29 خرداد 1402
1157 بازدید

معرفی و بررسی بهترین کتاب های داستایوفسکی

    در این مطلب می‌خوانید:

معرفی و بررسی بهترین کتاب‌ های داستایوفسکی

داستایوفسکی، یکی از مشهورترین نویسندگان رمان جهان است. وی آثار خود را بر اساس تجربیات و واقعیت‌های زندگی و اجتماع خودش نوشته است. در دوره‌هایی از زندگی او که به زندان افتاد و یا منتظر اجرای حکم اعدام خود بود، او به دنبال جمع‌آوری ماجراهای جذاب برای نوشتن رمان‌های جدید بود. به همین دلیل، کتاب‌ های داستایوفسکی شگفت‌انگیز بر روح و ذهن مخاطب تاثیر می‌گذارند. او با استفاده از عمق وجود خود، کلمات و نوشته‌هایش را زیبا و زیباتر می‌کند تا روزگار و سرگذشت خود را به نسل‌های آینده منتقل کند. 

نکاتی درباره کتاب‌ های داستایوفسکی

داستایوفسکی، نویسنده معروف رمان، در آثار خود بیشتر به اهمیت اخلاق می‌پردازد. ماجراهایی که در آثارش خلق می‌شود، پیرامون این اصل و اهمیت آن شکل می‌گیرد. برای او، اخلاق وابسته به شرایط و اوضاع حال نیست و همان اصول اخلاقی در تمام زمان‌ها اعتبار خود را حفظ می‌کنند و ذات آن‌ها شرط‌‌‌پذیر نیست. بر اساس عقیده داستایوفسکی، این اصل مانع از انجام بسیاری از کارها می‌شود و در تحمل مشکلات صبور ما را قوی می‌کند.

وی در رمان‌های خود به بعد روان‌شناسی ماجرا توجه ویژه‌ای دارد و گاهی به برخی اختلال‌های روانی-روحی و پردازش شخصیت‌ها بر اساس این دانش می‌پردازد. این نشان‌دهنده توانایی وی در پردازش شخصیت‌های مختلف است که شخصیت‌های آفریده‌شده در داستان‌ها را باورپذیر و حرکات، رفتار و عکس‌العمل‌های آنها در برابر وقایع، قابل فهم می‌کند. این نکته به‌خصوص درباره بهترین کتاب‌ های داستایوفسکی که به آن‌ها خواهیم پرداخت، درست است.

در آثارش، داستایوفسکی به مسائلی مانند دین، امید، عشق و نفرت و غیره می‌پردازد. گاهی او به صورت داستانی به فلسفه این موضوعات می‌پردازد و گاهی شخصیت‌هایش را در مواجهه با اتفاقات مختلف قرار می‌دهد که باید با آن‌ها مواجه شوند و درباره آن‌ها تفکر کنند. این چالش‌ها و رفت‌وآمدهای مستمر قهرمانان داستان‌های وی، خواننده را به دنیای این حقایق جذب می‌کند و باعث می‌شود که با تمامی این موضوعات بطور شخصی آشنا شوند که هر یک از آن‌ها در بطن زندگی انسان‌ها در برهه‌های زمانی مختلف، به سوال‌هایی درباب اصالت آن‌ها منجر شده است.

بهترین کتاب‌ های داستایوفسکی

بیچارگان

یکی از کتاب‌ های داستایوفسکی کتاب  بیچارگان است که در زمستان ۶۵- ۱۸۶۶" نوشته و بازنویسی شده است و یک رمان کوتاه و به‌یادماندنی اثر فئودور داستایوفسکی به شکل مکاتبه است. داستان این کتاب، حکایت دو نفر از یک خانواده را بیان می‌کند. واروارا، یک دختر جوان است که درد و دل خود را در قالب نامه به پیرمردی مسن ارسال می‌کند. آن دو تصمیم گرفته‌اند که با نوشتن نامه به هم دل خود را برای یکدیگر باز کنند، در حالی که در یک محله مشترک زندگی می‌کنند، اما به دلیل ترس از حرف زدن با دیگران، این کار را از طریق نامه‌نویسی انجام می‌دهند.

بیچارگان، صدای یک کارمند فقیر است و ماکار دوشکی که قهرمان رمان است، نیز کارمندی نسخه‌بردار در یک اداره دولتی بی‌اهمیت است. با توجه به توصیف او از زندگی در محل کار، شغل واقعی او به نظر می‌رسد قربانی شدن است. او فردی صادق، با وجدان، خجالتی و گوشه‌گیر است و از اینکه به همکارانش اجازه بدهد روز را بازگو کنند، اجتناب می‌کند. اما در پایان، همکارانش با وی دشمنی می‌کنند و او را به عنوان یک قربانی آیینی مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند؛ شکنجه دادن او منشأ انرژی، و محور زندگی اداری آنان می‌شود. به عبارتی، دوشکی نسبت به خودش به عنوان یک موش توصیف می‌کند.

جنایت و مکافات


"جنایت و مکافات"، نمایشگر نگرش واقعی فئودور داستایوفسکی به موضع کشورش، روسیه است. این کتاب از کتاب‌ های داستایوفسکی با راه‌حل او برای نجات روسیه از آسیب‌های نهیلیسم مواجه است و در طول داستان، به صدای وجدان انسان پرداخته می‌شود. در این کتاب، با اتفاقات پیچیده و نامفهومی مواجه می‌شویم که کاملا به تاروپود گره خورده‌اند.

"جنایت و مکافات" قهرمانان و شخصیت‌های شرور بسیاری را بررسی می‌کند؛ اما نکته جالب اینجاست که رویکرد رمان به گونه‌ای طراحی شده است که نه قهرمانان را به عنوان بدون عیب و نقص معرفی می‌کند و نه شخصیت‌های شرور و گناهکار را به عنوان غیرقابل درک و بخشش! بهتر است اگر این کتاب جالب و شگفت‌انگیز را بخوانید و با نویسنده ماهر و بسیار توانا، به دنیای جدیدی سفر کنید.

شیاطین

"شیاطین" یکی از کتاب‌ های داستایوفسکی که بعدتر نگارش کرد و یکی از قطعات سیاسی‌تر او بود. این داستان بر اساس قتل یک دانشجو به نام ایوان ایوانف ساخته شده است، که گفته می‌شود توسط اعضای یک حلقه انقلابی انجام شده است. "شیاطین" بازتابی از جنبش‌های رادیکال در حال رشد در میان روشنفکران و اولین نمونه‌های تروریسم است. این اثر نشان می‌دهد که داستایوفسکی چگونه به اندیشه‌های بخش معترض جامعه در زمان خود پاسخ داده است و شاید هم نشان دهنده مشارکت وی در محافل آزاداندیشی باشد.

قمارباز


"قمارباز" یکی از آثار برجسته و جذاب از کتاب‌ های داستایوفسکی و ادبیات روسیه است. این رمان در شرایط خاصی و در سن ۴۵ سالگی نوشته شده است و در مدت کوتاهی (حدود ۲۶ روز) به خلق اثری جاودانه پرداخته است. داستایوفسکی در "قمارباز" به جنون بی‌سامان انسان برای دست‌یابی به منافع مادی می‌پردازد و با زبردستی، شخصیت‌های چند بعدی داستان را به لحاظ روان‌شناختی تحلیل می‌کند. او به شکلی تأثیرگذار، احساسات متغیر یک قمارباز را در لحظات برد و باخت ترسیم می‌کند.

راوی "قمارباز"، آلکسی ایوانویچ، معلم جوان سرخانه فرزندان یک ژنرال است که با آن‌ها زندگی می‌کند. ژنرال هر وقت به خارج از کشور سفر می‌کند، در شهری با عنوان رولتن‌بورگ اقامت می‌کند. ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که شخصیت‌های داستایوفسکی در انتظار خبر مرگ پیرزنی هستند که قرار است میراثش به ژنرال برسد. ژنرال با این ثروت، می‌خواهد دل زنی فرانسوی به نام مادام بلانش را به دست آورد. در طول این اقامت، راوی در دام عشق پولینا، خواهرزن ژنرال، می‌افتد و به تدریج در معرض خطرات بازی‌های قمار قرار می‌گیرد. زنی بوالهوس، به آلکسی مقداری پول قرض داده و او را به سر میز قمار فرستاده است. در ابتدا، بردهای کام آلکسی را شیرین می‌کنند، اما اندک زمانی بعد، باخت‌ها و تلخ‌کامی‌ها آغاز می‌شود.

ابله

"ابله" را می‌توان به عنوان شرح پریشانی نوع بشر دانست، فردی که نمی‌داند خوبی چه تاوان سخت و سنگینی دارد. در این داستان، داستایوفسکی چهره عریان دنیای بدون ترحم را برای ما به تصویر کشیده است. پس از مرگ نویسنده، "ابله" اقبال همگانی یافت و منتقدان به آن پرداختند و مخاطبان در پی خواندن آن برآمدند. ایده اصلی این داستان، از زبان نویسنده، «ارائه تصویر کاملی از یک انسان زیبا» بیان شده است.

"ابله" داستانی به‌دور از پیچیدگی‌های خاص و سردرگمی است. این کتاب روایت ساده‌ای از زندگی فردی است که با مشکلاتی روبرو می‌شود که همگی برآمده از خوب بودن اوست. در این داستان، داستایوفسکی به پیامدهای روانی این ویژگی در داستان و روند آن توجه داشته و به‌نوعی ذهن خواننده را درگیر همین موضوع می‌کند. او در نگارش این کتاب، از تجربیات شخصی و زندگی خود استفاده کرده و همین موضوع، داستان را باورپذیر ساخته است. یکی از جذاب‌ترین کتاب‌ های داستایوفسکی کتاب ابله است.

شب‌های روشن

"شب‌های روشن" از کتاب‌ های داستایوفسکی است که به صورت یک عاشقانه جذاب بیان شده است و یکی از داستان‌های برجسته وی است. در این داستان، یک جوان با جسارت و پررویی به خود، رویاپردازی‌هایش را تجربه می‌کند. او هرگز تجربه عاشقانه‌ای نداشته ولی در یک شب پرسه زنی، با یک دختر آشنا می‌شود و این آشنایی ناگهانی باعث می‌شود که این دو نفر درگیر یک رابطه عاشقانه شوند. این عشق آرام و صمیمی، به قدری با طبع بسیاری مطابقت داشت که سینماگران از کشورهای مختلف برای اقتباس آن بهره گرفتند. این رمان به قدری قوی و تاثیرگذار است که اقتباس‌های مختلفی از آن برای تولید فیلم و سریال با استقبال بسیاری از مخاطبان روبرو شده‌اند.

برادران کارامازوف


"برادران کارامازوف" یک رمان طولانی است که در سال ۱۸۸۰، یک سال پیش از درگذشت فئودور داستایوفسکی منتشر شد. این کتاب به عنوان برجسته‌ترین اثر او در سال‌های پایانی عمرش شناخته می‌شود و هدف وی در نوشتن آن، ارائه وصیت‌نامه‌ای برای جهان بود.

داستان "برادران کارامازوف" حول محور پدری به نام فئودور پاولوویچ کارامازوف و چهار پسرش با نام‌های دمیتری فیودوروویچ، ایوان، آلیوشا (یا آلکسی) و اسمردیاکوف پرداخته شده است. هر یک از آن‌ها دارای خصوصیات اخلاقی ویژه‌ای هستند. دمیتری تندخو و بیشترین مخالفت را با پدرش دارد، ایوان آرام، متفکر و بی‌خداست، آلیوشای باخدا مومن و مهربان و با نقشه قتل پدرش مخالف است و اسمردیاکوف، فرزندی نامشروع، هوسران بوده و به بیماری صرع مبتلاست.

این داستان که با ظهور مفاهیم روانشناختی و معنوی عمیق روایت می‌شود، در بین انبوهی از نقدها، به عنوان یکی از برجسته‌ترین کتاب‌ های داستایوفسکی شناخته شده است.

جمع‌بندی

داستایوفسکی در کتاب‌هایی مانند "جنایت و مجازات"، "برادران کارامازوف"، "زمینیه"، "آدم‌های ضعیف" و "خانهٔ مرده" به مباحث فلسفی، دینی و اخلاقی پرداخته است. داستایوفسکی با نگاهی عمیق و صادقانه به زندگی و انسانیت، برای خوانندگانی که به دنبال نگاهی عمیق به معنای وجود هستند، مناسب هستند. برای خرید کتاب‌ های داستایوفسکی می‌توانید به سایت بوک لند مراجعه کنید و تجربه خریدی راحت و سریع داشته باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب