19 اسفند 1401
699 بازدید

بهترین کتاب های علمی برای کودکان

    در این مطلب می‌خوانید:

گاهی والدین نمی‌دانند چگونه به سوالات و چراهای فرزندان خود پاسخ دهند و یا آن‌ها را از همان سنین کودکی به آموختن علم تشویق نمایند. اگر از والدینی هستید که به یادگیری فرزندان خود  اهمیت می‌دهید، یکی از راه‌های مفید، خرید کتاب‌های دانستنی علمی برای کودکان است. این آثار و مجوعه‌های مفید، همراه نگاهی علمی، نثر‌ی ساده و روان و ظاهری زیبا و جذاب دارند، تا مخاطبان را جذب آموختن نمایند. یک کتاب علمی کودک مناسب و استاندارد می‌تواند پاسخ بسیاری از چراها را بدهد. در ادامه در این مطلب از بلاگ سایت خرید آنلاین کتاب بوکلند به معرفی و خلاصه‌ی برخی از بهترین کتاب‌های علمی برای کودکان و نوجوانان می‌پردازیم.

تاریخ کارتونی زمین

این کتاب یک داستان علمی برای کودکان به نویسندگی جکی بیلی و تصویرسازی ماتیو لیلی با ترجمه محمد‌رضا داهی است که توسط انتشارات نردبان، مناسب کودکان 9 تا 12 سال منتشر شده است. لازم به ذکر است که انتشارات نردبان کتاب‌های خوبی در زمینه‌های مختلف علمی، فلسفی، روان‌شناختی و آشنایی با این مفاهیم تهیه کرده است.

این مجموعه با تصویرسازی زیبا و جذابی که دارد در همان نگاه اول مخاطب را جذب خود می‌کند. طرح جلدی با عکس دایناسور، انتخاب هوشمندانه‌‌ای‌ است تا کودکی که به این موجودات علاقه دارد را تشویق به خواندن نماید. جکی بیلی با قلمی بسیار ساده و روان و نگاهی طنز‌آمیز به پیدایش کره زمین تا عصر حجر می‌پردازد. کودکان را با پیدایش زمین، آغاز زندگی، موجودات ذره‌بینی، دایناسورها و سرانجام نابودی آن‌ها آشنا می‌‌سازد.

آزمایشگاه خانگی علوم

این کتاب شامل 33 آزمایش جذاب علم فیزیک است، که با ساده‌ترین وسایل، مورد بررسی قرار می‌گیرد و یکی از بهترین کتاب‌ها‌یی است که می‌توان برای آزمایشات علمی در خانه یافت. کتاب ویژگی‌های مهمی دارد، که بهترین آن بی‌خطر بودن آزمایش‌ها است که با کمترین وسایل و تجیزات به‌راحتی در خانه قابل انجام می‌با‌شند. پدرها و مادرها می‌توانند با خیالی آسوده کنار فرزندان خود از انجام این آزمایشات لذت ببرند. معلمان هم در مدرسه می‌توانند آن‌ها را همراه دانش آموزان انجام دهند.

 همان‌طور که می‌دانیم در آموختن و آموزش علم، تجربه نقش مهمی دارد. گاهی می‌توان با همین وسایل ساده و به‌راحتی علاوه بر آموزش علم، به فرزندان اجازه دهیم تا آزمون و خطا را نیز تجربه کنند.

کرکس

کرکس اثری است جذاب برای نوجوانان به نویسند‌گی والتر باله و اروین کلس با ترجمه نارسیس زهره‌نسب که توسط انتشارات هوپا چاپ و منتشر شده است. این کتاب یک داستان فانتزی، معمایی و علمی‌-تخیلی است. رمانی معما‌گونه که با ترکیب هیجان و علم، ماجراهایی پرکشش و مهیج را پیش می‌برد و مخاطب را شگفت‌زده می‌نماید. مفهوم دوستی و شجاعت در رمان کرکس نقش مهمی دارند.

‌داستان با ورود پسری عجیب‌وغریب به اسم «بن مالر» به مدرسه آغاز شده و باعث تغییراتی در دوستی صمیمانه‌ی «لیزا» و «سیمون» می‌شود. خطری بن را تهدید می‌کند، او تحت‌تعقیب «فرانک وولف» و «اتو میلر» است. سیمون و لیزا قصد کمک به بن را دارند که متوجه رابطه‌ی بن با اتو میلر (رئیس کارخانه خودروسازی کرکس) می‌شوند که اخیرا مشکلاتی در آن‌جا اتفاق افتاده است. آیا بن مالر در ایجاد این مشکلات دست دارد؟ چرا تحت‌تعقیب است؟ رفتار مرموزش خبر از چه می‌دهد؟ تعقیب و گریز، مواجهه با انسان روبات‌نما هیجان این رمان علمی‌-تخیلی را چند برابر می‌کند.

بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین کتاب های معرفی شده در برنامه کتاب باز

مجموعه دانستنی‌های علمی برای کودکان

این کتاب مجموعه‌‌ای است دوازده جلدی که توسط گروهی از نویسندگان تالیف و با ترجمه‌ی امیر صالحی طالقانی و رضوان دزفولی در انتشارات قدیانی (کتاب بنفشه) به چاپ رسیده است. همچنین این کتاب علمی برای کودکان در کتاب‌نامه‌ی رشد آموزش‌وپرورش معرفی شده است. این مجموعه می‌تواند یک کتاب علمی برای کودکان 7 ساله باشد. و از انجام آزمایشات آن نیز در خانه و مدرسه لذت ببرند.

این مجموعه در یک کتاب، با طرح جلد و تصویرسازی بسیار زیبا و جذاب برای کوکان جمع‌آوری شده است. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، تصویرسازی و صفحه‌آرایی خوب نقش بسیار مهمی در جذب کودکان به کتاب‌های علمی و دانستنی‌ها  دارند. از همین جهت این کتاب علاوه‌بر ظاهرش به موضوعات علمی و چراهایی می‌پردازد که دانستن آن‌ها برای کودکان بسیار مفید است.

در این اثر با زبانی ساده و قابل‌فهم به  این موضوعات پرداخته شده است: «درون بدن شما چه چیزی است؟ چرا بیمار می‌شویم؟ چرا غذا می‌خوریم؟ چرا مردم با هم فرق دارند؟ گیاهان چگونه رشد می‌کنند؟ پرنده چگونه پرواز می‌کند؟ زنبور چگونه عسل می‌سازد؟ زباله‌ها به کجا می‌روند؟» در انتها چهار آزمایش علمی بی‌خطر، ساده، جالب و مفید آموزش داده شده است که شامل آزمایش‌های علمی با آب، آزمایش‌های علمی با هوا، آزمایش‌های علمی با نور و آینه‌ها و آزمایش‌های علمی با آهن‌ربا می‌باشد.

دایره‌المعارف مصور حیات وحش

این دایره‌المعارف مصور اثری است از مارتین والترز و جانی جانسون که توسط راضیه خلجی ترجمه و انتشارات پیام محراب آن را چاپ و منتشر کرده است. این اثر اطلاعات مفید و علمی از حیات‌وحش  را در اختیار مخاطبان خواهد گذاشت.

 این مجموعه به بررسی حیوانات ساده، کرم‌ها، حلزون‌ها، ستاره دریایی، حشرات، بندپایان، ماهی‌ها، حیوانات دوزیست، خزندگان، پرندگان و پستانداران می‌پردازد. و خواننده را با دنیای شگفت‌انگیز حیات‌وحش آشنا می‌سازد.

این کتاب با استفاده از تصاویر رنگی واضح و گویا به کودکان  کمک می‌کند، تا با گونه‌های مختلف حیوانات و شیوه ‌زندگی و تکامل آن‌ها آشنا شوند. کودکان و نوجوانانی که به زیست‌شناسی و شناخت جانوران علاقه‌مند هستند، حتما از خواندن این کتاب لذت خواهند برد و می‌توانند به‌عنوان مرجع مناسب برای دروس علوم و زیست‌شناسی استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید: 100 رمان برتر جهان که قبل از مرگ باید خواند

سلام، من زمین هستم

کتاب «سلام، من زمین هستم: داستان واقعی یک سیاره منحصربه‌فرد»  نوشته‌ی لوکا نوولی و ترجمه‌ی حسین ابولقاسمی است. از این نویسنده سه کتاب دیگر با عناوین «سلام، من روبات هستم: داستان واقعی یک دوست الکترونیکی»، «سلام، من زمان هستم: داستان واقعی یک هم‌سفر»، «سلام، من صفر هستم: داستان واقعی (هیچ)ی که میلیون‌ها ارزش دارد» نیز در ایران ترجمه شده که توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

داستان این اثر، ماجرای واقعی سیاره‌زمین از ابتدا تا امروز است، از زمانی‌که انسان‌ها در آن به وجود آمدند و زندگی شکل گرفت. همان‌طور که از اسم جذاب کتاب بر‌می‌آید، نثری ساده و روان دارد و در قالب قصه‌ای زیبا، به تاریخ سیاره‌ی منحصربه‌فرد زمین می‌پردازد. به شکلی که پدرها و مادر‌ها می‌توانند آن را به‌عنوان قصه‌ی شب برای فرزندان نازنین‌شان بخوانند.

«سلام، من زمین هستم» شامل بخش‌هایی است که در هر کدام کودکان با قسمتی از طبیعت زمین و موجودات ساکن در آن آشنا می‌شوند. از رعد و برق، باران و دایناسورها از موضوعات دیگر این کتاب هستند.

سخن پایانی

انتخاب کتاب علمی برای کودکان توسط والدین از اهمیت زیادی برخوردار است، در این مطالب تلاش کردیم تا کتاب‌های متنوع آموزش علم از دانستنی‌ها، آزمایشات ساده و علمی را با تصویرسازی‌های جذاب، نثر ساده و قابل‌فهم را به شما معرفی نماییم. هرچه کودکان مناسب با سن خود با کتاب‌های علمی آشنا شوند، در آینده راحت‌تر و با ذهنی روشن به تحصیل و یادگیری ادامه خواهند داد.

برای خرید کتاب های با موضوع علمی می توانید به این صفحه مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران
نظر خود را بنویسید:
پربازدیدترین مطالب