31 فروردین 1402
714 بازدید

بهترین کتاب های سال 1401

    در این مطلب می‌خوانید:

بهترین کتاب های سال 1401

با مطالعه بهترین کتاب های سال 1401 می‌توانید مهارت‌های تفکر تحلیلی خود را افزایش می‌دهید. وقتی رمان‌هایی را می‌خوانیم، به‌ویژه رمان‌هایی که داستان مرموز دارند، اغلب سعی می‌کنیم این معما را خودمان حل کنیم، حتی قبل از اینکه به صفحه پایانی کتاب برسیم. برای این کار از مهارت‌های تفکر انتقادی و تحلیلی خود استفاده می‌کنیم. مطالعه به تحریک ذهن شما کمک می‌کند و تمرکز شما را از مسائل و مشکلاتی که مسئول استرس شما هستند منحرف می‌کند. یک کتاب این قدرت را دارد که شما را به قلمروهای دیگر ببرد و ذهن شما را پر از مثبت کند. برای شروع مطالعه می‌توانید از کتاب های این راهنما استفاده کنید، در این راهنما از بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند تعدادی از بهترین کتاب های سال 1401 که در نوع خود بی‌نظیر هستند را به شما معرفی کرده‌ایم.

زندگی‌های پس از مرگ

کتاب زندگی‌های پس از مرگ (afterlives by abdulrazak gurnah) یکی از بهترین کتاب های سال 1401 است. این کتاب یک رمان تخیلی تاریخی است که در سال 2020 توسط عبدالرزاق گورناه، نویسنده بریتانیایی متولد زنگبار، برنده جایزه نوبل منتشر شد. این رمان بر روی کسانی تمرکز دارد که در آغاز قرن بیستم در شرق آفریقا تحت سلطه آلمان بودند. داستان این کتاب زندگی چهار شخصیت را در شرق آفریقا در اوایل دهه 1900 دنبال می‌کند که آنها با پیامدهای ویرانگر استعمار دست و پنجه نرم می‌کنند. آنچه در پی می‌آید یک داستان عاشقانه حماسه‌ای چند نسلی و روایتی درباره وحشیگری‌های جنگ است.

زمانی که او یک پسر بچه بود، نیروهای استعمارگر آلمانی ایلیا را از پدر و مادرش در سواحل شرق آفریقا دزدیدند. پس از سال‌ها دوری، مبارزه با مردم خود، او به خانه برمی‌گردد و متوجه می‌شود که پدر و مادرش رفته‌اند و خواهرش، افیا، برای بردگی رها شده است. حمزه نیز از جنگ به خانه برمی‌گردد، در حالی که جسم و روحش زخمی شده است، تا اینکه با عفیه زیبا ملاقات می‌کند. در حالی که این جوانان زندگی و کار می‌کنند و عاشق می‌شوند، سرنوشتشان هر چه محکم‌تر به هم گره خورده است، سایه جنگی جدید در قاره‌ای دیگر بر سر آنها می‌افتد و بار دیگر آنها را تهدید می‌کند که آنها را با خود خواهد برد.

قلبی که کار می‌کند

قلبی که کار می‌کند (a heart that works by rob delaney) نوشته راب دیلینی یکی از بهترین کتاب های سال 1401 است. این کتاب داستان اتفاقی است که هنگام از دست دادن یک کودک رخ می‌دهد.

در سال 2016، پسر یک ساله راب دیلینی، هنری، به تومور مغزی مبتلا شد. بیماری هنری یک فاجعه بود که همه چیز را در زندگی آنها تغییر داد. در میان روال معمول بیمارستان، جراحی‌ها و درمان‌های سخت، آن‌ها جامعه تازه‌ای از پرستاران، دستیاران، مراقبان و والدین همکارشان را پیدا کردند که با چیزهای غیر قابل تصور مبارزه می‌کردند. دیلینی همه چیزهایی را که برای هنری اتفاق افتاده است، از تشخیص تا مرگش، و اینکه چگونه خانواده‌اش در میان همه اینها دور هم جمع شده‌اند، دنبال می‌کند. خاطرات دیلینی عمیق، دردناک، پر از احساسات، و با شجاعت صادقانه است و به کسانی که با ویرانی مواجه شده‌اند آرامش می‌بخشد، همچنین به ما نشان می‌دهد که چگونه لطف ممکن است حتی در تاریک‌ترین زمان‌ها ظاهر شود.

بیشتر بخوانید: 5 کتاب روانشناسی برای زنان

همه عاشقان در شب

همه عاشقان در شب (All the Lovers in the Night by Mieko Kawakami) رمانی نوشته میکو کاواکامی از بهترین کتاب های سال 1401 است. میکو کاواکامی، خوانندگان را با این رمان جدید و خارق‌العاده به دنیای تخیلی خود دعوت می‌کند و بار دیگر نشان می‌دهد که چرا او یکی از روشن‌فکرترین و با استعدادترین رمان‌نویسان امروزی است.

فویوکو آیری یک ویراستار مستقل در سی سالگی است. او که تنها زندگی می‌کند و قادر به ایجاد روابط معنادار نیست. تنها با هجری، کسی که با او کار می‌کند، ارتباط کمی دارد. هنگامی که او انعکاس خود را می‌بیند، با زنی خسته و بی‌روح روبرو می‌شود که نتوانسته کنترل زندگی خود را به دست بگیرد. اما یک برخورد تصادفی با مردی به نام میتسوتسوکا چیز جدیدی را در او بیدار می‌کند و زندگی او شروع به تغییر می‌کند.

یک جهان عظیم

یک جهان عظیم (an immense world by ed yong) که توسط اد یونگ در سال 2020 منتشر شده است، از بهترین کتاب های سال 1401 است.  این کتاب به بررسی حواس حیوانات می‌پردازد.

در این کتاب نویسنده اد یونگ، ما را فراتر از محدودیت‌های حواس خودمان تشویق می‌کند و به ما اجازه می‌دهد تا رگه‌های عطر، امواج الکترومغناطیس و پالس‌های فشاری را که ما را احاطه کرده‌اند درک کنیم. ما با سوسک‌هایی که به سمت آتش کشیده می‌شوند، لاک‌پشت‌هایی که می‌توانند میدان‌های مغناطیسی زمین را ردیابی کنند، ماهی‌هایی که رودخانه‌ها را با پیام‌های الکتریکی پر می‌کنند مواجه می‌شویم.

با خواندن ما متوجه می‌شویم که صورت پوسته پوسته تمساح به اندازه نوک انگشتان عاشق حساس است، چشمان یک ماهی مرکب غول پیکر برای دیدن نهنگ‌های درخشان تکامل یافته است، گیاهان با آوازهای نامفهوم حشرات غوغا می‌کنند و حتی گوش‌ماهی‌های ساده نیز بینایی پیچیده‌ای دارند. ما یاد می‌گیریم که زنبورها در گل‌ها چه می‌بینند، پرندگان آوازخوان در آهنگ‌های خود چه می‌شنوند و سگ‌ها در خیابان چه بویی می‌دهند. ما به داستان‌های اکتشافات محوری در این زمینه گوش می‌دهیم.

همه اینها می‌تواند متفاوت باشد

رمان همه اینها می‌تواند متفاوت باشد (all this could be different by sarah thankam mathews) نوشته سارا کانکام ماتیوس، از بهترین کتاب های سال 1401 است. سارا کامنتام ماتیوس بین عمان و هند بزرگ شد و در هفده سالگی به ایالات متحده مهاجرت کرد. آثار او در بهترین داستان‌های کوتاه آمریکایی منتشر شده است. این رمان خارق‌العاده‌، پرخاشگر و ظریف، خنده‌دار و به‌شدت تکان‌دهنده است، سارا کامنتام ماتیوس از طریق نثر زیبا به طرز ماهرانه‌ای درد و لذت جوان بودن در دوران رکود اقتصادی را در این رمان به تصویر می‌کشد.

داستان این کتاب درباره یک مهاجر هندی جوان است که در نوجوانی با والدینش به ایالات متحده وارد شد. اسنها که در دوره طولانی رکود اقتصادی آمریکا فارغ‌التحصیل شده است، یکی از افراد خوش‌شانس است. او به میلواکی برای یک کار شرکتی سطح پایین نقل مکان کرده است که هر چند طاقت فرسا، کلیدی است که قفل هر دری را باز می‌کند. او می‌تواند برای پدر و مادرش در هند پول بفرستد. او شروع به قرار ملاقات با زنان می کندو خیلی زود علاقه شدیدی به مارینا پیدا می‌کند، یک رقصنده فریبنده و زیبا که همیشه دور از دسترس به نظر می‌رسد. اما خیلی زود، مشکلات فرامی‌رسد، کارها از ریل خارج می‌شوند و اخراج‌ها در حال رخ‌دادن است.

بیشتر بخوانید: 100 رمان برتر جهان که قبل از مرگ باید خواند

شادی حیوانات

شادی حیوانات (animal joy by nuar alsadir) اثر نور السادیر از بهترین کتاب های سال 1401 است. خنده قدرتمند است و می‌تواند نشانه‌ای از شادی یا پاسخی به یک لحظه ناراحت کننده باشد. صدای منحصر به فرد یک خنده می‌تواند در یک لحظه بر اتاق مسلط شود. شاعر و روانکاو نور السادیر در این کتاب خود، مطالعه‌ای در مورد خنده ارائه می‌دهد، که به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه خنده می‌تواند به ما کمک کند نه تنها به یکدیگر بلکه به عمیق‌ترین خودمان نیز متصل شویم.

عنوان کتاب السادیر برگرفته از این جمله است: شادی کودکانه ناب زندگی، شادی حیوانی است. برای السادیر این بالاترین لذت است، این زمانی است که ما بیشترین تجسم را داریم و بیشتر در درون خود واقعی خود هستیم. در این کتاب، شاعر به دو نوع خنده اشاره می‌کند: خنده دوشن و غیردوشن. السادیر می‌گوید: خنده دوشن همان طغیان کاملی است که شما را فرامی‌گیرد. ناخودآگاه ناگهان مانند یک حیوان وحشی در اتاق رها می‌شود. زمانی است که لزوماً نمی‌دانید چرا می‌خندید، اما نمی‌توانید متوقف شوید. می‌تواند باعث گرفتگی شکم شما شود و اشک روی گونه‌های شما جاری شود.

او می‌گوید: نوع دیگر خنده، که در واقع رایج‌ترین شکل آن است، غیردوشن نامیده می‌شود. این نوع خنده، خنده اجتماعی است. شاعر می‌گوید 90 درصد خنده از نوع رمزگذاری شده اجتماعی و غیردوشنی است. ما معمولاً از آن برای برقراری ارتباط با جهان استفاده می‌کنیم. حتی اگر این کار را ناخودآگاه انجام دهیم، السادیر آن را کمتر یک طغیان و بیشتر یک ابزار فکری برای کنترل تعاملات می‌داند.

کتاب غاز

یکی از بهترین کتاب های سال 1401 کتاب غاز (the book of goose by yiyun li) است. این کتاب رمانی است که در سال 2022 توسط یییون لی نوشته شده است. این کتاب داستانی باشکوه، فریبنده، دلهره‌آور از دوستی، هنر، استثمار و خاطره است.

اگنس و فابین، نوجوانان جدا نشدنی، دنیایی را به اشتراک می‌گذارند که در روستایی ویران شده در فرانسه، پس از جنگ جهانی دوم برای خود ساخته‌اند. فابین درس نخوانده و سرکش است، در حالی که اگنس منفعل‌تر از هم‌کلاسی‌ها و اعضای خانواده‌اش است. اگنس و فابین تصمیم می‌گیرند کتابی بنویسند، داستانی تاریک که با کمک یک مرد مسن در شهر جمع می‌شود و به یک کتاب پرفروش غیرمنتظره تبدیل می‌شود. سال‌ها پس از موفقیت آنها، اگنس متوجه می‌شود که فابین مرده است.

اگنس، این خبر را در آمریکا دریافت می‌کند. این خبر باعث می‌شود که اگنس، فابین را از منظر زمان و فاصله در نظر بگیرد و اقدامی انجام دهد که نشان دهنده بینش عمیق‌تری از پیوند پیچیده آنهاست. اگنس شروع به نوشتن در مورد فابین می‌کند. او می‌نویسد: بعضی از مردم با نوع خاصی از کریستال به جای قلب به دنیا می‌آیند. تعداد زیادی از آنها در اطراف نیستند، اما فابین یکی بود.

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه کتاب راه باریک آزادی

سخن پایانی

مطالعه حافظه، همدلی و مهارت‌های ارتباطی شما را بهبود می‌بخشد. می‌تواند استرس را کاهش دهد، سلامت روان شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند طولانی‌تر زندگی کنید. مطالعه همچنین به شما امکان می‌دهد چیزهای جدیدی بیاموزید تا در کار و روابط خود موفق شوید. می‌توانید مطالعه را با کتاب‌های معرفی شده در این راهنما شروع کنید. در این راهنما تعدادی از بهترین کتاب های سال 1401 را به شما معرفی کرده‌ایم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب