعه تاریخ و ملاحظه مسئله بشر بدست آمده...
  • وقتی شک کردید، کاری نکنید... هیچکس به شما برای آنچه نگفته‌اید حمله نخواهد کرد.
  • هرگاه یک نفر آگاهانه به چیزی توجه کند، این چیز خودبخود در قشر مخ او در ناحیه شقیقه در هر دو طرف ضبط می‌شود. این محفوظات دارای تسلسل‌اند و ادامه دارند.

نظر خوانندگان در سراسر دنیا درباره کتاب وضعیت آخر چیست؟

یکی از کاربران سایت آمازون که در رشته‌ی روان‌شناسی تحصیل کرده، نوشته است:

«من اولین بار این کتاب را در اوایل دهه‌ی 1970، زمانی که در کالج مشغول به تحصیل در رشته‌ی روانشناسی بودم خواندم. اگرچه سیستم‌های آموزشی تغییر کرده‌اند، اما مشکلات روانی افراد تغییر نکرده‌اند. در ابتدا ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسد، اما اگر به آن پایبند باشید، روش جدیدی برای تفکر در مورد مکالمات ظاهر می‌شود. محور «والد، بالغ و کودک» هنوز هم در ارائه‌ی روشی برای درک رفتار خود و دیگران موثر و بسیار باورنکردنی است.»

یکی از کاربران سایت طاقچه نظر خود را این‌گونه ابراز کرده است:

«از این‌که چرا سال‌ها قبل این کتاب و کتاب‌های مرتبطش را نخوانده‌ام، پشیمانم. کتاب وضعیت آخر، ماندن در وضعیت آخر، «تحلیل رفتار متقابل» و «بازی‌ها» به نظرم یک مجموعه هستند که مطالعه‌ی آن‌ها در رفتار و شخصیت انسان تاثیر جدی می‌گذارد و خواندن آن‌ها را به همه پیشنهاد می‌کنم.»

جملاتی از کتاب که شاید انگیزه خواندن باشند

نویسنده کتاب معتقد است برای تربیت یک نسل باید از تربیت والدین شروع کرد:

«بهترین راه کمک به بچه‌ها، کمک به پدران و مادران است. اگر پدر و مادری بعضی از کارهایی را که بچه‌شان می‌کنند دوست ندارند، تنها بچه نیست که باید تغییر کند.»

در توضیح خصوصیات سه‌گانه‌ای که شخصیت ما را تشکیل می‌دهند، آمده است:

«تجربیات و مطالعات مداوم ثابت کرده است که این سه حالت در تمام اشخاص وجود دارند. درست مثل این است که در هرکدام از ما، آن کوچولوی سه ساله مخفی مانده است. همچنین در وجود هرکس یک «والد» وجود دارد. این‌ها یعنی «کودک» و «والد» به صورت نوارهای ضبط شده در مغز ما از تجربیات واقعی شامل رویدادهای خارجی (یعنی اصل وقایع گذشته) و رویدادهای داخلی (یعنی احساسات ما) حفظ شده‌اند و عمده‌ترین آن‌ها رویدادهایی هستند که طی پنج سال اول زندگی ما اتفاق افتاده‌اند. جنبه‌ی سومی نیز در هر فرد وجود دارد که از دو جنبه‌ی دیگر متفاوت است و ما دو جنبه‌ی اول را «والد» و «کودک» و جنبه‌ی سوم را «بالغ» می‌نامیم.»

در ادامه نیز نویسنده به توضیح مفهوم «بالغ» می‌پردازد:

«از حدود ده ماهگی کودک متوجه می‌شود که می‌تواند کارهایی را با آگاهی و فکر خودش انجام دهد. و این حالتِ خودواقع‌بینی، شروع جنبه‌ی «بالغ» شخصیت است. «بالغ» در سال‌های اولیه‌ی زندگی بسیار شکننده و آزمایشی است و به‌آسانی مغلوب فرمان‌های «والد» یا اسیر ترس‌های «کودک» می‌شود. یکی از وظایف مهم «بالغ» آن است که اطلاعات به دست آمده از «والد» را بررسی کند و ببیند آیا این اطلاعات همچنان معتبر و قابل استفاده است یا قدیمی شده و باید رد شود. دیگر این‌که اطلاعات کودک را هم وارسی کند و تصمیم بگیرد که آیا این احساسات، امروز مناسب‌اند یا قدیمی و بیهوده شده‌اند. هدف کنار گذاردن یا حذف «والد» و «کودک» نیست، بلکه آزاد بودن برای بررسی اطلاعات آن‌هاست.»

دربارۀ نویسنده کتاب وضعیت آخر

توماس آنتونی هریس در سال 1910 در تگزاس متولد شد. وی پس از دریافت مدرک روان‌پزشکی، وارد نیروی دریایی شد. پس از مدت‌ها فعالیت دریایی به عنوان روان‌پزشک، در سال 1954 آنجا را ترک کرد. وی به تحلیل رفتار متقابل علاقه‌مند شد و با دکتر اریک برن به همکاری پرداخت. هریس به عنوان رئیس انجمن بین‌المللی تحلیل رفتار متقابل منسوب شد و با وجود موفقیتی که با نوشتن کتاب وضعیت آخر به دست آورد، همچنان در خدمت بیماران باقی ماند. اثر دیگر او «ماندن در وضعیت آخر» نام دارد. وی در سال 1995 درگذشت.

اسماعیل فصیح، مترجم کتاب وضعیت آخر در سال 1388 در تهران متولد شد. این داستان‌نویس و مترجم ایرانی، در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ هجری شمسی از پرمخاطب‌ترین نویسندگان معاصر بود. رمان‌های «دل کور»، «لاله برافروخت»، «شراب خام»، «داستان جاوید»، «ثریا در اغما» و «درد سیاوش» از مهم‌ترین آثار او به‌شمار می‌روند و از جمله آثار ترجمه‌شده توسط وی می‌توان به «بازی‌ها»، «ماندن در وضعیت آخر» و «خودشناسی به روش یونگ» اشاره کرد.

نکات جالب دربارۀ کتاب وضعیت آخر

  • تامس هریس در سال 1985، کتاب دیگری تحت عنوان «ماندن در وضعیت آخر» نوشت که مانند دنباله‌ای روانشناسانه برای کتاب «وضعیت آخر» محسوب می‌شود.

افتخارات و جوایز کتاب وضعیت آخر

  • از زمان انتشار کتاب وضعیت آخر تاکنون، بیش از 15 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.
  • این کتاب از سال 1972 به مدت دو سال در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار داشته است.

نقد رسانه‌ها، افراد مشهور، و منتقدین درباره کتاب وضعیت آخر

نظر برخی از معتبرترین نشریات و سایت‌ها راجع به کتاب وضعیت آخرین را با هم بخوانیم:

  • «کتابی فوق‌العاده محبوب و خردمندانه.» -سایت Goodreads
  • «این اثر به میلیون‌ها نفری که هیچ‌وقت احساس خوب بودن نمی‌کردند، کمک کرده تا آزادی مورد نیاز برای تغییر را بیابند.» -کمپانی بزرگ کتابِ Barnes & Noble
  • «ارتباط با کتاب وضعیت آخر آسان است. خواننده بارها و بارها مشکل خود را در دل هر صفحه پیدا می‌کند، همراه با این پیام که اگر چیزی را دوست ندارید می‌توانید آن را تغییر دهید.» - نشریه Cleveland Press
  • «راهنمایی ارزشمند برای درک این که چگونه تجربیات و خاطرات گذشته‌ی ما، بر زندگی کنونی‌مان تأثیر می‌گذارند.» -سایت Blinkist

خرید کتاب وضعیت آخر

اگر اولین باری است که از بوک‌لند خرید می‌کنید، می‌توانید کتاب وضعیت آخر را با 25 درصد تخفیف تهیه کنید. برای آشنایی با شیوه خرید آنلاین کتاب می‌توانید راهنمای خرید را مطالعه کنید.

اگر به کتاب‌های روانشناسی علاقه‌مندید، به صفحه خرید کتاب روانشناسی هم سری بزنید.

دیدگاه‌های کاربران درباره‌ی کتاب «وضعیت آخر»
0 دیدگاه
0
(0 رای)
امتیاز شما به این کتاب:
دیدگاه خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
کتاب‌های پیشنهادی کتاب‌های پیشنهادی
عضویت در خبرنامه‌ی بوک‌لند
برای اطلاع از تخفیف‌ها، فروش‌های ویژه و پیشنهادها، در خبرنامه‌ی ما عضو شوید.